مقالات آموزشی

بررسی تاثیر خوانایی یک محتوا روی رتبه بندی در سئو

مفید بود؟

آیا ارزش این را دارد که نوشته‌های خود را به محتوایی خوانا تبدیل کنیم؟ آیا خوانایی متن می‌تواند منجر به رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو و بازدید بیشتر از یک وب سایت شود؟ آیا خوانایی متن یک “عامل رتبه بندی” است؟ Yoast، معتقد است که نگارش یک متن به زبان ساده و قابل فهم، می تواند بازدید بیشتری برای سایت شما به ارمغان بیاورد. حتی ابزاری برای کمک به نگارش یک متن خوانا توسعه داده ایم. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا موتورهای جستجو فهم آسان “وب کپی” را دوست دارند، و همچنین نکاتی درباره نگارش آن بیان می کنیم.

یک محتوا نویس خوب، منجر به بهبودی تجربه کاربری (UX) می شود!

در بیان ریسک “توضیح واضحات” همین بس که نوشتن محتوایی نامفهوم باعث ایجاد تجربه کاربری بد می‌شود. هیچ کس دوست ندارد چیزی غیر قابل درک، خسته کننده یا پر از کلمات کلیدی بخواند. بنابراین، کلیه محتوای شما باید با هدف تمرکز بر مخاطبان باشد و به آنها اطلاعات مورد نیاز، راه حلی برای مشکل و یا پاسخی به سوال آنها را بدهد.

در درجه اول، شما باید یک محتوای عالی برای بازدیدکنندگان خود بنویسید. این به خوبی با دیدگاهمان در مورد “سئو جامع” جور در می‌آید. اگر فقط متن بنویسید، مردم آن را نمی‌فهمند و به آن‌ها برای آنچه که لازم دارند پیدا کنند کمکی نمی‌کنید. و در نهایت شما با بازدیدکنندگان ناراضی روبرو خواهید شد، که احتمالاً با ورود به سایت شما بلافاصله به گوگل باز می‌گردند. گوگل سیگنال‌های یک کاربر مانند این را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

موتورهای جستجو از انسان ها تقلید می کنند!

یک زمانی بود که پر کردن متن با کلمات کلیدی کارساز بود. فقط باید کلمات کلیدی را به اندازه کافی در متن ذکر می‌کردیم و گوگل آن را براساس کلمات کلیدی رتبه بندی می‌کرد. دیگر گذشت آن زمان!

خوشبختانه گوگل در شناخت محتوای با کیفیت بهتر شده است. به عنوان مثال، پس از بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل شروع به شناسایی مترادف‌ها کرد. این الگوریتم می‌فهمد که کدام کلمات، موجودیت‌ها و مطالب با یکدیگر مرتبط هستند. علاوه بر این، موتورهای جستجو در پیش بینی آنچه مردم می‌خواهند بخوانند بهتر شده‌اند و از کلمات کلیدی در جستجوی شما، می‌توانند حدس بزنند که در مورد چه چیزی جستجو می‌کنید.

به طور کلی، الگوریتم های گوگل در تلاش هستند تا از انسان تقلید کرده و متن را مانند یک انسان بخوانند. هرچه توانایی گوگل در تقلید از انسان بیشتر، اهمیت خوانایی متن نیز بیشتر.

خوانایی محتوا برای جستجوی صوتی مهم است

بر طبق نظر Yoast  تعداد کسانی که از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند رو به فزونی است، بنابراین گوگل و همچنین سایر موتورهای جستجو، روی صوت متمرکزند. آن‌ها نتایج خود را به صورت صوت محور ارائه و رتبه بندی می‌کنند.

افرادی که از طریق جستجوی صوتی به جستجوی اطلاعات می‌پردازند به حجم زیادی از اطلاعات می‌رسند. مثلا یک پاراگراف طولانی را تصور کنید که شامل جملات پیچیده و کلمات دشوار زیادی است، که می‌بایستی به عنوان نتیجه جستجو، با صدای بلند خوانده شود. فهمیدن این‌چنین نتیجه جستجوی صوتی غیر ممکن خواهد بود. گوگل تمایلی به استفاده از این قبیل نتایج ندارد! چه از نظر صوتی و چه در نتایج عادی. گوگل محتوای قابل درک را ترجیح می‌دهد، زیرا جستجوی صوتی در حال رشد است. کم یا زیاد بودن طول محتوا، مشکلی برای خوانایی و قابل فهم بودن آن، ایجاد نمی‌کند. گوگل به سادگی نتایج جستجو و الگوریتم های خودش را دیکته می‌کند. و این ما هستیم که باید با آن کنار بیاییم. و این، چیز خوبیست! نگارش مطالب خوانا برای خواننده نعمت است.

چه کارهایی خواندن محتوا را آسان می‌کند؟

چگونه مردم “وب کپی” یک متن خوانا را می‌خوانند؟ بازدیدکنندگان از طریق متن، اسکن می‌کنند، زیرعنوان ها و اولین جملات پاراگراف ها را می خوانند. آنها به دنبال کلمات ربط هستند تا بتوانند نتیجه اصلی یک مقاله را به سرعت درک کنند. کارهایی که گوگل انجام می دهد دقیقا مشابه کارهای یک انسان هنگام خواندن متن است. این بدین معناست که ساختار متن، حتی نحوه نوشتن پاراگراف ها از اهمیت زیادی برخوردار است. جملات اصلی، جمله اول هر پاراگراف، داشتن یک متن با ساختار واضح و منطقی نیز مهم خواهد بود.

چگونه یک محتوای خوانا بنویسیم؟

قبل از شروع به نوشتن متن خوانا، به ساختار فکر کنید. قرار است به مخاطب خود چه چیزی گفته و به چه ترتیب بگویید؟ آیا مباحث ترتیب منطقی دارد؟ آیا مخاطبان شما می توانند استدلال ها، مثال ها و پیام های شما را دنبال کنند؟ شاید شما بخواهید محتوا را به سبک هرم وارونه بنویسید!

از جملات کوتاه استفاده کنید، زیرا پردازش جملات طولانی دشوارتر است. سعی کنید از کلمات دشوار در متن استفاده نکنید یا آنها را محدود کنید. همچنین از جملات پیچیده و صدای منفعل استفاده نکنید.

جذاب بنویسید! البته واقعاً سخت است. هرکسی استعداد خلاقانه نوشتن را ندارد. سعی کنید جملات طولانی را با جملات کوتاهتر جایگزین کنید. از مترادف استفاده کنید. از شروع جملات با همان کلمه خودداری کنید.

می دانیم که نگارش متن خوانا سخت است. نوشتن متن ناخوانا اشتباهی است که اغلب شاهد آن هستیم. به خاطر همین ما ابزار آنالیز خوانایی متن را توسعه دادیم. برای مثال، این ابزار، طولانی بودن جملات، استفاده از صدای منفعل و یا طول پاراگراف های شما را بررسی می کند. همچنین برای بهبود متن و حتی بازبینی جملات توصیه هایی برای شما داریم. ما به طور مداوم در حال ویرایش، بروزرسانی و ترجمه این ابزار به زبانهای مختلف هستیم.

سخن آخر: با صدای بلند بخوانید!

Gary Illyes یک بار توییت کرد که باید متن خود را با صدای بلند بخوانید. اگر خوب خوانده نشود یا عجیب به نظر برسد، احتمالاً رتبه‌ای هم نخواهد داشت.

اگر خوانایی محتوا خود را بهبود ببخشید، رتبه وبسایت شما بلافاصله افزایش نمی‌یابد. اما نوشتن یک محتوای خوانا بخش اساسی از استراتژی سئو است. اگر می خواهید خوانندگان کل متن شما را بخوانند، باید اطمینان حاصل کنید که مطالب شما خواناست. پست هایی که خواندن آنها خوب است قطعاً منجر به بازدید بیشتر و نرخ تبدیل بالاتر خواهد شد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.