بازاریابی محتوا فرآیند گسترده ای است و محدود به چارچوب خاصی نمی شود. استفاده از هر روشی که به طریق آن بتوانید ایجاد محتوایی درست انجام دهید و در انتقال آن به مخاطب موفق شوید، می تواند روش حرکت شما در این استراتژی محسوب شود.
بنابراین روش منسجمی که در آن بتوانید کاربر را درگیر محتوای خود کنید، وجود ندارد. با این حال فرآیندی چند مرحله ای معرفی خواهیم کرد که می تواند تا حدودی کارآمد باشد.
• ساختار مدل های ذهنی کاربران
یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا این است که محتوایتان را مبتنی بر اهداف شرکت ایجاد کنید. در حالی که شایسته تر است تا محتوایتان، براساس مدل ذهنی کاربر ساخته شود. مسائلی را بازسازی کنید که برای مشتریان قابل درک و برای افراد داخل سازمان معنی دار نیست.
بسیاری از افراد تصور می کنند که ایجاد معماری اطلاعات، مواردی منطقی از محتوای گروه خواهد بود. در عوض، سازماندهی درست محتوا زمانی کارساز است که به نحوی میزان مشارکت و درک کاربر را نیز شامل شود. این حالت ممکن است همواره منطقی نباشد. به عنوان مثال، گوجه فرنگی را در کنار میوه ها قرار می دهید یا سبزیجات؟ منطقی تر این است که آن را در کنار میوه ها قرار دهیم، اما در حقیقت بیشتر انتظار داریم تا گوجه فرنگی را در راهرو سبزیجات پیدا کنیم. وجود چنین مواردی، ایجاد معماری اطلاعات خوب را بدون استفاده از کاربران دشوار می کند.
با ایجاد معماری اطلاعات پیشنهادی می توانید نمونه اولیه را ایجاد کنید. تولید نمونه اولیه فرصتی فراهم می کند تا کاربر را درگیر کنید و قابلیت پیدا کردن محتوای مناسب تضمین می شود.
بنابراین مدل های ذهنی کاربران همواره منطقی نیستند و شما نمی توانید بدون درگیر کردن آنها، معماری اطلاعات خوبی ایجاد نمایید.
• نمونه اولیه و کسب اعتبار
هنگامی که قصد ایجاد ساختار وب سایتی مبتنی بر مشتری دارید، نیازمند اتخاذ تصمیم های زیادی هستید. در این مرحله به برآوردهای تجربی نیاز دارید. برآوردهای موجود نیازمند آزمایش هستند. اطمینان حاصل کنید که کاربران می توانند به اطلاعاتی که در جستجوی آن هستند، دست یابند. البته تنها وجه پیدا کردن محتوا در سایت شما، ساختار آن است.
سلسله مراتب طراحی بصری به طور ویژه در صفحه ی اصلی سایت شما حائز اهمیت است. چنانچه کاربر با یک سؤال خاص وارد سایت شما شود، یک کلیک اشتباه ممکن است وی را به صفحات دیگر منتقل کند که مطلوب او نیست.
آمارها نشان می دهد، چنانچه کاربر پس از اولین کلیک در یک سایت، به هدف اولیه ی خود دست پیدا کرد، به احتمال 87 درصد در ادامه به دنبال رفع نیازهای دیگرش، در این سایت خواهد بود.
بنابراین مطالعه، نمونه برداری و آزمایش محتوای صفحات کلیدی می تواند برای حفظ و بقای سایت بسیار مؤثر باشد.