دسته‌بندی نشده

بررسی ارور ۴۰۴ و ایجاد مانع بر سر راه خزش گوگل در صفحات و افت رتبه‌بندی سایت خواهد شد

مفید بود؟

در یادداشت پیش رو متوجه خواهید شد که ارور 404 مشتمل بر چهار گونه متفاوت بوده و تنها برخی از آن‌ها می‌توانند اثر منفی بر پیمایش صفحات توسط گوگل داشته و از این طریق موجب ضعف سایت در رتبه‌بندی گوگل شوند. این بار نیز داستان از پرسش کاربران علاقمند به حیطه سئو و تولید محتوای اینترنتی آغاز شد. پرسش کاربر به شرح زیر است:

آیا وجود تعداد زیادی ارور 404 منجر به اثرگذاری منفی بر نگرش موتور جستجو گوگل شده و باعث ضعف سایت در رتبه‌بندی گوگل خواهد شد؟ آیا ممکن است بدون اثر منفی بر خود رتبه، منجر به کندی حضور سایت در رتبه‌بندی توسط گوگل شود؟ بله می‌تواند اما باید به برخی از موضوعات جانبی در این مورد دقت کنید.

ارور 404 انواع مختلفی با درجه اهمیت متفاوتی دارد

ما ارور 404 را به چهار دسته مختلف تقسیم کرده و بر همین مبنا میزان اهمیت آن را شناسایی می‌کنیم. دقت کنید که این دسته‌بندی یک امر رسمی، مطلق و قطعی نبوده و تنها بر مبنای تجربه ما در شناخت عملکرد ارور 404 در موقعیت‌ها و چارچوب‌های متفاوت است.

 

ارور 404 ایجاد شده در سایت زنده (Live Site)

این نوع از ارور 404 از نظر ما بدترین گونه آن است زیرا هنگامی در سایت ‌های زنده ایجاد می‌شود که یک صفحه حذف شده باشد اما پیوند آن همچنان پابرجا باشد یا تگ (href) با فرم نامناسبی در ایجاد لینک نقش داشته باشد.

این نوع از ارور 404 تأثیر منفی دارد زیرا رابطه مستقیمی با مخدوش کردن تجربه کاربران و کاربردی بودن سایت شما دارد. به همین علت ما همواره تأکید خاصی بر رفع سریع این نوع از ارورها در اسرع وقت داریم.

ارورهایی که بخاطر لینک‌های قدیمی ایجاد می‌شوند

این مورد نیز می‌تواند اثر منفی شدیدی داشته باشد زیرا ممکن است سایت‌های مشهور دیگری برای رجوع به سایت شما از این لینک استفاده کرده باشند یا حتی کاربران وفادار شما نیز با استفاده از لینک، آدرس سایت را بوک‌مارک کرده باشند.

بدیهی است در صورت وجود ارور در مسیر این قسم از لینک‌ها هم بوکمارک‌ها و هم ارجاعات سایر سایت‌ها با مانع روبرو خواهد شد. در این مورد نیز ارور 404 منجر به افت شدید تجربه کاربری شده و در کنار این موضوع رتبه‌بندی گوگل نیز با افت شدیدی روبرو خواهد کرد.

در حالی که بخشی از اعتبار شما در مسیر دستیابی به یک رتبه خوب در نتایج جستجو ناشی از لینک‌ها و ارجاعات سایت‌هاست، با وقوع این مشکل، این لینک‌ها و ارتباطات از دست خواهند رفت. در دنیای سئو و قواعد مربوط به آن، از دست دادن لینک‌ها هیچ توجیهی ندارد. پس قواعد سئو حکم به برطرف ساختن سریع مشکل می‌دهند.

 

ارورهای ایجادشده بخاطر خطای کاربران

گاهاً ممکن است به علل مختلفی کاربران در وارد کردن آدرس صفحه مد نظر به صورت درستی و یا ارجاع از سوی سایر منابع دچار مشکل شوند. مثلاً در حالی که ممکن است آدرس یک صفحه خاص از سایت که بسیار طولانی شده است در یک ایمیل برای کاربری ارسال شود و بخاطر همین طولانی بودن، کاربر با لمس لینک فقط بخشی از آن را باز کند.

در این موقعیت کاربر به سایت شما وارد خواهد شد اما بخاطر نقص در آدرس، هیچ صفحه‌ای یافت نشده و در عین حال ارور 404 پدیدار خواهد شد. معمولاً با چک کردن گزارش‌های سرور متوجه خواهید شد که هزاران خطای این شکلی به چشم می‌خورند. باید گفت این دسته از انواع مختلف ارور 404، مشکل حادی ایجاد نمی‌کنند.

گوگل این موارد را در صورت مواجهه گزارش می‌کند و اگر آدرس (URL) مذکور(همان آدرس ناقص وارد شده از سوی کاربر) اصلاً تابحال منتهی به صفحه‌ای نشده باشد، به سادگی آن را نادیده گرفته و هیچ مشکلی در رتبه‌بندی و کیفیت سئو ایجاد نخواهد شد.

ارورهای 404 سیستمیک

اگر شاهد افزایش پیوسته ارور 404 با یک آهنگ ثابت و بدون وقفه هستید، قطعاً یک خطای سیستماتیک در کدنویسی شما وجود دارد. این مشکل می‌تواند ناشی از وجود یک نقشه سایت (XML) نامنطبق و نامتناسب با آدرس‌های (URL) یا موقعیت صفحات باشد.

از طرفی دیگر وجود خطاهای ریز و جزئی در کدنویسی هم می‌تواند باعث بروز این خطا شود. در هر دو حالت یک خطا در ساختار سایت وجود دارد و سوای مباحث سئو و در نظر داشتن قواعد آن، بدیهتاً باید توسط طراح حل شوند.

مروری بر نحوه مواجهه با ارور 404

حال با در نظر داشتن این 4 دسته مختلف از خطاها با منشأ متفاوت، می‌توان به صورت کلی یک جمع‌بندی در مورد نحوه مواجهه با آن‌ها داشت. پیش از هر چیز به کمک امکانات کنسول گوگل (Google Console) منشأ پیام خطا را پیدا کنید و بسته به معیارهای ارائه شده در یادداشت دسته‌بندی کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که وجود خطاهای زیادی با منبع مشترک، خبر بدی نیست و کافیست تا تغییر مد نظر را ایجاد کنید.

 پس از آن تمام خطاها از بین خواهند رفت. بر مبنای تجربه ما معتقدیم به طور معمول بهتر است در این موقعیت نقشه سایت (XML) را بررسی کند. به دنبال شورت کدها (Short Code) یا سایر (href)‌های ایجاد شده بخاطر خطا در کد بگردید. این موارد معمولاً در شرایط عادی پدیدار و عیان نیستند و تنها در هنگام خزش و پیمایش موتور جستجو خود را نشان می‌دهند.

 در وردپرس نیز پیوندهای فید (/feed) شانس بالایی برای ایجاد این نوع از خطاها دارند. (Screaming Frog) نیز ابزار کاربردی در این مورد است و می‌تواند به کمک شناسایی خطاهای موجود در هنگام خزش و پیمایش، در راحت‌تر یافتن منشأ ارور 404 کمک کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.