استخراج محتوا
با کیفیت شاید در نگاه اول بسیار آسان و عادی بنظر برسد. اما حقیقتا این طور نیست. امروزه با توجه به وجود موضوعات مختلف در سراسر وب سایتها و صفحات اینترنتی، شما باید بتوانید مطلب مورد نظر را استخراج کرده، و کلیه مفاهیم را به درستی به مخاطب منتقل نمایید.
استخراج محتوای شما در هر اندازه و وسعتی که باشد، باید دارای انسجام و تعادل مشخصی باشد. یعنی مخاطب از خواندن آن خسته نشده و از ابتدا تا انتهای مطلب جذابیت محتوا، حفظ شود. در این صورت میتوان اظهار کرد؛ که محتوای مورد نظر کیفیت و تناسب لازم را دارا میباشد. اما پس از ارائهی این موضوع، شاید سوال پیش بیاید که چگونه میتوانیم چنین محتوایی را تولید نماییم؟
توجه به ظاهر و کلیات محتوا
وجود سایتهای مختلف همواره استخراج محتوا را کمی دشوار میکنند. در نتیجه استفاده از منابع معتبر بسیار اهمیت دارد. تکراری نشدن مطلب نیز مورد بعدی است؛ که باید حتما به آن توجه شود. برای استخراج محتوا میتوان از سایتهای رقیب استفاده کرد. اما بطوریکه در محتوای جدیدتان، اصطلاحا حرفی برای گفتن داشته باشید.
از طرفی دیگر باید توجه داشته باشید ،که از پرداختن به حواشی پرهیز کرده و متن را در یک قالب مشخص نگه دارید. بسیاری از سایتهای اینترنتی امروزی به این موضوع عمدتا توجه نمیکنند؛ و در نتیجه از موضوع اصلی فاصله میگیرند. در چنین شرایطی به جرات میتوان گفت که، کاربر با دیدن چنین مطلبی صفحهی شما را فورا ترک خواهد کرد.
استراتژی تولید محتوا با کیفیت باید در ابتدای شروع بکار در این زمینه به درستی در نظر گرفته شوند. زیرا تنها این موارد هستند که یک کسب و کار را در مابین سایتهای موجود شاخص مینماید. امروزه باید با توجه به زمینه کاریتان استخراج محتوا را آغاز نمایید. اما چارچوبهای کلی هم وجود دارند که به کیفیت و تناسب بخشی آن کمک میکنند.
نحوه استخراج محتوا و ارائه آن
هنگامی که موضوع محتوا را انتخاب کردید، باید به نحوه ارائه آن فکر کنید. برخی از محتواها نیازمند توضیح به صورت متنی و بلند، و برخی دیگر در حد چند جمله هستند. محتواهایی که صرفا به متن بلند خلاصه میشوند باید به شکلی به مخاطب ارائه شوند که در نوع خود کافی باشند. در نتیجه باید از شاخ و برگ دادن موضوع پرهیز کرده و آن را به شکل لازم ارائه نمود.
در بررسی مطالب موجود در سایتهای مختلف برای استخراج محتوا، باید به اعتبار آن توجه بسیار ویژهای شود. ارائه اطلاعات غلط نیز میتواند بر کلیه مطالب موجود در سایت شما تاثیر بگذارد. به علاوه اینکه انجام بررسی و تحقیق در تمامی سایتها امری بدیهی به نظر میرسد.
استخراج محتوا با تقسیم بندی موضوعی
بعد از بررسی دو مورد یاد شده، باید منابع مورد نظر را به بخشهای مختلفی تقسیم کرد. زیرا همانطور که مشخص است؛ یک منبع، با محتواهای مختلف شلوغ و یا بی نظم در نظر گرفته نشدهاست! پس چنین موردی حتما باید در استخراج محتوا شما نیز در نظر گرفته شود. سعی کنید تا بدانید، که به دنبال چه موضوعی برای نوشتن هستید.
باید این مسئله را بصورت یک چرخه در نظر بگیرید. از زمانی که در پایه ای ترین مرحله به دنبال محتوای جدید هستید؛ تا زمانیکه صفحه ی شما طرفداران خاص خود را پیدا کرد. استخراج محتوا می تواند بر همین اساس، رشد بیشتری داشته باشد. میتوانید آن را مانند کودکی در نظر بگیرید، که روز به روز رشد و پیشرفت میکند. در نتیجه ظاهر و قدرت آن به اندازه روزهای ابتدایی تولدش نخواهد بود!
استخراج محتوا با فهم کامل مطلب
استخراج تولید محتوا متناسب به این طریق ممکن می شود؛ که بتوانیم سرفصلها و یا موضوعاتی که در محتوا قرار میگیرند را، به یک انسجام کلی برسانیم. این انسجام باید در هر مرحله طوری باشد که مطلب برای مخاطب جذاب باقی بماند. استخراج محتوا تنها به چیدمان کلمات درست کنار یکدیگر نیست. یا به یک ظاهر خوش رنگ و لعاب بستگی ندارد. درست است که این مطلب باید معنای مشخصی داشته باشد، یا مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد؛ اما باید طوری نوشته شود که مفهوم مطلب برای مخاطب، به همان نسبت جذابیت را برای نویسنده آن داشته باشد.
برای انجام این کار باید بتوانید خود را به جای کاربر تصور کنید؛ و سپس عناوین و جملات را کنار یکدیگر قرار دهید. در نهایت میتوانید انتظار داشته باشید، که این مطالب روند و اصول مشخصی را دنبال کنند.
استخراج محتوا با تمرکز بر محوریت اصلی آن
باید بدانید چه میخواهید و برای چه هدفی؟ شاید بخش با اهمیت ماجرا از آنجایی آغاز شود که مخاطبان با سلایق مختلف قصد کسب اطلاعات از سایت شما را پیدا میکنند. برای این کار باید بجای پیدا کردن موضوعات جدید و هماهنگ با سایت و موضوع مورد نظر خود، به تحقیق پیرامون آن بپردازید. شاید هر موضوعی آن طور که باید، توانایی پشتیبانی از کیفیت و مرغوبیت محوریت صفحهی شما را نداشته باشد. حتی اگر بسیار محبوب و به روز باشد.
هرچند موضوعات جالب و کاربر پسند این روزها برای تولید محتوا، کم نیستند. اما تمرکز بر محوریت اصلی یک مطلب خاص بخش جدایی ناپذیری از استخراج محتوا است؛ که کلیهی فاکتورهای دیگر، مانند جذابیت، انسجام، تناسب، کشش و .. را به همراه دارد.
مواقعی وجود دارد که ایدههای محتوایی همه ما تمام میشود. در ادامه این مطلب، با شش راه برای استخراج محتوایی که مخاطبان خواهان آن هستند آشنا خواهید شد.
شش راه برای استخراج محتوایی که مخاطبان خواهان آن هستند
1. از تجزیه و تحلیل مطالب خود استفاده کنید
یکی از بهترین راهها برای فهمیدن اینکه مخاطب شما چه چیزی را دوست دارد استفاده از تجزیه و تحلیل است. همچنین تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی شما می تواند به شما بگوید چه چیزی مناسب است و چه چیزی نیست. شما باید محتوا با عملکرد برتر خود را مطالعه کرده و آنها را دوباره ایجاد کنید. در ادامه نحوه یافتن پستهای برتر خود با تجزیه و تحلیل در فیس بوک، اینستاگرام آورده شدهاست.
فیس بوک
یکی از راههای یافتن پستهای فیسبوک با عملکرد بالا این است که به صفحه Insights > Posts بروید و بهصورت دستی به دنبال پستهایی با دسترسی یا تعامل بالا بگردید.
اینستاگرام
برای دریافت تجزیه و تحلیل برای اینستاگرام، باید یک حساب تجاری داشته باشید. در حساب تجاری خود، روی نماد تجزیه و تحلیل در نمایه خود ضربه بزنید. سپس، در قسمت «پستها» روی «See more» ضربه بزنید. در اینجا، پستهای برتر خود را بهصورت مرتب شده بر اساس برداشتها خواهید دید. همچنین میتوانید آن را بر اساس تعامل، دسترسی و موارد دیگر مرتب کنید و دوره زمانی را تنظیم کنید.
هنگامی که پستهای برتر خود را پیدا کردید، سعی کنید الگویی از بین آنها پیدا کنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که میتوانید از خود بپرسید:
آیا موضوع مشترکی بین آنها وجود دارد؟
آیا محتوا از منبع خاصی است؟
آیا یک نوع محتوای خاص – متن، تصویر یا ویدیو – به طور مداوم بهتر عمل میکند؟
آیا مردم نظرات جالبی در مورد آن پستها گذاشتند؟
2. از مخاطبان خود بپرسید
استراتژی دوم این است که از مخاطب خود بپرسید. شما میتوانید به سادگی یک سوال یا یک نظرسنجی در پروفایل رسانههای اجتماعی خود ارسال کنید. به عنوان مثال، «میخواهید چه محتوایی را به اشتراک بگذاریم؟» اما اگر درک تقریبی از آنچه مخاطبانتان ممکن است به آن علاقه مند باشند، دارید، میتوانید یک نظرسنجی ایجاد کنید و چند گزینه را فهرست کنید.
3. از همتایان خود در صنعت بیاموزید
استراتژی سوم این است که از همتایان خود در صنعت یاد بگیرید. به صفحات برتر صنعت خود نگاه کنید و ببینید چه چیزی برای آنها کار میکند. اگر مخاطبین هدف مشابهی دارید، آنچه برای آنها کارآمد است احتمالاً برای شما نیز مفید خواهد بود. خیلی خوب است که از رقبای خود فراتر بروید. آیا شرکتهای دیگری وجود دارند که شما آنها را تحسین میکنید و میتوانید از آنها یاد بگیرید؟ شاید به این دلیل که آنها در یک فضا هستند اما رقیب مستقیم شما نیستند.
4. از ابزار تحقیق استفاده کنید
استراتژی چهارم استفاده از ابزار تحقیق محتوا مانند Buzzsumo است. این ابزار برای بیشترین اشتراکگذاری محتوا مانند گوگل است. شما میتوانید هر کلمه کلیدی را جستجو کنید (به عنوان مثال “بازاریابی رسانههای اجتماعی”)، و Buzzsumo بیشترین اشتراک گذاری محتوای مرتبط با کلمه کلیدی را به شما نشان میدهد. به نتایج نگاه کنید و ببینید آیا میتوانید موضوعات محبوب در مورد آن کلمه کلیدی خاص را شناسایی کنید. Buzzsumo همچنین به شما امکان میدهد نتایج را بر اساس شبکههای اجتماعی مرتب کنید. برای مثال، شاید بخواهید ببینید چه نوع مقالاتی در توییتر محبوب هستند. میتوانید روی هدر «اشتراکگذاری توییتر» کلیک کنید و Buzzsumo مقالات را بر اساس تعداد اشتراکگذاریها در توییتر مرتب میکند. این همچنین یک راه عالی برای استخراج محتوا با کیفیت برای به اشتراک گذاشتن در پروفایلهای رسانههای اجتماعی شما است.
5. پرسونای بازاریابی ایجاد کنید
استراتژی پنجم ایجاد پرسوناهای بازاریابی است. پرسوناهای بازاریابی شما به شما ایدههایی میدهند که چه محتوایی ایجاد کنید و در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. پرسونای خریدار طرحی ترکیبی از یک بخش کلیدی از مخاطبان شما است. برای اهداف بازاریابی محتوا، به پرسوناهایی نیاز دارید که به شما کمک کنند محتوایی را ارائه دهید که برای مخاطبان شما مرتبطترین و مفیدترین باشد.
بدون پرسونا، ممکن است فقط حدس بزنید که مخاطب شما چه محتوایی میخواهد، به این معنی که احتمالاً به جای اطلاعاتی که مخاطبان شما فعالانه به دنبال آن هستند، محتوایی را که بیشتر میدانید، ایجاد کنید. هنگامی که تحقیقات خود را انجام دادید و پرسوناهای بازاریابی خود را ایجاد کردید، درک بهتری از اهداف و چالشهای مخاطب اصلی خود و محتوایی که آنها میخواهند بخوانند، خواهید داشت. علاوه بر ایجاد پرسوناها، میتوانید روش Jobs to Be Done را نیز امتحان کنید Jobs to Be Done مفهومی است که توسط استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، کلایتون ام. کریستنسن، و تیمش ایجاد شدهاست. ایده این است که درک دلایلی که مشتریان ما میخواهند از ما خرید کنند برای کمک به ما برای ایجاد و فروش محصولات عالی، مفیدتر از داشتن اطلاعات جمعیتی است.
با درک دلایلی که مشتریان شما از شما خرید میکنند، میتوانید استخراج محتوا کرده و به اشتراک بگذارید که به آنها در انجام کارهایشان کمک کند.
6. روندها را دنبال کنید
استراتژی نهایی این است که به روندهای کلی در فضای رسانه های اجتماعی توجه داشته باشید و آنها را دنبال کنید. این به شما کمک میکند تا درک کلی از انواع محتوا برای ارسال داشته باشید. اگرچه برای مخاطبان شما خیلی خاص نخواهد بود، من فکر میکنم هنوز هم میتواند مفید باشد. به عنوان مثال، فرمت محتوای برتر اکنون ویدیو است. در گزارش گرایشهای رسانههای اجتماعی 2018، اشاره کردیم که «محتوا ویدیویی بهطور میانگین بالاترین میزان مشارکت و دو برابر سطح تعامل را نسبت به سایر انواع محتوا دارند». همچنین، طبق گزارشات، متوجه شدیم که 85 درصد از مشاغل مایلند ویدیوهای بیشتری ایجاد کنند.
اگر منابع شما اجازه میدهند، چند ویدیو را آزمایش کنید و ببینید که چگونه کار میکنند. با استفاده از ابزارهایی مانند Animoto و Lumen 5 میتوانید ویدیوهای ساده و بدون بودجه زیادی ایجاد کنید.
مزایای استخراج داده
به راحتی به دادهها دسترسی داشته باشید
یکی از مهمترین مزایای استخراج دادهها، امکان دسترسی آسان به دادههایی است که در فرمتهای مختلف ذخیره میشوند تا بررسی و تجزیه و تحلیل آسانتر شود. اغلب اوقات، برای اینکه دادههایی که در قالبهایی مانند PDF و فایلهای متنی ذخیره میشوند، برای تجزیه و تحلیل آماده شوند، به تغییراتی نیاز است.
افزایش دقت
خطاهای ورود دادهها میتواند دقت را به خطر بیندازد و در تحقیقات، این خطاها میتواند منجر به اشتباهات پرهزینه شود. کاهش خطای انسانی با استفاده از نرم افزارهایی که دادهها را با دقت بیشتری نسبت به انسان استخراج میکند و خطر اشتباهات را کاهش میدهد، مهم است.
افزایش بهره وری
استخراج دادهها امکان استخراج خودکار دادهها از منابع مختلف و صادر کردن آنها را به صفحه گسترده یا پایگاه داده را فراهم میکند. این میتواند هنگام تلاش برای وارد کردن مقادیر زیادی داده مفید باشد. استخراج خودکار دادهها یکی از مهمترین مزایای استخراج داده است که منجر به بهرهوری بالاتر میشود.
افزایش خدمات مشتریان
این میتواند خدمات مشتری را با ارائه اطلاعات دقیق و به موقع که میتواند برای حل سوالات و شکایات مشتری مورد استفاده قرار گیرد، بهبود بخشد. علاوه بر این، استخراج دادهها میتواند به شناسایی روندها و مسائلی که ممکن است بر رضایت مشتری تأثیر بگذارد کمک کند.
به خودکارسازی فرآیندها کمک کنید
اتوماسیون میتواند زمان و منابعی را آزاد کند که میتوان از آنها برای بهبود سایر زمینههای کسب و کار استفاده کرد. وقتی اتوماسیون باشد، میتواند به تبدیل فرآیندهای تجاری به فرآیندهای کاملاً دیجیتالی و خودکار کمک کند.
تصمیم گیری آگاهانه
شاید واضح ترین مزیت استخراج داده این باشد که می تواند به کسب و کارها در تصمیم گیری بهتر کمک کند. داده ها می توانند بینشی در مورد رفتار، روندها و ترجیحات مشتری ارائه دهند. از این اطلاعات می توان برای تصمیم گیری استراتژیک در مورد قیمت گذاری، توسعه محصول و بازاریابی استفاده کرد
بهبود موقعیت رقابتی
در نهایت، میتواند به کسب و کارها در بهبود موقعیت رقابتی خود کمک کند. با درک دادههایی که رقبای خود جمع آوری میکنند، کسب و کارها میتوانند استراتژیهایی را برای دستیابی به مزیت رقابتی توسعه دهند.
چالشهای استخراج دادهها
چالشهای استخراج دادهها شامل هزینه و زمان لازم برای استخراج دادهها و همچنین دقت دادهها میشود. استخراج دادهها میتواند فرآیندی پرهزینه و زمان بر باشد و دقت دادهها به کیفیت منبع داده بستگی دارد. برخی از چالشهایی که در استخراج دادهها میتوان با آنها روبرو شد به شرح زیر است:
کیفیت دادهها
کیفیت دادهها یکی از مهمترین جنبهها در تجزیه و تحلیل است. بسیاری از شرکتها دادهها را از منابع مختلف استخراج میکنند تا تصویری غنیتر و دقیقتر از آنچه در کسبوکارشان اتفاق میافتد به دست آورند، اما این میتواند هزینه داشته باشد. مزایای استخراج داده از منابع متعدد ممکن است بر خطرات ناشی از کیفیت پایین دادهها بیشتر نباشد. این یکی از بزرگترین چالشهای استخراج داده است که سازمانها در این عصر دیجیتال با آن مواجه هستند.
عدم استانداردسازی
اطلاعات در همه جا وجود دارد، اما همیشه در قالبی که شما نیاز دارید نیست. اکثر شرکتها اطلاعات خود را به گونهای ذخیره میکنند که فقط آنها بتوانند بخوانند، به این معنی که شما باید از نرم افزار آنها استفاده کنید. زمانی که به دنبال اطلاعات از منابع مختلف هستید و با نیازها یا انتظارات شما مطابقت ندارند، این امر میتواند پرهزینه و زمان بر باشد.
عدم دسترسی
یافتن دادههای مناسب میتواند فرآیندی دلهره آور و پرهزینه باشد. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است نتوانید به راحتی دادهها را از یک منبع استخراج کنید. یکی از دلایل میتواند این باشد که منابع دادههای مورد نیاز را ندارند یا در پشت یک دیوار پرداخت بالا پنهان شدهاند.
دادههای ناقص
فرآیند استخراج دادهها همیشه کامل نیست. ممکن است برخی از دادهها به دلیل خطاها یا حذفیات در طول فرآیند استخراج از بین رفته باشند.
چند نمونه از استخراج دادهها
نمونههای زیادی از استخراج دادهها وجود دارد، اما برخی از نمونههای رایج عبارتند از استخراج دادهها از پایگاه داده، استخراج دادهها از یک صفحه وب و استخراج دادهها از یک سند. سه مثال عبارتند از استخراج داده از وبسایت، داده کاوی و انبار داده.
استخراج دادهها از وبسایت
این نوعی داده کاوی است و میتواند برای جمع آوری دادهها از منابعی استفاده شود که در غیر این صورت به دست آوردن آنها دشوار یا غیرممکن است. از وب اسکرپینگ میتوان برای جمع آوری اطلاعات قیمت، اطلاعات تماس، اطلاعات محصول و موارد دیگر استفاده کرد. برای کسب و کارهای مبتنی بر داده ضروری است و میتوان از آن برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد قیمت گذاری، توسعه محصول و بازاریابی استفاده کرد.
داده کاوی
داده کاوی فرآیند استخراج اطلاعات مفید از مجموعه دادههای بزرگ است. این مهم است زیرا به کسب و کارها اجازه میدهد تا با درک مشتریان و دادههایشان تصمیمات بهتری بگیرند.
ذخیره سازی دادهها
انبار داده نوعی پایگاه داده است که برای ذخیره دادهها از چندین منبع استفاده میشود. انبارهای داده مهم هستند زیرا به مشاغل اجازه میدهند دادهها را از منابع متعدد در یک مکان مرکزی ادغام کنند. این امر دسترسی و تجزیه و تحلیل دادهها را آسانتر میکند و همچنین اشتراک گذاری دادهها را با سایر برنامهها آسان میکند.
سخن آخر
دادههایی که باید استفاده کنید از منابع مختلف و در قالبهای مختلف میآید. شما باید آن را از چندین منبع استخراج کنید و سپس قبل از شروع استفاده آن را مرتب کنید. متأسفانه، این واقعیتی است که امروزه اکثر مشاغل با آن روبرو هستند.
استخراج دادهها فرآیند بازیابی دادهها از یک منبع است. این را میتوان به صورت دستی یا از طریق ابزارهای خودکار انجام داد. استخراج دادهها را میتوان برای بازیابی دادهها از منابع مختلف از جمله پایگاههای داده، فایلها و صفحات وب استفاده کرد. استخراج دادهها با ارائه راهی برای دسترسی به دادههایی که در قالبهای مختلف ذخیره میشوند، به کسبوکارها کمک میکند. با استخراج دادهها، کسب و کارها میتوانند از این دادهها برای اهداف مختلفی مانند بازاریابی، تحقیق یا تصمیم گیری استفاده کنند. در صورتیکه قصد داشتهباشید تولید محتوا انجام دهید، پیشنهاد ما انتخاب سایت رایا مارکتینگ میباد تا سفارش خود را با بیشترین کیفیت تحویل بگیرید.