مقالات آموزشی

آشنایی با نیاز مخاطبین قبل از سرمایه گذاری روی ساخت محتوا و بازاریابی قسمت دوم

مفید بود؟

پروسه و روالی که من اینجا برای شما ارائه می کنم خسته کننده نیست.در آن نکات خیلی بیشتری وجود دارد اما من فکر می کنم که اگر شما حداقل پنج تا از اینها را دنبال کنید حتماَ‌ عملکرد شما در محتوای سرمایه گذاری شده بهتر خواهد بود.
اول از همه، و حتی قبل از شروع پروسه، کسب و کار، موقعیت و یا جامعه ای که قرار است در آن کار کنید، را بشناسید و راجع به آن اطلاعات بدست بیاورید. اگر Hal نمی دانست که کجا باید دنبال کنندگان هواشناسی را پیدا کند، ممکن بود در Google، Forumهای هواشناسی آنها را جستجو کند و روی اولین لینکی که Google به او نشان میداد، کلیک کند، و در آن مکان ممکن بود، واقعاً سرمایه گذاری به طور جدی، روی جامعه ای از مردم که Hal در تلاش برای رسیدن به آنها بود، نشده بود. پس فقط بررسی در سایت Google به طور قطع کافی نبود، بدون داشتن دانش کلی از تمامی سایتها و صفحه های مرتبط با موضوع مورد نظرتان، بدون فهمیدن این که  چه کسی واقعاً می تواند تاثیر بسزایی روی افکار عمومی مخاطبین شما در شبکه های اجتماعی داشته باشد، بدون شناخت سایتهای محبوب مخاطبین شما و اینکه  چه چیزی می تواند بیشترین تعامل و برقراری ارتباط را با آنها موجب شود، کار برای Hal واقعاً سخت و طاقت فرسا می شد و درصد موفقیت او به مقدار قابل توجهی کاهش می یافت.
.
پس به این دلیل است که می گویم، باید بروید و راجع به کسب و کاری که قصد دارید برای آن محتوای بازاریابی تهیه کنید، اطلاعات جمع آوری کنید (درواقع مدنظر همان کشف نیاز مخاطبین قبل از شروع به کار می باشد). این حرکت درواقع مانند مشاوره می ماند ولی به جای پرداخت هزینه ی گزاف مشاوره با بزرگان هر صنعت هزینه ی کمی را صرف تحقیق در زمینه ی مورد نظر خود کرده اید ولی از طرفی ممکن است که تحقیقات شما بدون در نظر گرفتن نوع چیزی که در حال تحقیق در مورد آن هستید، دهها ساعت طول بکشد تا شما اطلاعات کافی را جهت ساخت یک محتوای موثر کسب کنید.
از جمله Forumهای مباحثه ای که شما می توانید از سوالات و کنجکاوی و نیازهای آنها الهام بگیرید و وبلاگهایی که در آن اظهار نظر راجع به یک موضوع و مبحث خاص صورت گرفته باشد، می توان به اینها اشاره کرد: سایت Q&A و شبکه های اجتماعی. برخی از اینها بسیار شلوغند و برخی بسیار گنگ ولی شما باید سعی کنید که از ترکیبی از همه ی اینها برای کار خود استفاده کنید چون قطعاً در همین مکانهای شلوغ است که مخاطبین مورد نظر شما دور هم جمع شده و در مورد نیازها و مشکلات خود با یکدیگر بحث می کنند، پس حوصله کنید چون این همان چیزی است که یک بازاریاب بزرگ درهنگام تحقیق در یک جامعه، باید قابلیت انجام دادن آن را داشته باشد.
سوم اینکه، باید مطمئن شوید چیزی که قصد راه اندازی آن را دارید منحصربه فرد باشد و کسی قبلاً آن را نساخته و به اشتراک گذاری نشده باشد. خیلی راحت از طریق رفتن و مذاکره کردن با بقیه می توانید در مورد این قضیه اطمینان حاصل کنید.
پس Hal فکر کرد که می تواند وارد جمع شده و بگوید، “  هی، چه کسی اینجا اظهار نظر می کند؟، بیا یه صحبت کوتاه داشته باشیم، چه کسی تمایل دارد؟” و جواب آمد، “بله، من هم به این کار علاقه دارم و هم اطلاعات کافی در این زمینه دارم و می تونم نظرم رو به اشتراک بگذارم و آن را در سطح گسترده پخش کنم به همین تمایل دارم که به این سوالات پاسخ بدم.”، و بعد پاسخی داده نشد و سپس  ” به نظر جالب میاد، چه زمانی قصد داری مذاکره رو شروع کنی.” ، تنوع زیادی در پاسخ ها وجود داشت.

شما می توانید با استفاده از Twitter، Google+ و ایمیل به مردم دسترسی مستقیم داشته باشید. اگر افراد راجع به موضوع دلخواه تو در آن Forumها، اظهار نظر کرده باشند، حتماً می توانی یک راهی برای دست پیدا کردن به آن اشخاص پیدا کنید. من اینجا، قصد دارم دو ابزار مهم را به شما پیشنهاد بدم، و هر دو در مورد ایمیل هست. یکی از اونها Conspire و دیگری VoilaNorbert می باشد. VoilaNorbert.com یک ابزار مفید برای پیدا کردن ایمیل هست و فکر می کنم که در حال حاضر بهترین ابزار برای این کار به حساب می آید و Conspire ابزار بسیار خوبی برای تشخیص  connect بودن همه افرادی می باشد که شما تمایل دارید با آنها در ارتباط باشید. این ابزار زمانی که نیاز دارید با اونها در ارتباط باشید بسیار مفید عمل می کند.
چهارم اینکه، تمایل به محتوای تعاملی و یا بصری بیشتر از متنی است. پس لیست Hal، یک لیست ساده از داده های بصری بود— در اون همه ی مناطق مهم ایالت متحده و اینکه چگونه وضعیت آب و هوایی آنها قابل پیش بینی هست یا نه وجود داشت— خیلی خب، این ممکنه خوب عمل کنه. اما در این  نقشه ممکن است تغییر وضعیت آب و هوایی دنیا سریعتر باشد، پس بهتر است این اطلاعات از منابع خبری مطمئن برداشته بشود، و در مورد آنها اقدام به نوشتن شود و در شبکه های اجتماعی مطرح شود، همه ی این کارها خیلی بهتر از ارائه ی یک چارت ساده خواهد بود.
پنجم اینکه ،به یاد داشته باش که همینطور که در حال ساخت محتوا هستی بایستی اهداف مخاطبین خودت را با هدفی که کار تو دنبال می کند همسان کنی یا بالعکس درواقع هدف محتوای تو بایستی رفع نیاز مخاطب باشد. پس اگر هدف KingOfClimate این است که مردم به خاطر استفاده از سرویس بررسی وضعیت آب و هوایی وارد ایمیل خودشان بشوند، خیلی خب، ما باید همین هدف را داشته باشیم و بگوییم:” ما می توانیم برای شما گزارشهای متنوعی را ارسال کنیم و به شما  بگوییم که کدامشان چقدر دقیق تر می باشد.” و یک ایمیل آدرس از همه آنهایی که ثبت نام کرده اند داری تا برای آنها خبرنامه ارسال کنی و به این ترتیب با برقرار تعاملات مکرر قادر خواهید بود اهداف تجاری را با نیاز مخاطبین خود هماهنگ کنید.
نکته ی مهم
مسئله ای که من به آن خیلی دقت می کنم ولی بسیاری از افراد که  اقدام به سرمایه گذاری در محتوای بازاریابی کرده اند آن را مدنظر قرار نداده اند، این است که بازدهی فعالیت آنها یا به صورت غیرمستقیم نمود میکند و یا در دراز مدت اتفاق خواهد افتاد. به این معنی که اگر هدف KingOfClimate.com تلاش برای فروش نرم افزارهای خدمات اشتراکی به کارشناسان حرفه ای هواشناسی باشد، هیچ می دانید چه اتفاقی می افتد؟،  ممکن است که شما خیلی فروش چشمگیری نداشته باشید ولی باعث شدید که نام KingOfClimate.com در حافظه ی خیلی از این کارشناسان حرفه ای باقی بماند و این به خاطر سپردن نام برند، می تواند در آینده، قصد خرید مردم را افزایش دهد و احتمالاً باعث افزایش نرخ مکالمات در مورد این سایت شود.

لینکها بسیار موثر هستند زیرا منجر به ارتقاء در رتبه بندی ها می شوند و قرار گرفتن در مراتب بالای رتبه بندی ها باعث می شود که وقتی هواشناسان حرفه ای دقیقا این عبارت:” من در جستجوی نرم افزارهای بررسی وضعیت آب و هوا و یا نرم افزارهای یادآوری کننده ی آب و هوا هستم.” را در موتورهای جستجو، جستجو می کنند نام برند تجاری شما در بالای صفحات قرار بگیرید. پس “در دراز مدت و غیر مستقیم”  نکات کلیدی محسوب می شوند. شما بایستی اطمینان حاصل کنید که تمام مزیتهای بازاریابی محتوا با اهدافی که در کسب و کار خود دنبال می کنید، یکسان هستند.
امیدوارم محتوای فوق العاده ای را اینجا در سال 2015 ببینم.مطمئنم که شماها الان دارید روی مسائل عالی کار می کنید. برای انجام این کارها لازم نیست که حتماً خیلی ذهن فعالی داشته باشید فقط کافی است که تلاش خود رابیشتر کنید و شما می توانید چیزهایی را ایجاد کنید که به مراتب برای مشتریان, جامعه و یا کسب و کار خیلی بهتر عمل می کنند.
خیلی خب بچه ها، منتظر بحث در این مورد هستیم و در هفته های آینده نسخه های دیگری را در تخته سفید جمعه شاهد خواهیم بود. مراقب خودتون باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.