یکی از موضوعات اصلی در شبکه های اجتماعی، تأکید آن بر ایجاد و حفظ روابط است. تمام مطالب و مواردی که ایجاد می کنید، هر کدام از آن ها برای ایجاد و تقویت روابط صمیمی تر و در برخی موارد روابط با افرادی است که اصلاً با آن ها برخورد قبلی نداشته اید.
جالب است بدانید که پس از ظهور شبکه های اجتماعی، این پدیده تغییرات بنیادینی در شیوه های ارتباطی مان ایجاد کرده است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که شبکه های اجتماعی چگونه در حال تغییر روانشناسی بین فردی، ارتباط و آن چیزهایی است که شما می توانید انجام دهید.
چرا باید از شبکه های اجتماعی آگاهی داشته باشید؟
شبکه های اجتماعی به دلیل اینکه شامل روابط متعددی بین افراد است، پیامدهای مهمی در کسب و کارها دارد. شناسایی این پیامدها می تواند نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کارتان داشته باشد.
اگر از طریق شبکه های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید، قطعاً می خواهید بدانید که چگونه تغییرات مختلف در روانشناسی بین فردی ممکن است به طور مستقیم بر روابط با آنها تأثیر بگذارد. در سطح دیگر نیز مهم است که چگونه بر مشارکت در شبکه های اجتماعی اثر گذار باشیم، چرا که این امر پیامدهایی برای تصمیمات شما و انتخاب هایی که برای کسب و کارتان ایجاد می کنید خواهد داشت.
شبکه های اجتماعی سبک های ارتباطی ما را به شیوه های مختلف و بااهمیتی تغییر می دهند. اولاً اجازه می دهند تا با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید، ثانیاً سطح صمیمیت و نزدیکی روابط آنلاین را به طور فزاینده ای برآورده می کنند. ثالثاً موجب تأثیرپذیری بیشتر از اثراتی که شبکه های اجتماعی و حساسیت هایی که در آن وجود دارد می شود، به این معنی که شما ممکن است رفتارها، نگرش، طرز تفکر و عقاید کسانی که در شبکه های اجتماعی با آن ها در ارتباط هستید را بیش از پیش جذب کنید و این رفتارها را در محیط های مختلف از خود بروز دهید. رابعاً شبکه های اجتماعی شیوه های مقایسه ی خود با دیگران در مسائل مختلف را تسهیل می کند که این موضوع می تواند اثرات مثبت و منفی به همراه داشته باشد که لزوم فرهنگ سازی صحیح در این موارد به طور قطع یکی از عوامل اصلی برای استفاده های صحیح از این پدیده شمرده می شود.
اجازه دهید در ادامه به هر یک از این موارد عمیقاً فکر کنیم.
1- شبکه های اجتماعی به شما اجازه می دهد با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.
همانطور که به اولین گرایش شبکه های اجتماعی نگاه می کنیم، متوجه می شویم که این پدیده ها به وضوح ما را قادر می سازد تا با بسیاری از افراد دیگر از جنبه های مختلف زندگی ارتباط برقرار کنیم و در طول هفته ی کاری به طور معمول با آن¬ها ملاقات کنیم. به عنوان مثال ما می توانیم در Linkedin با مدیرعامل شرکت Fortune ارتباط برقرار کنیم. می توانیم دیگران را از علاقه و عشق به سبک های مختلف موسیقی آگاه کنیم یا می توانیم دستوالعمل های غذایی مختلفی که هیچ کس قبل از این بکار نبرده را به اشتراک بگذاریم.
پیر بورد جامعه شناس فرانسوی به مطالعه در مورد چگونگی به وجود آمدن ارزهای اجتماعی در مورد کسب و کارها و توسعه ی چنین فضاها در شبکه های اجتماعی پرداخت. او این ارزها را در حقیقت سرمایه های اجتماعی نامید. یکی از راه هایی که او اقدام به مطالعه و پژوهش کرد، شبکه های اجتماعی بزرگی بودند که به صورت آزادانه سازمان یافته بودند. این یافته ها و مطالعات در حوزه ی شبکه های اجتماعی و تغییرات شیوه های ارتباطی توسط بسیاری از صنایع مورد پشتیبانی قرار گرفت که نشان دهنده ی این است که این بخش ها با سطوح و رده های مختلف و افراد حقیقی در آن¬ها با موقعیت های گوناگون از شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده می کنند.
این افزایش ارتباطات و فرکانس های اتصالی به شما امکان می دهد تا به ایده ها و منابع بسیار بیشتری در تمام ساعات شبانه روز دسترسی داشته باشید. شما می توانید در شبکه های اجتماعی مرتبط بهترین اطلاعات برای حل مسائل مربوط به کسب و کار خاص خود را پیدا کنید. تحقیقات نشان می دهد که دریافت و مطالعه ی نظرات بیشتر بخشی از دستیابی به نتیجه ی بهتر است.