توصیفی اصیل برای مفهوم اثر Sandbox گوگل، اتفاقی است که در سال ۲۰۰۴ برای یک وبسایت که SERPهای خوبی به دست آورده بود افتاد، این وبسایت به طور ناگهانی تمام رتبههای خوبش را ازدست داد و به فراموشی سپرده شده یا به عبارتی به سندباکس فرستاده شد. در رابطه با این موضوع گوگل، مقالات زیادی در سازمان سئو نوشته شده، اما بسیاری از آنها توسط واقعیت یا بهتر است بگوییم حقایق سئو یا آزمایشات آن حمایت نمیشود و بیشتر جنبهٔ حدس و گمان دارد. در سال ۲۰۰۴ گوگل یک آپدیت مهم الگوریتم موتور جستجو داشت و همین امر باعث از دست دادن SERPهای اخیر بسیاری از وبسایتهای جدید شد و رتبه گرفتن آنها در گوگل را بسیار دشوار کرد!
گوگل تغییرات الگوریتمی بسیاری را ایجاد میکند، اما این یکی باعث ضربه زدن به سایتها شد و هر زمانی اتفاق بیافتد، وب مسترها در انجمن سئو، پریشان میشوند و قبل از هر آزمایش سئویی که طراحی شده است، به جز راه اندازی، یک تئوری جدید سئو وجود خواهد داشت که میگوید گوگل در حال انجام چه کاری است!
تولد اثر Sandbox گوگل !
مطمئنا این جمله را شنیدهاید که در هنگام تحقیقات سئو، ارتباط همبسته لزوما به معنای ارتباط علت و معلولی نیست!
برای مثال شرکت آمازون پول زیادی را صرف تبلیغات تلویزیونی برای بالا بردن سطح آگاهی عموم نسبت به برندش میکند، همینطور این شرکت رتبهٔ بالایی در سرچ گوگل دارد. هیچ مشاور خبرهٔ سئویی تایید نمیکند که میان این رتبهٔ بالا و تبلیغات تلویزیونی رابطهٔ علت و معلولی برقرار است، حداقل نه بصورت مستقیم. همیشه موقع خواندن توضیحات یک متخصص سئو یا یک وبمستر راجع به این که آیا یک صفحه رتبهٔ بالایی دارد یا خیر، این موضوع را به یاد بیاورید.
بااین حال از زمان افت اولیه سایتهای جدید در اوایل سال ۲۰۰۴ من به عنوان یک مشاور سئو این اثر را برروی هر وبسایت جدیدی که ثبت نام کردهام ندیده ام. این موضوع، باعث میشود توصیف اصیل این اثر را نادرست بدانم و یک تعریفی از نظر تئوری سئو ارائه دهم.
جریمه Sandbox گوگل چیست؟
وقتی گوگل الگوریتم جستجویش را در سال ۲۰۰۴ آپدیت کرد، پروسهٔ رتبه گیری در گوگل سختتر شد و برخی از وبسایتهایی که جدیدا شروع به فعالیت کرده بودند و با الگوریتم قبلی رتبهٔ خوبی به دست آورده بودند در میان این آپدیت گرفتار شدند!
همانطور که خواهید فهمید، این مسئله تنها به سن سایت مربوط نمیشود، بلکه فاکتورهای دیگری هم هستند (سن و کیفیت لینک ها) که میتوانند باعث ماندگاری یک وبسایت در Sandbox شوند.
Sandbox گوگل یک اثر سئوی واقعی نیست (همینطور نه جریمهٔ گوگل و نه یک فیلتر).
اگرچه شما هنوز هم شاهد وب مسترهایی خواهید بود که به اشتباه رتبه بندیهای ضعیف و فهرست بندی آهسته را به سندباکس نسبت میدهند: یک نظر از فوریه سال ۲۰۱۴ وجود دارد که اظهار میکند آنها میتوانند وجود Sandboxها را ثابت کنند، زیرا بیش از یک هفته برای سایتهای جدید طول میکشد تا فهرست بندی شوند.
هرکس که حتی قدری از اصول پایهٔ سئو را بداند هم سایتهایی که در عرض یک هفته فهرست بندی نشدهاند را به عنوان سندباکس گوگل تلقی نمیکند، زیرا فهرست بندی آهسته ممکن است به دلیل فقدان بک لینکها باشد به این ترتیب گوگل نمیتواند سایتها را کراول و فهرست بندی کند.
یک وبسایت برای این که به عنوان سندباکس تلقی شود باید جدید باشد و برای SERPها رتبه بندی خوبی گرفته باشد، سپس آنها را بدون هیچ دلیلی از دست بدهد. هر توصیف دیگری در ۱۵ سال گذشته به این توصیف اضافه شده است.
تیر Sandbox به سمت زمانی است که سایتِ در حال شکل گیری، ۳۰ بازدیدکننده درروزش به ۱۵ بازدید کننده طی یک نوسان نرمال، تقلیل مییابد.
این یک سایت با ترافیک کم است، نه یک سند باکس یا جریمه! و تا سال ۲۰۱۳ رتبهای برای چیزی نگرفته پس کاملا نرمال است.
آپدیت الگوریتم گوگل و SERPها:
قبلا از این آپدیت گوگل، یک وبسایت میتوانست برای SERPهای نیمه رقابتی در طی سه ماه به خوبی رتبه بندی شود، اگر بهینه شده و بک لینکهای قوی داشته باشد، تنها بعد از چندماه لینکها برروی رتبه بندی گوگل تاثیر داشتند.
هرکسی با یک وبسایت رجیستر شده در سال ۲۰۰۴ یا بعد از آن، میداند که این مورد طولی نکشید که اهمیتش کاسته شد و مهم نبود که شما در یک دامنهٔ جدید چه کاری انجام میدهید (من هزاران لینک را برای تعداد کمی از لینکهای باکیفیت امتحان کردم)، آنها تا زمانی که به سن مطلوب نرسند رتبهٔ خوبی در گوگل نخواهند گرفت.
در ابتدا به نظر میرسد که فاکتور اصلی سندباکس، سن دامنهٔ جدید باشد، اما هیچ الگوی مشخصی وجود ندارد! بعضی گزارشها میگوید که یک وبسایت بعد از ۶ ماه از Sandbox خارج میشود و برخی دیگر تا یک سال یا بیشتر در آن میمانند.
مشخصا جریمهٔ سندباکس به خودی خود مربوط به سن دامنهٔ جدید نیست.
آیا سندباکس گوگل سن محور است؟
این سن محوری قبل از رتبه بندی، با یک فیلتر گوگل در دامنههای تازه ثبت شده اشتباه گرفته شده است، که این چنین نیست!
من یک سری آزمایشات سئو که ترکیبی از دامنههای تازه ثبت شده و آنهایی که بالای ۵ سال سن داشتند و عرضه نشده بودند (PR0) یا خیلی خوب نبودند (PR4) استفاده میکرد را انجام دادم. (این کار وقتی انجام شد که گوگل دارای PR عمومی بود.)
اگر سن دامنه باعث Sandbox وبسایت شود، انتظار میرفت که تمامی تستهای دامنههایی که بالای ۱ سال سن دارند نسبت به دامنههای جدید سریعتر رتبه بگیرند که چنین چیزی اصلا مشاهده نشد، تفاوتهایی وجود داشت اما تنها به سن دامنه مربوط نمیشد بلکه لینکهای PR هم دخیل بودند!
تست اثر سندباکس:
در قسمت پایین مثالهایی از بیست دامنه تست شده مشاهده میکنید:
من بیش از بیست دامنه را از زمان اولیت تستهای سندباکس گوگل آزمایش کرده ام.
در اواسط آگوست ۲۰۰۵ دامنهای خریدم که در اکتبر ۲۰۰۲ رجیستر شده بود، اما در گوگل فهرست بندی نشده بود (به سایت دیگری هدایت شد) پس هیچ لینکی به آن وجود نداشت. در سالها قبل فهرست بندی شده بود اما پس برداشته شدن تغییر مسیر، دامنه به عنوان PR صفر صفحه اصلی گزارش شده بود. قاعدتا این وبسایت با دامنهٔ تازه ثبت شده در تمام ابعاد برابر بوده، البته به جز تاریخ اصلی رجیسترش.
من یک سایت بزرگ به این دامنه و لینکهای کافی برای رسیدن PR صفحه تا ۴ در آپدیت PR بعدی، اضافه کردم. همانطور که این را مینویسم، تنها برای دوماه است که این وبسایت را دارم و ترافیک آن با چیزی که در دامنههای تازه رجیستر شده میبینم شبیه است: ترافیک کم!
سایت دیگری که در اواسط آگوست ۲۰۰۵ خریداری کردم، در سال ۲۰۰۴ رجیستر شده بود و تعدادکمی صفحه فهرست بندی شده در گوگل داشت که چندین لینک به آنها نیز وجود داشت و PR صفحه ۲ بود.
دوباره یک سایت بزرگ به دامنه و لینکهای کافی برای رسیدن PR تعدادی صفحه تا ۵ و صفحات دیگری تا ۴ در اپدیت PR بعدی، اضافه کردم. همانطور که این را مینویسم، تنها برای دوماه است که این وبسایت را دارم و ترافیک آن با چیزی که در دامنههای تازه رجیستر شده میبینم شبیه است (ترافیک کم) اما تاحد کمی از سایت بالایی بیشتر است ولی در آن حد که برای تضمین هیجان کافی باشد.
سایت دیگری که در اواسط آگوست ۲۰۰۵ خریدم، در اکتبر ۲۰۰۳ رجیستر شده بود. این وبسایت تعدادی صفحهٔ فهرست بندی شده در گوگل داشت و همینطور لینکهایی به آن نیز وجود داشتند: نه بقدری که برای رتبه بندی خوب کافی باشد. PR صفحه ۳ بود.
دوباره یک سایت بزرگ به دامنه و لینکهای کافی برای رسیدن PR تعدادی صفحه تا ۵ و صفحات دیگری تا ۴ در اپدیت PR بعدی، اضافه کردم. همانطور که این را مینویسم تنها دوماه است که این وبسایت را دارم و ترافیک آن بسیار بالاتر از چیزی است که در وبسایتهای تازه رجیستر شده میتوان دید. اگر این صفحهای بود که من در آگوست امسال برای اولین بار آن را رجیستر میکردم، انتظار چنین ترافیکی را تا ۴ ماه یا بیشتر نداشتم. نمیگویم که این سایت کاملا از Sandbox گوگل خارج شده است ولی در مسیر خروج قرار گرفته!
هیچ کدام از سایتهای بالا دارای SERPهای واقعا دشوار نیستند و سایتی که ترافک بیشتری دارد با SERPهای بیشتری هم سروکاردارد.
سایت دیگری که در اواسط اکتبر ۲۰۰۵ خریدم، در سپتامبر ۲۰۰۳ رجیستر شده بود، تعدادی وبسایت فهرست بندی شده در گوگل داشت (اما آنها اخیرا حذف شده بودند) و همچنین لینکهایی به آن وجود داشت، لینکهای زیادی! صفحه اصلی دارای PR5 بود، یک صفحه با PR6 در وبسایت پیدا کردم و اکثر صفحات دیگرهم PR5 داشتند.
یک سایت بزرگ، بدون هیچ لینکی به دامنه اضافه کردم. همانطور که این را مینویسم برای حدود یک هفته است که این وبسایت را دارم و ترافیکش واقعا نسبت به دامنههای تازه ثبت شده بالا است. اگر دامنهای بود که برای اولین بار در آگوست امسال ثبت میشد، من انتظار چنین ترافیکی را برای شش ماه بعد یا بیشتر داشتم.
چیزی که راجع به آخرین دامنه جالب است این است که؛ این دامنه فورا SERPهای نیمه رقابتی را به دست آورد. شما چنین چیزی را برای دامنههای تازه ثبت شده نمیبینید. پس این دامنه با یک مارک طولانی از سندباکس خارج است و من انتظار دارم پول زیادی از این دامنه به عنوان یک وبسایت جدیدی که کاملا ایندکس شده است، کسب کنم.
آپدیت گوگل Sandbox در سال ۲۰۲۰:
این اثر هنوزهم مشابه آن چیزی است که سالها قبل مشاهده کردم، تنها تفاوت بارز آن این است که دیگر PR عمومی وجود ندارد، بنابراین به طور حتم از PR صفحهٔ دامنهای که خریداری میکنیم مطمئن نیستیم.
وب مسترها از مقیاسهایی شبیه به MOZ DA (Domain Authority) به عنوان یک جایگزین برای PR استفاده میکنند. وقتی کارتان را با دامنههای تازه رجیستر شده یا آنهایی که دارای بک لینک نیستند شروع میکنید، تقریبا بیشتر از ۹ ماه طول میکشد تا ترافیک مطلوب راببینید، با تصور اینکه سایت مدام در حال ساخت بک لینکها است.
ساختن لینکهای تأخیری سئو:
نتیجه مشخص است، جریمه Sandbox گوگل وجود ندارد. لینکهای به تاخیر افتادهٔ گوگل از زمان آپدیت الگوریتم ۲۰۰۴ استفاده میشوند. یا اینطور بگویم، هرچه تاخیر لینک دقیقتر باشد، سود استفادهٔ آن بیشتر است. همیشه یک تاخیر وجود داشته: قبلا یک آپدیت گوگل یا دوتا بود.
به نظر میرسد تأخیر در ایجاد بک لینک جدید حدود یک سال است که میتواند برای SEO مزیتهایی را منتقل کند.
این به این معنا نیست که لینک جدید امروز نمیتواند هیچ کاری برای رتبه بندی سایت شما برای یک سال انجام دهد، اما کل مزیت لینک را برای حدود یک سال منتقل نخواهد کرد. بعد از ۹ ماه ممکن است که که بیشتر سود سئو را منتقل کند.
این مانند انتقال PRها نیست، PR تنها ارزش گوگل را به صفحات بک لینک انتقال میدهد. وقتی گوگل یک لینک جدید را فهرست بندی میکند و یک آپدیت PageRank انجام میدهد که ارزشهای جدید PR را نشان دهد.
گوگل PRهای عمومی را از بین برد اما PR معمولی هنوز قسمتی از الگوریتم رتبه بندی گوگل است. تنها تفاوت آن این است که ما نمیتوانیم عدد PR عمومی را ببینیم. در سال ۲۰۲۰ وب مسترها از MOZ DA برای تخمین ارزش لینکها استفاده کردند.
چرا گوگل به هیچ عنوان به سازندههای سایت اعتماد نمیکند؟
من وبسایتهای داشتم که یک سال سن، با PR5, PR6 و حتی PR7 صفحات اصلی داشتند. برای بیش از یک سال دارای لینکهای ثابت بودند و ترافیکشان به مرور زمان بیشتر میشد. من یک بخش جدید به یکی از وبسایتهایم (با PR7 صفحه اصلی) اضافه کردم و تنها با یک لینک از صفحه اصلی، هزاران صفحه فهرست شدند و آن بخش فورا ۶۰۰۰ بازدیدکنندهٔ جدید در یک روز دریافت کرد.
هرچیزی که من در آن وبسایت قرار دادم عملکرد عالی دارد زیرا، تعداد زیادی لینک باکیفیت و ثابت داشت که بنظر میرسید از طرف گوگل مورد اعتماد واقع شده است و بنابراین لینکهای داخلی به صفحات داخلی فورا تمام سود سئو را دریافت کردند.
اگر محتوای جدیدی به دامنهٔ تازه ثبت شده یا یکی از دامنههای تست شدهٔ بالا اضافه کردم، ما خوش شانس هستیم که ۳۰۰ بازدید کننده را در روز ببینیم، حتی اگر PR لینکهای باکیفیت مشابهی به آن اضافه میکردیم: من این را آزمایش کردم، لینکها سود لینکی را مانند چیزی که در لینکهای داخلی دیدیم فورا منتقل نمیکنند.
طبق تجربیات من چیزی که ما در اینجا مشاهده میکنیم، یک تاخیر در رتبه بندی از لینکها و نوعی وضعیت دامنهٔ قابل اعتماد هنگام رسیدن یک دامنه به مرحلهٔ خاصی است، مانند این است که یک لینک PRX به یک وب سایت غیرقابل اعتماد منجر به مزیت سئو نمیشود.
حدس میزنم که قرار است لینکهای اسپم را خاموش کند (لینکهای اسپمی که به بیش از یک سال نمیکشند) و فروشندههای لینک متن، یک وب مستر، یک دسته از تبلیغات لینک متن را خریداری میکند و جهش PR صفحه اصلیشان را میبیند.
شش ماه صبر کنید و بعضی از مزیتهای رتبه بندی از لینکها را ببینید، هرچه مدت بیشتری لینکها را نگهداری کنید، آنها رتبهٔ بهتری میگیرند. تنها مشکل، تعداد وبمسترهایی است که قرار است در آن شش ماه بدون هیچ تضمن سئو RIO یی نگهداری شوند!
نحوهٔ برخورد با یک سایت سندباکس شده:
یک وب مستر در برخورد با سایتی که Sandbox چه کاری از دستش بر میآید؟
آنها میتوانند مانند یک سایت سندباکس نشده با آن رفتار کنند مانند، کار کردن برروی کمپینهای لینک، بهینه سازی محتوا، اضافه کردن محتوای جدید و غیره. اگر شما لینکهای پایدار کافی اضافه کنید و صبور باشید، سایت شما نهایتا از سندباکس خارج میشود که واقعا وجود ندارد و این عوارض جانبی مزیت لینکهای تأخیری است.
همانطور که در بالا با آزمایشهای و تکنیک های سئو مشاهده کردید، یکی از راههای Sandbox نشدن، خریداری دامنههایی است که قبلا از سندباکس خارج شده اند، که البته روش گران قیمتی است و باید مراقب باشید که گول نخورید.
آپدیت جریمهٔ سندباکس گوگل:
در جولای ۲۰۰۸ مقداری تغییرات اعمال شد.
درطول چند سال گذشته من ثبت نام شدهام و با بسیاری از حوزههای دیگر مورد رسیدگی قرار گرفتهام و هنوز همان رتبه گیری آهسته را میبینم.
امروزه رجیستر کردن یک دامنهٔ جدید، با شروع اضافه کردن محتوا، حدود ۹-۶ ماه برای SERPهای نیمه رقابتی طول میکشد و برای هر شانس رتبه بندی برای SERPهای رقابتی، با فرض یک کمپین لینک قوی از روز اول، به مدت یک سال طول میکشد.
حیلهٔ سندباکس گوگل را با خریداری دامنههای قدیمی با PRی که انقضا یافته امتحان کنید، در ابتدا آنها نسبت به یک دامنهٔ جدید بسیار خوب عمل میکنند، اما هرچه زمان بیشتری بگذرد تمایل به رها کردن PR اولیه پیدا میکنند.
متاسفانه گوگل لینکها /PRهای منقضی شدهٔ دامنهها را بازنشانی میکند، بنابراین این راه جلوگیری از سندباکس نیست. از این میترسم که مجبور شوید دامنهای با PR سن دار بخرید که منقضی یا ساخته نشده، این PRها در طول زمان است.
اپدیت ۲۰۲۰ Sandbox گوگل:
نظرات منطقی پانزده سال تغییر نکرده است، گوگل سندباکسی که در ابتدا توصیف شد وجود ندارد. معلوم شده است که مزیت لینک تاخیری وجود دارد و به نظر میرسد برای تبدیل شدن به چنین لینکی تقریبا ۹ ماه تا یکسال زمان لازم است.
تقریبا غیر ممکن است که تاخیر آن را تا X ماه کاهش دهند، اما احتمالا تا ۱۲ ماه بیشتر نیست!
با وبسایتهای Sandbox شده مانند وبسایتهای معمولی رفتار کنید. اضافه کردن محتوا، ساختن بک لینکها و صبر کنید تا گوگل این بک لینکها را به حساب بیاورد و در کل از استراتژی های سئو مدرن و هرچیزی که اعتبار سایت شما را بالا میبرد، استفاده کنید. این کار از ۲۰۰۳ (قبل از اثر سندباکس گوگل) تا الان به همین منوال بوده است بااین تفاوت که الان زمان بیشتری میبرد و فاکتورهای رتبه بندی بیشتری وجود دارد.