در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره طراحی بنر و تراکت را با هم بررسی کنیم. بدین منظور باید با اصول اولیه طراحی بنر و تراکت آشنا شویم. پس از آن به معرفی مفاهیم مشابهی همچون طراحی بنر سایت، طراحی بنر ثابت سایت، قیمت طراحی بنر و بیلبورد، طراحی بنر تلگرام، طراحی تراکت رایگان، سفارش طراحی بنر گیف، سایت طراحی بنر آنلاین، بنر تبلیغاتی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
در این مقاله قصد بررسی طراحی تراکت و بنر را داریم. بدین منظور نیاز به آشنایی با بنر و تراکت و کاربرد دقیق آنها داریم. بنر و تراکت هر دو به منظور انتقال پیام استفاده میشوند. هر دو از روشهای موثر در تبلیغات هستند. به عبارتی دیگر برای معرفی یک محصول و یا یک مکان به کار میروند. در واقع نقطه اصلی و کاربردی در معرفی یک محصول و یا یک مکان که به ارائه خدمات و یا فروش محصولات میپردازد، بنر و یا تراکت است. بدیهی است که تراکت با سایر محصولات تبلیغاتی مانند بنر، بروشور، پوستر و … دارای تفاوتهایی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
تراکت با نام انگلیسی Flyer برای انتقال یک پیام تبلیغاتی به کار میرود. تراکت برای معرفی محصول و یا معرفی یک مکان استفاده میشود. تراکت معمولا در اماکن عمومی توزیع شده و دارای اندازه و سایز کوچکی نسبت به سایر محصولات تبلیغاتی است. همچنین تراکت معمولا به شکل یک برگ تک رو است که پیام تبلیغاتی خود را مختصر و مفید ارائه میدهد. اندازهای که معمولا برای طراحی تراکت و چاپ آن استفاده میشود، A5 است. تراکت که معمولا در اماکن عمومی پخش میشود با هدف انحصاری جذب مشتری و افزایش مشتری استفاده میشود. در ادامه تصویر یک تراکت تبلیغاتی برای یک سوپر مارکت را میبینید.
در مورد بنر نیز باید گفت بنر مانند تراکت به منظور انتقال پیام به کار میرود. بنر برای معرفی یک محصول و یا معرفی یک مکان با هدف جذب مشتری و افزایش فروش به کار میرود. بنر میتواند دارای اندازههای متفاوتی بستگی به جایگاه نصب داشته باشد که در ادامه به این اندازهها اشاره خواهیم کرد. همچنین بر خلاف بنر در اماکن عمومی پخش و یا توزیع نمیشود بلکه در یک مکان به منظور دیده شدن قرار میگیرد. طراحی بنر نیز به روش لایه باز و با فرمت psd و از طریق فتوشاپ انجام میشود.
نکات مهم هنگام طراحی بنر و تراکت
در این قسمت قصد بررسی نکات مهم هنگام طراحی بنر و تراکت را داریم. این نکات را به صورت موردی بیان میکنیم که عبارت است از:
یک تیتر خوب و جذاب
تیتر بنر یا تراکت به عنوان هدف اصلی بنر یا تراکت که مخاطب با اولین نگاه باید از آن آگاه شود، در نظر گرفته میشود.
در نظر داشتن یک فونت خوب و اندازه
برای طراحی بنر میتوان در صورت لزوم از 2 نوع فونت استفاده کرد البته بهتر است از یک فونت استفاده کنید و در صورت لزوم آن را بلد کنید. برای طراحی تراکت بهتر است از یک نوع فونت استفاده شود. هنگام طراحی بنر از فونت کوچکتر 10 استفاده نکنید.
شناسایی نیاز مخاطبان
برای طراحی بنر و تراکت بهتر است گروه مخاطبان خود را شناسایی کنید و با توجه به سن، دانش، جنسیت و نیاز آنها طراحی خود را کامل کنید.
مشخص کردن مزیتهای مهم در طراحی بنر و تراکت
اگر محصولی را که در حال تبلیغ آن هستید دارای تخفیف خاصی است باید حتما آن را در بنر و یا تراکت خود ذکر کنید.
محتوای مفید و به اندازه
هنگام طراحی بنر و تراکت حتما سعی کنید از یک محتوای دقیق و مفید استفاده کنید. این محتوا باید به اندازه و مختصر باشید. از کلی گویی زیاد بپرهیزید. همچنین از بیان جزئیات زیاد نیز خودداری کنید. محتوا باید به اندازهای باشد که مخاطب با صرف زمان کوتاهی هنگام خواندن تراکت و با صرف حداکثر 3 الی 5 ثانیه برای خواندن بنر از اصل مطلب باخبر شود.
طراحی درست فضای بنر و تراکت
هنگام طراحی بنر و تراکت بایستی فضای بنر و تراکت را به درستی طراحی کنید. بدین معنا که فضای بنر و تراکت نه خیلی شلوغ باشد و نه خیلی خالی و خلوت. فضای بنر اگر خیلی شلوغ باشد، مخاطب دچار سردرگمی و استرس شده و اطلاعات لازم را نمیتواند از بنر یا تراکت به دستآورد. همچنین اگر فضای بنر و یا تراکت خیلی ساده و خلوت باشد باز هم مخاطب اطلاعات لازم را به دست نخواهد آورد و همچنین دچار دلزدگی خواهد شد.
به کار بردن ترکیب رنگهای درست
برای چاپ تراکت معمولا از الگوی رنگی ثابتی استفاده میکنند. این الگوی رنگی را با نام CMYK میشناسند. این ترکیب رنگ مخفف رنگهای مشکی، فیروزهای، سرخابی و زرد میباشد.
فرمت فایل خروجی
برای چاپ تراکت میتوان از فرمتهای خروجی JPEG، PDF و TIFF استفاده کرد. بهترین فرمت برای چاپ، فرمت PDF است که از انواع تغییرات در فایل نهایی جلوگیری میکند. این فرمت ساختار نوشتهها و تصاویر و کیفیت آنها را حفظ میکند. به منظور طراحی بنر نیز معمولا از فرمت psd و طرح لایه باز استفاده میشود.
طراحی بنر و تراکت چگونه است؟
طراحی بنر و تراکت کاری نیست که از دست هر کسی ساخته باشد. این کار نیاز به یک طراح حرفهای و ماهر دارد تا با استفاده از تجربه و مهارت خود به طراحی بنر و تراکت بپردازد. برای این کار بایستی از یک طراح موفق کمک بگیرید. همچنین شرکتهای زیادی هستند که در این زمینه با مجموعهای از طراحان و یا مهندسان گرافیک فعالیت میکنند. اسامی این شرکتها مانند رایا مارکتینگ به سادگی در اینترنت قابل جستجو است. این شرکتها علاوه بر طراحی بنر و تراکت فعالیتهای دیگری نیز دارند از جمله:
- طراحی بنر سایت
- طراحی بنر ثابت سایت
- طراحی بنر تلگرام
- طراحی تراکت رایگان
- سفارش طراحی بنر گیف
- سایت طراحی بنر آنلاین
- ارائه بنر تبلیغاتی
همچنین در صورت نیاز مشاوران در این زمینه قیمت طراحی بنر و بیلبورد را به شما عزیزان ارائه خواهند داد. اما با همه این توصیفات باید دید چرا استفاده از بنرهای تبلیغاتی و یا تراکت به عنوان مزیتی در تبلیغات به شمار میآید؟ بنر و تراکت به عنوان بهترین روشهای تبلیغاتی به حساب میآیند. علاوه بر بنرهای عادی که به صورت روزمره همه ما آنها را در کوچه و خیابان میبینیم، بنرهای تبلیغاتی نیز بسیار پرکاربرد هستند. در واقع امروزه بیشتر صاحبان کسب و کار برای نمایش کسب و کار خود علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی و بنرهای نصب شده در جایگاههای مختلف به ارائه کسب و کار خود در فضای اینترنت نیز مشغول هستند که از آن به عنوان بنرهای تبلیغاتی آنلاین یاد میشود.
به طور کلی بنرهای تبلیغاتی که برای تبلیغ استفاده میشوند، نقش مهمی در افزایش بازدید دارند. این بنرها باعث افزایش توجه و جلب نظر مخاطب میشوند. بنابراین به صورت غیر مستقیم باعث افزایش فروش و سوددهی خواهند شد. بنر و یا تراکتی میتواند موفق عمل کند که مخاطب را که به صورت یک مشتری بالقوه است به یک مشتری بالفعل و دائمی تبدیل کند. از جمله اهدافی که تراکت برای تبلیغ آن استفاده میشود، عبارت است از:
- تبلیغ رویدادهای مختلف مانند سمینار، کنسرت، همایش
- تبلیغ تجاری مانند سوپر مارکت، بوتیک، فروش پوشاک، رستوران و …
- انتقال انواع پیام مانند پیام سیاسی و اجتماعی. این مورد به خصوص در هنگام انتخابات رنگ و بوی بیشتری به خود میگیرد.
- آگهی استخدام و یا جذب نیرو و دعوت به همکاری
تراکت تبلیغاتی میتواند اندازه متفاوتی داشته باشد که در زیر به آن اشاره شده است:
- A4 برابر با اندازه سربرگ
- A5 برابر با نضاف اندازه سربرگ
- DL برابر با اندازه کارت تبریک
- A6 برابر با اندازه کارت پستال
تهیه و چاپ تراکت تبلیغاتی هزینه بسیار زیادی ندارد زیرا این کار را با استفاده از یک دستگاه چاپ معمولی نیز میتوان انجام داد. تاریخچه استفاده از تراکت به دههی ۹۰ میلادی بر میگردد. در آن زمان سیستم چاپ رومیزی بسیار گسترش یافت. این کار امروزه با کامپیوتر و دستگاه فتوکپی انجام میشود. در هر صورت این روش تبلیغاتی امروزه بسیار موثر و مورد توجه قرار گرفته است.