مقالات آموزشی

بررسی جستجو پذیر بودن پاپ‌آپ مدال‌ ها

مفید بود؟

پیش از پاسخ به این پرسش جدید در حوزه سئو و تولید محتوا، لازم به ذکر است که پاپ‌آپ مدال اصطلاحی است برای اشاره به باکس‌ها و پیام‌های پاپ‌آپی که با ظاهر شدن روی صفحه به کاربر، مادامی که روی آن‌ها کلیک نشود، اجازه انجام سایر امور را نمی‌دهند. حال با وجود ایجاد تصویر کلی از پاپ‌آپ مدال، بهتر می‌توان به این پرسش، پاسخ گفت. استفاده از یک پاپ آپ مدال، به خودی خود اساساً برای کیفیت سئوی متن شما خوب یا بد نیست؛ تمام اثر این موضوع وابسته به نحوه کدنویسی پاپ‌آپ مدال و اجرای آن است. برای درک بیشتر این موضوع اجازه دهید مجدداً به پرسش محوری این مبحث رجوع کنیم:

   آیا پاپ‌آپ مدال ‌ها جستجوپذیر و قابل فهم از سوی موتور های جستجو

هستند؟ اگر نه, چگونه می‌توان محتوای موجود در بستر آن‌ها را اثرگذار و جستجوپذیر ساخت؟

 

آیا واقعاً موتورهای جستجو توانایی درک محتواهای موجود در پاپ‌آپ را دارند؟

این یک پرسش واقعاً کاربردی و گره‌گشا در زمینه درک عملکرد پاپ‌آپ‌هاست و مانند هر پرسش دیگری که در زمینه سئو مطرح می‌شود، پاسخ آن با این جمله آغاز می‌شود: بستگی دارد! حال وقت آن است به سمت پاسخگویی شیرجه بزنیم.

استفاده از پاپ‌آپ مدال به خودی خود برای کیفیت سئو محتوا شما خوب یا بد نیست؛ همه‌چیز به نحوه کدنویسی و اجرای آن مرتبط است. در حقیقت، اجازه دهید که این مسئله و حیطه پوشش پرسش را کمی گسترش داده و محدود به پاپ‌آپ‌های مدال نکنیم بلکه در یک نگاه کلی در مورد پاپ‌آپ‌ها و سایر کدهای پوششی در صفحه سخن بگوییم؛ ساختارهایی که در یک کلام به آن‌ها (Overlay) می‌گویند.

اجرای پاپ‌آپ مدال

در کل دو راه اصلی برای اجرا و کارگزاری یا ساخت پاپ‌آپ مدال در صفحه وجود دارد:

  1. محتوا را در خود صفحه ارائه کنید اما اجازه دهید تا در نگاه اول در دید مخاطب نباشد: معمولاً شما در این روش پاپ‌آپ مدال را با یک کد (.css) پنهان کرده و سپس با جاوا اسکریپت آن را آپدیت کرده و پروسه را طوری طرح‌ریزی می‌کنید که پاپ‌آپ مدال هنگامی ظاهر شود که کاربر کاری در صفحه انجام دهد؛ به طور مثال کلیک کند. ممکن است در بحث‌های فنی این نوع از پاپ‌آپ مدال را با عبارت تخصصی شنیده باشید که پاپ‌آپ به عنوانی بخشی از (DOM) لود می‌شود. در چنین وضعی پاپ‌آپ مدال شما کاملاً جستجوپذیر بوده از سوی موتور جستجو به عنوان بخشی از محتوای صفحه شما قابل فهم است.
  2. محتوای پویا را پس از اقدام از سوی کاربر بارگذاری کنید: در این سبک از عملکرد که در اصطلاح حرفه‌ای‌ها سبک آژاکسی نامیده می‌شود، محتوای تولیدی شما توسط موتور جستجو به عنوان بخشی از صفحه شما شناسایی نخواهد شد چون موتور جستجو این قابلیت را ندارد که برای بارگذاری و درک آن بخش از محتوا وارد عمل شده و با کشیدن ماشه، آن را رها سازد. در اینجا مقصود از کشیدن ماشه، هر نوع عمل و بازخوردی است که کاربر نسبت به صفحه شما نشان داده و موجب شود تا عملکردی در صفحه شما فعال شود. موتور جستجو بنا به الگوریتمی که دارد، امکان کشیدن ماشه و فراخوانی اطلاعات شما را ندارد و از طرفی فراموش نکنید که در سبک آژاکسی تا ماشه کشیده نشود، محتوایی برای ارائه بارگذاری نشده و در عمل وجود ندارد.

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی تبلیغات پاپ آپ و تاثیر مثبت و منفی آن در سئوی سایت را مطالعه کنید تا با تاثیر پاپ آپ بر سئوی سایت آشنا شوید.

البته بسته به این‌که پنجره پاپ آپ شما چگونه لود شود، ممکن است موضوعات دیگری نیز ایجاد شود. ما سایت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که تمام پاپ‌آپ مدال ‌های خود را به عنوان لایه‌های مجزای (.html) طراحی کرده و همه آن‌ها به صورت پویا، با کلیک کاربر بارگذاری می‌شوند. نه ‌تنها فقط گوگل با این نوع از محتواهای موجود در صفحات رابطه‌ای ندارد، بلکه حتی اگر محتواهای آن را شناسایی و ادراک کند، آن‌ها را به عنوان صفحاتی مجزا از صفحات مادر در نظر می‌گیرد و این عملاً یک شکست و خطا در سئو است. در چنین موقعیتی باید به شکل جدی در نحوه طراحی صفحه خود بازنگری کنیم. در بسیاری از موارد ما به کاربران خود پیشنهاد می‌دهیم تا از ساخت پاپ‌آپ ها و سایر (Overlay)ها تا حد امکان احترازکرده و آن‌ها را کاهش دهند. یک کاربرد منطقی و غیر تصنعی پاپ‌آپ، نشان دادن عکس‌هایی با سایز بزرگ‌تر در صفحه شماست. در این نوع از کاربرد مزیت اصلی این است که نیازی نیست از صفحاتی مجزا برای بارگذاری عکس خود استفاده کنید اما فراموش نکنید که این اساساً در نوع تولید محتوا و سئوی سایت تأثیری ندارد.

برخی نکات دیگر که باید در ذهن داشت:

با سه پرسش به نگرش شفاف‌تری در این مورد دست پیدا کنید:

  • آیا پنجره پاپ‌آپ شما اتوماتیک بارگذاری می‌شود یا بالا آمدن آن وابسته به کلیک کاربر است؟
  • آیا پیش از به نمایش درآمدن آن یک بازه زمانی تأخیری تعریف شده است؟
  • آیا در هر صفحه از سایت شما به شکل تصنعی و مستمر بالا می‌آید؟

پاسخ‌های شما به پرسش‌های فوق به شکل بالقوه تعیین می‌کند که استفاده از پاپ‌آپ با سبک شما تا چه حد به سئوی سایت صدمه وارد کرده و باعث ضعف در بازخورد سایت شما خواهد شد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین درسی که می‌توان داد این است که فراموش نکنید کاربر رابطه خوبی با صفحاتی که به شکل اتوماتیک در بدو ورود بدون خواست او باز شوند ندارد و در بسیاری موارد با دیدن چنین وضعیتی استفاده از محتوای شما را نادیده گرفته و علاقه‌ای به آن نخواهد داشت.

از این‌که تا پایان این مقاله نیز باما همراه بوده اید, از شما متشکریم.

سوالات متداول

  • پاپ آپ مدال چیست ؟

    پاپ‌آپ مدال اصطلاحی است که برای اشاره به باکس‌ها و پیام‌های پاپ‌آپی که با ظاهر شدن روی صفحه به کاربر (مادامی که روی آن‌ها کلیک نشود)، اجازه انجام سایر امور را نمی‌دهند، گفته می‌شود.

  • ساخت پاپ آپ چگونه است؟

    1- پاپ‌آپ مودال را با یک کد (.css) پنهان کرده و سپس با جاوا اسکریپت آن را آپدیت کرده و پروسه را طوری طرح‌ریزی می‌کنید که پاپ‌آپ مودال هنگامی ظاهر شود که کاربر کاری در صفحه انجام دهد… 2- محتوای پویا را پس از اقدام از سوی کاربر بارگذاری کنید: در این سبک از عملکرد که در اصطلاح حرفه‌ای‌ها سبک آژاکسی نامیده می‌شود…

  • ایا پاپ اپ برای سئو خوب است ؟

    استفاده از یک پاپ آپ مدال، به خودی خود اساساً برای کیفیت سئوی متن شما خوب یا بد نیست؛ تمام اثر این موضوع وابسته به نحوه کدنویسی پاپ‌آپ مدال و اجرای آن است. برای درک بیشتر این موضوع بهتر است وارد صفحه سایت شوید تا توضیحات آن را مفصل داشته باشید.

  • در ساخت پنجره پاپ آپ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

    آیا پنجره پاپ‌آپ شما اتوماتیک بارگذاری می‌شود یا بالا آمدن آن وابسته به کلیک کاربر است؟ آیا پیش از به نمایش درآمدن آن یک بازه زمانی تأخیری تعریف شده است؟ آیا در هر صفحه از سایت شما به شکل تصنعی و مستمر بالا می‌آید؟

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.