در ابتدا مهمه که بدونین برای نویسنده محتوا شدن و بودن فقط داشتن توانایی نوشتن چهارتا کلمه کافی نیست. متاسفانه یا خوشبختانه نویسنده محتوا بودن خیلی تخصصیتر و پیچیدهتر از تصورات ساده شماست. به عبارتی به همین سادگیها نمیشه یه نویسنده محتوای خوب بود و یه محتوای خوب نوشت.
در مقاله امروز، شما قراره ویژگی های نویسنده محتوا رو بدونین تا بتونین این خصوصیات و ویژگیها رو در خودتون زیاد کنین و نهایتاً به هدفتون برسین و تولید کننده محتوا خوبی بشین و بمونین. پس با دقت به ویژگی های نویسنده محتوا که تو این مقاله بهشون میپردازیم، توجه کنین.
اگه شما از اون دسته افرادی هستین که برای امرار معاش خودتون به صورت آزاد یا فریلنس مینویسین، باید حداقل اصول اولیه نوشتن رو یعنی دستور زبان پایه، نحوه تدوین یه جمله و ساختار متن که شامل مقدمه، بدنه و نتیجهگیری هست رو بلد باشین.
اما برخلاف تصورتون فقط بلد بودن این اصول اولیه در کنار نویسنده خوب بودن منجر به ایجاد یه محتوای مناسب که بازدید آنلاین هم داره نمیشه. چون جنبههای بسیاری برای نوشتن محتوا وجود دارن که مهمتر از چیدمان ساده کلمهها کنار هم هستن. یعنی در واقع باید حواستون باشه که اون محتوایی که دارین مینویسین باید یه هدف خاصی داشته باشه که بتونه شما رو به هدف نهاییتون برسونه.
دیگه فرقی نداره که محتوای شما قراره به مشتریها کمک کنه یا برای رشد مشاغل خودتونه، مهم اینه که اون محتوایی که شما نوشتین به سمت هدف نهایی هدایت بشه. مثل دستگاههای بدن که هر کدوم هدف خاصی دارن ولی در نهایت هدف کلی اونها بقای انسانه. یکی از مهترین ویژگی های نویسنده محتوا اینه که هدف محتوایی که داره آماده میکنه را کامل بشناسه و برای رسیدن به اون هدف، دست به قلم بشه.
حالا مقاله امروز ما دقیقاً سعی در توصیف مهمترین ویژگی های نویسنده محتوا داره.
ویژگی های نویسنده محتوا
1. داشتن مهارتهای نوشتاری عالی
اول و مهمتر از همه ویژگی های نویسنده محتوا، شما باید مهارت نوشتاری کافی توی دستور زبان، املا و ساخت جملات استثنایی داشته باشین. دلیلش هم اینه که داشتن این مهارت نه تنها پایه اصلی یه متن نوشتاری خوبه بلکه اگه این مهارت نباشه و رعایت نشه ضربه بزرگی به اعتبار شما میخوره.
اگه هم دیدین به عنوان یه نویسنده محتوا این مهارتهای نوشتاری رو ندارین اصلاً نگران نباشین چون یادگیری اونها خیلی راحت و آسونه و سریع با اونها آشنا میشین.
مثلاً منابع آنلاین زیادی وجود دارن که تعداد زیادی نرم افزار و ابزار رایگان برای چک کردن املا و دستور زبان دارن. یا وقتی به یه جمله رسیدین که از درستی اون اطمینان ندارین، یه جستجوی گوگل ساده بهتون کمک کنه که از درست و غلط بودن اون جمله مطمئن بشین و شک شما برطرف بشه.
2. داشتن مهارت ویرایش
شما وقتی تبدیل به یه نویسنده محتوا خوب میشین که بتونین کار و نوشته خودتون رو به راحتی تصحیح و به روزرسانی کنین. یعنی اول نویسنده محتوا باشین و متن خودتون رو بنویسن بعد از قالب نویسندگی دربیاین و حالا به عنوان یه ویرایشگر نوشته خودتون رو بررسی کنین. توانایی ویرایش یکی از مهم ترین ویژگی های نویسنده محتوا به حساب میاد. حتی شاید مهمتر از خود نوشتن! چون تو ویرایش کردن معلوم میشه آیا چیزی که نوشتین برای خواننده قابل فهم هست یا نه.
باید بدونین که ما میدونیم که الان دقیقا چی تو سرتونه!
حتماً دارین با خودتون میگید که اولین ویرایش نوشته بعد از اتمام نوشته شدن اون، یه کار فوق العاده زمانبره و ترجیح میدین که به جای ویرایش کردن همون نوشته، سراغ بقیه کارهای وبلاگ یا حتی ایجاد یه محتوای جدید برین. پس این مورد از ویژگی های نویسنده محتوا رو بی اهمیت میدونین و میذارین کنار.
اما قبل از مرتکب شدن به این اشتباه باید بدونین که داشتن تعداد کمی نوشتههای بدون غلط و باکیفیت بهتر از داشتن تعداد زیادی نوشته پرغلط و بیکیفیته.
3. داشتن مهارت داستانپردازی
از دیگر ویژگی های نویسنده محتوا پرداختن به یه داستان چیزی فراتر از دستور زبان و انتخاب کلمه و املا کلماته. اون چیز فراتر یعنی بیاین از تجربیات و دونستهها و عقاید خودتون برای توضیح یه مسئله و ارتباط اون با خوانندهها استفاده کنین.
نویسندههای محتوا خوب قادرن در کنار آموزش هر چیزی، خوانندههای خودشون رو هم سرگرم کنن و در عین کوتاه و مختصر نوشتن مطالب، حساسات مخاطبانشون رو برانگیزن. پس حواستون به این ویژگی نویسنده محتوا باشه. این که بتونه یه مطلب رو به صورت یه داستان جذاب برای خواننده بیان کنه.
4. داشتن یک شخصیت واقعی
برای احساس هر نوع ارتباط نزدیک با نویسنده محتوا، مردم باید حس کنن که مطالبی که دارن میخونن توسط یه شخص واقعی نه صرفاً یه تولیدکننده مقاله وظیفهشناس نوشته شدن.
این یه واقعیته که گفتن داستانهای واقعی و قابل باور میتونه یه بخشی از خوانندهها رو درگیر شما کنه. البته میدونیم رسیدن به این مورد از ویژگی های نویسنده محتوا میتونه خیلی سخت هم به نظر برسه، اما شما هم لازم نیس همه چی رو راست و حسینی بگین یا اصلاً بگین.
یه نویسنده محتوا خوب توانایی این رو داره که یه ارتباط انسانی خوب با خوانندهای خودش فراهم کنه و اونها رو ترغیب کنه که مطالب محتوا رو بخونن و مشتاق به بازگشت دوباره باشن.
5. داشتن مهارت تحقیق
اینکه با عنوان یه نویسنده محتوا بتونین یه مطلب خوب ارائه بدین خیلی خوبه ولی اینکه بتونین به عنوان همون نویسنده یه تحقیق خوب بنویسین از اون هم بهتره.
در اصل هدف از تولید محتوا ایجاد ارزش محتوایی است پس باید تا اون جایی که میتونین اطلاعات مفید بیشتری رو در قالب محتوا در اختیار خوانندههای خودتون قرار بدین. و شما فقط زمانی میتونین این به این ویژگی نویسنده محتوا دست پیدا کنین که بدونین چطور و چگونه باید تحقیق کنین و از کجا میتونین منابع موثق اطلاعاتی پیدا کنین.
همونطور که میدونین جستجوی گوگل برای تحقیقات بسیار مفیده، اما در کنار گوگل منابع دیگهای هم وجود دارن که ممکنه با اونها آشنا نباشین. Reddit ، Quora و دیگر سایتهای انجمن دارای اطلاعات مفید و به قول خودشون طلایی هستن. اما سؤال مهم اینه که «آیا این اطلاعات دقیق و موثق هم هستن؟»
به عنوان یه نویسنده محتوا، باید بدونین که وبسایتهای معتبر کدومها هستن و چه بلاگرها و اینفلوئنسرهایی به درد کار شما میخورن.
یادتون باشه که، محتوای شما فقط به اندازه منابع اطلاعاتی موثق و خوب شما خوب و کار راه اندازه و این باهوش بودن در انتخاب منابع درست از ویژگی های نویسنده محتوا خوبه.
6. داشتن اطلاعات از خواننده مورد هدف
نوشتن فقط به خاطر اینکه چیزی نوشته شده باشه کار بیهودهایه. شما باید یه تصویر کلی از کسایی که قراره نوشتههای شما رو بخونن داشته باشین. مشتری نوشته های شما خواننده ها و کسانی هستن که به سایت سر میزنن. پس باید تصویر درستی از مشتری خودتون داشته باشین یا اصطلاحاً پرسونای مشتری خودتون رو بشناسین.
اگه شما یه وبلاگنویس هستین و قراره که وبلاگ خودتون رو طراحی کنین و کارهای اولیه تحقیقاتش هم انجام دادین، باید حتما یه تصویر کلی از مخاطبهای ایدهآل خودتون داشته باشین. در عوض، اگه نویسنده مستقلی هستین که به عنوان نویسنده محتوا برای یه وبسایت یا وبلاگ خاص استخدام میشین، باید کاملاً با تیم بازاریابی یا خود صاحب سایت مشورت کنین تا درک درستی از مخاطبان مورد نظر اونها پیدا کنین.
خواننده مورد هدف شما از سبک نوشتن، انتخاب کلمه و حتی قالب محتوا مشخص میشه، پس خود اون خواننده هدف باید متوجه بشه که شما چی مینویسین تا هم به نفع اون و به نفع شما باشه.
7. سازگار بودن نویسنده محتوا
یکی از ویژگیهای نویسنده محتوا سازگار بودن با شرایط روزه. حالا این ویژگی به چه مفهومه؟
هر نوشتهای بر اساس پایه های نسبتاً محکم زبان است، اما منطق دیجیتال با تغییرات گستردهای همراهه. یعنی اونچه امروز رواج داره ممکنه فردا از بین بره، و همیشه هم این روال ادامه داره که یه چیزهایی منتظرن نوبتشون برسه تا بیان توی کانون توجه و بعد هم از بین برن. مثلاً باید بدونین که امروزه استفاده از موبایل برای بالا و پایین کردن سایت ها خیلی رایج شده. پس وقتی دارین محتوا مینویسین باید حواستون باشه که مخاطب احتمالاً اونو داره تو گوشی موبایلش میخونه. یعنی باید جوری بنویسین که تو گوشی موبایل یوزر فرندلی یا کاربرپسند باشه.
جدا از این تغییرات دیجیتال، ترجیحات مصرف کننده هم تغییر میکنه. یعنی چیزی که اکنون براشون محبوبه ممکنه در طول چند ماه یا حتی چند هفته بعد منسوخ بشه.
اگه نتونین از پس این تغییرات بربیاین، محتوای شما از بین میره. در واقع شما فکر میکنین که مثل همیشه محتوا رو دارین با کیفیت ارائه میدین، اما خوانندههای شما دیگه مثل قبل محتوای شما رو مرتبط با خودشون نمیبینن.
از ویژگی های نویسنده محتوا اینه که با تغییرات روزافزون دیجیتال، تکامل پیدا کنه و هرگز اجازه نده محتوایی که مینویسه قدیمی و منسوخ شده به نظر برسه.
8. آشنایی نویسنده محتوا با رسانههای اجتماعی
بازاریابی در رسانههای اجتماعی راهکاریه که بیشتر وبلاگ نویسها و مشاغل برای تبلیغ محصولات و خدمات خودشون به کار میبرن. مطالبی که توی رسانههای اجتماعی به محتوای وایرال تبدیل میشن، شانس جذب مخاطبهای هدفمند مورد نظرشون رو افزایش میدن. بعلاوه، محتواهایی که در رسانههای اجتماعی محبوبن هم دوست دارن که در موتورهای جستجو تو رتبه های اول دیده بشن.
رسانههای اجتماعی جدا از این که ابزاری برای تبلیغ مطالب شما هستن، راهی عالی برای ارتباط با مخاطبهای هدفمند شما و بهتر شناختن اونها هم هستن. در مورد قبل هم گفتم که دونستن مخاطب هدف شما یه جنبه اساسی در ایجاد محتوای ارزشمند و به درد بخوره. پس یکی دیگه از ویژگی های نویسنده محتوا اینه که بدونه چه جوری باید در رسانه های اجتماعی جا باز کنه.
9. آشنایی اولیه با بهینه سازی موتور جستجو یا SEO
جالبه بدونین اگه محتوای شما رو کسی هم پیدا نکنه، تبدیل میشه به بهترین محتوای بیفایده! اینجاست که SEO وارد میشه. SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو کمی پیچیده است و تکنیک های زیادی داره. ولی لازم نیست شما به عنوان تولید کننده محتوا خیلی برین توی عمقش چون نیاز تخصصی به سئو ندارین و فقط در حد کمک به نوشتن محتوا باید اصولش رو بدونین و برای شما کافیه.
بنابراین تا جایی که میتونین از آشنایی با سئو به عنوان یکی از ویژگی های نویسنده محتوا استفاده کنی،ن اما همیشه یادتون باشه که ساختن مطالب مفید و مرتبط همیشه باید در اولویت شما باشه.
10. مهارت های مدیریت زمان
>اگه خودتون وبلاگ دارین، کارهای بیشتری نسبت به یه تولید کننده محتوا بودن دارین. شما باید محتوای خودتون رو برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنین، محتواهای قبلی رو به روزرسانی کنین و وبلاگتون رو در صدر نگه دارین.
در مقابل، اگر نویسنده محتوای آزاد هستین، دیگه مجبور نیستین دنبال ساخت و حفظ وبلاگ باشین، اما باید روی مشتریها تمرکز کنین و این یعنی که شما برای تحویل هر محتوا به صاحب سایت مهلتهای زمانی مشخصی خواهید داشت.
در هر دو حالت، یکی از ویژگی های نویسنده محتوا که شما باید خودتون رو توش تقویت کنین، مدیریت وظایف و زمان است.
خلاصه ای از ویژگی های نویسنده محتوا
- داشتن مهارتهای نوشتاری عالی
- داشتن قابلیت تثبیت و ویرایش
- داشتن فن بیان داستانپردازی
- داشتن یک شخصیت واقعی
- داشتن مهارت تحقیق
- داشتن اطلاعات از خواننده مورد هدف
- سازگار بودن نویسنده محتوا
- آشنایی نویسنده محتوا با رسانههای اجتماعی
- درک بهینه سازی اولیه موتور جستجو یا SEO
- مهارت های مدیریت زمان
اگه هیچکدوم از ویژگی های نویسنده محتوا رو ندارین به این معنی نیست که شما هیچوقت نمیتونین یه نویسنده محتوا باشین. چون که این مهارتها و ویژگیها آموختنی هستن و با مطالعه و تلاش به راحتی به دست میان. پس جای نگرانی نیست.
نکته خوب در مورد ویژگی های نویسنده محتوا اینه که حتی اگه اونها در ابتدا دشوار و زمان بر به نظر میان، اما بهبود اونها یه سرمایه گذاری به صرفه برای تولید محتوای خوب و مفید برای شماست.
امیدوارم یه روز برسه که تک تک شماهایی که اینجا رو برای آشنایی و یادگیری ویژگی های نویسنده محتوای خوب انتخاب کردین، محتواهای خوبی به بازار عرضه کنین.
منتظر تجربیات، سوالات و نظرات شما هستیم.