سئو چیست؟
سئو خلاصه شده ی عبارت Search Engine Optimization است. سئو (بهینه سازی موتور جستجو) به معنای فریب موتور های جست وجو نیست،بلکه برای کمک کردن به بهبود رویت وارتباط وب سایت با موتورهای جست و جو است تا به رتبه ی بهتری برسد.
داشتن سئو خوب باعث می شود، تا گوگل رتبه بهتری به سایت بدهد و بازدید سایت را افزایش می دهد به همین دلیل از اهمیت زیای برخوردار است.
سئو فرآیند ساده ای نیست بلکه به دانش زیاد،علم پیش زمینه ای و صبر نیاز دارد. موتور های جست و جو دائما الگوریتم های رتبه بندی خود را تغییر می دهن از این منظر مهندسین سئو باید دانش خود را در این زمینه بروز نگهدارند تا بتوانند رتبه ی سایت را بالا نگهدارند.
سئو انواع مختلفی دارد که به این صورت هستند:
1. تکنیکال سئو
2. سئو داخلی
3. سئو محتوا
4. سئو خارجی
5. سئو محلی
6. موبایل سئو
7. سئو فروشگاهی
در لیست بالا مهم ترین سئو ها به ترتیب تکنیکال سئو، سئو داخلی، و سئوی خارجی است.
به ترتیب می خواهیم مهم ترین سئو ها را معرفی کنیم:
1.تکنیکال سئو:
همان طور که از اسمش پیداست باید روی موارد فنی سایت کارشود تا خزنده های گوگل به راحتی سایت مارا کرول کنند.
مهم ترین موارد فنی سئو تکنیکال که باید آنهارا رعایت کنید:
1.فیال ربات(robots.txt) را بهینه کنید.
2.وب سایت خود را به سرچ کنسول وصل کنید.
3.برای یافتن خطاهای سایت از سرزچ کنسول بخش coverage استفاده کنید.
4.یک نقشه سایت بسازید و به کنسول سرچ متصل کنید.
5.ساختار سایت و سختار url های سایت را بهینه کنید.
6.طراحی سایت باید کاربر پسند باشد.
7.سرعت سایت بهینه باشد.
سئو داخلی:
به هر اقدام و فعالیتی که داخل سایت انجام می شود و مربوط به کد نویسی داخلی است که برای افزایش رتبه سایت در گوگل است را سئو دخلی می گویند.
8 راهکار اثر بخش سئو داخلی:
1.عنوان صفحه: عنوان صفحه یکی از مهم ترین فقاکتورهای سئو داخلی می باشد. هر صفحه شا باید دارای یک عنوان و یک کلمه کلیدی باشد.
2.تگ توضیحات: الگوریتم های جدید گوگل به این تگ ها بسیار توجه می کنند. این تگ ها مهم ترین و بهترین مکان برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود است.
3.متا تگ کلمه کلیدی: این تکنیک دیگر در گوگل کارایی ندارد. توصیه می شود برای هر صفحه اول یک کلمه کلیدی انتخاب کنید و سپس براساس آن کلمه شروع به محتوا نویسی کنید.
4.ساختار بندی url: ساختارهای صفجه بهینه شده برای هر صفحه به شدت توصیه می شود چونکه توسط موتورهای جستجو مورد پیمایش قرار می گیرد. هر چقدر آدرس صفحه کوتاه تر باشد بهتر است.
5.تگ های بدنه: یکی از چیز های مهم در تولید محتوا، بخش بندی کردن آن است. به عنوان مثال از تگ H1 در هر صفحه فقط می شود یکبار اسفاده کرد.برای عناوین داخلی و زیر مجموعه های آ«ها باید به ترتیب از H2، H3 و … استفاده کرد.
6.چگالی کلمات کلیدی: استفاده از کلمات کلیدی در متن بسیار مهم است. اگر به درستی و در جای مناسب از آن استفاده شود گوگل متوجه موضوع اصلی شما می شود و آنرا در نتایج جست و جو به درستی نشان دهد.
7.بهینه سازی عکس ها: استفاده از عکسها در متن می تواند بر جذابیت محتوا بیافزاید.البته نبایدتنها از عکس خالی استفاده شود بهتر است یک توضیحی کوتاهی هم در مورد هر عکس در زیر عکس استفاده شود.
8.لینک دهی داخلی: یکی از مواردی که در امتیاز سئو تاثیر زیادی دارد لینک دهی داخلی است. لینک دهی داخلی موجب پیوند صفحات سیات بین یکدیگر می شود همچنین می توانید از این ط یق محتوای مربوط به یکدیگر را برای مخاطب در دسترسش قرار دهید.
3.سئو محتوا
سئو محتوا زیر مجموعه سئو داخلی است. سئو داخلی در مورد کیفیت محتوا و بهترشدن آن است. سئو محتوا یک عامل مهم در موفقیت محتوا است. این سئو در رتبه بندی بسیار تاثیر گذار است. ترکیب محتوایی که هم کاربران آنرا دوست داشته باشند و هم موتوهای جست و جو آن را درک کنند بسیار مهم است.
4.سئو خارجی:
سئو خارجی برخلاف سئو داخلی برو روی سئو خارج از سایت مرتبط می شود. وبسایت های محبوب معمولا از رتبه ی بالای در گوگل دارند.
مهم ترین روش های سئو خارجی:
1.لینک سازی: فرایندی است که در آن از سایت های دیگر به سایت خود لینک می دهیم.
2.بک لینک ها رتبه ی سایت را بالا می برند و اعتبار دامنه افزایش می دهند.
3.تبلیغ برند: گوگل دوست دارد برند های شناخته شده را در نجایج بالا تر نشان دهد به همین دلیل سعی کنید برند خود را مططرح گنید و برند قوی برای مخود بسازید.
4.گوگل به وبسای هایی که مردم در شبکه های مجازی در مورد آنها صحبت می کنند پاداش می دهد.
شاید با خواندن سوال بالا اولین جوابی که به ذهنتان خطور کند مردم کشور ایران باشد. در واقع ما ایرانی ها عادت داریم که همیشه مطالب ناخوشایند را به هموطنانمان نسبت دهیم. این یک حقیقت است که مردم یک کشور خود را سطح پایین تر از مردم کشور های دیگر در بیشتر مواقع می پندارند. در صورتیکه این یک تفکر کاملا اشتباه است.
در مورد کلک های بهینه سازی سایت و به قولی دور زدن گوگل آمار های زیادی در مورد کشور های مختلف بدست آمده است که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد.
آمریکا رکورد دار سئو کلاه سیاه
بیشترین سایت هایی که در جهان از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند سایت های آمریکایی هستند. آمریکایی ها حرفه ای ترین سئو کاران را در زمینه دور زدن گوگل دارا می باشند . آن ها معتقدند اگر حقه های سئو وب سایت هایشان لو نمی رفت گوگل هیچگاه نمی توانست در شناسایی و تشخیص این موارد تا این حد پیشرفت کند. لذا این افراد انتظار دارند گوگل بابت این موضوع از آن ها تشکر کند! نکته جالب توجه اینجاست که اکثر کسانی که بک لینک های ماهانه را به فروش می رسانند، آمریکایی هستند.
دور زدن گوگل و سایر کشور های جهان
روسیه، چین، ایتالیا، انگلیس و آلمان به ترتیب در رتبه های بعدی سئو کلاه سیاه قرار می گیرند. رقابتی ترین کشور در فروش بک لینک های ماهانه در برابر آمریکا، انگلیس می باشد. متاسفانه ایرانی ها فکر می کنند که خرید بک لینک فقط مختص آن هاست و این حرکت غیر قانونی از دید سئو تنها در ایران اتفاق می افتد اما جالب است بدانید که ایران در مقابل وب سایت های کشور هایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند واقعا حرفی برای گفتن ندارد و اصلا در رده آمار اصلی قرار نگرفته است.
در حقیقت باید به این موضوع اندیشید که راه های تقلب، دور زدن، میانبر زدن و خیلی از شیوه های دیگر مربوط به مردم همه کشورهاست. در هر سرزمینی افرادی پیدا می شوند که شیوه های ناشایست را انتخاب کرده و از آزمودن آن ها لذت می برند . سئو کلاه سیاه نیز امروزه در نقاط مختلف جهان با ترفند هایی جدید اجرا می شود و گوگل با کشف آن ها و پیاده سازی تکنیک های مدرنی که به آن دست پیدا می کند، در پی خنثی نمودن آنهاست.