در مقالات قبلی درباره فاکتور رتبه بندی دامنه، محتوا و ساختار سایت یا به اصطلاح استراکچر دیتا صحبت کردیم و گفتیم که گوگل برای رتبه دهی به سایت چه فاکتورهایی را به عنوان سیگنال مثبت در نظر گرفته و در صورت تطابق آن عوامل با وب سایت، رتبه مناسبی را به آن اختصاص داده و باعث قرار گرفتن در لینک های اول در نتایج جستجو می شوند. اما در این مقاله درباره فاکتور رتبه بندی عملکرد و عوامل مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد.
اولین فاکتور رتبه بندی عملکرد و امنیت : HTTPS
مردم میگویند:
گوگل تمایل دارد وب سایتهای HTTPS را بهتر رتبه بندی کند و سعی در محافظت از کاربران دارد. داشتن گواهینامه معتبر SSL به یک وب سایت کمک میکند تا از افزایش رتبه بندی برخوردار شود.
گوگل میگوید:
در سال ۲۰۱۴، گوگل به طور رسمی HTTPS را به عنوان عامل رتبه بندی عملکرد سایت معرفی کرد.
«… طی چند ماه گذشته، ما تستهایی را انجام دادیم تا متوجه شویم که آیا سایتها از الگوریتمهای رتبه بندی جستجوی ما و از اتصالات امن و رمزگذاری شده به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده میکنند. ما نتایج مثبتی را دیدیم، بنابراین شروع به استفاده از HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی کردیم.»
خلاصه
امنیت، مدت زمان طولانی یکی از نگرانیهای گوگل بوده است. بنابراین جای تعجب ندارد که HTTPS به یک عامل رتبه بندی عملکرد سایت تبدیل شده است و اگرچه به نظر میرسد که یک تغییر دهنده بزرگ در رتبه بندی محسوب نمیشود. بدون در نظر گرفتن سئو، به فکر امنیت کاربران خود باشید.
دومین فاکتور رتبه بندی عملکرد سایت: محل سرور
مردم میگویند:
مکان سرور مشخص کننده این است که موتورهای جستجو ارتباط وب سایت شما با کشور و مخاطبان هدفمند را نشان دهد.
گوگل میگوید:
در یک ویدئو، مت کاتس در مورد احتمال رتبه بندی بهتر، به دلیل میزبانی سایت شما در کشوری که مخاطبان شما در آن زندگی میکنند، اشاره میکند.
خلاصه
درست مانند داشتن دامنههای سطح بالای هر کشوری، احتمالاً یک سرور میزبانی هم باعث میشود موتورهای جستجو بهتر درک کنند که محتوای سایت برای چه مخاطبی هدف قرار گرفته و آن را در نتایج جستجو برای یک کشور خاص قرار میدهد و این به ویژه هنگامی اهمیت دارد که SERP محلی بسیار رقابتی را، هدف قرار دهید.
سرعت صفحه یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی عملکرد
مردم میگویند:
سرعت صفحه به عنوان مهمترین فاکتورهای رتبه بندی به ویژه در سایتهای تلفن همراه شناخته میشود.
گوگل میگوید:
سرعت سایت مدتهاست که به طور رسمی فاکتور رتبه بندی عملکرد بوده است. از سال ۲۰۱۸، این یک عامل رتبه بندی برای جستجوی موبایل اعلام شده است.
«اگرچه مدتی است که در رتبه بندی از سرعت استفاده شده است، اما این سیگنال در جستجوهای دسک تاپ متمرکز شده است. امروز اعلام میکنیم که از ژوئیه سال ۲۰۱۸، سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی برای جستجوهای موبایل خواهد بود.»
خلاصه
امروزه، با توجه به اینکه بیشترین جستجوها در دستگاههای تلفن همراه انجام میشود و کاربران تمایل به ترک وب سایتی دارند که بیش از ۳ ثانیه برای بارگیری آن طول میکشد، داشتن یک وب سایت سریعتر یک مزیت بزرگ است. علاوه بر این، گوگل فرصت رتبه بندی بیشتری به وب سایتهای سریعتر میدهد. بنابراین، انجام اقدامات لازم برای افزایش سرعت سایت شما (که ممکن است شامل استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN، اعمال فشرده سازی، کاهش تغییر مسیرها، بهینه سازی تصاویر و فیلمها و غیره باشد) بسیار مهم است.
قابلیت استفاده مبایل
مردم میگویند:
قابلیت استفاده از موبایل یکی از عوامل اصلی برای دستیابی به وب سایت در جستجوی موبایل است. مطالعات موردی متعدد ارتباط بین قابلیت استفاده موبایل و فاکتور رتبه بندی عملکرد را اثبات میکند.
گوگل میگوید:
با معرفی تعداد روزافزون نتایج مطابق با تلفن همراه در جستجو، گوگل اهمیت استفاده از موبایل برای رتبه بندی را برجسته کرده است.
«از آنجا که تعداد بیشتری از افراد از دستگاههای تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند، الگوریتمهای ما باید با این الگوهای استفاده سازگار شوند.
… ما استفاده از سایت موبایل دوست را به عنوان یک سیگنال رتبه بندی در حال گسترش خواهیم داد. این تغییر بر جستجوی تلفن همراه در تمام زبانهای دنیا تأثیر میگذارد و تأثیر قابل توجهی در نتایج جستجوی ما خواهد داشت.»
خلاصه
با توجه به افزایش تعداد کاربران تلفن همراه، گوگل به وب سایتهایی که محتوای خود را برای کاربران تلفن همراه سریع لود میکنند، رتبه میدهد. به همه چیزهایی که میتواند باعث بهبود تجربه کاربر برای جستجوی تلفن همراه شود، بیاندیشید مانند طراحی، چیدمان، عملکرد و غیره.
آخرین فاکتور رتبه بندی عملکرد سایت: AMP
مردم میگویند:
شتاب صفحات موبایل (AMP) به اصطلاح نسخههای موبایل دوست صفحات وب سایت هستند. در واقع، آنها صفحات سبکتر HTML هستند که برای صرفه جویی در وقت کاربران در بارگیری محتوا، سبکتر هستند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد صفحات AMP تمایل به رتبههای بالاتر دارند. داشتن AMP شرط لازم برای نمایش یک وب سایت در چرخ فلک خبر است.
گوگل میگوید:
جان مولر ادعا کرد که AMPها یک عامل رتبه بندی نیستند. وی اعتراف کرد که گوگل میتواند از آنها برای ارزیابی کیفیت سایت استفاده کند، مشروط بر اینکه صفحات متعارف باشند.
… اگر این یک URL معمولی برای جستجو است، اگر این یک موردی است که در واقع ایندکس میکنیم، ما هنگام تعیین کیفیت سایت هنگام بررسی کلی موارد از آن استفاده میکنیم. ”
خلاصه
AMP یک راه حل عالی برای وب موبایل است – آنها وب سایتها را بسیار سبکتر میکنند. بنابراین، سریعتر محتوا را به کاربران تحویل میدهند (و سرعت برای کاربران موبایل بسیار مهم است). اگرچه یک فاکتور رتبه بندی عملکرد مستقیم نیست، اما بر کیفیت سایت تأثیر گذارند.