پیش از پرداختن به پاسخ این پرسش که “آیا بلاگ کامنتینگ در ایجاد ارتباطات و بهبود سئو مؤثر است یا خیر؟” بد نیست تا در توضیحی کوتاه و حداقلی، پدیده بلاگ کامنتینگ (Blog Commenting) را برای مخاطبانی که آشنایی چندانی با این پدیده ندارند تعریف کنیم. در سئو، بلاگ کامنتینگ یک پروسه شامل پست و انتشار نظراتی حاوی لینک صفحه شما در سایر صفحههای اینترنتی یا نظراتی ذیل محتویات سایت شماست. هر چند گاهاً از این پروسه به شکل تصنعی استفاده شده و با درج کامنتهای روتین و متوالی برنامهریزی شده توسط ربات، به شکل افراطی لینک صفحه شما تکرار میشود، اما در پروسه نرمال وضع این چنین نیست. حال با دستیابی به شناختی نسبی در مورد بلاگ کامنت و پدیده بلاگ کامنتینگ میتوان با دید روشنتری به پرسش فوق پاسخ دارد. اجازه دهید باری دیگر این پرسش را مطرح کنیم:
آیا بلاگ کامنتها برای ایجاد ارتباط با صفحه شما مؤثر هستند؟
در پاسخ باید گفت که بلاگ کامنتینگ برای ساخت لینک و ارتباط کاربردی است ,به شرطی که به درستی طرحریزی شده و بتواند به شکل چشمگیری موجب افزایش ترافیک سایت شما شود. اگر شما یک سایت وردپرس را راهاندازی یا مدیریت کرده باشید، حتماً در صورت روشن نکردن افزونه آکیسمت(Akismet) متوجه سیل ترسناکی از افرادی با علاقه شدید به درج کامنتهای حاوی لینک شدهاید.
تنها هدف این افراد این است که یک لینک از صفحات خود را بدون هیچ نظر و ملاحظه خاصی، به صفحه شما سنجاق کنند؛ البته اگر بتوان به آنها گفت افراد زیرا قریب به اتفاق آنها ربات هستند! شاید موجب تعجب شما شود اما این روش بسیار ناکارآمد، پیشپا افتاده و بیاثر است! در گذشته شاید میشد بلاگ کامنتینگ با این روش را نوعی تاکتیک برای بهبود سئو دانست اما امروزه خیر.
جالب است بدانید که این تاکتیک، یکی از هجده تاکتیکی است که متخصصان حوزه سئو بر اجتناب و دوری از آن تأکید ویژهای دارند.
صعود و سقوط بلاگ کامنتینگ در قامت یک تاکتیک کارآمد
بلاگ کامنتینگ در سالهای دور یک تاکتیک جالب و پرطرفدار برای بهبود سئو سایت بوده است. به همین علت ممکن است با طیف وسیعی از تجاربی روبرو شوید که استفاده از بلاگ کامنتینگ را برای بهبود وضعیت سایتتان پیشنهاد میکنند اما همیشه تجربه ابزار قدرتمندی نیست. با دقت به آنچه که گفته میشود گوش دهید:
- من در گذشته با بلاگ کامنتینگ نتیجه گرفتهام.
- بلاگ کامنتینگ بنا به تجربه من در گذشته توانسته باعث موفقیت من شود.
- خیلی وقت است با بلاگ کامنتینگ میتوانم وضعیت سایتم را بهبود بخشم
به تمام گزارههای این چنینی دقت کنید و بگویید که چه نقطه اشتراکی دارند؟ بله همه آنها در مورد گذشته هستند! در حال حاضر بلاگ کامنتینگ یک تاکتیک مؤثر نیست. مانند بسیاری دیگر از تکنیکهای ایجاد لینک و بکلینک زدن، تاکتیک بلاگ کامنتینگ نیز به سرعت ارزش خود را از دست داده و در اصطلاح عامه رنگ باخته است.
در ابتدا موتورهای جستجو بر این اساس که هر شخص تنها پس از مطالعه کامل یک یادداشت و اثرپذیری از آن اقدام به درج کامنت میکند و به همین علت کامنت یک محتوای گرانبها است، اهمیت زیادی برای بلاگ کامنتینگ قائل بود. اما رفته رفته کامنتها به جولانگاهی برای نظرات بیمعنی، اسپم و تصنعی تبدیل شدند که تنها کاربرد آن از منظر بسیاری از سئوکاران سنتی بهبود وضعیت مطالب خودشان بود. البته در ادامه، ورود رباتهای اسپمر که با سرعت بالایی ,رگباری از نظرات حاوی بلاگ کامنتینگ را به سمت یادداشتها و صفحات مختلف شلیک میکردند باعث وخیمتر شدن اوضاع شد. به طرزی که حتی میتوان گفت که صاحبان سایتها و صفحات نیز با نارضایتی شدیدی نسبت به این مسئله پاسخ نشان دادند. همین وخامت اوضاع و شدت یافتن انتشار نظرات هرز, انگیزهای شد تا بسیاری از پلتفرمها و خدماتدهندگان وب با ابزارهایی مانند (noFollow) به یاری صاحبان وبسایتهای پر بازدید بیایند. ابزار (NoFollow) که یک ایده گوگلی بود در سال 2005 معرفی شد و با روش خاصی که داشت توانست به صاحبان صفحات و وبسایتها در مسیر مبارزه با کامنتهای اسپم کمک شایانی کند.
ابزار (noFollow) و نحوه مبارزه با بلاگ کامنتینگ هرز
در هنگام استفاده از ابزارهایی این چنینی شما در واقع نوعی پیام دستوری را پیوست لینکهای خروجی از صفحه میکنید که در عمل به موتور جستجو اعلام میکنند که شما برای وبسایتی که در کامنت از آن یاد شده اعتباری قائل نیستید و این پیوند هیچ ارزش افزودهای از نظر بهبود سئو برای سایت مقصد لینک ندارد. البته مقابله با این بحران، تنها در این دست ابزار و عملیاتها معنی نشده است.
غول دنیای جستجو یعنی گوگل، اخیراً از دو ویژگی جدید پردهبرداری کرده که تا حد بسیار زیادی کاربردی هستند. ویژگی (rel=”UGC”) و (rel=”sponsored”) یک راه مناسب برای جداسازی و فیلتر لینکهای کارآمد و ناکارآمد از نظر دارنده ی وبسایت هستند.
ویژگی ( rel UGC) برای سایتهایی است که شما قصد دارید تا امکان ارجاع به آنها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید.
آیا در نهایت بلاگ کامنتینگ ابزاری کارآمد در مسیر سئو و بهبود است؟
هر چند با این اوصاف بلاگ کامنتینگ در صورت اسپم و تصنعی بودن یک تاکتیک سوخته در لینکسازی و ایجاد ارجاعات است اما در صورتی که حقیقی و مناسب طرح شده باشد، یک راهحل بالقوه برای افزایش میزان ترافیک و بازدیدهای سایت شماست. در دنیای بلاگینگ این که شما تلاش کنید تا با همیاری سایر سایتها و با یک رابطه متقابل، محتواهای خود را پروموت یا همان برجسته کنید، یک امر کاملاً معمول است.
به عنوان صاحب یک سایت، کاربر ذیل محتوای شما درج نظر کرده و به این شکل کمک میکند تا رتبه شما بهبود پیدا کند. وجود کامنتهای غیر تصنعی و اصیل در یک محتوا تنها یک چراغ راهنما برای موتورهای جستجو نیست بلکه حتی خود کاربران نیز اندکاندک اهمیت بیشتری برای آن محتوا قائل شده و تعامل بیشتری با آن خواهند داشت.
مثلاً در سایتهای کارآمدی که در راستای سیاست نیچ مارکتینگ (Nich) فعالیت میکنند، مانند یک سایت اشتراک دستور پخت غذاها، نظراتی که در مورد دستور پخت به طرق مختلفی گردآوری میشوند، ارزش بالایی دارند. به طور مثال با تعبیه امکان ستاره دادن به دستورهای پخت شما تا حد زیادی یک تعامل مثبت را با کاربران خود ایجاد خواهید کرد. پس با این وجود خواهشاً از بلاگ کامنتینگ به عنوان یک راه حل منفرد یا یک استراتژی تصنعی برای بهبود وضعیت سئو سایت استفاده نکنید؛ به جای این تلاش کنید تا نظراتی واقعی و معنادار را بر مبنای کیفیت محتوایی که تولید میکنید بدست آورید
از اینکه تا پایان این مقاله نیز باما همراه بوده اید, از شما متشکریم.
سوالات متداول
-
بلاگ کامنتینگ چیست
بلاگ کامنتینگ یک پروسه شامل پست و انتشار نظرات است. این نظرات میتواند حاوی لینک صفحه شما در سایر صفحههای اینترنتی و یا نظراتی در رابطه با محتویات سایت شما باشد.
-
بلاگ کامنتینگبرای چه مواردی استفاده میشود؟
بلاگ کامنتینگ برای “ساخت لینک” و “ارتباط کاربردی” استفاده میشود, البته به شرطی که “به درستی طرحریزی شده” و بتواند “موجب افزایش ترافیک سایت” شود.
-
ابزار (noFollow) چیست
ابزار (noFollow) ابزاری است که در عمل به موتور جستجو اعلام میکنند که شما برای وبسایتی که در کامنت از آن یاد شده اعتباری قائل نیستید و به این ترتیب آن پیوند هیچ ارزش افزودهای (از نظر بهبود سئو) برای سایت مقصد لینک ندارد.
-
برای فیلتر لینکهای کارآمد و ناکارآمد چه میتوان کرد؟
ویژگی (rel=”UGC”) و (rel=”sponsored”) از راههای مناسب جهت جداسازی و فیلتر لینکهای کارآمد و ناکارآمد هستند. (ویژگی ( rel UGC) برای سایتهایی است که شما قصد دارید تا امکان ارجاع به آنها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید، مورد استفاده قرار میگیرد.)