در ابتدای راه طراحی سایت لازم است بهترین ساختار برای URL را بشناسید تا از ابتدا با ساخت بهترین URL با گام هایی استوار در راه توسعه تجارت خود قدم بردارید.
برای سفارش آنلاین سئوی فنی کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین سئوی فنی ثبت نمائید تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.
نکته مهمی که قبل از شروع مقاله باید به آن دقت کنید این است که ساختار مطلوب URL ها و تکنیک هایی که من به صورت خلاصه در این متن توضیح خواهم داد لزوما برای کسب رتبه صفحات و سایت های شما حیاتی نیست، اما بهتر این است که شما فنون این مقاله را در ساخت و یا بهبود URLهای خود به کار گیرید، اما این مسئله بدین معنی نیست که اگر این استاندارها لحاظ نشود موتورهای جستجو به سایت شما رتبه مناسبی نخواهند داد.
زیرا در دنیای سئو راهکارها فراوانند و گوگل و بینگ از روش های گوناگونی برای تشخیص رتبه دهی سایت ها استفاده میکنند در نتیجه هر نوع چالش فنی میتواند مفید عمل کند، اما به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو همواره به دنبال راحت ترین راه برای تشخیص و معرفی سایتهای مناسب به کاربران هستند، بنابراین برای اینکه بهینه سازی سریعتر صورت گیرد بهتر است تا در ادامه با من همراه باشید و اصول زیر را نیز هنگام ساخت URL لحاظ کنید.
URL چیست؟
تمام کسانی که می خواهند یک وب سایت بر روی دنیای وسیع اینترنت راه اندازی کنند باید یک URL برای وب سایت خود انتخاب کنند. URL که مخفف کلمات Uniform Resource Locator همان آدرس سایت می باشد که ما ما هنگام گشت و گذار در وب سایت ها در قسمت بالای مرورگر خود می بینیم. می توان گفت URL برای کی وب سایت به مثابه ی هویت آن است. بدون داشتن یک URL نمی توانید طراحی وب سایت را به اتمام برسانیدو آن را راه اندازی کنید چون یکی از شروط اصلی برای این کار محسوب می شود.
یک URL به طور کلی شامل پروتکل، دامنه و پسوند می باشد. برای ساخت بهترین URL باید تمام تلاش و خلاقیت خود را به کار ببرید آدرسی برای سایت خود انتخاب کنید که علی رغم کوتاه و مفید بودن بتواند به مخاطب بفهماند که موضوع فعالیت شما در این وب سایت چیست. زیرا کاربران بر همین اساس است که تصمیم می گیرند وارد یک وب سایت شوند و مطالب آن را دنبال کنند.
URL های جذاب و مفید می توانند تاثیر مثبتی روی کاربران بگذارند و آن ها را به سوی وب سایت جذب کنند بنابراین مهم است که در این مسیر درست و اصولی انتخاب کنید تا کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کنید و به این ترتیب در مسیر بهبود و پیشرفت قرار بگیرید. یک URL نامناسب کاملا برعکس عمل می کند و علاوه بر تاثیر منفی روی کاربرات به دلیل گنگ بودن، می تواند روی سئوی سایت نیز تاثیر منفی داشته باشد پس ما باید بدانیم چگونه URL بسازیم.
برای وب سایت URL فارسی انتخاب کنیم یا انگلیسی؟
ممکن است هرکدام از این ها در دید افراد مختلف مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و عقاید مختلفی در این باب وجود داشته باشد. اما لازم است بدانید استفاده از URL فارسی و انگلیسی از نظر گوگل تفاوت چندانی ندارد و چیزی که برای سئو مهم است مفهوم و نحوه انتخاب URL می باشد. بنابراین شما باید در ابتدا تمرکز خود را به روی چگونگی انتخاب آدرس بگذارید نه زبان آن!
اگر از زاویه ای دیگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم و مزایای زبان انگلیسی را در ساختار یک URL بررسی کنیم به مزیت های بیشتری بر می خوریم. زبان فارسی به دلیل قابل فهم بودن ممکن است برای کاربران داخلی خواناتر و خوشایندتر باشد. اما اینکه زبان انگلیسی اولین و مهم ترین زبان زنده دنیا است نیز بر کسی پوشیده نیست. یعنی برای اینکه بتوانید یک وب سایت مناسب در سطح بین الملل مانند آمازون، مایکروسافت و … داشته باشید بهتر است از زبان انگلیسی استفاده کنید.
علاوه بر موارد فوق کوتاه بودن کلمات در زبان انگلیسی یک نکته مثبت است که سبب می شود شما بتوانید URL بهتری داشته باشید. برای مثال شما به راحتی می توانید کلمات انگلیسی را به صورت مخفف و خلاصه بنویسید. بدین گونه هم خوانایی خود را حفظ می کند هم موضوع را به کاربر منتقل می دهد. اگر بخواهیم از مطالب فوق نتیجه گیری کنیم همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم باید بگوییم مهم ترین مسئله در انتخاب آدرس مفهوم و محتوا است. البته نکات دیگری نیز وجود دارد که باید آن را رعایت کنید. در ادامه به بررسی این نکات مهم می پردازیم.
بهترین ساختار URL باید چگونه باشد؟
1- در صورت امکان در ساخت URL از یک دامنه و یا زیردامنه استفاده کنید:
زمانی که تنها راه شما برای تولید محتوا ایجاد وبلاگ باشد، استفاده از زیردامنه های متعدد یا subdomain بلامانع است، اما اگر تمام محتویات سایت شما به یک دامنه اصلی تعلق داشته باشد شانس کسب رتبه سایت تان بسیار بیشتر خواهد بود.
2- سعی کنید آدرس URL برای کاربران خوانا باشد:
مطمئنا زمانی که یک URL آدرس خواناتر و واضحتری برای کاربران داشته باشد تشخیص آن توسط موتورهای جستجوگر نیز آسانتر خواهد بود، زیرا “در دسترس بودن” همواره جزئی از ویژگی های سئو است. البته در دنیای امروز سئو موتورهای جستجو با بهره گیری از الگوریتم های قدرتمند مختلف قادرند تا به راحتی سایتهای مناسب را پیدا کنند.
اما در هر صورت خوانا و واضح بودن URL میتواند در تسریع این امر بسیار کمک کننده باشد. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است از ایجاد آدرس های پیچیده و نامفهوم بپرهیزید زیرا رابطه مستقیمی با بازدید کاربران از سایت شما و درنتیجه صعود شما دارد. نمونه زیر یکی از URL های ناخوانا است:
“randsky.com/Ticket/lgavulbnyrdislenvsmll”
3- وجود کلمات کلیدی در URL همچنان مفید عمل خواهد کرد:
استفاده از کلمات کلیدی شاخص و هدف در ساخت URL به چند دلیل همچنان برای رتبه گیری میتواند مفید عمل کند:
- کلمات کلیدی در ساخت URLها به اشخاصی که در صفحات اجتماعی، ایمیلها و یا لینک ها URL را مشاهده میکنند کمک میکند تا دقیقا متوجه شوند سایت و یا مطلب در چه موردی است و اگر به نیاز آنها پاسخ میدهد تشویق به استفاده از آن خواهند شد.
- URL ساخته شده از کلمات کلیدی میتواند مانند متن لنگری ( که بسیار برای رنک دهی سایت دارای اهمیت است) در میان مطالب استفاده شود.
- و نهایتا اینکه بر اساس بررسی های متخصصین و کارشناسان، هنگامی که گوگل سایتهای مختلفی را به کاربران معرفی میکند، کلمات کلیدی در URL ها یکی از مهمترین فاکتورهایی است که کاربر بر اساس آن سایتی را انتخاب میکند.
4- تولید محتویات مشابه را در URL های مختلف یکسان سازی کنید:
اگر URLهایی دارید که محتوای یکسانی دارند آنها را یکسان سازی کنید و یا از ریدایرکت استفاده نمایید. تکرار مطلب به هیچ وجه یک رودست به موتورهای جستجو برای کسب رتبه نیست و در مقابل موجب می شود میزان ترافیک و جذب کاربر در میان این صفحات تقسیم شود که برای ارتقای رتبه بسیار آسیب زننده خواهد بود، اما با یکسان سازی دو یا چند URL مشابه به یک URL ، شانس بیشتری برای رتبه گیری مطلب تان کسب خواهید کرد.
5-پارامترهای اضافی را URL در حد ممکن حذف کنید:
حتی الامکان سعی کنید URL ایجاد شده پارامترهای اضافی نداشته باشد. این مسئله حاد نیست اما شکل ظاهری یک URL بر احساس کاربر و همچنین قضاوت موتور جستجو تاثیرگذار خواهد بود. از طرفی، پارامترهای اضافی و بلااستفاده در URL موجب میشود مطلب و یا سایت ناشیانه و غیرحرفه ای جلوه نماید.
6-URL را کوتاه و مختص بسازید:
به طور معمول URLهای مختصر و کوتاه به مدل طولانی آنها ترجیح داده میشوند بنابراین سعی کنید تا URL شما از 50 تا 60 کلمه تشکیل شده باشد و از افراط بپرهیزید. اگر URL شما بیش از 100 کاراکتر دارد هرچه سریعتر به اصطلاح آن بپردازید. البته این مسئله هیچ مانع و یا محدودیتی برای موتورهای جستجو به موجود نمی آورد، زیرا گوگل و یا بینگ قادر به شناسایی URL ها با هر تعداد کلمه و کاراکتری هستند.
اما مشکل عمده ای که بدین واسطه ایجاد میشود ارتباط با تجربه کاربری داشته و حس بدی در مخاطب ایجاد خواهد کرد زیرا هر اندازه URL کوتاهتر باشد مخاطب قادر است تا آسانتر آن را درک کرده و در صفحات اجتماعی اشتراک گذاری نماید، از طریق ایمیل ارسال کند و یا کپی پیست نماید.
7-در اکثر مواقع URL را با عنوان مطابقت دهید:
تشابه عنوان با URL بسیار حیاتی است اما این انطباق به این معنی نیست که اگر عنوان شما برای مثال “تکنیکهای اصلی در طراحی سایت به منظور ایجاد تجربه کاربری مثبت” است URL شما نیز دقیقا باید همین عنوان را در برگیرد. کوتاه سازی با حفظ کلمات اصلی بطوریکه پیام اولیه را به بدرستی به مخاطب انتقال دهد نیز کفایت میکند، مثلا در این مورد، URL مناسب به شکل زیر است:
http://www.rayamarketing.ir/blog/Positive-UX-Technics
8-از حروف اضافه در URL ها استفاده نکنید:
استفاده از حروف اضافه مانند “اما، از، برای و…” در URL ها مشکل بزرگی ایجاد نخواهد کرد اما با حذف این موارد قادرید تا URL مختصر و تمیزتری را ایجاد کنید. البته زمانی که حروف اضافه، URL شما را طولانی نکرده و حتی منجر به خواناتر شدن آن می شود استفاده از آن بلامانع است.
9-کارکترها و نشانه گذاری ها را در URL حذف کنید:
علائم و کارکترهایی مانند @#$%^&*!؟ و… باید در URLها حذف شوند زیرا از سمت موتورهای جستجو و مرورگرها تشخیص داده نشده و سایت را متضرر می سازند..
10-URL را به 2 ریدایرکت یا کمتر محدود کنید:
اگر URL شماره 1 به URL شماره 2 و URL شماره 2 به URL شماره 3 ریدایرکت شود مشکلی نخواهد بود، اما اگر این URL بیش از دو تغییر مسیر داشته باشد موجب میشود تا در تشخیص موتورهای جستجو و رتبه دهی اختلال ایجاده شده و علاوه بر آن مرورگرهای موبایل در اکثر مواقع قادر نیستند تا مسیر طولانی را برای رسیدن به یک صفحه طی کنند و ضمن اینکه کاربر نیز با هدایت به چند URL خسته شده و احتمالا از ادامه مسیر منصرف خواهد شد.
11- تعداد فولدرهای کمتر در آدرس URL بهتر است:
این دو URL را باهم مقایسه کنید
“randsky.com/scotch/lagavulin/15yr/distillers-edition/pedro-ximenez-cask/750ml”
“randsky.com/scotch/lagavulin-distillers-edition-750ml”
در ساخت URL اول تعدا اسلش ها نشان از تعداد دسته های بیشتری که صفحه مورد نظر در آن قرار دارد نسب به URL دوم نشان میدهد و از لحاظ موتور جستجو و کاربر این حس القا میشود که مسیر طولانی بوده و سایت پیچیده است. بنابراین بهتر است نهایتا آدرس شما در صفحه ای ایجاد شود که هنگام ساخت URL نهایتا از دو دسته یا فولدر تشکیل شود (مانند URL دوم در مثال بالا)
12- از هشتگ گذاری در URL ها اجتناب کنید:
هشتگ (یا قطعه شناسایی URL) راهی برای انتقال کاربران به صفحات ویژه ای است که امروزه بسیار کاربرد پیدا کرده است. هشتگ مانند یک مسیر ردیابی عمل میکند اما استفاده از آن در URL ایده مناسبی نیست.
13- از اهمیت موضوع آگاه باشید:
زمانی که با یک مورد اشتباه روبرو شدید با استفاده از URL قادرید تا آن را از طریق ریدایرکت یا استاندارسازی اصلاح نمایید، بنابراین URL یک پروتکل برنامه نویسی است که بدون آن دنیای وب مطمئنا با دشواری های زیادی همراه خواهد بود.
14- خط فاصله و خط تیره برای جداسازی حروف در URL ترجیح داده میشوند:
قرار دادن فضای خالی در میان کلمات URL امکان پذیر است اما بر اساس بررسی ها تا 20% از میزان خوانایی و تشخیص آن میکاهد، بنابراین استفاده از خطوط فاصله برای جداسازی کلمات استفاده شده در URL پیشنهاد میشود بویژه که در سالهای اخیر با ارتقای موتورهای جستجو شناسایی خط فاصله ها به خوبی برای آنها امکانپذیر شده است.
15-تکرار و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی بیهوده است و موجب میشود تا سایت به شکل یک اسپم جلوه کند:
به کادر جستجوی پایین توجه کنید. تکرار چندباره کلمه کلیدی نه تنها ایده آل نیست و هیچ کمکی به افزایش رتبه سایت شما نخواهد کرد، بلکه شانس کلیک سایت را نیز از دست خواهید داد زیرا علاوه بر اینکه الگوریتم های گوگل این عمل را تقلب به شمار خواهند آورد از طرف دیگر حس عدم اطمینان را برای کاربر به وجود آورده از ورود به سایت اجتناب میکند.