مقالات آموزشی

بررسی بوم کسب و کار و تاثیر آن در آموزش عمومی

مفید بود؟

قبل از اینکه بدانیم چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند بهتر است با مفهوم این کلمه آشنا شویم.

بوم کسب و کار چیست؟

اولین بار در سال 2010 الکساندر استروالدر در کتاب خلق مدل کسب و کار، مفهوم بوم را برای تقسیم مدل کسب و کار به بخش های مجزا ارائه کرد اما امروزه بوم مدل کسب و کار، به معنی خلاصه ی تصویری اجزاء مدل کسب و کار و ارتباط بین آنهاست که حاوی سوالات زیر می باشد.

1- ارزش: چرا ما انتخاب شده ایم؟

2- قانون تعامل: تعامل ما با مشتری یک طرفه است یا دوجانبه؟ نقش ما در تصمیم گیری مشتری چیست؟ رابطه با مشتری مستقیم است یا با اتوماسیون؟

3- مشتریان ما: چه کسانی هستند چه ویژگی مشترکی دارند؟

4- مسیر بین ما و مشتری چگونه است؟ راهی هست یا باید بسازیم؟ تعامل ما با مشتری فعال یا بالقوه، پیش، حین و پس از خرید چگونه خواهد بود؟

5- فعالیت های اصلی ما: تولید یا تبلیغ؟

6- منابع مورد نیاز: منابع ما دائمی است یا موقت؟ آیا در تامین منابع به مشکل نخواهیم خورد؟

7- شرکای تجاری: تامین امکانات و خدمات جانبی، روابط با شرکت های قبلی و بعدی کار ما چگونه است؟

8- درآمد: در اهداف کوتاه و بلند مدت درامد ما باید چگونه باشد؟

9- هزینه: با نگاه مدیریتی به بخش های با درصدهای هزینه بزرگتر در کسب و کار ما حذف اضافات و صرفه جویی چگونه است؟

در ادامه پیشنهاد میکنیم مقاله حذف کامل کامنت های گوگل مپ برای رشد کسب و کار را مطالعه نمایید

در اهمیت بوم و کسب و کار همین بس که شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت و لینکدین که با فعالیت های حرفه ای و جهانی خود مزایای زیادی برای عموم افراد، کارفرمایان، دانشگاهیان و مربیان ایجاد کرده اند از این مدل استفاده می کنند.

 

در میان غولهای فناوری، چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند؟

در شگفت انگیز کردن خدمات جدید چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند؟

1- پی پال: بیست سال است که در انتقال مبلغ از راه دور فعالیت می کند و از سال 2002 در مالکیت eBay  می باشد.

2- Airbnb: یک پلت‌فرم است که به صورت امن، مسافران را با میزبانان سایر نقاط کره زمین مرتبط می کند.

3- گوگل: تبلیغات سهمی 80 درصدی در درآمد سال 2019 گوگل دارد.

4- بلاک چین: برای استفاده کنندگان از فناوری بلاکچین هم با وجود متمرکز نبودنش یک بوم مدل کسب و کار مناسب با ماهیت و اهداف آن طراحی شده است.

چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند تا خرده فروشی اینترنتی را تسخیر کنند؟

1- علی بابا: این شرکت بستر فناوری، برند، فروشندگان و خریداران را جزء منابع کلیدی خود می داند.

چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند تا آموزش عمومی را متحول کنند؟

1- آکادمی خان: جالب است که این مدرسه ی رایگان با جلب کمک های مالی بلاعوض از شرکت های بزرگی مانند گوگل، اوراکل و والت دیزنی و … در سال 2018 بیش از 42 میلیون دلار درآمد داشته است.

2- GitHub: بزرگترین پلتفرم توسعه نرم افزار که با آموزش و فروش فضای ذخیره سازی داده درآمد کسب می کند.

چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند تا با محصولاتشان دنیا را تسخیر کنند؟

1- اپل: با هدف تولید انواع گوشی و تبلت و رایانه های مدرن که ساده و منحصر به فرد هستند.

2- مایکروسافت: با 45 سال سابقه فعالیت، هر ساله بوم مدل کسب و کار خود را ارتقا می دهد.

3- تسلا: حفظ محیط زیست و شارژ رایگان دو ارزش مشتری پسند تسلا هستند.

 

چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند که در تجارت، تولید و ارتباطات پیشرو شده اند؟

احتمالا حدس می زنید که در بخش تولید، چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند؟

1- نایکی:  545 کارخانه تولیدی با همکاری دانشگاه ها و موسسات در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا برای ورزش و تحقیقات علمی فعالیت می کنند.

2- تویوتا: با شرکای تجاری کهنه کارش بیشترین کاهش هزینه را داشته است و علاوه بر نیروی انسانی، شرکای تجاری را از منابع کلیدی کار خود می داند.

چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند تا به غول چراغ جادوی دنیای خدمات تبدیل شوند؟

1- والمارت: تنوع محصول و سهولت دسترسی، ارزش کلیدی والمارت می باشد و مشتریان کم درآمد را هدف قرار داده است.

2- Uber Eats: دو فعالیت کلیدی آن شامل بازاریابی برای رستورانهای مشترک در پلتفرم و ارتباط با خدمات تحویل غذا به مشتریان.

3- استارباکس: به عنوان معروف ترین قهوه خانه جهان اپلیکیشن ویژه ی خود را نیز دارد.

4- نت فلیکس: سرگرمی با کیفیت در 24 ساعت هفت روز هفته، ارزش نتفلیکس است. درآمد نتفلیکس از مبلغ اشتراک ماهانه تامین می شود.

چه شرکت هایی بوم کسب و کار را استفاده کرده اند تا بدون خلق یک زبان جدید، تمام دنیا را به هم وصل کنند؟

1- فیسبوک: فعالیت کلیدی فیسبوک جمع آوری اطلاعات مخاطبان و دسته بندی افراد بر اساس ویژگی های خاص برای دریافت تبلیغات خاص است.

2- واتساپ: وجود تبلیغات صفر درصدی در این نرم افزار آن را جذاب کرده است.

3- اسنپ چت: زندگی در لحظه همان چیزی است که این اپلیکیشن را از دیگر شبکه های اجتماعی اشتراک عکس و فیلم متفاوت کرده است.

4- تیک تاک: دیدن فیلم کوتاه و خنده دار ارزش اصلی آن می باشد. بخشی از درآمد تیک تاک شامل کمیسیون سکه های مجازی آن است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.