با توجه به استقبال زیادی که از این بخش صورت گرفته، در ششمین بخش از آن، آمادهایم تا به سراغ پرسشهای دیگری رفته و یکی دیگر از حیطههای سئو را مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم. این بار با یک پرسش جالب و کوتاه در مورد سئو مواجه شدیم، که برخلاف تصور، پاسخ دادن به آن قدری طولانیتر از حد معمول شد.
به هر حال با ما همراه باشید تا یک گام دیگر در مسیر افزایش دانش خود برداریم. البته این بار پیش از طرح اولین پرسش، با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن اصطلاحات موجود در پرسش، نیاز است تا به برخی موضوعات پیشنیاز در مورد سئو بپردازیم.
(PPC) چیست؟
(PPC) یک سرواژه متشکل از حروف اول عبارت (Pay-Per-Click) است. این اصطلاح در اصل بر شیوهای از تبلیغات اینترنتی دلالت میکند که از آن برای سرازیر کردن ترافیک از یک جا به جایی دیگر استفاده میشود. در این روش، صاحب سایت مقصد، در قبال هر کلیک بر روی بنر تبلیغاتی سایت خود در سایت دیگر، مبلغی را به صاحب سایت مبدا پرداخت میکند.
به طور مثال شما در ازای قرار دادن بنر تبلیغاتی یک سایت دیگر در صفحات سایت خود، از آن سایت در ازای هر کلیکی که روی بنر میشود، مبلغی دریافت میکند. در نظر داشته باشید که در قریب به اتفاق موارد کلیک بر روی بنر تبلیغاتی منجر به هدایت ترافیک به محل مورد نظر خواهد شد. بسیاری از سایتهای عظیم و مشهور جهان نیز، مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین از این شیوه استفاده میکنند.
مفهوم (CTR) در حوزه سئو چیست؟
(CTR) یک سرواژه دیگر است که از حروف اول عبارت (Click-Through rate) تشکیل میشود. مراد از این اصطلاح تعیین نسبتی است بین کاربرانی که بر روی یک لینک خاص کلید کرده و کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغات را مشاهده میکنند. به بیانی دیگر (CTR) با تقسیم کردن تعداد کلیکهای صورت گرفته روی لینک به تعداد دفعات نمایش لینک، بدست میآید.
به طور مثال هر بار که یک کلمه کلیدی در گوگل جستجو میشود، تما لینکهایی که در صفحه اول به نمایش در میآیند، هر کدام یک بار دیده شده و یک بازدید برای آنها در نظر گرفته میشود.
اما صرفاً آنهایی که توسط کاربر انتخاب شده و روی آنها کلیک شود، یک (CT) یا همان (Click-through) محاسبه میشود. حال با تقسیم کردن تعداد کلیکهایی که روی لینک شما شده بر تعداد دفعاتی که نمایش داده شده، (CTR) لینک مورد نظر شما مشخص میشود.
پرسش کاربر
- در شرایط کلی، (PPC) چگونه میتواند بر (CTR) سئو اثر بگذارد؟
با وجود مطالعه دو نکته اخیر، حال با دید بازتری به صورت این پرسش نگاه کرده و میتوانید آن را درک کنید. در پاسخ به این پرسش باید گفت که بسیاری مطالعات نشان میدهند که یک نتیجه سطح بالا در سئو و (PPC) برای یک سایت، میتوانند همزمان تأثیر مثبتی بر روی نرخ کلیک داشته باشند.
اخیراً ما با دادههایی مواجه شدیم که نشان میدادند شیوه (PPC) بین 8 تا 10 درصد به بهبود نرخ (CTR) کمک میکند. البته اساساً این آمار و ارقام همیشه قابل اتکا نبوده و آن معنایی که مدنظر دارید را نمیدهند زیرا پدیدهها و آمارهای شکلگرفته مبنای کلیک میتواند دارای معانی بسیار متفاوتی بوده و ریشه و علل مختلفی داشته باشد.
البته این بدان معنی نیست که ما اثرگذاری شیوه تبلیغات (PPC) را از منظر سئو رد میکنیم؛ به شما پیشنهاد میکنیم تا دستکم در کلمات کلیدی عمومی و رقابتی از این شیوه تبلیغاتی تا حد امکان کمک بگیرید. از آنجا که نتایج و رتبهبندی ارگانیک دستخوش تغییرات زیادی است، (PPC) به شما در ثبات بیشتر و برتری مداوم از منظر سئو کمک میکند.