اگر بازاریابی محتوا به شیوه نادرست اجرایی شود می تواند شرکت شما را به ورطه سقوط بکشاند. هنگامی که اشتباهات شما اغاز شود، بازی را باخته اید. اگر به انجام تحقیقات بک لینک بپردازید، می توانید برنده میدان شوید. بازاریابی محتوا چیزی فراتر از راه اندازی یک وبلاگ شرکتی است.
بازاریابی محتوا در واقع دارای دو عنصر خارجی و داخلی است:
• بازاریابی محتوای داخلی شامل: وبلاگ ، رسانه های اجتماعی و تبلیغات مربوط به خبرنامه شما می شود.
• بازاریابی محتوای خارجی با قرار دادن محصولات شما در وب سایت های مختلف سروکار دارد.
قبل از انجام هر کاری ، به یک برنامه نیاز دارید. هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا، نمی توانید رقبای و استراتژی های آنها را نادیده بگیرید. بدون در نظر گرفتن اقدامات آنها، نمی توانید به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید. شما به راحتی می توانید تمامی اقدامات خود را بر علیه استراتژی های رقبا تنظیم کنید؛ به همین خاطر باید همیشه یک قدم جلوتر از آن ها باشید.
هنگامی که متوجه شدید رقبا به دنبال چه چیزی هستند. (عمدتا این اطلاعات با استفاده از تحقیقات بک لینک به دست می آید.) می آموزید که که چگونه از این اطلاعات در کسب و کار خود استفاده کرده و از آن سود ببرید.
پیشننهاد می کنیم در ادامه مقاله
6 مورد از بهترین استراتژی های لینک سازی در سطح سازمان را مطالعه نمایید
بازاریابان محتوای خارجی تلاش می کنند حضور آنلاین خود را به صورت فعال و مستمر حفظ کنند. مسئولیت های آنها نیز شامل موارد زیر است:
• قرار دادن مقالات در رابطه با محصولات مختلف در سایت های خارجی.
• صدور بیانیه مطبوعاتی ، اینفوگرافی و اطلاعات مربوط به شرکت.
• رسیدگی به نظرات و پیشنهادات در نشریات مربوطه.
هدف از این اقدامات عبارتند از:
• آگاهی مشتریان از شرکت و محصولات آن
• اطمینان از اینکه همه از نحوه استفاده از محصول شما اطلاع دارند.
• آموزش مواردی که به مشتریان می گوید؛ چرا محصول شما از رقبا بهتر است.
• حمایت وبلاگ نویسان ، مقامات و تأثیرگذاران از کسب و کار شما.
بازاریابان محتوا باید در موارد زیر تجربه داشته باشند:
• یافتن بهترین بسترها برای قرار دادن محتوا.
• ارزیابی کیفیت منابع خارجی.
• تهیه محتوای با کیفیت برای پلتفرم های بزرگ.
• ایجاد ایمیل های هدفمند و مشوق
• ایجاد همکاری و ارتباط خوب با متخصصان.
• بررسی بازخورد ها نسبت به محتوا
• جمع آوری اطلاعات در مورد استراتژی های بازاریابی محتوای خارجی
از کجا بازاریابی محتوا را شروع کنیم؟
دانستن این موضوع که رقبای شما از چه روش ها و تکنیکی برای جلب ترافیک و بازاریابی محتوا استفاده می کنند می تواند مفید باشد. شما حتی می توانید از کارهایی که آنها هنوز موفق به انجام آن نشده اند، درس بگیرید.
تجربیات بد رقبای شما در بازاریابی محتوا می تواند به آنها بینش ارزشمندی بدهد ، بنابراین از تکرار این اشتباهات پرهیز کنید. سعی کنید نقاط قوت و ضعف آنها را درک کنید تا استراتژی خود را بهبود بخشید.
برای جمع آوری این اطلاعات ، می توانید از ماژول های تجزیه و تحلیل بک لینک ( برای مثال: Ahrefs ، SEMrush ، Serpstat یا Moz) استفاده کنید. به عنوان مثال ، Ahrefs به دلیل داشتن تعداد زیادی بک لینک معروف است و یک ابزار مفید برای یافتن نحوه تبلیغات رقبا در فضای آنلاین است
خدمات مقاله نویسی جذاب ترین تصویر از این محیط بسیار رقابتی را ارائه می دهد. بیایید ببینیم چگونه می توان یک تجزیه و تحلیل خوب در زمینه بازاریابی محتوا ارائه دهیم، که به بهبود استراتژی شما کمک می کند. (لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه ما برای مقاصد این مقاله به بررسی آن می پردازیم ، اما می توانید از همان رویکرد برای تجزیه و تحلیل هر نوع استراتژی استفاده کنید.)
تجزیه و تحلیل بک لینک رقبا
تجزیه و تحلیل بک لینک برای یافتن نقاط قوت و ضعف در استراتژی های ارتقاء و نیز بازاریابی محتوای رقبا بسیار مفید است. من از ابزار Serpstat برای جمع آوری داده های این مقاله استفاده کردم.
مرحله 1: ایجاد یک صفحه اکسل
صفحه اکسل شما باید شامل ستون های زیر باشد:
• تعداد بک لینک
• تعداد دامنه های ارجاعی
• انکر لینک
• کیفیت لینک
مرحله 2: حجم پیوند را ارزیابی کرده و از اعداد متوسط برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید
به Serpstat بروید و دامنه رقیب خود را در نوار جستجو وارد کنید. سپس تجزیه و تحلیل بک لینک>بک لینک ها> بک لینک جدید را انتخاب کرده و بعد از آن گزینهbacklink per domain را انتخاب کنید. شما باید حداقل 500 بک لینک انتخاب کنید. برای مثال من ، فقط از 100 مورد استفاده می کنم.
مرحله 3: هر پیوند را جداگانه بررسی کرده و کیفیت آن را ارزیابی کنید
صدور و بارگیری گزارش:
سپس source_url را جابجا کرده و ستون را به صفحه اکسلی که ایجاد کرده اید متصل کنید. حالا نتایج خود را یکی یکی بررسی کنید. از ستون “anchor” به شما کمک می کند. میانبر Ctrl+F برای پیدا کردن پیوند مورد نیاز استفاده کنید. در هر صورت با بررسی این اطلاعات ، به نتایج مورد نیاز خود خواهید رسید.
مرحله 4: یافته های خود را در رابطه با رقبا خلاصه سازی کنید
ارزیابی هر رقیب جالب ترین بخش در فرآیند بازاریابی محتوا است ، به ویژه با توجه به جایگاهی که در بازار برای خود انتخاب کرده ایم. هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات وب سایت خود ، نتایج را در یک فایل جداگانه ذخیره کنید. این به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات خود را به شکلی موثر سازماندهی کنید.
وب سایت شماره 1: Grademiners
• آنها فعال ترین استراتژی های بازاریابی محتوا را در این زمینه دارند ، اما رویکردشان در مقایسه با رقبا نیز کاملاً آشفته به نظر می رسند.
• این وب سایت از روش های اخلاقی برای بازاریابی محتوا استفاده نمی کند. بنابراین ما نقطه ضعف قابل توجهی در استراتژی آنها پیدا کرده ایم که می توانیم از آن به نفع خودمان استفاده کنیم.
• بیشترین استفاده آنها از منابع خارجی برای ارتقاء ، از طریق پیوندهای خارج از زمینه است ؛که در وسط متن ظاهر می شود. این منابع می تواند در یک وب سایت مرتبط یا در موضوعی کاملاً غیر مرتبط باشد. بدیهی است که آنها برای این پیوندها ، به احتمال زیاد چیزی در حدود 1 دلار برای هر پیوند ، پرداخت کرده اند.
تجزیه و تحلیل ما روش های ناعادلانه آنها را آشکار می کند. آنها پیوندهای زیادی خریدند و از آنها در وسط متن استفاده می کنند. برخی از پیوندهای آنها در متن تعبیه شده است که بی ارتباط با مقاله نویسی نیست. این یک استراتژی ارزان و موثر برای ارتقاء خدمات آنها است. به تصویر صفحه نگاه کنید تا ببینید چه چیزی پیدا کردم:
متن درباره یک شرکت مکزیکی با پیوندی کاملاً بی معنی به صفحه ای است که مربوط به خرید گزارشات آزمایشگاهی است. حتی پیوندی در صفحه یک رستوران گیاهخوار در سیاتل قرار داده شده است!
کسی که به این پیوند ها دسترسی پیدا می کنند ، راه بسیار طولانی را برای رسیدن به وب سایت طی می کند.این موضوع به وضوح فقط برای سئو انجام می شود. چرا این یک نقطه ضعف محسوب می شود. اگر چه ممکن است این کار جایگاه آن ها را در موتور های جستجو ارتقا دهد؛ اما ممکن است توجه گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری را برای اسپم کردن این پیوندها در یک یا چند دامنه، به خود جلب کند.
من بسیاری از روش های دیگر تبلیغات پنهان (بحث در انجمن ها و ارائه نظرات) را پیدا کردم ، اما عجیب ترین آن ها این روش بود:
استراتژی آنها را به سختی می توان “بازاریابی محتوا” نامید. این روش در واقع فقط ساخت پیوند اسپم است.
وب سایت شماره 2: Grabmyessay
Grabmyessay از استراتژی بسیار بهتری استفاده می کند. خدمات خود را از طریق مقالاتی که در موضوعات مرتبط نوشته ،ارتقا می دهد. این راهبرد برای ارتقاء جایگاه در موتور های جستجو و حتی جذب ترافیک می تواند موثر باشد. رویکرد جالب دیگر ارتقاء از طریق انجمن ها و استفاده از اسپم در نظرات است. آنها پیوند را از طریق نام کاربر پنهان می کنند. این ایده شاید به ظاهر خوب باشد؛ اما از طریق چنین پیوندهایی ترافیک زیادی به وب سایت جذب نخواهد شد. با این حال ، بر خلاف سرویس قبلی ، آنها از مقاله ها در وب سایت های مربوطه استفاده می کنند و هر از گاهی نظرات کاربران را در مورد خدمات ارائه می دهند.
وب سایت شماره 3: Essaypro
این شرکت عنوان منصفانه ترین استراتژی بازاریابی محتوا را از آن خود کرده است. آنها نقد و بررسی ها و مقالات مرتبط زیادی منتشر می کنند. آنها حتی برای مقاله نویسی مسابقه ای ترتیب داده اند و برای دانشجویان بورسیه تحصیلی ارائه می کنند. این وب سایت سعی می کند که پیوند ها را به طور طبیعی پنهان کند.
اینفوگرافیک یکی دیگر از راه های عالی برای تبلیغ محصول و بازاریابی محتوا است. مردم آمارهای جالب را دوست دارند. تجسم داده ها در قالب اینفوگرافی باعث می شود تا درک مخاطب نسبت به اطلاعات افزایش یابد؛ که این می تواند به موفقیت کسب و کار شما منتهی شود. استفاده از اینفوگرافی ها اغلب در پلتفرم های تحصیلی با دامنه .edu مشاهده می شود. بهتر است پیوندهای خود را همیشه در سایت های معتبر منتشر کنید.
مرحله 5: تجزیه و تحلیل اطلاعات
همانطور که مشاهده می کنید:
• همه این شرکت ها از روش های مخفی برای تبلیغات استفاده می کنند.
• دو مورد از آنها در بسترهای نا مرتبط اقدام به خرید پیوند کرده اند.
• فقط یکی از آنها به طور فعال مقالاتی را در مورد خدمات خود در منابع مرتبط منتشر می کند و از روش های جذاب و عادلانه ای مانند: مسابقات ، بورسیه ها و اینفوگرافیک استفاده کرده است.
• هیچ یک از آنها مقاله جامعی برای منابع تعیین شده نمی نویسند.
• همه آنها فرصت ارتقاء با استفاده از نظرات از دست دادند. این یک فرصت ایده آل است که یک رقیب می تواند از آن برای جذب تعداد زیادی مشتری استفاده کند.
این اطلاعات برای شروع ایجاد یک استراتژی در زمینه بازاریابی محتوا کافی است. بررسی کنید که چگونه استراتژی رقبای شما در طول زمان تغییر کرده و چه چیزی بیشترین ترافیک را برای آنها به ارمغان آورده است. از کسانی که از خدمات آن ها استفاده کرده است، بخواهید در مورد کیفیت مقالات رقبا به شما توضیحاتی ارائه دهد.
قدم بعدی در بازاریابی محتوا چیست؟
تمام اطلاعات مربوط به رقبای خود را در یک سند جمع آوری کرده و سعی کنید آن را به روز نگه دارید. به این فکر کنید که از این تحقیق چه اطلاعاتی می توانید بدست آورید:
• اگر رقبای شما مقاله های خود را در سایت های مورد اعتماد منتشر می کنند، از همین سایت ها برای تبلیغ خدمات خود استفاده کنید.
• به جای استفاده از تبلیغات ناخواسته، از مقالات خوب و مرتبط استفاده کنید.
• یک لیست کامل از ایده هایی که پیشتر توسط رقبا به شکست انجامیده اند و احتمالاً برای شما نیز با شکست مواجه خواهند شد، تهیه کنید.
جدا از جمع آوری داده های فوق، بسترهایی که رقبا در آن ها موفق عمل کرده اند را بیابید و در مورد راه هایی که می توانید موقعیت یکسانی کسب کنید، بحث و گفتگو کنید. تعداد نظرات ، کیفیت محتوا و میزان اعتماد برای هر سایت را در نظر بگیرید.
بازاریابی محتوا در مقابل خرید لینک
هنگامی که به نحوه عملکرد سایت هایی که پیشتر به آن ها پرداخته ایم، نگاه کنید ، در می یابید که پیوندهای خریداری شده کمترین میزان جذب ترافیک را دارند. از سوی دیگر این پیوند ها نرخ تبدیل پایینی نیز دارند. این استراتژی ممکن است برای بهبود جایگاه سایت در کوتاه مدت خوب باشد ، اما از دیدگاه بلند مدت ؛ کسب موقعیت های پایین در نتایج جستجو و نیز نرخ تبدیل پایین را به دنبال خواهد داشت.
برخلاف پیوندسازی فشرده، بازاریابی محتوا دو وظیفه را انجام می دهد:
• مخاطبان جدیدی را به دست می آورد و افراد بیشتری درباره محصول شما آگاه می شوند.
• پیوند ها را از منابع معتبر دریافت خواهید کرد.
موارد دیگری که حین به کار گیری استراتژی های بازاریابی محتوا باید به آن توجه داشته باشید:
• با تاکتیک های خطرناکی که می توانند موتور های جستجو را نسبت به شما مشکوک کنند و شهرت برند شما را به خطر بیندازند ، بازی نکنید.
• مقاله ها را به صورت دستی در سایت ها قرار دهید.
• همه منابع شما باید طبیعی و مرتبط باشند.
• راه های زیادی برای به اشتراک گذاری رایگان مقالات و پیوندها وجود دارد. شما فقط به چند مهارت ساده برای مذاکره نیاز دارید.
خرید پیوندها می تواند به سایت شما آسیب برساند و اعتبار شما را از بین ببرد؛ زیرا نمی دانید پیوند شما در کجا نمایش داده می شود. از سوی دیگر ، هنگام ارسال مقاله خود به برخی از سایت های معتبر ، می توانید مذاکره کنید که پیوند شما در کجا و چگونه در سایت آنها ظاهر می شود.
ایده نهایی برای بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یک تعامل پیچیده با مخاطب از طریق محتوا است. این کار برای افزایش آگاهی از نام تجاری و وفاداری مشتری انجام می شود.
با تجزیه و تحلیل بک لینک های رقبا، به موارد زیر پی خواهید برد:
• چه کسی در مورد رقبای شما (سیستم عامل های بزرگ، متخصصان، وبلاگ نویسان) صحبت می کند.
• آنچه دوست دارند در مورد آن بحث کنند (چه نوع محتوایی معمولاً باعث ایجاد هیاهو در بین مخاطبان می شود).
• چگونگی رقابت رقبا با مخاطب.
• چه نوع محتوایی را توزیع می کنند.
• تمام نقاط قوت و ضعف آنها.
جمع بندی
از اشتباهات رقبای خود درس بگیرید، از ایده های جالب استفاده کنید و سعی کنید آنها را بهبود بخشید. برای بهره برداری حداکثری از این استراتژی ها آن ها را با وضعیت وب سایت خود تطبیق دهید و یک استراتژی بازاریابی محتوای منطقی ایجاد کنید. شما در حال حاضر یک ابزار قوی برای جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای خود از طریق تحقیقات بک لینک دارید؛ بنابراین می توانید از این اطلاعات در یک رقابت عادلانه استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است که رقابت عادلانه نباشد، وقتی در تجارت با مشکل روبرو می شوید، وجود تعدادی تلفات امری عادی تلقی می شود.