مطالب اخیر سئو در مورد سئو تکنیکال (Technical SEO)، متناقض بنظر می‌رسد. هرچند اطلاعات پایه دربارهٔ قسمت فنی سئو به تفاوت‌های میان سایت‌هایی با رتبه بندی بالا و آن‌هایی که هیچ رتبه‌ای ندارند، اشاره می‌کند. سئو تکنیکال مبحث ساده‌ای نیست، اما ما در این مقاله به برخی از ویژگی‌هایی که لازم است آن‌ها را بدانید یا برروی آن‌ها کار می‌کنید، می‌پردازیم.

سئو تکنیکال چیست؟

این مبحث به پیشرفت بخش فنی یک سایت به منظور بهبود رتبه بندی صفحات آن، در موتورهای جستجو اشاره می‌کند. ساختن وبسایتی که شناسایی و فهم آن برای موتورهای جستجو سریع و آسان باشد، ستون کار بهینه سازی فنی است. سئو تکنیکال قسمتی از سئوی داخلی صفحه (On Page SEO) است که بر روی بهبود عناصری در صفحه که باعث پیشرفت رتبه بندی می‌شود، تمرکز می‌کند، این عامل برعکس سئوی خارجی صفحه (Off Page SEO) است که تمرکزش بر شکل دادن و ساختن نمایی برای وبسایت از طریق کانال‌های دیگر است.

چرا باید سایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کنیم؟

گوگل و دیگر موتورهای جستجو، خواهان ارائهٔ بهترین نتایج برای سرچ کاربرانشان هستند. بنابراین ربات‌های خزندهٔ گوگل شروع به شناسایی و تخمین زدن صفحات طبق گروهی از فاکتورها و همینطور سئو تکنیکال می‌کنند.

برخی از فاکتورها براساس تجارب کاربر است، مانند: یک صفحه چقدر سریع بارگذاری می‌شود. فاکتورهای دیگر به ربات‌های موتور جست و جو در دریافت موضوعی که وبسایت شما دربارهٔ آن نوشته، کمک می‌کند. این چیزی است که داده‌های ساختاری انجام می دهند.

پس با بهبود قسمت فنی سایت، به موتورهای جستجو در شناسایی و فهم وبسایت خود کمک می‌کنید. اگر این مورد را به خوبی انجام دهید، ممکن است پاداشی مانند رتبه‌ای بالا یا نتایجی ارزشمند دریافت کنید.

اما ممکن است اتفاقات طور دیگری هم رقم بخورد: اگر اشتباهات فنی بزرگی در سایت خود مرتکب شوید، هزینهٔ سنگینی برای شما خواهد داشت. شما اولین کسی نخواهید بود که تصادفا با اضافه کردن یک اسلش پیشرو در مکان اشتباه در فایل robots.txt، موتورهای جستجو را بطور کامل از شناسایی سایت خود محروم کردید.

این یک برداشت اشتباه است که شما بر جزئیات فنی سایت، فقط برای خوشایند موتورهای جستجو تمرکز می‌کنید. وبسایتی که عملکرد خوبی دارد – سریع و واضح است و دسترسی آسان دارد- اولین انتخاب کاربران است. خوشبختانه ساختن وبسایتی با سرمایهٔ فنی قوی تجربه‌ای خوب برای کاربر و موتور جستجو به حساب می‌آید.

ویژگی‌های وبسایتی که از نظر فنی بهینه شده

وبسایتی که سئو تکنیکال بی نقصی دارد، برای کاربران سریع و شناسایی آن توسط ربات‌های موتور جستجو آسان است. یک قدم فنی صحیح باعث می‌شود موتور جستجو مفهومی که سایت راجع به آن بحث کرده است را متوجه شود و از سردرگمی که ممکن است مثلا به دلیل متن‌های ابهام دار پیش بیاید، جلوگیری می‌کند. همچنین در لاین‌های مرده و لینک‌های خراب، نه بازدیدکننده و نه خزنده های موتور جستجو را می‌فرستند.

بطور خلاصه به چند ویژگی برای بهبود سئو تکنیکال سایت شما می‌پردازیم:

1. نصب پروتکل SSL:

استفاده از SSL، یک تکنولوژی امنیتی است که یک لینک رمزگذاری شده بین سرور وبسایت و مرورگر ایجاد می‌کند. شما به سادگی می‌توانید سایت‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند را شناسایی کنید، به این صورت که در ابتدای URL بجای http:// از https:// استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۱۴ گوگل اعلام کرد که مایل است HTTPS را در تمامی سایت‌ها مشاهده کند و سایت‌هایی که شامل این کد می‌شوند، نسبت به آن‌هایی که فاقد این ویژگی هستند در جستجو ارجحیت دارند.

 

بنابراین عاقلانه است که برای اطمینان از امنیت سایت خود از این فناوری استفاده کنید، برای این کار می‌توانید گواهی اس اس ال را در وبسایت خود نصب کنید، اگرچه بیشتر سازنده‌های وبسایت‌های برتر بطور پیش فرض از این استراتژی سئو بهره می‌برند.

2. مطمئن شوید سایتتان موبایل فرندلی است

یک وبسایت مسئول به گونه طراحی می‌شود که بتواند خودش را با شرایط سازگار کند و روی هر دستگاهی هدایت و خوانده شود.

گوگل این واقعیت را روشن کرد که داشتن یک سایت مسئول و پاسخگو از عوامل مهم رتبه بندی به حساب می‌آید، و با معرفی اولین روش دسترسی موبایلِ گوگل برای شاخص گذاری محتوا، در حال حاضر یک وبسایت پاسخگو مهم‌تر از همیشه است.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که سایتتان کاملا پاسخگو است، و برروی هر دستگاهی به خوبی و با بهترین کیفیت و فرمت نشان داده می‌شود.

3. افزایش سرعت سایت

موتورهای جستجو سایتی را ترجیح می‌دهند که سریع‌تر بارگذاری شود، پس سرعت صفحه یکی از عوامل رتبه بندی به حساب می‌آید.

 

چندین روش برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:

  • از سرور میزبان استفاده کنید.
  • از سرویس دهنده DNS سریع استفاده کنید (domain name system).
  • در خواست‌های HTTP را کاهش دهید.
  • از یکی از فرم صفحات CSS بجای فرم‌های چندگانه CSS استفاده کنید.
  • سایز تصاویر را تا حد امکان کاهش دهید.
  • صفحان وبسایت را فشرده کنید (می توانید از ابزاری به اسم GZIP استفاده کنید).
  • کدهای سایت را تا حد امکان فشرده سازی کنید.

4. مشکلات محتوای دونسخه‌ای را سریعا رفع کنید:

اینگونه محتواها هم می‌توانند باعث سردرگمی کاربر و موتور جستجو و کاهش رتبه سئو تکنیکال شوند؛ هم به عنوان تلاشی برای دستکاری افزایش ترافیک یا رتبهٔ جستجو باشند.

موتورهای جستجو به این ویژگی علاقه‌ای ندارند در نتیجه گوگل و بینگ به وب مسترها اعلام کرده است که هرگونه متن دونسخه‌ای که می‌یابند را سریعا رفع کنند:

  • جلوگیری از انتشار ورژن‌های چندگانه CMS شما از یک صفحه یا پست (برای مثال با غیر فعال کردن شناسه‌های سشن جاییکه آن‌ها برای عملکرد وبسایت شما ضروری نیستند و همینطور از شر نسخه‌های پرینتر محتوای شما خلاص شوید).
  • از لینک‌های استاندارد و قانونی برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند محل اصلی استقرار ورژن محتوای شما را تشخیص دهند، استفاده کنید.
  1. نقشهٔ سایت بسازید (XML):

یک XML نقشهٔ سایت فایلی است که با گفتن مکان دقیق هر صفحه، به موتورهای جست و جو در فهمیدن سایت شما در هنگام شناسایی آن کمک می‌کند.

همچنین می‌تواند شامل اطلاعات مفیدی در رابطه با هر صفحه در وبسایت شما باشد:

  • زمان آخرین تغییرات انجام شده؛
  • اولویت‌های موجود در سایت؛
  • فواصل زمانی بین آپدیت ها.

در BigCommerce، XML سایت بطور اتوماتیک ساخته می‌شود، اگر از پلتفورم‌های دیگری استفاده می‌کنید لازم است که از Sitemap generator برای ساختن نقشهٔ سایتتان استفاده کنید.

 

6. قادر به AMP باشد:

AMP یک پروژهٔ حمایت از گوگل است که هدف آن سرعت بخشیدن به تحویل محتوا برروی موبایل ها، با استفاده از کدهای مخصوصی که به عنوان AMP HTML شناخته می‌شوند، است.

این فناوری بارگذاری ورژن‌های صفحات سایت شما برروی دستگاه‌های موبایل را بسیار سریع انجام می‌دهد. آن‌ها اینکار را با برهنه کردن محتوای شما و کدگذاری در اسکلت برهنه انجام می‌دهند، متن، تصویر و ویدئو را دست نخورده باقی می‌گذارند اما اسکریپت ها، نظرات و فرم‌ها را غیرفعال می کنند.

به دلیل بارگذاری سریعشان، ورژن‌های AMP صفحات شما به احتمال زیاد توسط کاربران خوانده و به اشتراک گذاشته می‌شود، زمان توقف و تعداد بک لینک‌هایی که به محتوای شما بر می گردند افزایش می‌یابد (در واقع تمام چیزهای خوب از نظر سئو برای ارتقای رتبه گوگل شما، اتفاق می‌افتد)، بهتر ازاین موارد، گاهی اوقات گوگل صفحات AMP را در چرخ فلک برجسته در نتایج جست و جو هایلایت می‌کند، به شما یک تکان شدید در جست و جو می‌دهد!

7. داده‌های سازمان یافته اضافه کنید (Structured data markup):

Structured data markup، کدی است که شما به وبسایت خود اضافه می‌کنید تا به موتورهای جست و جو در فهم بهتر محتوایتان کمک کنید. این دیتا می‌تواند به موتورهای جست و جو در فهرست بندی موثرتر سایت شما و تهیهٔ نتایج مرتبط‌تر و افزایش رتبه سئو تکنیکال کمک کند.

همچنین، داده‌های سازمان یافته نتایج جست و جو را به وسیلهٔ اضافه کردن اسنیپت‌های برجسته، نتایج جست و جو را ارتقا می‌دهند.

از آنجایی که این داده‌ها از نظر دیداری جذاب هستند و می‌توانند به سرعت اطلاعات مفید را برای جست و جوگر هایلایت کنند، می‌توانند باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت شما شوند و برای اینکه سایت‌هایی با نتایج برجسته، نرخ کلیک بالاتری دارند پس عمدتا در موتورهای جست و جو رفتار ویژه‌ای را دریافت می‌کنند، پس ارزش اضافه کردن به سایتتان را دارند.

8. با کنسول گوگل و ابزار بینگ وبمستر، سایت خود را رجسیتر کنید:

کنسول سرچ گوگل و ابزار بینگ وبمستر ابزارهای رایگانی از مایکروسافت و گوگل هستند که به شما اجازه می‌دهند وبسایت خود را به موتورهای جست و جویشان برای فهرست بندی ارائه دهید.

وقتی برای راه اندازی وبسایت خود آماده هستید، باید XML آن را به کنسول سرچ گوگل و بینگ ارائه دهید، بنابراین آن‌ها می‌توانند در سایت جدید شما کرال و شروع به آشکار کردن نتایج آن در جست و جوی نتایج کنند.

همچنین این سرویس‌ها به شما اجازه می‌دهد تا مراقب نمایش عمومی سایتتان از یک موتور جست وجو باشید، موارد دیگری هم هستند که شما می‌توانید با استفاده از این ابزار انجام دهید:

  • قابلیت استفادهٔ وبسایت شما در موبایل
  • دسترسی به آنالیزهای جست و جو
  • تماشای بک لینک‌هایی سایت
  • ردکردن لینک‌های اسپم