مقالات آموزشی

همه چیز درباره نحوه محتوا سازی کردن

مفید بود؟

چگونه محتوا سازی کنیم؟ زمانی که سایت ما شروع به فعالیت می کند مهمترین دغدغه ما تولید محتوا می باشد. اما به راستی چگونه باید محتوا سازی کنیم. ما با علم به اینکه تولید محتوا اساسی ترین و مهمترین قسمت سایت ما می باشد، باید بتوانیم به درستی محتوا سازی کنیم. در اصل بهترین مدل از تولید محتوا، محتوا سازی می باشد. شما در محتواسازی باید به معنای واقعی کلمه تولید محتوا انجام دهید. محتواهای شما نباید کپی و یا بازنویسی مقالات دیگر سایت ها باشد.

محتوا سازی یعنی چه؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، حتما این سوال برای شما پیش می آید که محتواسازی به چه معناست. زمانی که از محتوا سازی در تولید محتوا صحبت می کنیم، منظور ما خلق محتوایی کاملا نو و جدید می باشد.

در این گونه محتوا، مطالب ارائه شده توسط سایت ما می بایست در رابطه با هر موضوعی که باشد، توسط خالق محتوا یا تولید کننده محتوا با علم کامل به آن موضوع صورت بگیرد. منظور این می باشد که موضوعی که قرار است در مورد آن محتواسازی و تولید محتوا صورت بگیرد، به صورت کامل و جامع مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته باشد. همه ابعاد آن مورد توجه باشد و سپس بعد از آن شروع به محتواسازی کنیم. ما باید چکیده ای از تمام اطلاعات و دانش خود در رابطه با آن موضوع خاص را به شیوه ای جدید و نگارشی یکتا ارائه بدهیم.

نکات اصلی محتوا سازی

زمانی که ما شروع به تولید محتوا و یا محتواسازی می کنیم، می بایست به چندین نکته توجه داشته باشیم. اولین نکته بسیار مهم و شالوده اصلی محتواسازی، موضوع یا هدف آن محتوا می باشد. اشخاصی که در سایت ما به عنوان سیاستگذاران سایت می باشند به طور دقیق اهداف و موضوعاتی که در مورد آنها می بایست محتواسازی صورت بگیرد، مشخص کنند. زمانی که شما هدف و موضوع مورد نظر خود را به طور دقیق مشخص می کنید. باعث می شود که تیم تولید محتوای شما، به خوبی از فکر و اهداف شما آگاه شوند و با توجه به نیاز شما شروع به محتواسازی کنند.

دومین نکته مهمی که می بایست به آن توجه کرد مخاطبین هستند. مخاطبین سایت و مقالات شما چه افرادی هستند، از لحاظ سنی در محدوده ی چه سنی هستند و میزان تحصیلات آنها به چه میزان می باشد. زمانی که شما به خوبی تمام این موارد را بررسی کرده و مورد مطالعه قرار داده باشید، می توانید مقالاتی یا محتواهایی متناسب با مخاطبین هدف خود تولید کنید.

در این صورت شما متوجه این موضوع می باشید که با چه لحنی محتواهای خود را تولید کنید تا مورد توجه قشر مخاطبین هدف شما قرار بگیرد. توجه به این نکته بسیار مهم است که شما درباره محتواهای خود نظر مخاطبین و بازدیدکنندگان سایت را بدانید. زمانی که شما از نظرات آنها و دیدگاه های آنها آگاه می شوید، می توانید برای محتواهایی که قرار است در آینده تولید شوند، برنامه ریزی بهتر و دقیق تری داشته باشید. با این کار شما می توانید مخاطبین وفاداری را برای خود به وجود بیاورید که تضمینی باشند برای ادامه ی حیات سایت شما.

مهمترین نکته ای که باعث می شود سایت ها پس از مدتی دچار رخوت و سکون گردند، همین مسئله عدم توجه به مخاطبین می باشد. به دلیل اینکه مدیران و سیاستگذاران این سایت ها، در ابتدا مسیر و شروع فعالیت، نقشه راهی برای آینده خود ترسیم می کنند. و با توجه به آن نقش شروع به فعالیت می کنند. اما در طول مسیر به نظرات و دیدگاه مخاطبین خود توجه نمی کنند. و بر سر عقاید و نظرات خود پافشاری می کنند که این امر باعث کاهش مخاطبین می گردد و بعد از مدتی متوجه می شوند که روز به روز از تعداد مخاطبین آنها کاسته می گردد.

برای محتوا سازی به چه افرادی نیاز می باشد؟

زمانی که شما اهداف و سیاست های سایت خود را تعیین کردید، قدم بعدی تشکیل یک تیم به عنوان تیم تولید کننده محتوا یا یک تیم محتواسازی می باشد. شما برای سازمان یا سایت خود می بایست افرادی را انتخاب و استخدام کنید که بتوانند با توجه به خواسته ها و نظرات شما فرآیند تولید محتوا را انجام دهند. این بدین معنی است که باید از افرادی استفاده کرد که توانایی محتواسازی به معنای واقعی کلمه را داشته باشند.

تک تک این افراد می بایست قدرت تجزیه و تحلیل، مطالعه و بررسی را داشته باشند. تا بتوانند با استفاده از تمامی این موارد محتواسازی کنند. برای اینکه در هنگام محتواسازی شما می بایست موضوعی که قرار است در مورد آن محتواسازی کنید را به درستی درک کرده باشید و از تولید محتواهای کپی و ناقص به طور کامل دوری کنید.

دومین ویژگی افراد تیم تولید محتوا می بایست انعطاف پذیری آنها باشد. این به چه معنی می باشد؟ همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، محتوا نویس می بایست در طول مسیر تولید محتوا، با توجه به نظر مخاطبین و بازدیدکنندگان خود را همراه و همگام سازد. و با توجه به موضوعات مورد نظر مخاطبین محتواهای جدید ایجاد کند.

سومین ویژگی افراد یک تیم، کار کردن آنها به عنوان عضوی از تیم می باشد. همانطور که از اسم آن بر می آید تمامی افراد در یک تیم فعالیت می کنند و می بایست خود را با فعالیت ها و اهداف تیم همراه سازند. قابلیت کار تیمی و اخلاق تیمی را دارا باشند. شاید الان فکر کنید این مسئله ای مهم نیست ولی در آینده، زمانی که با چندین نفر به طور همزمان سروکار دارید، کاملا این موضوع را درک می کنید.

از قابلیت تک تک افراد تیم خود نهایت استفاده را کنید. ایده ها و فکرهای آنها را بشنوید و به آنها فکر کنید. به ایده هایی که در راستای هدف شما می باشند توجه کنید تا فعالیت محتواسازی شما به خوبی انجام پذیرد. قابلیت های هر شخصی که به عنوان تولید محتوا برای شما فعالیت می کند را شناسایی کنید تا با استفاده از آن به هدف خود که محتواسازی درست می باشد، نزدیکتر شوید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.