گوگل AMP یه روش خفنه که مثل دوپینگ عمل میکنه و میتونه سرعت لود پیجتون رو تو صفحات موبایل افزایش بده و یجورایی باعث بهینه سازی صفحات سایت شما برای گوشی موبایل بشه. گوگل این فاکتور رو با اصطلاح Accelerated Mobile Pages در 23 فوریه 2016 به بازار معرفی کرد.
امروز قراره شما رو با این فاکتور گوگل آشنا کنم و نگرانیتون درمورد کند بودن سرعت لود پیج رو ازبین ببرم. پس با من همراه باشین.
گوگل AMP چیه؟
AMP یه پروژه منبع بازه، یعنی نویسنده محتوا میتونه با این فاکتور محتواش رو بهینه کنه و به محض این که اون رو آماده کرد همه جا سریعاََ بارگذاری کنه، پس در واقع گوگل تمرکزش رو روی چیزی گذاشته که بتونه باعث بهبود سرعت لود صفحات در گوشی موبایل بشه.
تو شرایط عادی اینطوریه که مثلاََ شما یه عبارت خبری رو جستجو میکنین و گوگل اون صفحاتی رو در رده اول نشون میده که گوگل AMP فعال دارن!
مزیت سایت با AMP فعال
تفاوتی که گوگل AMP عزیز برامون ایجاد کرده اینه که وقتی روی وب سایت هایی که شتاب دهنده صفحات موبایل فعال دارن کلیک میکنین، فوراََ لود میشه ولی صفحات عادی یکم زمانبره!
وقتی که نویسندههای وب برای اولین بار به همچین چیزی برخورد کردن بهنظرشون هیجان انگیز نبود، ولی خب به مرور زمان این آپشن طوری روشون تأثیر گذاشت که الان حاضرن سرش قسم بخورن.
مهندس پینترست جناب Jon Paris گفته:
در واقع حرف ایشون این نتیجه رو داره که یه وبسایتی که با شتاب دهنده صفحات موبایل بهینه شده، برای هرکسی از ممبرای عادی و کاربرها گرفته تا نویسندههای محتوا و عوامل پینترست، بهتره و به صرفه تره!
همچنین Jonathan Abrams، سرمایه گذار Nuzzel، تو یه مصاحبهای راجع به سرعت وبسایتها گفته:
راستش رو بخوایید من از هر ترفندی برای سرعت بخشیدن به لود پیج استفاده کردم مثل کاهش زمان پاسخ سرور، کش مرورگر، بهینه سازی تصاویر و کلاََ هرکار دیگهای که فکرش رو بکنین!
و وقتی گوگل AMP رو معرفی کرد این شانس رو داشتم که ببینم این فاکتور واقعاََ میتونه مثل یه جادو عمل کنه و باعث کاهش سرعت لود پیج بشه یا نه و متوجه شدم که بلأخره وقتش رسیده بود ناشران گوگل بتونن یه عامل سحرآمیز و موثر در سئو رو به کار بگیرن!
صفحه شتاب دهی شده فیسبوک یا اپل یا گوگل؟!
همونطور که میدونین در حال حاضر تو قرنی هستیم که رویاهامون راجع به تکنولوژی داره به واقعیت تبدیل میشه.
همه در جریانیم که بین گوگل، اپل و فیسبوک یه حس حسادت و رقابتی درباره فضای تکنولوژی وجود داره و با افزایش استفاده از گوشی موبایل، این سه تا شرکت برای آماده کردن یه وبسایت بهتر و سریعتر به تکاپو افتادن و میخوان از هم دیگه پیشی بگیرن!
به گفته گوگل 40% کاربر ها، وارد شدن به پیجی که لودش بیشتر از 3 ثانیه طول بکشه رو بیخیال میشن، حالا حساب کنین که وقتی این زمان برای موبایل حداقل تا هشت ثانیهست، چه اتفاقی برای کاربر ها میفته! بهنظرتون میشه با این سرعت کند مخاطب جذب کرد؟ اونم وقتی که خیلی از مردم سرچ هاشون رو با تلفن همراه انجام میدن!
پس اپل، فیسبوک و گوگل تلاش کردن مدلی ارائه بدن که انتشار محتوا تو گوشی موبایل سرعت بگیره و ناشر نگران کندی بارگذاری نباشه.
سیر تغییر انتشار محتوا در موبایل
- می 2015 (اردیبهشت 1394): فیسبوک Instant Article رو منتشر کرد.
- ژوئن 2015 (خرداد 1394): اپل Apple News رو منتشر کرد.
- اکتبر 2015 (مهر 1394): گوگل Accelerated Mobile Pages رو معرفی کرد.
تفاوت این سه مورد میتونه در این باشه که گوگل به ناشر یه راه آسونی رو پیشنهاد کرد که بدون استفاده از اپ خاصی، محتواش رو روی وب پخش کنه.
تو این روش وبسایتِ ناشر ، اول ذخیره و بعد بارگذاری میشه که این باعث میشه ناشر حواسش به صفحهش باشه و بهتر کنترلش کنه تازه برخلاف فیسبوک و اپل، شتاب دهنده صفحات موبایل به ناشر اجازه میده که دستمزدش رو تنظیم کنه و شما میتونین با ابزار تست سرعت سایت، سرعت صفحه خودتون رو بعد از اعمال این آپشن چک کنین!
Christian Cantrell در رابطه با Instant Article فیسبوک و Apple News میگه که:
با این تفاسیر بازیگر اصلی داستان کی میتونه باشه؟
Noah Szubski مدیر ارشد محصولات Daily Mail گفته:
بررسی فنی AMP
تا اینجا میدونیم که گوگل AMP سرعت لود صفحات وب تو موبایل رو افزایش میده، از حق نگذریم خیلی باحاله! نه؟
حدس میزنم شما هم ترجیح میدین بیشتر راجع به گوگل AMP بدونین برای همین یه سری مطلب بهدرد بخور حاضر کردم که خوندنشون خالی از لطف نیست!
AMP عناصر اصلیای که باعث ساخت صفحات موبایل میشن رو مورد بررسی قرارداده و در رابطه با این بررسی فریم وورک اصلی اون به سه بخش تقسیم میشه:
AMP HTML
نسخهای از HTML ها شامل مجموعه جدیدی از AMP های سفارشیان که مطابق دستورات داده شده دوباره طراحی شده اند، درواقع بهتره بگم نتیجه این طراحی مجدد، تولید AMP HTML هاییه که از HTML معمولی سبکتر و دارای قوانین خاصیاند و توسط موتورهای جستجو پیدا میشن و ربطی به کش HTML ندارن.
AMP JS
این یکی یه ساختار جاوااسکریپت جدید برای صفحات گوشی موبایله و این امکان رو بهوجود میاره که همزمان منابع خارجی رو بارگذاری کنین.
AMP CDN (Content Delivery Network)
همونطور که از اسمش پیداست، تو این بخش، CDN محتوای بهینه شده با AMP تون رو دریافت و سپس اون رو برای تحویل سریع، ذخیره میکنه.
درکل Accelerated Mobile Pages از توسعه دهنده ها انتظار داره که markup هاشون رو برای تولید صفحات سادهتر و درنتیجه سریعتر، کاهش بدن و صفحاتی که این مورد رو رعایت کنن در نتایج جستجو موبایلی گوگل، ارتقا رتبه خوبی بهدست میارن.
بااین تفاسیر، حالا دیگه ناشران دوبرابر صفحات وب و دو برابر قدرت در SERPها دارند. منظورم اینه که اگه یه وبسایت ساختین باید اون رو در دو نسخه ارتقا بدین، یکی نسخه دسکتاپ و یکی نسخه AMP برای موبایل ها.
سرعت گوگل AMP نسبت به موبایل
گفته میشه که بهینه سازی تلفن همراه برای ارتقا سرعت وبسایت ضروریه، غیر از اون میتونه تو رتبه بندی سئو سایت هم تاثیر زیادی داشته باشه و صفحه شما رو جز صفحههای مورد تأیید سئو قرار بده.
در کل ارتقای پیج با AMP باعث میشه یه وبسایت موبایل دوست Mobile friendly داشته باشین.
ولی خب ممکنه این سوالم براتون پیش بیاد که آیا واقعاََ لازمه پبج گوگل AMP داشته باشم؟
باید بگم گوگل AMP طراحی کمتری رو پیشنهاد میده اما در عوض سرعت لود صفحه رو بالا میبره. میدونین چرا؟
چون هر تگ جاوااسکریپت ، صفحه وب رو زیر 100 هزارم ثانیه لود میکنه، پس هرچی تگ کمتری داشته باشین، سرعت بارگذاری بیشتر میشه.
اگه بخوام قضیه رو خیلی ساده کنم باید بگم:
پس جواب سوال تیتر میشه: بله! گوگل AMP از موبایل سریعتره.
پیدا کردن صفحه های بهینه شده با گوگل AMP
اگه شما هم مثل من تا اسم AMP رو شنیدید سراغ مرورگرتون رفتین و خواستین با یه سرچی مثل “بچه پاندا” امتحانش کنین و اون رو ببینین، باید بگم که خب همچین چیزی به AMP ختم نمیشه و احتمالاََ نمیتونین پیجی با این مضمون که با شتاب دهنده صفحات موبایل بهینه شده رو پیدا کنین.
ببینین شما باید برین سراغ اصطلاحاتی برین که ارزش خبری دارن و یا موضوع داغ رسانهها شدن (مثل سلفی جنجال برانگیز یه بازیگر).
بعد از اینکار متوجه میشین که پیجهایی که محتواشون با گوگل AMP بهینه شده، صدر جدول قرارگرفتن و بعد پیجهای معمولی، پس تاثیر چنین چیزی رو روی افزایش سرعت سایت های وردپرسی دست کم نگیرین!!
تاثیر گوگل AMP روی نتایج جستجوی ارگانیک
تصورات زیادی از تغییراتی که با AMP برای نتایج ارگانیک اتفاق میافته وجود داره ولی یهچیز قطعی اینه که AMP به عنوان یه فاکتور رتبه بندی به حساب نمیاد.
درسته که فهمیدیم شتاب دهنده صفحات موبایل یه فاکتور رتبه بندی نیست ولی روی تعداد کلیک، ایمپرشن و تجربه کاربر تاثیر داره که همه اینها هم میتونن روی سئو اثر بذارن، پس هر آدم عاقلی لازم میدونه که همچین چیز مهمی رو از دست نده و نهایت استفاده رو ازش کنه.
بهتره بدونین در حال حاضر AMP فقط روی سایتهای خبری دیده میشه و گوگل صفحاتی که از این فاکتور استفاده میکنند رو در بالاترین سطح فهرستش قرار میده پس اگه شما صفحهای هستین که اخبار رو به اطلاع مردم میرسونین ولی از این فاکتور استفاده نمیکنین، به زودی کلیک، ایمپرشن و ترافیک سایتتون کاهش پیدا میکنه، بعداََ نگین ما خبر نداشتیم!
البته ناشرای محترم در جریان باشن که وقتی قراره یه محتوایی رو با AMP بهینه کنن بایدحواسشون به سه تا چیز مهم هم باشه:
- هدلاین: یه هدلاین خفن و خوب بنویسین و کلمات به درد نخور رو حذف کنین، جوری که کاربر تشویق شه بیاد سمتتون.
- تصویر اصلی: یکی از اولین چیزایی که مخاطب میبینه تصویر اصلی وبسایتتونه، پس باید تو انتخاب و طراحی جذابش خلاقیت به خرج بدین!
- 100 کلمه اول: نوشتن یه مقدمه خوب، یکی از اصلیترین عوامل در جذب مخاطبه و صد کلمه اول پستتون تو بیشتر مواقع، همون مقدمه شماست، پس اهمیت این صد کلمه رو دست کم نگیرین!
تأثیر گوگل AMP روی نتایج جستجوی غیرارگانیک
در حال حاضر Google Adwords برای برندهایی که تلاش میکنن جای بهتری رو تو فهرست به دست بیارن یه راه حل شگفت انگیزه!
با استفاده از آگهیهای گوگل AMP خواهیم دید که کیفیت بر کمیت اولویت پیدا میکنه، درواقع گزینههای تبلیغاتی کم هزینهتر و رقابت شدیدتری بهوجود میاد. برندهایی که دارن با پرداخت هزینه بازی میکنن ممکنه متوجه پیشرفت ایمپرشن جستجو های غیرارگانیک بشن!
همچنین هرچی سرعت لود صفحات موبایل بیشتر بشه، نتیجه بازدیدها هم بیشتر میشه که همین اتفاق باعث میشه کاربرها تبلیغات بیشتری رو ببینند.
گوگل قبلاََ هم اظهار کرده بود که برای ناشران گزینههای زیاد تبلیغاتی رو در AMP قرار میده و راجع به این مورد خیلی خلاصه میگه:
- سرعت بیشتر: سرعت تبلیغات AMP به همون اندازه زیاده که خود AMP سریعه.
- زیبایی: تبلیغات AMP با زیبایی و خلاقیت همراهن.
- امنیت: تمامی تبلیغات باید شامل HTTPS باشن.
- باهم بودن: تبلیغات AMP باید از طرف کسب و کارهای اصلی پشتیبانی بشن!
تاثیر گوگل AMP بر روی نتایج جستجوی محلی
اگه دقت کنین متوجه میشین که نتایج جستجوهای محلی هم تحت تأثیر گوگل AMP قرار گرفتن، شاید بپرسین چطوری!؟ راستش بهنظر من گوگل از رفتار کلیک یا همون Click behavior تصمیم میگیره که کدوم یکی از نتایج، محتوا محلی یا AMP ، برای شخص مناسب تره!
نحوه ساخت صفحات گوگل AMP روی وردپرس wordpress
برای ساخت شتاب دهنده صفحات موبایل برای بهینه سازی وب سایت لازم نیست برین سراغ یوتیوب یا هرچیز دیگه، چون هر بخش از اون کار خاصی رو میطلبه، البته فکر نکنین که اینکار مثل شکستن شاخ غوله، اتفاقاََ به آسونیِ دانلود یه برنامهست!
- وارد سایت Github بشین و فایل زیپ amp-wp رو دانلود کنین.
- حالا وارد وردپرس بشین و Add new و سپس Upload Plugin رو کلیک کنین.
- فایل زیپ رو آپلود کنین.
- پلاگین رو فعال کنین.
- برای این که کارکردن پلاگین رو تأیید کنین، با اضافه کردن “/amp/” یه مقاله تو سایتتون جستجو کنید.
دو مورد دیگه هم هست که باید برای چک کردن مجدد کار پلاگین بهش توجه کنید:
- حواستون باشه تگ rel=canonical به مقاله اصلی اشاره میکنه نه نسخه AMP شده.
- تگ rel=amphtml و herf=AMP PAGE به مقاله اصلی اضافه شده باشه.
بعد از ساختن گوگل AMP چیکار کنیم؟
بذارین چند روز از ساختن شتاب دهنده صفحات موبایل بگذره و بعد کنسول جستجوی گوگل رو چک کنید.
با این کار متوجه تغییراتی که در نرخ کلیک و پوزیشن شما بهوجود اومده، میشین و البته که نتایج خوبی رو خواهید دید، ولی باید چند قدم دیگه طی کنین تا به نتیجه مطلوب و شگفتانگیز برسین. پس عجله نکنین و با من همراه باشین:
1. تایید صفحات:
قدم بعدی تأیید کردن صفحاتتونه که خودش چندتا مرحله ست:
- از کروم استفاده کنین، به این صورت که در آخر URL پست وبلاگ AMP این عبارت رو اضافه کنین development=1#.
- تو مرحله دوم یه کلیک راست کنین و Inspect رو کلیک کنین.
- پیجتون رو رفرش کنین.
- حالا باید زیر کنسول بنویسه که تأیید AMP تون موفق بوده!
2. Schema markup:
بعد از این که مراحل تأیید صفحه اوکی شدن، باید بریم سراغ تأیید schema markup، البته برای اینکار هم یه سری مرحله خاص وجود داره که الان یکی یکی براتون میگم:
- URL پست وبلاگ AMP رو به ابزار تست دادههای ساختار یافته گوگل وصل کنین.
- اگه با لوگو مشکل دارین، فقط کافیه که پلاگین رو ادیت کنین.
- وارد Plugin > Editor بشین.
- AMP رو بعنوان پلاگینی که قراره ادیت کنین انتخاب کنین.
- amp-wp-master/includes/class-amp-post-template.php رو تو قسمت راست پنل پیدا کنین.
- و سپس کد زیر رو به کد بعدی تغییر بدین.
$metadata[‘publisher’][‘logo’] = array(
‘@type’ => ‘ImageObject’,
‘url’ => $site_icon_url,
‘height’ => self::SITE_ICON_SIZE,
‘width’ => self::SITE_ICON_SIZE,
$metadata[‘publisher’][‘logo’] = array(
‘@type’ => ‘ImageObject’,
‘url’ => ‘http://www.yourdomain.com/wp-content/uploads/name-of-your-logo.png’,
‘height’ => 60,
‘width’ => 65,
3. گوگل آنلتیکس:
آخر از همه لازمه که گوگل انلیتیکس رو تأیید کنین که طبق مراحل زیر انجام میشه:
- تعیین کردن محل amp-wp-master/includes/class-amp-post-template.php در پنل سمت راست.
- اضافه کردن اسکریپت زیر به آخر اون.
get( 'post_id' );
?>
<?php
}">کاربر یه صفحه پرسرعت میخواد و شما باید بتونین این خواسته رو برآورده کنین!