یه پروژه موفق طراحی سایت با درک نیازهای مشتری شروع میشه. وقتی بدونین مشتری شما چی نیاز داره و سوالات درست رو ازش بپرسین، شما طراحان هم میتونین طرحهای بهتری ارائه بدین، از تجدید نظرهای غیر ضروری جلوگیری کرده و مشتریانی رو که از کار شما راضی هستن، دوباره سمت خودتون برگردونین. ایجاد رابطه و احترام برای یک همکاری عالی خلاق واقعاً یه امر ضروریه و چنین چیزی قبل از هر چیزی میتونه اتفاق بیفته.
ما تو این قسمت قراره بیست تا سوال اساسی که لازمه قبل از پروژه طراحی سایت از مشتری بپرسین رو بررسی کنیم. این سوالات به مشتریان کمک میکنه تا با روند طراحی وبسایت درگیر بشن و همچنین به شما کمک میکنه ایدههای خوبی به ذهنتون برسه و حسابی در چارچوب نیاز مشتری خلاق بشین.
زمینههای مشترک ایجاد کنین!
به مشتریان بگین که بهشون اهمیت میدین و خودتون رو جای اونها میذارین، درک کنین که چرا دنبال روشهای طلایی و بینقصی برای پروژه طراحی سایت میگردن و هر سوالی که لازمه تا یه زمینه مشترک بین شما ایجاد بشه رو بپرسین.
این سوالات به شما کمک میکنه تا چالشهایی رو که در حال حاضر مشتری شما باهاشون درگیره رو متوجه بشین، بنابراین میتونین در مورد چگونگی ارائه بهترین راه حل طراحی فکر کنین.
قبل از پروژه طراحی سایت سوال کنید!
خب دیگه الان وقتشه که بریم ببینیم با پرسیدن چه نوع سوالاتی میتونین طراحی وبسایت رو سادهتر کنین و دقیقاً چیزی که مد نظر مشتری هست رو بهش تحویل بدین!
1. این پروژه از چه چیزی الهام گرفته؟
کشف انگیزه مشتری شما بهتون کمک میکنه تا درک درستی از دلیل این که چرا مشتری میخواد باهاتون همکاری کنه و نحوه شروع پروژه رو داشته باشین. پاسخ اونها میتونن چیزی رو که خواسته واقعیشون هست رو روشن و کار شما رو سادهتر کنن!
2. برای رسیدن به چه چیزی تلاش میکنین؟
تعیین اهداف قبل از پروژه طراحی وبسایت این امکان رو برای شما فراهم میکنه تا پیشرفتی که قراره داشته باشین رو ردیابی کنین و ببینین طراحی شما تا چه حد میتونه موثر باشه. وقتی میدونین که طراحی سایتی که انجام دادین باید به چه نتیجهای برسه، خواهید دید که چه خلاهایی ایجاد شده و میتونین اونها رو پر کنین!
3. انتظاراتی که دارین چیه؟
با پرسیدن این سوال، این احساس رو به مشتری میدین که شما یه طراح حرفهای هستین که باید از وقت، منابع و استعدادهایش قدردانی و تشکر کرد. در کل پرسیدن چنین چیزی قبل یا در حین پروژه طراحی سایت خیلی خیلی ضروری و مهمه.
با برند مشتری آشنا بشین!
شناختن مشاغل و نام تجاری مشتریها به شما کمک میکنه تا هدف و مسیر اونها رو بهتر بشناسین. این ایدهها و احساسات دقیقاً همون چیزیه که میخواین هنگام شروع طراحی سراغش برین.
4. ماموریت شما چیه؟
ارزش اصلی کسب و کار مشتری خودتون رو یاد بگیرین. دونستن این که مشتری در چه سطحی قرار داره به شما کمک میکنه تا به چیزی که او اعتقاد داره احترام بذارین و بر پایه همون هم پروژه طراحی وبسایت رو پیش ببرین؛ چون برخی از پروژه های طراحی ممکن است زاویه فرهنگی یا سیاسی داشته باشن و شاید چنین مواردی جز اساس اصلی و بخشی مشخص از طرح باشن.
5. نقاط قوت شرکت شما چیه؟
نقاط فروش منحصر به فرد مشتری خودتون رو برجسته کنین. همچنین میتونین از این اطلاعات برای ایجاد ایده کلی در طرح خودتون هم استفاده کنین.
6. رقبای برتر شما چه کسایی هستن؟
قبل از شروع پروژه طراحی سایت با صنعت مشتری خودتون آشنا بشین. شما ممکنه عناصر و استراتژیهای تکراری رو پیدا کنین که میتونن برای پروژه مشتری شما مفید باشن یا باعث برجسته شدن اونها بشن.
7. در مورد مارک تجاری قبلی خودتون چه چیزی رو دوست دارین یا دوست ندارین؟
پیوند به مواد بازاریابی قبلی رو درخواست کنین و مطمئن بشین که طراحی شما با مواد بازاریابی موجود مشتری شما هماهنگ است. اگه مشتری شما نمونههای طراحی قبلی رو داره، دونستن این که کدوم یکی از اونها به خوبی جواب داده و کدومشون هیچ نتیجهای نداشته، به خصوص اگه در حال تغییر نام تجاری هستن، ارزش زیادی برای پروژه طراحی سایت شما خواهد داشت.
8- مشتری هدف شما کیه؟
با روانشناسی شروع کنین و از مشتری خودتون بخواین که دقیقاً مشتری ایده آل خودش رو توصیف کنه، از جمله این که چه کاری انجام میده، رفتارش چطوریه، چی دوست داره چی دوست نداره و غیره. در این صورت وقتی که پروزه طراحی سایت رو استارت زدین، میتونین از عناصری استفاده کنین که نظر این مخاطب خاص رو جلب کنه.
9. آیا محصول شما از نظر جنسیتی خثی است؟
مارکهای خاصی ممکن است از انتظارات سنتی جنسیتی برای جلب نظر مخاطبان خاص استفاده کنن. به همین ترتیب، اگه مشتری به شما بگه که وقتی صحبت از جنسیت میشه مخاطبان گسترده و متفاوتی دارن، باید عناصر خنثی جنسیتی بیشتری رو در طراحی خود وارد می کنید.
10. چه گروه سنی مخاطب شماست؟
گروههای سنی مختلف در حیطههای متفاوت انتظارات مختلفی دارن و لازمه که شما نوع طراحی که میکنین به اونها پاسخ بدین. در نظر بگیرین که انتخابهای رنگ، شکل، تایپوگرافی و سبک شما چقدر برای مخاطب مورد نظر مناسب و موثر خواهد بود. آیا این عناصر روی اونها تاثیر خاصی میذاره یا نه؟
11. آیا مخاطبان شما دغدغه فرهنگی دارن؟
برخی از عناصر طراحی ممکن است در فرهنگهای دیگه نامناسب باشن یا به گونهای متفاوت درک بشن. با پرسیدن این سوال قبل از شروع پروژه طراحی سایت ، از مشکلات جلوگیری کنین، بنابراین میتونین تحقیق کنین و مطمئن بشین که طرح شما برای جامعه مشتری شما قابل قبول هست یا نه.
انتظارات رو تعیین کنین!!
برخی از مشتریان تمرکز خودشون رو روی نیازهای خودشون قرار داده و مشخصات پروژه طراحی وبسایت رو فراموش میکنن. منظورم دقیقاً اون وقتاییه که مشتریها جملاتی مثل این رو میگن: «من طرحی منحصر به فرد و عالی میخوام که نشون بده محصولم چقدر خوبه تا بتونم فروشم رو زیاد کنم.»
پس خوبه که برای تعیین انتظارات اونها از این دسته سوالات بپرسین. میتونین ایدههای طراحی اونها رو تحسین یا «تأیید» کنین، یا این که خیلی نامحسوس نشون بدین که چنین مواردی قرار نیست عملی بشن (مثلاً بگین: متاسفم، فکر نمیکنم بتونیم نام همه 200 مهمان رو در طرح دعوت شما جای بدیم).
12. دنبال چه سبکی میگردین؟
با فرض این که مشتری خودتون متخصص طراحی باشه، سلیقه مشتری رو در زمینه زیبایی شناسی تعیین کنین. به جای، آیا میخواین تصاویر ایزومتریک یا شاید برخی از طرحهای نامتقارن رو داشته باشین؟ ازشون بپرسین که آیا شما ظاهری متعادل، تمیز یا چیزی تجربی و پویاتر میخواین؟
یادتون باشه همین سوالاتی که شما میپرسین بهتون کمک میکنه تا روند طراحی سایت سادهتر بشه و البته انتخاب گرایشهای خلاقانه رو محدود کنین.
13. طراحی شما به چه عناصر ضروری نیاز داره؟
بررسی کنین که مشتری شما چه عناصر مورد نیازی رو میخواد، سوال پرسیدن در مورد این دسته از امور بهتون کمک میکنه که از هیچ کپی، تصویر یا موضوعی که برای طراحی ضروری است غافل نشین.
جزئیات عملی رو دریافت کنین!
بیشتر اوقات، مشتریان شما از طرح شما به صورت چاپی یا دیجیتالی استفاده میکنن، مثلاً برای فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات آنلاین، وبلاگها، انتشارات و موارد دیگه. برای اطلاع از طراحی خودتون، درباره محصول نهایی بیشتر اطلاعات کسب کنین.
14. قراره کجا از طرح شما استفاده بشه؟
از مشتری خودتون بخواین در مورد مکان و اندازه محصول نهایی به شما بگه. برای چاپ در مقابل طرحهای دیجیتال و دستی و در مقیاس بزرگ، ملاحظات مختلفی برای پروزه طراحی سایت خواهید داشت.
15. چطوری قراره محصول رو توزیع یا استفاده کنین؟
برای طراحیهای چاپی، با پرسیدن مشخصات چاپ، کار رو پیگیری کنین. بسته به تکنیک تولید، ممکنه لازم باشه رنگهای خودتون رو محدود کنین یا ممکنه فرصت داشته باشین حتی لایههای بیشتری به طرح خودتون اضافه کنین.
مرزهای حرفهای تعیین کنین!
برای همکاری بهتر، از مشتری خودتون بپرسین که دوست داره چطوری با هم همکاری کنین. با این درخواست چنین فرصتی رو دارین که مرزهای حرفهای و توان خودتون رو برای شما مشخص کنین.
16. چه طور برنامهای رو ترجیح میدین؟
برخی از مشتریان ترجیح میدن به روزرسانیهای مداومی دریافت کنن، در حالی که برخی از اونها به شما وقت میدن تا کارهای خودتون رو انجام بدین. درک نحوه کار با همدیگه برای بقیه پروژه به شما کمک میکنه تا بیشتر روی کار خودتون تمرکز کنین یا وقفهها رو پیش بینی کنین. از این طریق میتونین برنامهها رو برنامه ریزی کرده و به روزرسانیهایی رو برای ارائه به مشتری خودتون آماده کنین.
17. چقدر حاضرین برای این پروژه هزینه کنین؟
برای مشتری روشن کنین که نرخ پایه شما چقدر است. اگه برای هر بازبینی هزینهای دریافت میکنین، انتظارات رو تعیین کنین که آیا این مورد در هر ساعت محاسبه خواهد شد یا دور بازبینی.
18. چه بازخوردی میخواین دریافت کنین؟
تعیین کنین که هر چند وقت یک بار نسخههای جدید رو طراحی و به روز میکنین. برخی از مشتریان دوست دارن که با طراح در تعامل باشن. دیگران میتونن رویکرد عملی رو انتخاب کنن و شما باید قبل از شروع پروژه طراحی وبسایت گزینههای اونها رو در نظر بگیرین تا وقت و تلاش خودتون رو از دست ندین.
19. به چه پروندهها و فرمتهایی نیاز دارین؟
در پروژه طراحی سایت برای مشتری روشن کنین که چه چیزی میتونه دریافت کنه و با پروندهها چه کاری میتونه انجام بده. این امر همچنین به شما کمک میکنه نوع خاصی از مجوزها رو برای موارد خاص طراحی که لازم است استفاده کنین مانند قلمها و تصاویر، بگیرین.
20. چقدر زمان دارین؟
یکی از مهمترین سوالاتی که باید برای پروژه طراحی سایت سوال کنین زمان لازم است!
شما باید مطمئن بشین که زمان کافی برای اتمام یک پروژه در کنار سایر تعهدات، اختصاص دادین. حواستون هم باشه که برای تجدیدنظر و حتی کمی تعلل احتمالی یا محدودیت طراح وقت بذارین.
طراحی عالی با پرسش و پاسخ شروع میشه!
یادتون باشه که مشتریان فقط به دنبال طراحی جذاب نیستن. اونها همچنین نیاز به مشاوره حرفهای، صبر و درک، به علاوه کمی مراقبت و قدردانی دارن. با پرسیدن سوالات مناسب مشتری، ایجاد یک نقطه مشترک و درک خواستههای او، میتونین نیازهای مشتری خودتون رو بهتر برآورده کرده و تجربه لذت بخشی رو در پروژه طراحی سایت بدست بیارین که ارزشش رو داره.