بر اساس جدیدترین آمار، ۷۰ درصد کاربران به وسیله گوشی موبایل به اینترنت وصل میشوند. حتی کسانیکه بسیاری از وقت خود را با لپتاپ و سیستمهای دسکتاپ میگذرانند، در موارد بسیاری از گوشی های موبایل استفاده می کنند، بنابراین برای طراحی سایت یا اپلیکیشنها باید به این نکته توجه کنیم که سایت، روی موبایلها کارایی داشته باشد.
برای سازگاری بیشتر برنامههای تحت وب، از ابزاری به نام AMP یا Accelerated Mobile Pages استفاده میشود. با این مطلب همراه باشید تا موارد بیشتری را در این باره بررسی کنیم.
AMP یا Accelerated Mobile Pages چیست؟
اوایل سال ۲۰۱۶، گوگل ابزاری به نام AMP معرفی کرد. میتوان گفت معادل فارسی AMP صفحات موبایلی پر شتاب است. AMP یک پروژه متن باز و آزاد است که هر برنامه نویسی بر اساس نیاز خود میتواند آن را تغییر دهد. هدف اصلی پروژه AMP این بود که استاندارد هایی برای کد نویسی وب در موبایل، تعریف شود و به این شکل سرعت بارگذاری سایتها روی گوشی موبایل بیشتر از قبل باشد. مدتی کمی پس از معرفی AMP، کمپانیهای بزرگی مانند توییتر، لینکدین، پینترست و ورد پرس اعلام کردند که با پروژه AMP همکاری میکنند.
در کد HTML صفحات موبایلی پر شتاپ یا AMP تنها مجاز هستید که از تعداد محدودی تگ استفاده کنید همچنین عناصری که سرعت بارگذاری صفحه را کم میکنند (مانند جاوا اسکریپت) حذف می شوند. میتوانید در ابزار AMP از استایلهای مخصوص CSS هم استفاده کنید ولی AMP آنها را نادیده میگیرد. میتوان گفت به طور کلی، AMP چارچوبی برای کدنویسی وب ایجاد کرده و از نوشتن کد هایی که حجم صفحه را افزایش میدهند، جلوگیری میکند.
برای بار اول در فوریه سال ۲۰۱۶ بود که صفحات AMP در اینترنت، ظاهر شدند، در واقع، وقتی با استفاده از گوشی موبایل از موتور جستجوی گوگل استفاده می کردید، صفحات AMP در صدر بودند. در آن زمان این صفحات با یک آیکن صاعقه سبز رنگ مشخص می شدند. بهر حال این پروژه توسط گوگل، معرفی شده بود و طبیعی بود که گوگل از همه قدرت خود برای گسترش آن استفاده کند.
رشد و گسترش AMP
یک سال بعد از معرفی پروژه AMP کمپانی Adobe گزارش داد که صفحات AMP حدود ۷ درصد از کل ترافیک وب را در ایالات متحده، به خود اختصاص دادهاند. در ماه می همان سال هم گوگل اعلام کرد ۹۰۰۰۰۰ دامنه از صفحات AMP استفاده کردهاند که مجموع تعداد صفحات به ۲ میلیارد میرسد. همچنین در ماه جون ۲۰۱۷، توییتر، در نسخههای اندرویدی و ios از لینکهای AMP استفاده کرد.
مشخصات فنی AMP
صفحات AMP تقریباً بر روی تمام مرورگر های معمول، قابل نمایش هستند. وقتی یک صفحه وب دارای رو نوشتی از AMP باشد، در کد منبع، لینکی از آن در تگ HTML قرار خواهد گرفت. از آنجاییکه Crawlerها و موتورهای جستجو، خیلی سریع متوجه این لینک AMP میشوند، بنابراین خیلی سریع هم میتوانند این صفحات را به کاربران موبایل، پیشنهاد بدهند.
کارایی AMP
حال شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که آیا کارایی و عملکرد AMP رضایتبخش بود یا نه؟ گوگل گزارش میدهد که تمام صفحه های AMP که در نتایج جستجو، نمایش میدهد، در کمتر از ۱ ثانیه بارگذاری میشوند و نسبت به صفحه های غیر AMP پهنای باند بسیار کمتری نیاز دارند. همچنین بعد از معرفی AMP صفحات وب در موبایلها، ۷۵ درصد سریعتر از قبل نمایش داده شده و این صفحات ۳ برابر سریعتر از صفحات معمولی بارگذاری میشوند.
آیا استفاده از AMP تأثیری بر سئو دارد؟
بله! در سالهای اخیر یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه دهی سایتها توسط موتور جستجو (مخصوصاً گوگل)میزان Mobile User’s Friendly بودن آنهاست. یعنی هر چقدر میزان سازگاری سایت با گوشی های موبایل بیشتر باشد، امتیاز بیشتری از گوگل میگیرد. پس استفاده از ابزار AMP میتواند تأثیر بسیاری روی سئوی سایت داشته باشد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که همیشه استفاده از AMP بهترین انتخاب نیست چرا که باید بدانید اولویت شما در طراحی سایت چیست؟ برخی سایتها موبایل محور هستند و تنها کاربران گوشی موبایل را در نظر میگیرند و سایت را طراحی میکنند، برخی دیگر تنها کاربران گوشی موبایل را در نظر نمیگیرند ولی امکاناتی برای گوشیهای موبایل در طراحی سایت، پیاده میکنند.
توصیه ما این است که اگر سایتی مانند خبرنامه و مجلات اینترنتی دارید استفاده از AMP تأثیر مثبتی دارد ولی اگر فروشگاه آنلاین هستید، بهتر است از این ابزار استفاده نکنید، چون همانطور که گفتیم، AMP تمام استایلهای CSS را نادیده میگیرد و کد های جاوا اسکریپت را حذف میکند. با این حساب، سایت، جذابیت بصری نخواهد داشت و مناسب فروشگاه آنلاین نیست.
جمعبندی
همانطور که گفتیم، یکی از مهمترین ویژگیهای پروژه AMP این است که گوگل آن را معرفی کرده و پشتیبانی میکند. به علاوه این سرمایهگذاری گوگل قطعاً هوشمندانه بوده است چرا که بیشترین کاربران اینترنت، کاربران گوشی موبایل هستند. شاید وقتی تازه AMP داشت معرفی می شد، بسیاری به ظاهر ساده صفحات، ایراد میگرفتند ولی حالا مشخص شده برای کاربر بی حوصله امروزی، ممکن است جزییات هم چندان مهم نباشد و ظاهر زیبای سایت قربانی سرعت بارگذاری شود.
آمارهایی که از کارایی AMP و میزان رضایت کاربران از آن، منتشر میشود، بسیار قابل توجه است، در ضمن فراموش نکنید که سرمایهگذاری گوگل تنها منتهی به اینها نیست و ممکن است در آینده AMP جایگزین ویژگی ریسپانسیو شود.