یکی از بزرگترین تأثیرات بروزرسانی الگوریتم گوگل به دلیل نتایج جستجوی محلی اجرا شد و مشاغل محلی معمولاً اثرات به روزرسانی رو در دادههای تجزیه و تحلیل وبسایت خودشون مشاهده میکردن. پس در واقع این بار گوگل به دنبال نتایج جستجوی محلی رفته و Search Engine Land اسم این دنبال کردن عاشقانه رو الگوریتم کبوتر گوگل گذاشته!
در حالی که هنوز حدس و گمانهای زیادی وجود داره و بسیاری تلاش میکنن تا تعیین کنن که کبوتر چه تاثیری بر مشاغل محلی میذاره، یه سری حقیقتهای مهمی وجود داره که لازمه بدونین. در این مقاله مهمترین سوالات مربوط به Pigeon و این که چگونه بر قابلیت مشاهده وبسایت شما در جستجو تأثیر میذاره رو جمع آوری کردیم.
البته کاربران گوگل مطمئناً تأثیر این الگوریتم رو دیدن و این امر به معنای تجربه جستجویی متفاوت و بهتر، از نظر مشاغل محلی و اطلاعات مربوط به اون مشاغل، است.
این ایده که مشاغل کوچک یا فروشگاههای محلی لیاقت دارن مثل سایر مشاغل منطقه، صرف نظر از اندازه و محبوبیت مارکشون، در نتایج جستجو ظاهر بشن، فرض رو بر این میذاره که این کسب و کارها باید مطابق با چیزی که جستجو شده، نمایش داده بشن و پایه و اساس الگوریتم کبوتر هستن!
به روزرسانی الگوریتم Pigeon چیست؟
برخلاف به روزرسانی های قبلی پنگوئن و پاندا، Pigeon به کیفیت یا هرزنامه نمیپردازه بلکه بیشتر یه تغییر اساسی در الگوریتم رتبه بندی جستجوی محلی است. این الگوریتم جریمهای نیست که با هدف خلاص شدن از محتوای کم کیفیت از نتایج جستجو، تهیه شده باشه؛ اما در عوض تغییر در الگوریتم واقعی رتبه بندی جستجو است.
چه چیزی دقیقاً با به روزرسانی الگوریتم کبوتر تغییر کرد؟
برای بالا بردن قابلیت جستجوی محلی، Google صدها سیگنال رتبه بندی رو هم برای جستجوی Google و هم برای Google Maps افزایش داد. این کار همچنین به این معنیه که پارامترهای مکان و رتبه بندی بر اساس فاصله در گوگل نیز بهبود یافته تا نتایج محلی و مرتبطتری رو بر اساس مجاورت به کاربران ارائه بده.
و در نهایت این اتفاق افتاد و بیشتر نتایج رو تحت تاثیر خودش قرار داد!
جستجوی محلی از ژوئیه 2014، زمانی که اولین راه اندازی الگوریتم کبوتر گوگل انجام شد، به شدت بهبود یافته اما همچنین عقیده عمومی بر اینه که از اون زمان یه سری بهروزرسانیهای کبوتر نیز انجام شده و این میتونه برخی از باگهایی که در ابتدای راه اندازی به روزرسانی الگوریتم اتفاق افتاد رو توضیح بده (البته که در نهایت اصلاح شدن).
یکی از مثالهای معروف، درست پس از راه اندازی اولیه الگوریتم کبوتر ، این بود که وبسایت رزرو هتل Expedia در چرخ فلک هتل ظاهر شد، مثل این که یک هتل منظم در شهر نیویورک است که از مهمانها پذیرایی میکنه. همچنین اشکالاتی با ویژگیهای اسپمی با استفاده از کلمات کلیدی وجود داشت تا الگوریتم محلی رو فریب بدن و صفحات خودشون رو در نتایج بالاتر، از جمله در “بسته محلی” Google قرار بدن!
در اولین راه اندازی الگوریتم Pigeon ، تعدادی از اشکالات قابل توجه دیگهای هم وجود داشت، اما اونها نیز به زودی اصلاح شدن. به نظر میرسه اولین بروزرسانی Pigeon در حدود 1 آگوست 2014 انجام شده و برخی از مشکلات رو برطرف کرده.
پس به همین دلیل، تصور این که چندین به روزرسانی Pigeon از زمان استقرار اولیه جولای 2014 آغاز شده، دور از ذهن نیست. معمولاً یه الگوریتم با بهروزرسانیهای زیادی همراهه!
از Pigeon Algorithm به عنوان تأثیرگذارترین بروزرسانی الگوریتم محلی که تاکنون وجود داشته و به طور قطع تأثیرگذارترین بروزرسانی از زمان بروزرسانی Google Venice در سال 2012 نام برده شده.
دلیل نامگذاری این الگوریتم چیست؟
Search Engine Land، مطابق با نام حیواناتی که با حرف “P” شروع میشن مثل “Panda و Penguin” الگوریتم ها رو نامگذاری میکنه و این آخرین به روزرسانی گوگل است که به Pigeon ملقب شد. این که کبوترها به خانه برمیگردن، یه حقیقت شناخته شده در مورد اونهاست که مناسب بهروزرسانی الگوریتم کبوتر گوگل برای جستجوی محلی هم هست.
نظر گوگل درباره کبوتر چیست؟
پس از ارائه برخی نظرات کلی در مورد راه اندازی اولیه الگوریتم کبوتر گوگل و اونچیزی که به طور خاص به روز شده بود، در مورد هیچ یک از بهروزرسانیهایی که به احتمال زیاد بعد از اون اتفاق افتاده، حرفی برای گفتن نداشته.
بعد از این که گفت به روزرسانی Pigeon ریشه عمیقتری در قابلیتهای جستجوی وب در کل Google داره، از جمله بسیاری از سیگنالهای رتبه بندی که در جستجوی وب استفاده میکنه و سایر ویژگیهای مهم که باعث بهبود تجربه جستجوی کلی میشن (نمودار دانش، تصحیح املا، مترادف، تغییرات و غیره)، چیز بیشتری نگفت.
گوگل به باری شوارتز گفت که پس از راه اندازی اولیه هیچ کدوم از بهروزرسانیهای Pigeon رو تأیید یا رد نمیکنه و “احتمالاً در هنگام انجام کار، همه جزئیات مربوط به الگوریتم های جستجوی محلی رو توضیح نمیده.”
بنابراین ما تقریباً مطمئنیم که یه سری به روزرسانیهایی انجام شده و ضمناً بیشتر از به آپدیت طی چند سال گذشته از این الگوریتم وجود داشته!
تغییرات الگوریتم کبوتر در Google SERPs
قبل از کبوتر، نتایج جستجو در Maps به طور قابل توجهی متفاوت از نتایج جستجوی سنتی بود و در نتیجه تجربه کاربری هم خیلی متفاوت بود.
علاوه بر بهبود ادغام بین سیگنالهای رتبه بندی محلی، Google همچنین نحوه برخورد با “دایرکتوریهای محلی” توسط مصرف کننده، مانند Yelp ، Home Advisor و موارد دیگری رو به روز کرد.
قبل از راه اندازی Pigeon، یه سخنرانی داخلی در Yelp وجود داشت که به بیرون درز میکرد، سپس منتشر میشد و در مورد بدرفتاری Google با بررسیهای سایت صحبت میکرد و این که چطور گوگل به محتوای خودش در سرچها توجه میکنه. Yelp ادعا کرد که از رتبه بندی جستجوی گوگل خارج شده چون حتی اگه کاربری به طور خاص کلمه “yelp” رو در کوئری خودش قرار بده منطقی نیست که این سایت بالا نیاد.
پس از راه اندازی الگوریتم کبوتر گوگل ، با Yelp و سایر دایرکتوری های محلی که توسط محتوای کاربر و نظرات مشتری هدایت میشن، برخورد مطلوبتری صورت گرفت و همونطور که باید، در جستجوها از رتبه بالاتری برخوردار شدن.
تغییرات کبوتر در Local Pack
یکی از تفاوتهای بارز در مورد کاربرانی که در Google برای کسب و کارهای محلی در نتایج ظاهر شده جستجو میکنن، تغییر بسته محلی یا همون لوکال پک بود.
قبل از الگوریتم کبوتر گوگل ، لوکال پک شامل 10 یا هفت کسب و کار در جستجوی سنتی بود و فرصتهای بیشتری برای کسب و کار و رتبه بندی خوب و نمایش در صفحه 1 SERP فراهم میکرد.
در عرض یک سال پس از راه اندازی الگوریتم کبوتر ، تعداد پک محلی به همون چیزی که در سال 2017 بود، یعنی 3 پک (که در زیر نشان داده شده) کاهش یافته.
پک محلی Google یکی از تأثیرات به روزرسانی Pigeon بود که جستجوی محلی رو بهبود بخشید.
هدف الگوریتم Pigeon که گوگل اون رو تأیید کرد، این بود که به جستجوی محلی امکان بده تا حد امکان شبیه جستجوی ارگانیک سنتی عمل کنه.
تأثیرات فوری که ممکنه مشاغل محلی تجربه کرده باشن به چگونگی موقعیت خودشون قبل از این الگوریتم بستگی داره و این که چگونه ممکنه از تغییر در رتبه بندی محلی سود ببرند یا صدمه ببینن.
اثرات ماندگارتر ممکنه افزایش یا کاهش مراجعه به وب ارجاع و همچنین افزایش یا کاهش KPI مانند هدایت و تبدیل (مانند “دریافت دستورالعملها” یا “اکنون تماس بگیرید”) باشه.
گوگل نه تنها نحوه رتبه بندی بسیاری از مشاغل و میزان قابل مشاهده بودن اونها رو تغییر داد، بلکه هدفش ارائه اطلاعات مورد نظر به کاربران در حتی مراحل کمتر بود. نهایتاً هدف الگوریتم کبوتر گوگل این بود که مرتبطترین و مفیدترین اطلاعات رو طبق کوئری کاربر در یه منطقه جغرافیایی مشخص ارائه بده!
Google اکنون میتونه سریعتر و راحتتر از گذشته اطلاعات جستجو شده در مورد مشاغل محلی خاص رو به طور مستقیم در اختیار کاربران قرار بده. اما اگه Google اطلاعات مهمی (شماره تلفن، آدرس، ساعات و غیره) رو به کاربر ارائه بده، ممکنه این کاربران هرگز به سایت شما راه پیدا نکنن و دیگه مجبور به جستجوی بیشتر نشن!
Google با ارائه اطلاعات مورد نیاز در کمتر کلیک کردن، به کاربران کمک کرد، اما این کار نهایتاً منجر به کاهش ترافیک سایت ها شد!
بدون شک این نوع تغییرات – نه فقط در یک مکان محلی – جایی که Google محتوای مارکها رو از بین میبره و مستقیماً اونها رو برای کاربران در Google SERP ارائه میده، ادامه پیدا میکنه.
معنی کار این الگوریتم چیست؟
قبلاً مشاغل کوچک و محلی از مزیت “محلی” بودن برخوردار بودن و برای افرادی که در مجاورت خودشون جستجو میکردن، نتیجه میگرفتن. طبق Search Engine Land، وقتی Google نتایج محلی رو با سیگنالهای استاندارد raking وب نزدیکتر میکنه، می تونیم انتظار داشته باشیم که سایت های بزرگتری مانند Yelp و TripAdvisor (که دارای سیگنال های SEO قویتری هستن) رتبه بهتری نسبت به رستورانها، هتلها و سایر مشاغل محلی داشته باشن.
آیا کبوتر در سراسر جهان اعمال شده؟
گوگل تاکنون به روزرسانیهای Pigeon رو فقط در نتایج جستجوی انگلیسی ایالات متحده راه اندازی کرده، هنوز هم مشخص نیست که آیا برای سایر زبانها و کشورها کاربرد داره یا خیر. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان جستجوگرها حدس میزنن که بهروزرسانی هنوز در مراحل آزمایشیه.
چه نوع تغییراتی تاکنون مشاهده شده؟
- گفته میشه که پارامترهای رتبه بندی مکان و فاصله Google بهبود یافته.
- دایرکتوریهای محلی در نتایج جستجوی Google، به ویژه برای رستورانها ، بهتر دیده میشن، به عنوان مثال، جستجوی “رستورانهای سیاتل” برخی از رستورانهای خاص رو در چرخ و فلک نشان میده اما همچنین دایرکتوری سایت هایی مثلUrbanspoon ، TripAdvisor ، Yelp و Open Table رو هم لیست میکنه.
- وقتی از کلمه “Yelp” در جستجو استفاده میشه، لیستهای Yelp در بالای نتایج جستجو نشان داده میشن.
- برخی متوجه شدن که پکهای لیست محلی (Google Places که در نتایج جستجو دقیقاً ذکر شدن) کاهش یافته. مایک بلومنتال یه افت 24 درصدی رو نشون میده و از 12 درصد نتایج محلی که نشون داده میشد الان فقط 9 درصد نشون داده میشه!
- همچنین به نظر میرسه که نتایج محلی برای طراحان وب و سئوکاران بازگشته است!
از کبوتر چه انتظاری دارین؟
هنوز زوده که بدونیم چگونه این به روزرسانی ممکنه روی میزان بازدید وبسایت شما تأثیر بذاره. Search Engine Land پیش بینی میکنه که “برخی از مشاغل محلی ممکنه افزایش یا کاهش مراجعه به وبسایت، تعداد لید و مشاغل ناشی از این تغییر رو ببینن.”
آیا تاحالا الگوریتم کبوتر گوگل ایرادی داشته؟
پس از به روزرسانی الگوریتم کبوتر گوگل ، مردم متوجه شدن که Expedia در چرخوفلک محلی برای جستجوی “هتلهای نیویورک” همراه با Sheraton, Hilton, Marriot و سایر هتلها نشان داده میشه. این مسئله از اون زمان تاحالا برطرف شده (لیست محلی + Google اونها در گروه مسافرتی قرار داشت و از اون پس به دسته دفتر مرکزی شرکت تغییر یافته) اما این اتفاق داره نکته مهمی رو به شما نشون میده؛ یعنی دستهای که شما خودتون رو در اون لیست میکنین بسیار مهمه!
با توجه به چیزی که تاکنون درباره کبوتر میدونیم چه کاری میتونیم انجام بدیم؟
مطمئن بشین که دایرکتوری محلی + Google خودتون رو در گروه مناسبی قرار دادین. مطالب و تصاویر کافی رو برای جلب بازدیدکنندگان برای اومدن به محل کار خودتون فراهم کنین.
مطمئن بشین که در دایرکتوری سایت های اصلی مربوط به صنعت خودتون لیست شدین، چون به نظر میرسه این موارد بیشتر در نتایج جستجو وجود دارن.
چندین مورد از محبوبترین عبارات جستجو خودتون رو جستجو کنین تا ببینین Google چه نوع نتایجی رو نشون میده. آیا هنوز در برابر وبسایت های رقبای خودتون رقابت میکنین یا دیگه در مقابل بازیکنهای بزرگی مثل Yelp قرار دارین؟ اصلاً شاید لازم باشه استراتژی آنلاین خودتون رو دوباره تنظیم کنین.
از اونجایی که دایرکتوریهای محلی شما به مرجع وبسایت شما وابستهتر میشن، ایجاد محتوای وبسایت شما، جمع آوری نظرات بیشتر مشتری، یافتن راههایی برای جذب بک لینک معتبر و حتی انجام ممیزی سئو بسیار مهمه تا مطمئن بشین وبسایت شما از همه موارد اساسی برخورداره.
اگه یک بیزنس محلی هستین و میدونین که برای کمک به حفظ دیده شدن خودتون به برخی از بهینه سازی های اضافی نیاز دارین، با شرکت ما تماس بگیرین تا تمام مراحل و دستورالعملهای لازم رو برای شما انجام بدیم و سایت خودتون رو در رتبه بندی لوکال سئو و نتایج جستجوی گوگل به پوزیشن اول برسونیم!