برای پی بردن به آپدیت هسته گوگل که یکی از الگوریتم های گوگل است، در سیزدهم ژانویه موزکاست (MozCast) جریان الگوریتم قابل توجهی که تقریبا سه روز به طول می‌انجامید را اندازه گیری کرد (خط نقطه‌ای میانگین سی روزه  را تا قبل از سیزدهم نشان میدهد که با میانگین‌های تاریخی تطابق دارد). آیا شما هم نتایج رتبه بندی سایت خود را بررسی کرده و متوجه بروزرسانی هسته گوگل شدید؟ این بروزرسانی باعث افت شدید رتبه سایت شما شده یا افزایش آن؟ شرکت موز تحقیق انجام داده که اثبات کننده این بروزرسانی در روزهای اخیر است.

در همان روز، گوگل از انتشار یک به روزرسانی اصلی به نام اپدیت ژانویه ۲۰۲۰ هسته گوگل خبر داد (طبق انجمن نامگذاری اخیر آن ها). در شانزدهم ژانویه، گوگل اعلام کرد که بروزرسانی اساسی انجام شده و تقریبا با اندازه گیری‌های انجام شده در نمودار فوق تطابق دارد. مشخص شد که اساسا تغییراتی در اپدیت هسته گوگل در ژانویهٔ ۲۰۲۰ اعمال شده است. تفسیر بروزرسانی‌های هسته ممکن است چالش برانگیز باشد، اما آیا راهی وجود دارد که بتوانیم از داده‌ها نتیجه گیری کنیم؟

مقایسهٔ آپدیت هسته گوگل با دیگر بروزرسانی‌های آن

در کل گوگل هر چند وقت یکبار آپدیتی را برای الگوریتم های خود بیرون می‌دهد، اما سوال ما در این بخش این است که آپدیت ژانویه ۲۰۲۰ هسته، چگونه با بروزرسانی‌های هسته‌ای اخیر مقایسه می‌شود؟ جدول زیر اسم چهار بروزرسانی هسته‌ای قبلی را نشان می‌دهد (آگوست 2018).

 

اگر چه بروزرسانی ژانویه ۲۰۲۰ مطابق با «الگوریتم مدیک» نبود، اما تقریبا از سه بروزرسانی قبلی پیروی می‌کند. دقت کنید که تمامی این آپدیت‌ها از میانگین MozCast بسیار بالاتر است. اگرچه همهٔ بروزرسانی‌های نامگذاری شده قابل اندازه گیری نیستند، اما تمامی آپدیت‌های هسته‌ای اخیر جریان رتبه بندی قابل توجهی را ایجاد کرده اند.

الگوریتم مدیک گوگل چیست؟

مدیک نیز یک الگوریتم گوگل است که سایت‌ها را بدون توجه به زبان و موقعیت مکانی که دارند تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما چرا به این اسم نامگذاری شده؟ زیرا وب سایت‌های پزشکی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. چه چیزی در الگوریتم مدیک با اهمیت است؟ اعتماد کاربران به سایت، اس اس ال SSL یا امنیت سایت و موبایل فرندلی بودن سایت. این الگوریتم از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرده است.

کدام یک از ستون‌ها تغییرات شدیدتری را طی آپدیت هسته گوگل متحمل شده است؟

موزکاست به ۲۰ ستون تقسیم شده و طبق فهرست Google AdWords است. تفسیر گردش یک روزه دربین فهرست ها، از آنجایی که آن‌ها طبیعتا متفاوت هستند، کار دشواری است. اما این داده‌ها مربوط به دامنهٔ بروزرسانی (۱۶-۱۴ ژانویه) هفت دسته‌ای است که در ۱۴ ژانویه تا ۱۰۰ درجهٔ فارنهایت بالا امده اند.

 

دسته سلامتی که در صدر جدول قرار دارد با شواهد نقلی از آپدیت‌های هسته‌ای قبلی سازگار است. یک یافتهٔ سازگار، بطورکلی، این است که سایت‌های تحت تاثیر بروز رسانی تک هسته ای، بیشتر تحت تاثیر بروزرسانی‌های هسته‌ای بعدی دیده می‌شوند.

این بار برنده و بازنده آپدیت هسته گوگل چه کسی است؟

آنالیز برندگان یا بازندگان بنابر دلایلی ممکن است امر خطرناکی باشد.

  • آن‌ها به مجموعه داده‌های دقیق شما بستگی دارند.
  • انسان‌ها برای دیدن الگوهایی که وجود ندارند، مهارت دارد. گرفتن چند نکته از داده‌ها و تعمیم آنها ساده است!
  • راه‌های زیادی برای اندازه گیری تغییرات در طول زمان وجود دارد.

راه حل ها

  • ما نمی‌توانیم مشکل اول را کاملا برطرف کنیم، چرا که این ماهیت تحلیل داده هاست.
  • برای مشکل دوم ما باید به شما خواننده‌ها اعتماد کنیم.

می توانیم تا حدی، با مطمئن شدن از این که به صورت مطلق و نسبی به دنبال تغییرات هستیم، برای مسئلهٔ سوم آماده شویم. برای مثال؛ شناختن سایتی که ۱۰۰٪ سهم SERP را کسب کرده، اگر از رتبه بندی یک در مجموعه داده‌های ما به دو برسد، خیلی جالب نیست. بنابراین برای هر دو جدول زیر آنالیزهایمان را به زیردامنه‌هایی که حداقل رتبهٔ ۲۵ در ۱۰۰۰۰، را در بین SERP‌های موزکاست در ۱۴ ژانویه داشتند محدود می‌کنیم. ما همچینین تعداد رتبه بندی اولیه (خام) را برای بعضی از دیدگاه‌های اضافه شده نمایش خواهیم داد.

در اینجا ۲۵ سایت برتر با ٪ تغییر در طول ۳ روزِ آپدیت هسته گوگل وجود دارند. ستون‌های ۱۴ ژانویه و ۱۶ ژانویه تعداد کل رتبه بندی‌ها در آن روزها را نشان می‌دهند (مثالا سهمSERP).

 

اگر در مورد آپدیت‌های هسته‌ای قبلی خوانده باشید، ممکن است یک جفت زیر دامنهٔ اشنا (از جمله VeryWellHealth. com) و یک جفت شبیه به آنرا دیده باشید. حتی در یک نگاه کلی، این لیست از مراقبت‌های بهداشتی فراتر می‌رود و یک ترکیب سالم از ستون‌ها و برخی اجراکننده‌های اصلی ازجمله اینستاگرام و فروشگاه Google Play Store  ارائه می‌دهد.

برنده و بازنده آپدیت هسته گوگل

من از بکاربردن کلمهٔ «بازنده» متنفرم و به هیچ عنوان نمیت وان گفت چرا سایت مشخص شده در این دورهٔ زمانی، رتبه‌ای کسب کرده یا آنرا ازدست داده است (ممکن است به دلیل اپدیت هسته‌ای نباشد). اما من داده‌ها را تا حد امکان بصورت منصفانه ارائه خواهم کرد. اینجا ۲۵ سایتی وجود دارد که بیشترین رتبه را با تغییر درصد ازدست داده اند.

 

Orbitz در مجموعه داده‌های ما تلفات سنگینی گرفت، همانطورکه سایت ZabaSearch جست و جوی شماره تلفن انجام داد. جالب اینجاست که یک خانوادهٔ خیلی خوب از سایت‌ها (سه موردشان در لیست ۲۵ تای برتر ما قرار داشتند) به ردهٔ ۲۵ نزول کرد.

دربارهٔ کاهش و افزایش رتبه چه کاری از دستمان بر می‌آید؟

گوگل آپدیت‌های هسته‌ای را به عنوان تغییرات اساسی و گسترده در الگوریتم جست و جو و سیستم‌هایش توصیف می‌کند… و این که این موضوع برای اطمینان کلی از اینکه ما درحال انجام ماموریتمان درصدد آماده کردن محتوای مربوط و معتبر برای موتورهای جست و جو هستیم، طراحی شده است.

آن‌ها سریع می‌گویند که آپدیت هسته گوگل، یک جریمه نیست و این که هیچ مشکلی در رابطه با صفحاتی که عملکرد کمتری دارند وجود ندارد. البته اگر سایت شما بطور منفی اثرگذاری شده، این ویژگی دلگرم کننده نیست.

ما می‌دانیم که کیفیت محتوا اهمیت دارد، اما این یک مفهوم مبهم است که فهمیدنش کار ساده‌ای نیست. اگر در آپدیت هسته گوگل دچار کاهش رتبه شده اید، درصورتیکه محتوای شما با نیازهای بازدیدکنندگان همخوانی دارد مانند؛ دقیق بودن، به روز بودن، و بطور کلی به شیوه‌ای نوشته شده باشد که نشان دهندهٔ تخصص است، ارزش ارزیابی علت افت شدید رتبه سایت را دارد.

ما همچنین می‌دانیم، سایت‌هایی که تحت تاثیر آپدیت تک هسته‌ای هستند در جریان بروزرسانی‌های بعدی هسته‌ای بیشتر دیده می‌شوند. پس اگر شما در یکی از بروزرسانی‌های هسته‌ای تحت تاثیر الگوریتم مدیک قرار گرفته‌اید مراقب باشید! این کار در حال انجام است و گوگل درحال تهیه کردن سازگاری هاست.

سرانجام، تاثیر بروزرسانی‌های اصلی به ما سرنخی در رابطه با هدف گسترده‌تر گوگل و بهترین روش هماهنگ با این هدف، می‌دهد. به سایت‌هایی که عملکرد خوبی داشته‌اند نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چگونه ممکن است به مخاطب‌های اصلی شان خدمت کرده باشند.

آیا شما دچار کاهش رتبه شده اید؟ آیا رتبه بندی‌ها برای شما اهمیت دارند؟ آیا واقعا مطالبتان، با اهداف کاربران مطابقت داشته است؟