مقدمه
یکی از پر رقابت ترین بازار ها بازار صنایع غذایی (Food industry) است هر انسان برای حیات به انواع مختلفی از خوراکی ها نیاز دارد و کسب و کار هایی که در دنیای صنایع غذایی فعالیت می کنند اصلا لازم نیست نگران این مسئله که جامعه محصول آنها را نیاز نداشته باشد، باشند چیزی که باید آنها نگرانش باشند مواردی چون کیفیت، تبلیغ، بازاریابی و فروش است چون این کسب و کار ها صد ها رقیب دارند!
فقط به محله خودتان فکر کنید چند مغازه، هایپر مارکت، قصابی، ماست بندی یا … دارید؟ تصور کنید یک تولید کننده مواد غذایی یا استارت آپ در این حوزه تا چه اندازه رقیب دارد و باید چقدر حواسشان جمع باشد که از رقابت عقب نیفتند. لوگو، نشانه یا آرم را همه می شناسیم تصاویر معناداری که حتی در خانه های ما نیز حضور دارند.و زمانی که این تصاویر را می بینیم به شرکت یا کسب و کار مربوطه فکر می کنیم و می فهمیم که این محصول یا سرویس متعلق به آن شرکت است.
همانطور که گفته شد اگر کسب و کار شما به صنایع غذایی مرتبط است برای دوام آوردن در این بازار پر رقابت باید بسیار هوشمندانه و دقیق عمل کنید و نکتهی بسیار مهم این است که باید خود را از رقیبان متمایز کنید مشتریان را به سمت خودتان بکشید و هویت برندتان را تعریف کنید راه حل بسیاری از این قبیل مسائل طراحی لوگو صنایع غذایی یا لوگویی با معنای خاص است.
در ادامه نکاتی عالی جهت طراحی لوگوی مناسب کسب و کار های صنعت غذا برای شما آماده شده است
نکات مهم طراحی لوگو صنایع غذایی
-
نکته اول
در ابتدا باید توجه داشته باشید که لوگو قرار است که برند شما را با ارزش تر کند و قدرت یا ظرافت کسب و کار شما را نشان دهد یکی از حساس ترین صنایع صنعت غذا است و در طراحی لوگو صنایع غذایی باید بی نهایت مراقب تصویر نهایی لوگو بود چرا که یک لوگوی بد گاهی اشتهای آدم را کور می کند!!
بله تصور کنید فردی در خانهی خودش می خواهد با غذاخوری شما تماس بگیرد اولین کاری که می کند آگهی شما را پیدا می کند تا شمارهی تماس با شما و منوی غذاهایتان را بررسی کند. ناگهان نگاهش به لوگوی شما در آگهی می افتد و لوگو تصویر یک چنگال است که مقداری ماکارونی روی آن مانده است.
مشتری نه تنها شوقش برای تماس با شما بیشتر نمی شود بلکه حس اشتهای کمتری خواهد کرد! شما هیچگاه نباید ذره ای از حس یک غذای مانده، بو گرفته یا کثیف را به ذهن مخاطبتان وارد کنید چون یادتان که نرفته در صنعت غذا در حال فعالیت هستید!!
-
نکته دوم
یکی از مهم ترین نکات برای لوگوی یک غذاخوری، رستوران یا شرکت فعال در صنعت غذا این است که شوق و اشتهای مشتریان باید بیشتر شود لوگوی شما نه تنها باید در برند سازی کمکتان کند بلکه باید حس لذت از غذا را نیز در مخاطبین ایجاد کند لوگو باید به مشتری ثابت کند شما آماده ارائه بهترین خدمات به او هستید.
به رنگ لوگو خیلی باید دقت کنید طبق روانشناسی رنگ، رنگ های گرم مناسب غذاخوری، رستوران و شرکت های فعال در صنعت غذا هستند چون حس اشتها را در مخاطب ایجاد می کنند و اینکه اشتیاق آن ها را بالاتر می برد. اگر توجه کنید بیشتر رستوران و فست فود دارای دکور قرمز رنگ یا کاغذ دیواری های قرمز رنگ هستند.
طراحی لوگوی صنایع غذایی نیز باید حاوی رنگ هایی چون قرمز و زرد باشند و از رنگ هایی مانند سبز، آبی و بنفش سعی کنید در طراحی لوگو استفاده نکنید چرا که باعث کمتر شدن اشتها و اشتیاق می شوند و بیشتر حس آرامش را به انسان هدیه می دهند.
-
نکته سوم
یکی دیگر از نکات مهم طراحی لوگو صنایع غذایی این است که لوگو به کسب و کار شما مرتبط باشد یعنی لوگویی بهتر است که تداعی کننده یک آشپزی عالی، یک رستوران با خدمات متنوع یا یک غذای خوشمزه باشد.
-
نکته چهارم
از دیگر نکات مهم طراحی لوگو صنایع غذایی سادگی است هیچگاه فکر نکنید که یک طرح پیچیده نشان از هوش بالا و ارزش بالای کسب و کار شماست بلکه هنر شما زمانی نشان داده می شود که مخاطب با یک نگاه بتوانید نوع کسب و کار لوگو و طراحی آن را درک کند.
-
نکته پنجم
دیگر نکته مهم طراحی لوگو صنایع غذایی انعطاف پذیر بودن لوگو است به این معنی که لوگوی شما فقط قرار نیست روی پوستر و بنر چاپ شود بلکه شما گاهی ناچارید آن را روی خودکار، تابلو، بیلبورد، لباس گارسون و آشپز ها، محصولات غذایی و حتی قاشق یا بشقاب نیز چاپ کنید.
-
نکته ششم
از دیگر نکات قابل توجه در طراحی لوگو صنایع غذایی انتخاب فونت مناسب برای لوگو است دقت داشته باشید که فونت باید خوانا باشد و اگر از فونت های فانتزی بجای فونت های رسمی استفاده کنید حس اشتها را در مخاطبین بیشتر می کنید!!
-
نکته هفتم
آخرین نکته مهم در طراحی لوگو صنایع غذایی استفاده از اشکال مرتبط با محصولات و خاص در لوگو است مثلا اگر شما در یک شهرستان کوچک یک رستوران دارید و تنها رستورانی هستید که غذاهای دریایی ارائه می کند و محصول قابل ارائه اصلی شما غذاهای دریایی است.
پس لوگوی شما اگر تصویری بسیار جالب از حیوانات دریایی حلال باشد یک تبلیغ عالی حساب می شود! یا اگر می خواهید برای کافه بستنی خود لوگو بسازید چه چیزی بهتر از تصویر یک آبمیوه که به شکل خلاقانه ای کشیده شده است؟ این تصاویر خود به خود شوق مشتریان را برای خوردن بیشتر می کند.
مردم عاشق خلاقیت هستند
هیچکس از چیز های قدیمی خوشش نمی آید مثلا آیا دوست دارید هر وعده یک غذا را بخورید؟ حتی اگر خوشمزه ترین غذای دنیا باشد باز هم طبیعت بشر طوری است که دوست ندارد همیشه یک غذای خاص را بخورد یا همیشه یک لباس را بپوشد ما انسان ها عاشق خلاقیت و چیز ها بکر و تازه هستیم .
مانند هر صنعت دیگر گاهی در صنعت غذا شاهد نوآوری از طرف استارت اپ ها، شرکت های بزرگ یا رستوران ها و غذاخوری ها هستیم و چه جای بهتر از لوگو برای نشان دادن خلاقیت این کسب و کارها؟ لوگو ها این قدرت را دارند که در چند ثانیه نوآوری کسب و کار را به مردم نشان دهند اگر شما صاحب یک کافه بستنی هستید و برای اولین بار یک نوع بستنی خاص را با قیمت مناسب به مردم ارائه می دهید.
پس اگر لوگیتان همان شکل بستنی باشد این مردم را مشتاق به امتحان کردن مسئول تازه شما می کند! چون از نظر روحی ما انسان ها کنجکاو و مشتاق چیز های تازه هستیم یا اگر یک غذاخوری دارید و یک غذای ایتالیایی جدید با دستور پخت خودتان دارید که فکر می کند میتوانید وجه تمایز شما و برگ برنده اتان در رقابت با سایر غذاخوری ها باشد پس به یک طراح لوگو بگویید همان غذا را به شکلی ساده لوگوی غذاخوری شما کند.!
تحلیل یک طراحی لوگو مشهور از صنعت غذا
در اینجا می خواهیم نگاهی به یک لوگو مشهور از صنعت غذا بیندازیم و ببینیم این شرکت بزرگ چرا چنین لوگویی را انتخاب کرده است:
این لوگو مربوط به لوگوی مک دونالد (macdonald) است که به احتمال زیاد آن را می شناسید مک دونالد بزرگترین رستوران زنجیره ای دنیا با بیش از 37800 شعبه در سراسر جهان است لوگوی این شرکت بسیار ساده و فقط یک حرف از الفبای لاتین یعنی m اولین حرف نام شرکت است.. در این لوگو نهایت سادگی دیده می شود و هیچ پیچیدگی غیر قابل درکی در لوگو وجود ندارد! لوگو اگر بلعکس نیز شوند باز هم قابل شناسایی است!
و این از مزایای لوگوی یک رستوران جهانی است که در هر شرایطی که قرار گیرد مردم آن را می شناسند. این لوگو آنقدر ساده است که هر کسی می تواند آن را روی کاغذ بکشد و این از مزایای لوگو است چون در ذهن باقی می ماند رنگ لوگو زرد است . همانطور که در همین مقاله گفتیم این رنگ باعث اشتهای بیشتر و شور و شوق می شود.
هم پشت زمینه لوگو و هم پشت زمینه تابلو های بیشتر مغازه های مک دونالد که لوگوی این شرکت را در روی ساختمان نصب کرده اند رنگ قرمز قرار دارد که این رنگ نیز باعث اشتهای بیشتر می شود و ما را به یاد سس های کچاپ و گوجه فرنگی می اندازد که در فست فود ها استفاده می شود.
لوگو می توانید به راحتی روی هر سطحی قرار گیرد و کیفیت لوگو نیز همیشه ثابت است شاید در نظر برخی این لوگو بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما باید گفت لوگوی مک دونالد به حدی مشهور است که در تمام دنیا با دیدن این لوگو فورا آن را تشخیص می دهند و برخی هوس فست فود های مک دونالد را می کنند مگر رسالت یک لوگوی خوب جذب مشتری نیست؟!!