در سال های اخیر اکثر شرکت ها و مهندسین در تلاش بوده اند که دستگاه هایی ایجاد کنند که انسان را به بعد دیگری برده و باعث سرگرمی و هیجان کاربر شوند و در عین حال این کار در راستای اهداف برندشان باشد.
این مسیری است که بارها توسط افراد مختلف طی شده است ولی دلیل اینکه در سال های اخیر واقعیت مجازی اینقدر رواج پیدا کرده است ممکن است به خاطر بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی و کاربران آن ها باشد که همواره به دنبال تجربه های جدیدتر و واقعی تر هستند. حال سؤال این است که با گسترش تکنولوژی های واقعیت مجازی آیا این ویژگی وارد صنعت طراحی سایت هم خواهد شد؟
کاربرد واقعیت مجازی در وب
بسیاری از شرکت های بزرگ به دنبال واقعیت مجازی نیستند و استفاده از این تکنولوژی برای آن ها سود مستقیم و مشخصی نخواهد داشت. ولی در طرفی دیگر افرادی هستند که در شرکت های بزرگ کار میکنند و به تأثیر واقعیت مجازی و کاربردی بودن آن در وب و طراحی وب سایت ها اعتقاد دارند. برای مثال Brandon Jones مهندسی در شرکت گوگل که واقعیت مجازی را در یکی از پروژه ها در کروم پیاده سازی کرد یا یک تیم کوچک در شرکت موزیلا به مدیریت Josh Carpenter که در حال پیاده سازی واقعیت مجازی بر روی فایرفاکس هستند، از جمله این افراد میباشند.
(توضیحات Josh Carpenter را در مورد واقعیت مجازی و پیاده سازی ان در دنیای وب میتوانید در این ویدئو ببینید).
پروژه هایی مثل AltspaceVR یا Beebola وجود دارند که امکان تجربه واقعیت مجازی را به صورت عمومی و در مرورگر کاربر یا در پلت فرم هایی مثل Vizor فراهم میکنند. در پلت فرم Vizor حتی میتوانید محتوای واقعیت مجازی برای وب ایجاد کنید بدون نیاز به اینکه یک برنامه نویس حرفه ای باشید. همچنین اپلیکیشن هایی برای موبایل وجود دارد که با استفاده از آن ها به همراه عینک های واقعیت مجازی میتوانید تماس های تلفنی به صورت واقعیت مجازی داشته باشید و احساس کنید که در کنار عزیزانتان هستید.
چرا واقعیت مجازی در دنیای وب و طراحی سایت در حال رواج است؟
زیرا وب و اینترنت یک محیط باز است که از هر دستگاهی قابل دسترسی است و همچنین کاربران اینترنت روز به روز به دنبال سرعت بیشتر و رسیدن به خواسته خود به صورت هر چه سریعتر هستند.
حال ترجیح با شماست! میتوانید بر روی بخش کوچکی از کاربران تمرکز کنید که حاضرند برای داشتن تجربه بهتر و جدیدتر هر هزینه ای را انجام دهند یا گروه عمده کاربران را در نظر بگیرید که به دنبال تکنولوژی های جدید نیستند و هزینه ای هم برای آن پرداخت نمیکنند.
آینده قابل پیش بینی نیست ممکن است روزی برسد که اکثر وب سایت ها از واقعیت مجازی استفاده کنند و کاربران تجربه کاملاً متفاوتی از وب داشته باشند.