منفی در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر و بزرگتر است. در این مقاله 3 فرم مشترک از SEO منفی وجود دارد که به آن اشاره کرده ایم…
این یک امر کاملا بدیهی است که هنگام پیاده سازی قوانین سئو، اگر آن ها را به درستی و به طور عالی به انجام برسانیم سبب افزایش رتبه و جایگاه سایت در نتایج موتور های جستجوگر خواهد شد و خلاف این موضوع نتیجه ای برعکس را به نمایش خواهد گذاشت. در این بین باید به این نکته نیز توجه کرد که شخص دیگری میتواند به نام شما سئوی غیر قابل استاندارد و ضعیفی را به انجام برساند و موقعیت سایتتان را کاملا به خطر بیندازد.
سئوی منفی چیست؟
سئوی منفی یا negative seo به اقدام ناجوانمردانه یک رقیب بد طینت گفته میشود که از قوانین و تکنیک های سئو به طور بالعکس برای زمین زدن و پایین آوردن جایگاه سایت شما استفاده خواهد کرد.
روش های مختلف ایجاد سئوی منفی
1. یکی از راحت ترین روشهایی که تخریب کنندگان از آن بهره میبرند، کپی کردن محتوای موجود در سایت مورد نظر می باشد. هنگامی که یک محتوای مشابه در وب سایت های متعددی کپی برداری میشود گوگل هیچگاه به تمام آن ها رتبه نخواهد داد. در نتیجه باید منتظر عکس العمل گوگل برای رتبه دهی به محتوای مورد نظر ماند.
البته گوگل این توانایی را دارد که بتواند تشخیص دهد نسخه اصلی محتوای تولید شده در کدام سایت است اما اگر چنین اتفاقی نیفتد محتوایی جعلی زودتر از محتوای اصلی ایندکس خواهد شد. در این صورت لطمه ای جبران ناپذیر به سایت اصلی وارد خواهد شد.
2. بر خلاف مورد اولی که ذکر شد، درخواست حذف بک لینک های تاپ سایت توسط این خرابکاران از حرفه ای ترین حرکاتی است که می توانند آن را اجرا کنند. این افراد به نام شما از سایت هایی که بهترین بک لینک ها را از آن ها دریافت می کنید ایمیل زده و خواهان این موضوع میشوند که نمونه های بسیار کارا و عالی آن ها را حذف نمایند.
3. یکی دیگر از بزرگترین معضل های موجود در این راستا، ایجاد نمودن پروفایل های ساختگی به نام شخص مورد نظر در شبکه های اجتماعی می باشد که بسیار آسیب رسان است. استفاده کردن از نام برند یا شهرت این افراد در هر نوع تبلیغاتی به جایگاه و شخصیت آن ها لطمه ای بزرگ وارد خواهد کرد.
البته بد نیست بدانید که گوگل اعلام کرده است تمام سعی خود را میکند تا با استفاده از الگوریتم های خاصی که دارد سایت ها را از این خطرات حفظ نماید. پس نگرانی بیش از حد برای این موضوع امری بیهوده است چرا که معمولا چنین شرایطی برای سایت هایی اتفاق میافتد که در یک بازار بسیار پر رقابت هستند.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: ویژگی های متمایز کننده یک سئو کار موفق چیست؟
چگونه از حملات سئو منفی جلوگیری کنیم
1. هشدارهای ایمیل Google Webmaster Tools را تنظیم کنید
گوگل می تواند در شرایط زیر برای شما ایمل هشدار ارسال کند:
- وب سایت شما مورد حمله بدافزار قرار گرفته باشد
- صفحات شما فهرست بندی نشده باشند
- شما مشکلات اتصال به سرور داشته باشید
- شما از Google مورد منفی دریافت کنید
اگر قبلاً این کار را نکرده اید، وب سایت خود را به Google Webmaster Tools وصل کنید.
وارد حساب کاربری خود شوید و روی “تنظیمات برگزیده ابزارهای وب مستر” کلیک کنید.
اعلان های ایمیل را فعال کنید و دریافت هشدار برای انواع مسائل را انتخاب کنید. روی “ذخیره” کلیک کنید.
این اولین قدم است. اکنون، اجازه دهید به مهمترین قسمت برویم و پروفایل بک لینک خود را زیر نظر داشته باشیم.
2. پروفایل بک لینک خود را پیگیری کنید
این مهمترین اقدامی است که برای جلوگیری از موفقیت اسپمرها انجام می شود. اغلب آنها با ایجاد پیوندها یا تغییر مسیرهای با کیفیت پایین، SEO منفی را در برابر وب سایت شما انجام می دهند. بسیار مهم است که بدانید چه کسی در حال ایجاد پیوند یا تغییر مسیر به وب سایت شما است.
هر از گاهی می توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Open Site Explorer استفاده کنید تا به طور دستی بررسی کنید که آیا شخصی به وب سایت شما پیوند ایجاد می کند یا خیر، اما من توصیه می کنم از این سایت استفاده کنید MonitorBacklinks.com. این یکی از بهترین و ساده ترین ابزارهایی است که می تواند در صورت بدست آوردن یا از دست دادن بک لینک های مهم، هشدار ایمیل برای شما ارسال کند.
3. محتوای تکراری را بررسی کنید
یکی از رایج ترین تکنیک هایی که اسپمرها استفاده می کنند تکرار محتوا است. آنها محتوای وب سایت شما را کپی کرده و در هر جایی که می توانند ارسال می کنند. اگر بیشتر محتوای شما تکراری باشد، احتمال زیادی وجود دارد که وب سایت شما جریمه شود و رتبه خود را از دست بدهد.
با استفاده از Copyscape.com می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت شما دارای صفحات تکراری در اینترنت است یا خیر. به سادگی وب سایت خود یا قسمت مقاله ای را که می خواهید تأیید کنید اضافه کنید و به شما نشان می دهد که آیا محتوای شما در جایی دیگر و بدون اجازه شما منتشر شده است.
4. عنوان یا آیدی شبکه های اجتماعی خود را چک کنید
گاهی اوقات، هرزنامه ها یا ربات ها با استفاده از نام شرکت یا وب سایت شما حساب های جعلی در رسانه های اجتماعی ایجاد می کنند. سعی کنید این نمایه ها را با گزارش هرزنامه قبل از شروع به دنبال کردن آنها حذف کنید.
برای اینکه بدانید چه کسی از نام تجاری شما استفاده می کند، می توانید از ابزارهایی مانند Mention.net استفاده کنید.
به محض اینکه شخصی نام شما را در هر رسانه اجتماعی یا وب سایت ذکر کرد، به شما اطلاع داده می شود و می توانید تصمیم بگیرید که آیا باید اقدامی انجام دهید.
یک حساب ایجاد کنید و روی “ایجاد هشدار” کلیک کنید. هشدار خود را نامگذاری کنید و کلمات کلیدی را که می خواهید در مورد آنها هشدار داده شود اضافه کنید. همچنین می توانید از چندین زبان استفاده کنید. روی “مرحله بعدی” کلیک کنید.
منابعی را که می خواهید Mention.net به دنبال آنها باشد انتخاب کنید و دامنه هایی را که می خواهید نادیده گرفته شوند، اضافه کنید. روی “ایجاد هشدار من” کلیک کنید و هر بار که کلمه کلیدی (نام شرکت) شما در رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، انجمن ها و اخبار ذکر می شود، هشدارهایی دریافت خواهید کرد.
5. دشنمان آنلاین برای خود ایجاد نکنید
هیچ دلیلی برای ایجاد دشمن وجود ندارد. هرگز با مشتریان بحث نکنید زیرا هرگز نمی دانید با چه کسانی سر و کار دارید. سه نوع اسپمر و دلایل اسپم آنها وجود دارد:
• برای سرگرمی
• برای انتقام
• پیشی گرفتن از رقابت در موتورهای جستجو