طراحی سایت فروشگاهی میتونه یکم دلهره آور به نظر برسه، مخصوصاً اگه تازه کار باشین. تصمیماتی که برای طراحی و راه اندازی سایت فروشگاهی میگیرین میتونه از بزرگترین و سختترین تصمیمات شغلی شما باشه و فرقی نداره یه وب سایت جدید راه اندازی میکنین یا با استفاده از یه بستر تجارت آنلاین سایت تون رو طراحی میکنین!
ما یه دریایی از سیستم عامل و ابزار داریم ولی اصلاً نگران نباشین چون شرکت ما اینجاست تا به شما چه در زمینه مشاوره و خدمات و چه در زمینه اطلاع رسانی کمک کنه. من سه مورد از محبوبترین روشهای فروش آنلاین رو براتون آماده کردم که هرکدوم که دلتون خواست رو انتخاب کنین و برای راهاندازی وبسایت ازش استفاده کنین.
(Software as a Service (SaaS ، Marketplace و سایت های سفارشی از جمله رایجترین و مفیدترین روشهای انجام تجارت آنلاین هستند. پس بهتره هرکدوم از این موارد رو از نزدیک بررسی کنیم!
1. طراحی سایت فروشگاهی با SaaS
نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS برنامههای میزبانی شده رو ارائه میده و بهتون امکان میده نرم افزارها رو نخرین و فقط یه لایسنس و اجازه نرم افزار بخرین و شما رو از نگرانیهای مربوط به عملکرد و امنیت آزاد میکنه. بزرگترین پلتفرم SaaS تو بازار امروز Shopify است. این پلتفرم برای کسایی که میدونن چه جوری باید یه فروشگاه رو مدیریت کرد و در عین حال وقت زیادی رو صرف یادگیری و ساختن وب سایت نمیکنند، خیلی مناسبه!
همچنین Shopify ابزارهای خیلی خوبی رو به همراه پلاگینهایی برای بهبود عملکرد سایت فروشگاهی شما ارائه میده.
نرم افزار SaaS برای راه اندازی وبسایت فروشگاهی همه شرکت ها مناسب نیستند مثلاً شرکت های بزرگ به سفارشی سازی خیلی پیچیدهای نیاز دارن که در اکثر موارد با SaaS غیرقابل انجامه! ولی خب برای مشاغل کوچیکتر به خاطر موارد زیر یه راه حل مناسبه:
مزایای استفاده از SaaS برای سایت فروشگاهی
راه اندازی سایت فروشگاهی در زمان کوتاه
پروژههای SaaS خیلی طولانی نمیشن و مشاغل کوچیک میتونن از گزینههای از پیش ساخته مثل موضوعات قابل تنظیم و قابلیتهای بازاریابی اون استفاده کنن. بنابراین یه تازه وارد به دنیای تجارت آنلاین میتونه یه فروشگاه اینترنتی رو به سرعت طراحی کنه.
ارائه میزبانی و نگهداری توسط سیستم عامل
در صورت استفاده از بستر SaaS لازم نیست تیم IT مخصوصی داشته باشین، چون که نگهداری و میزبانی از وظایف ارائه دهندهست! این سیستمها وظیفه به روز رسانی، رفع اشکال، عملکرد، تنظیم دوره های زمانی یا Uptime و غیره رو به عهده دارن. علاوه بر این میتونین تو هر زمانی که دلتون خواست از یه تیم پشتیبانی، کمک بگیرین!
امنیت بالا داشتن
امنیت سایت یکی از گزینههاییست که برای مشتریان خیلی مهمه و نرم افزارهای تجارت الکترونیک SaaS مثل BigCommerece، Shopify و Magento برای حفظ اطلاعات شخصی و تجاری تمام استانداردهای PCI یا صنعت پرداخت کارت، رو رعایت میکنن. این استاندارها به دلیل افزایش کنترل داده های دارنده کارت، به کاهش در کلاه برداری کارت اعتباری کمک میکنه. اکثر سیستمها یه شبکه امن دارن و با برنامه های مخصوصی از آسیب و حمله و هک جلوگیری می کنن. مثلاً همین Shopify اقداماتی رو برای کنترل قدرتمند و سیاستهای امنیت اطلاعات پیاده میکنه!
مقرون به صرفه بودن
از اونجایی که لازم نیست یه پلتفرم رو از ابتدا بسازین، هزینه های شما برای طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از این نرم افزار به عنوان سیستم کم خواهد شد! علاوه بر این دیگه لازم نیست هزینه های اضافی رو برای خریدن افزونههای مورد نیاز خرج کنین چون پلتفرم های SaaS به اندازه کافی داخل سایت تون موارد موردنیاز رو میسازن!
معایب SaaS
سفارشی سازی محدود
در حالی که قابلیتها و قالبهای از پیش ساخته بهتون کمک میکنن تا به سرعت کارتون رو شروع کنین، میتونن شما رو محدود هم کنن! بعضی از قابلیتهای پلتفرم های نرم افزار به عنوان سرویس SaaS رو نمیشه در سطح زیادی شخصی سازی کرد و باید به همون چیزی که بهتون ارائه میدن بسنده کنین.
وابستگی به فروشنده Vendor Lock-in
وابستگی به فروشنده وضعیتی رو توصیف میکنه که شما استانداردها، ابزارها و پروتکلهای خاص یه یه فروشنده رو قبول میکنید ولی دیگه نمیتونین ارائه دهنده خودتون رو تغییر بدین و به پای هم پیر میشین ? این طوری تغییرات احتمالی تو نرم افزار کسب و کار محدود میشه و علاوه بر این اگه هم بخواین فروشنده رو تغییر بدین سایت شما با چالشهایی روبرو میشه چون حتی ممکنه برای انتقال صحیح داده های کاربر و اطلاعات مربوط به محصول به یه کمک حرفهای نیاز داشته باشین!
مشکلات مقیاس پذیری یا Scalability
رشد کردن اولویت هر کسب و کاریه اما بعضی از پلتفرم های SaaS نمیتونن منابع کافی رو برای مقاومت در برابر مشتریان عجول و سفارشات اونها فراهم کنن. این به این معنیه که اگه کسب و کار شما به سرعت توسعه پیدا کنه، بهتره از یه وب سایتی که خودتون با شخصی سازی طراحی کردین، استفاده کنین!
2. طراحی سایت فروشگاهی با Marketplace
اگه بخوام خیلی ساده براتون توضیح بدم، Marketplace نوعی وب سایت تجارت آنلاین است که به عنوان واسطه دیجیتالی بین فروشنده و خریدار عمل میکنه. ما به طور مرتب از بازارهایی مثل آمازون، eBay و Etsy استفاده میکنیم و میدونیم که چقدر محبوب هستن!
Marketplace میتونه با توجه به مخاطب هدف و استراتژی به دو دسته افقی و عمودی تقسیم بشه.
Marketplace افقی همه چیز رو به همه میفروشه و صنایع زیادی رو شامل میشه، در واقع مثل این میمونه که توی فروشگاه بزرگ چند طبقه که از شیر مرغ تا جون آدم میفروشن، پیاده روی کنین. این نوع پلتفرم برای فروشنده هایی که محصولات مختلفی رو میفروشن و همچنین خریدارانی که میخوان محصولاتی از برندها و دسته های متفاوت رو بخرن جالبه.
در همین حال یه Marketplace عمودی بخش خاصی از کالاهای یه صنعت رو با تمرکز روی یه گروه خاص از مشتری ارائه میده.
به نظرتون این پلتفرم برای طراحی سایت فروشگاهی شما مناسبه یا نه؟ بیاین مزایا و معایبش رو یه نگاهی بندازیم و بعد تصمیم بگیریم!
مزایای راه اندازی وبسایت فروشگاهی با Marketplace
مخاطب ثابت
وقتی که تو راه رسیدن به یه کسب و کار آنلاین موفق هسین، ممکنه با مشکل جلب توجه و علاقه به محصولات یا خدمات خودتون روبرو بشین! از اونجایی که Marketplaceها، پلتفرم های قابل اعتمادی هستند، مشتریان احتمالاً بدون جستجو برای پیدا کردن سایت جدید میتونند با اشتیاق از شما خرید کنن. با همکاری یه Marketplace ،نگرانیهاتون درباره بازار تقاضا محصولات یا خدمات کمتر میشه چون این نوع پلتفرمها معمولاً مشتریان هدف زیادی دارن.
دسترسی جهانی
استفاده از سیستمهای تجارت الکترونیک Marketplace یه راه خیلی خوب برای فروش محصولاتتون در سراسر دنیاست! شما میتونین به مشتری هایی که از هرجای دنیا وارد سایت تون شدن رسیدگی کنین و به یه رشد بین المللی برسین.
سرمایه گذاری اولیه سبک
حتی اگه Marketplace برای نمایش محصولات و خدمات شما هزینهای رو درخواست میکنه، این هزینه نسبت به ایجاد یه بستر یا ساختن سایت شخصی خودتون خیلی کمتره. این کاهش هزینه بهتون امکان میده پول بیشتری رو صرف کیفیت محصولات، مقدار موجودی کالا یا هر نیاز تجاری دیگه بجز طراحی سایت فروشگاهی کنین.
خطرات مالی کمتر
هم فروشنده و هم خریدار میتونن از بابت امنیت مالی این Marketplaceها خیالشون راحت باشه. این بازارها مبلغ پرداختی رو تا زمانی که محصول به دست مشتری برسه نگه میدارن (به عبارتی این مبلغ به شخص ثالث که خود Marketplace هست سپرده میشه). یه مزیت دیگه برای فروشنده اینه که اونها به سرمایه زیادی برای سرمایه گذاری نیاز ندارن پس دیگه اگه خدایی نکرده موفق نشدن، پول زیادی رو بابت این کار از دست نمیدن.
راه اندازی سریع
یه مزیت خیلی خوب Marketplace اینه که شما میتونین بلافاصله بعد از بارگذاری اولین محصول، شروع به فروش کنین. یعنی خیلی سریع میتونین اعتماد مشتری رو جلب کنین و تجارت آنلاین تون رو شروع کنین.
مدیریت انبار
بعضی از Marketplace ها مثل آمازون ، آماده اداره کردن انبار فروش یه خرده فروش هستند تا دیگه خود فروشنده نگران انبار داری و حمل و نقل نباشه.
معایب Marketplace
خیلی رقابتیه
از اونجایی که شما تنها فروشنده این سایت فروشگاهی نیستین، باید با افراد زیادی رقابت کنین.
مشتری وفادار نداره
در بیشتر موارد مشتریان Marketplaceها وفادار نیستند اونها گاهی اوقات سراغ شما میان و محصولتون رو میخرن و هیچ تضمینی وجود نداره که برای خرید بعدی هم سراغ شما بیان. علاوه بر این، اونها مشتری مستقیم و ثابت شما نیستند و شما اونها رو با سایر فروشنده ها به اشتراک میذارین.
ممنوعیت خیلی از کالاها
هر Marketplace یه لیست از اجناس ممنوعه داره. مثلاً محصولات ممنوعه آمازون شامل الکل، حیوانات، محصولات حیوانی، مکملهای غذایی، دستگاههای پزشکی، گیاهان و حتی تمبرهاست.
تاخیر در پرداخت
این سیستم یه جورایی مثل نگهبانی دو طرفه برای پرداخت هاست که البته باعث میشه اعتماد مشتری جلب بشه ولی از طرف دیگه شما وقتی پولتون رو دریافت میکنین که کالای مورد نظر مشتری به دستش برسه که خب ممکنه طول بکشه و مشکلانی رو برای شما به وجود بیاره. مثلاً فکر کنین شما چون منتظر پرداخت کالای فروخته شده هستین مجبورین خرید موجودی جدید رو به تاخیر بندازین!
هزینه و حق الزحمه
این Marketplace به عنوان یه واسطه بین شما و مشتری کار میکنه. تقریباً همه واسطههای بازاریابی با هر تراکنشی یه قسمتی از پول رو برمیدارن، یا باید یه هزینه ماهانه رو به عنوان شارژ بهشون بدین، یا برای هر کالایی که برای فروش در نظر گرفتن از همون اول یه هزینهای رو به عنوان شارژ یا حق الزحمه دریافت میکنن، تازه گاهی اوقات همه این موارد رو با هم ترکیب میکنن و خب احتمالاً یه مبلغ زیادی رو ازتون میخوان!
3. طراحی سایت فروشگاهی به روش سفارشی و از ابتدا
سرانجام اگه به واسطه یا پلتفرم های ساده نیاز ندارین میتونین برای ارتباط با مشتری و ساختن وبسایت فروشگاهی خودتون، از ابتدا یه سایت طراحی کنین! این مدل طراحی سایت فروشگاهی برای فروش محصولات شرکتهای بزرگ و SMB مناسبه. شرکت های بزرگ معمولاً همیشه در حال رشد هستند و دیگه با یه سایت سفارشی محدود نمیشن و تسلط کاملی روی برند و کسب و کارشون دارن.
مشاغل کوچیکی که احتمال رشد و ترقی در آینده رو دارن هم میتون کار خودشون رو با ساختن یه وب سایت سفارشی جدید آغاز کنن اینطوری فرصتهای بیشتری رو هم برای خودشون میسازن و دیگه درگیر مشکلاتی که پلتفرمها یا Marketplaceها دارن نمیشن!
مزایای راه اندازی سایت فروشگاهی به روش سفارشی
کنترل کامل بر وب سایت و برند تجاری
با ارزشترین ویژگی هنگام ساخت وب سایت خودتون اینه که شما میتونین کنترل کامل روی برند و سایت داشته باشین. شما میتونین ویژگیهای منحصر به فردی که خودتون یا مشتری دنبالش هست رو برآورده کنین و همچنین میتونین وب سایت ها رو بهینه کنین تا بهترین تجربه ممکن رو به دست بیارین!
- بهینه سازی سفر مشتری – Customer Journey
- اتوماسیون فرآیندهای تجاری
- سئو بهتر با شخصی سازیها یا Customization انجام شده
دسترسی مستقیم به مشتری ها
انتخاب کردن یه وب سایت شخصی سازی شده برای فروشگاه تون باعث میشه تا به مشتری هاتون دسترسی مستقیم داشته باشین و این امر مزایایی رو برای شما به همراه میاره:
- پیدا کردن مشتری هدف
- هیچ کارمزد و حق الزحمهای به کسی بدهکار نیسین!
- میتونین از هر ابزار بازاریابی که خواستین استفاده کنین
تجربه کاربر و رابط کاربری منحصر به فرد
مردم ضمن این که وارد یه فروشگاه اینترنتی میشن و خریدی رو انجام میدن، باید احساس رضایت و راحتی هم بکنن! بنابراین ایجاد یه رابط کاربری منحصر به فرد و یه تجربه کاربر خوب، یکی از الزامات این سایت هاست!
وقتی که حرف از تجربه کاربری یا UX میشه، شما میتونین راه حلهای کارآمدی رو برای طراحی تجربه کاربری اجرا کنین که نهایتاً منجر به ساختن تجربیات خوب برای مشتری و موفقیت تجاری خودتون میشه!
مثلاً یکی از کارهایی که میتونین انجام بدین اینه که تو صفحه هر محصولی یه قسمت Checkout رو طوری قرار بدین که مشتری به راحتی اون رو ببینه و برای خرید محصولات مجبور نباشه دنبال سبد خرید بگرده!
مقیاس پذیری یا Scalability
سرعت رشد وب سایت شما تو زمانهای به خصوص تخفیف های فصلی یا اوج خرید یه محصول موضوع مهمی برای طراحی سایت فروشگاهی به حساب میاد و اگه شما در برابر مشتری و سفارشات اونها مقاومت نشون بدین ممکنه ضرر ببینین. اما با داشتن یه وبسایت که خودتون از ابتدا اون رو ساختین دیگه نگران همچین چیزی نباشین. عملکرد این سایت سفارشی میتونه بهبود پیدا کنه و تو هر صفحه محصولات بیشتری مشاهده بشه که منجر به درآمد بیشتر میشه!
معایب طراحی سایت فروشگاهی به روش سفارشی
وقت گیر و از نظر فنی دشواره
ساخت یه وب سایت سفارشی جدید از همون ابتدا، کار هر کسی نیست! این روند میتونه خیلی پیچیده و وقت گیر باشه چون شما با چالشهای فنی مثل راه اندازی درگاه پرداخت و تولید محتوای سایت روبرو خواهید شد.
هزینه بالا
شروع یه تجارت آنلاین اونم دست تنها خیلی براتون هزینه داره، شما باید یه تیم توسعه نرم افزار خوب و ماهر پیدا کنین، برای میزبانی سایت هزینه کنین، پول محتوا نویس رو بدین، مشکلات فنی رو به کمک متخصص برطرف کنین و غیره. اما این هزینه زیاد رو در طول زمان به صورت چندبرابر بدست خواهید آورد. به خاطر همینه که خیلی از شرکتها سرمایه گذاری زیادی روی سایت و سئو سایت خودشون میکنن. چون میدونن یه مدت بعد، چند برابر اون هزینه رو سود می کنن و بازار رو تو دستشون میگیرن.
چالش برانگیز بودن
این یه کار چالش برانگیزه چون وقتی شما سایت فروشگاهی میزنین ممکنه مشتری مستقیمی نداشته باشین و نیاز به تبلیغات خلاق و شعارهای جذاب دارین که خب هم هزینه برداره هم به دانش شناخت مشتری نیاز داره!