متخصص تولید محتوا چه کسی است؟
پرسیدن اینکه متخصص تولید محتوا چه کسی است سوال پیچیده ای است. متخصصان تولید محتوا در واقع نقش های بسیار متغیری دارند. به عنوان مثال یک متخصص تولید محتوا یک نویسنده، محقق، روزنامه نگار، استراتژیست بازاریابی و بازاریاب شبکه ی اجتماعی می باشد. این شغل بیشتر از آنچه که تصور کنید چند وجهی است. در واقع به صورت عام، متخصص تولید محتوا کسی است که می داند برای هر برند و کسب و کاری داستانها و مطالبی مرتبط و مفیدی را ایجاد کند. در واقع متخصص تولید محتوا باید مانند یک آفتاب پرست رفتار کند.
روزانه موضوعات مختلف را پیدا کند و بنویسد. با چرخش بر جهان بر مباحث جدید و بی پایان تسلط پیدا کند. در واقع این گونه اطلاعات هیچگاه تمامی هم ندارد. در واقع یک متخصص تولید محتوا باید خلاقیت بیشتری در خود ایجاد کند و مفاهیم مختلف و یا حتی یک محصول را درک کند و در قالب کلمات اثر بخش و جذاب با لحنی مناسب که برای مخاطبان قابل درک باشد را بیان کند. متخصص تولید محتوا کلمات را با دقت روی صفحه پراکنده می کند تا خواننده را درگیر خود کند.
چه برای جذب مخاطب بیشتر، چه برای شناسایی محصولات و حتی فقط برای اهداف مربوط به سئو و باید این کلمات کلیدی را جوری به کار ببرد که علاقه خوانندگان را نیز حفظ کند.
متخصص تولید محتوا چه کاری انجام می دهد؟
شاید برای شما هم سوال باشد که یک متخصص تولید محتوا چه کاری انجام میدهد و وظیفه آن چیست؟ اما همان طور که در بالا اشاره شد باید بگوییم که متخصص تولید محتوا چه کار هایی را انجام نمی دهد! کار هایی که متخصص تولید محتوا انجام می دهد عبارت اند از:
• تولید محتوا جذاب و جدید به صورت مداوم
• ترجمه مطالب سایت های خارجی مختلف
• هدایت کردن ترافیک هدفمند وب سایت
• انتشار محتوای تولید شده در وب سایت
• ارسال پست های وبلاگ
• تقویت سئو وب سایت
• اضافه کردن تصاویر به محتوا
• تولید محتوا برای صفحات اجتماعی
کار تولید محتوا پر از چیز های جدید و شگفت انگیزی است و اگر به آن علاقه داشت می توان در آن بسیار موفق شد. شما هیچ وقت نمی دانید که چه پروژه هایی در انتظار شما است و چه مراحلی را برای تولید محتوا باید طی کنید. کار اصلی که باید انجام دهید این است که باید روزانه مباحث جدید جذب کنید و بعد از درک کردن آن ها مطالب را به لحن و روشی که می دانید مناسب تر است بنویسید.
مهارت های بسیاری وجود دارد که یک کارشناس تولید محتوا برای انجام مسئولیت های خود دارد. که با نگاهی به رزومه ی آن ها می تواند از از مهارت ها و تجربه ها اطلاع کسب کرد. اما بسیاری از این رزومه ها مهارت های گفتاری، نوشتاری و خلاقیت متخصص تولید محتوا را ذکر نکرده اند. قابلیت هایی که یک متخصص تولید محتوا باید داشته باشد شامل موارد زیر است:
1. داشتن ذهن بازاریابی تولید محتوا
یک متخصص تولید محتوا جدا از اینکه باید توانایی جذب موضوعات و به تصویر کشیدن استادانه ی آن ها داشته باشد، می بایستی یک ذهن بازاریابی داشته باشد و از بهترین تکنیک های بازاریابی استفاده کند. شغل تولید محتوا تنها نوشتن نیست. در واقع هدف از تولید محتوا بازاریابی و تبلیغ به این شیوه است. حتی با اینکه قوانین و الگوریتم های بازاریابی به طور مداوم در حال تغییر است، یک متخصص تولید محتوا باید درک کاملی از تکنیک های بهینه سازی موتور های جست و جوگر، تکنیک های بازاریابی موثر صفحات اجتماعی، ابزارهای بازاریابی و روند فعالیت بازاریابی تولید محتوا را داشته باشد.
این موارد که لازمه تولید محتوا است اما بازهم تعدا افراد بسیار کمی هستند که آن هارا ذکر می کنند. در صورتی که که یک متخصص تولید محتوا حرفه ای میداند که چگونه با نوشتن مطالب جذاب منجر به فروش بیشتر محصولات شود. بنابراین داشتن ذهن بازاریابی تولید محتوا از مهم ترین قابلیت هایی است که یک متخصص تولید محتوا باید داشته باشد.
2. مدیر و مدبر بودن متخصص تولید محتوا
یک متخصص تولید محتوا باید زیرک باشد. به عبارت دیگر او باید روی پای خود بایستد. مانند روزنامه نگاران متخصصان تولید محتوا هم می بایستی بین تحقیق و تحریر تولید محتوا را پیش ببرد و بین این دو در نوسان باشد و بتواند همزمان چندین پروژه را به راحتی مدیریت و برنامه ریزی کند. یک متخصص تولید محتوا حرفه ای نیاز مشتریان را به خوبی شناسایی می کند و در راستای تحقق آن نیاز ها تلاش می کند.
هر نوشته باید با دقت بالایی نوشته شود و نویسنده محتوا می باستی زمانی را در جست و جوی منابع معتبر اختصاص دهد و در جست و جوی پیدا کردن انبوهی از اطلاعات جدید و معتبر برای تولید محتوا هرچه بهتر اختصاص دهد. کارشناس تولید محتوا باید از پس مدیریت کردن تمامی این کار ها برآید و مسئولیت پذیر باشد.
3. خلاقیت تحت فشار برای متخصص تولید محتوا
یک متخصص تولید محتوا خوب فقط یک نویسنده متن و نویسنده محتوا نیست، بلکه باید بتواند توجه مخاطبان خود را در یک بازه زمانی تعیین شده حفظ کند. خلاقیت چیزی است که این کار را انجام می دهد. هیچ کسی خلاق به دنیا نمی آید خلاقیت نتیجه تمرین و احساس است. نویسندگی خلاق چیزی است که می توان آن را آموخت. در نویسندگی خلاق باید اینقدر صریح و صادق باشید که تمام آنچه را می دانید بتوانید به کار ببرید. یک متخصص تولید محتوا تحت فشار خلاقیت است و باید قابلیت اینکه بتواند هر زمان موضوعات خلاقی را ایجاد کند را داشته باشد.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: 5 استراتژی موثر در یادگیری تولید محتوا
تمامی نویسنده های خلاق در ابتدای کار خود خلاق نبودن و خلاقیت از طریق کسب تجربه به دست آمد. متخصص تولید محتوا خلاق، به نظم و استمرار احتیاج دارد و یک متخصص این کارها را طبق یک برنامه ریزی معین انجام می دهد. شما می توانید همین حالا شروع به نوشتن و یا صحبت کردن کنید خلاقیت در هر صورت به سراغ شما خواهد امد. برای خلاقیت در تولید محتوا نباید از اهمیت مطالعه غافل شد کتاب های بسیاری وجود دارد که در این زمینه می تواند به شما کمک کند.
چگونه تبدیل به یک متخصص تولید محتوا شویم؟
با توجه به مواردی که در بالا گفته شد اگر شما هم علاقه مند به تبدیل شدن به یک متخصص تولید محتوا هستید، یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که چقدر در این زمینه به آموزش احتیاج دارید. اینکه در چه مقطع و مدرک تحصیلی هستید ملاک نیست اینکه چقدر اطلاعات در اختیار دارید مهم است. اما هنگام تحقیق درباره چگونگی تبدیل شدن به یک متخصص تولید محتوا، انتخاب رشته تحصیلی مناسب کمک می کند. به عنوان مثال کسانی که در رشته انسانی تحصیل کرده اند راحت تر از پس نگارش محتوا بر می آیند و بر اصول نویسندگی نسبت به رشته های دیگری تحصیلی مسلط تر هستند.
البته به دست آوردن این اطلاعات اکتسابی است و شما اگر به دنبال هر چیزی باشید و با اشتیاق سراغش بروید آن را به دست خواهید آورد. آزمون ها و کلاس های نویسندگی نیز برای تقویت کردن مهارت نویسندگی به شما کمک خواهد کرد و شما را در مسیر متخصص تولید محتوا حرفه ای شدن هدایت می کند. این مهم است که به دنبال شغل خاص خود باشید و مسیر شغلی که می خواهید طی کنید. در اول مسیر ممکن است حقوقی که می خواهید دریافت نکنید و دلسرد شوید اما در نظر داشته باشید که کسب و کار های بزرگ پول خوبی به متخصصان تولید محتوا حرفه ای می دهند. شما اگر در هر کاری بتوانید مهارت به دست آورید و به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید، همواره فرصت های شغلی بسیار مناسبی نیز به همان اندازه به سراغ شما می آیند.
جمع بندی
ما در این مقاله توضیح داده ایم که متخصص تولید محتوا چه کسی است و سعی کردیم که به صورت خلاصه به شما توضیح دهیم که متخصص تولید محتوا در واقع چه کاری انجام می دهد و چگونه به یک متخصص تولید محتوا حرفه ای تبدیل شویم. همان طور که در بالا گفته شد برای اینکه به این فرد تبدیل شوید، نیاز به کسب تجربه دارید به این منظور می توانید در آغاز کار در یکی از شرکت های تولید محتوا را انتخاب کنید و در انجا مشغول به کار شوید و تجربه به دست آورید.
یکی از شرکت های تولید محتوا که می توانید در انجا مشغول به کار شوید وب سایت رایا مارکتینگ است که یک وب سایت معتبر در این زمینه است و سفارش های بسیاری در زمینه های مختلف تولید محتوا متنی، تولید محتوا تصویری، موشنگرافی و تولید پادکست نیز برای مشتریان خود آماده کرده است. این شرکت شرکت مناسبی برای شروع فعالیت حرفه ای متخصص تولید محتوا شدن به شمار می آید. تنها کافی است نام این شرکت را در گوگل جست و جو کنید و رزومه خود را برای آنها ارسال کنید و در آزمون های تخصصی نویسندگی شرکت کنید و اگر توانایی ها و قابلیت های لازم را داشتید می توانید در این شرکت مشغول به کار شوید.
بیشتر افرادی که در زمینه های مختلف تبدیل به یک متخصص در زمینه کاری خود شده اند به وسیله کسب تجربه این جایگاه را به دست آورده اند.