محتوای نیچ اثرگذار می تواند مخاطبان زیادی را به دست آورده و به راحتی کسب و کار شما را به سمت موفقیت و پیشرفت سوق دهد. از همین رو در زمان تلاش برای بازاریابی محتوا لازم است تا اطمینان حاصل کنید که محتوای نیچ اثرگذار کاملا با صنعت انتخاب شده در ارتباط است و برای سایر افراد مفید می باشد.
دانستنی های مفید در خصوص محتوای نیچ اثرگذار:
محتوا پادشاه است. حتی در بازارهای نیچ باز هم تولید محتوای نیچ اثرگذار می تواند فعالیت شما را رونق دهد. اما وقتی نوبت به صنایعی می رسد که اصطلاحات فنی، مقررات سختگیرانه، مخاطبان محدود و اغلب جزئیات غیرقابل درک و دور از واقعیت روزمره دارد، ایجاد آن محتوا اغلب می تواند یک چالش غیر قابل حل به نظر برسد. در حالی که کنفرانس های بازاریابی دیجیتال مطالعات موردی فوق العاده ای را از برند موفق FMCG به نمایش می گذارد، به راحتی می توان متوجه شد که برای محتوایی که کمتر هیجان انگیز می باشد، چگونه بازاریابی نمایید.
شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شود که چگونه ما، به عنوان بازاریاب در محیط های عمومی، محصولات پیچیده و خاص را تبلیغ کرده و برای آنان محتوای نیچ اثرگذار تولید کنیم که از بین رقبا متمایز شود و مخاطبان هدف ما را جذب کند. در این راه استراتژی شما برای اثبات ارزش بازاریابی محتوا در نیچ هایی که در بسیاری موارد، محدود و خاص هستند، بسیار مهم است. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم چگونه می توانیم برای این نیچ ها محتوای نیچ اثرگذار تولید نماییم.
– روی آن هدف تمرکز کنید
مرحله اولیه تولید محتوای نیچ اثرگذار این است که متوجه شوید دقیقاً چرا محتوا تولید می کنید و به چه منظور این کار را انجام می دهید. بسیاری از سرخوردگی هایی که در بسیاری از بازاریابان B2B مشاهده می کنیم به این خاطر است که نوع محتوا آنها در صنایع دشوار، تخصصی یا تحت نظارت تولید می شود که از این باور ناشی می شود آنها نمی توانند بازاریابی محتوایی “هیجان انگیز” را انجام دهند. البته نمی توان منکر این موضوع شد که تولید محتوای نیچ اثرگذار برای صنایع تخصص دشوار است اما راه حل هایی نیز دارد.
اولاً، بازاریابی به معنای ایجاد چیزی هیجان انگیز نیست. بلکه درباره خرید محصولی است که قابل خرید است. این شغل در مورد اطلاع رسانی به مخاطبانی است که می توانید آنها را قانع نمایید و به آنها پاسخ دهید که چرا باید به آنچه شما پیشنهاد می دهید اعتماد کرده و خرید کنند.
ثانیاً، اهدافی که در بازاریابی به دنبال آن می باشید گاها بسیار متفاوت است و لازم است تا با توجه به نوع فعالیت و کسب و کار خود آنها را تغییر دهید.
شما قطعا در بحث تولید محتوای نیچ اثرگذار و بازاریابی مخاطبی دارید که از قبل با مشکل مربوطه درگیر بوده و مایل است به آنچه شما به لو پیشنهاد می دهید گوش دهد. لذا لزوماً نیازی نیست که آنها را با چیزی عجیب و غریب و آنقدر متحیر و شگفت زده کنید که باعث شود آنها خیره شوند. چنین استراتژی ای به هر حال تأثیر محدودی در بسیاری از صنایع خواهد داشت.
در عوض، شما فقط باید آنها را در زمان مناسب پیدا کرده و به زبان آنها صحبت کنید.
این کار با شناخت مخاطبان شروع می شود. مهم نیست که حوزه ای که در آن کار می کنید چقدر تخصصی است، حتی ممکن است محتوای نیچ اثرگذار در مورد چیزی باشد که اکثر مردم درباره آن نشنیده اند، اما مطمئن باشید که شما در جایی مخاطبی خواهید داشت. از طریق محتوای موثر و جذاب، می توانید این افراد علاقه مند را به مشتری تبدیل کنید.
تحقیقات دست اول یکی از بهترین روش ها برای درک نه تنها مخاطبان شما، بلکه آنچه آنها می خواهند بدانند، است. این امر بسیار حیاتی است زیرا نوع محتوایی را که تولید می کنید شکل می دهد و به شما در یافتن لحن مناسب صحبت کمک می کند.
یکی از نکات کلیدی در بحث تولید محتوای نیچ اثرگذار این است که مخاطبان هدف شما در زمینه خود چقدر متخصص هستند. ایجاد محتوای بسیار ساده یا پیشرفته زمان زیادی نیاز ندارد، اما ایجاد محتوایی که بیش از حد ساده باشد می تواند به طور بالقوه ارزش نام تجاری شما را کاهش دهد. اگر در حال حاضر محتوایی دارید که از آنها برای جذب مخاطب و پرورش مشتریان احتمالی استفاده می کنید، ( همانند داده های CRM شما) می توانند نقطه شروع خوبی برای تعیین این باشد که چه چیزی کار می کند و چه چیز کار نمی کند. شما در زمان تولید محتوای نیچ اثرگذار باید به این سوال پاسخ دهید که فعالترین دنبال کنندگان و مشتریان شما با چه محتواهایی درگیر هستند؟ چه چیزی باعث می شود آنها از پیام برند شما خوششان آید؟
توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله
نحوه تحقیق و انتخاب بهترین نیچ برای شروع بازاریابی محتوا را مطالعه نمایید.
هنگامی که شروع به تقسیم بندی مخاطبان خود می کنید، همبستگی هایی در محتوا پیدا می کنید که آنها را در مراحل مختلف خرید مشتری جذب می کند. ارزشمندترین بخش ها را از دید مخاطب بیابید، محتوایی را که برای آنها جذاب است (و نیست) درک کنید و از این بینش برای تولید محتوای نیچ اثرگذار خود استفاده کنید. همین رویکرد را برای داده و تجزیه و تحلیل آنها اعمال کنید و با ذینفعان اصلی در کسب و کار خود صحبت کنید. مدیران اجرایی و به ویژه تیم های تجاری، افرادی که به صورت حضوری با مشتریان احتمالی شما و مشتریان فعلی صحبت می کنند، می توانند تأثیر بسزایی در درک سوالات آنها داشته باشند.
رقبای شما درباره چه چیزی صحبت می کنند؟
حتی در صنایع نوظهور و بخش های نیچ، همیشه رقابت وجود خواهد داشت اما این مورد لزوماً چیز بدی نیست. در واقع می توانید از این رقابت به نفع خود استفاده کنید.
به رقبای خود نگاه کنید تا ببینید چگونه از محتوا برای جذب مخاطبانی که برای به دست آوردن آنها رقابت می کنید، استفاده می کنند. در بیشتر اوقات، مواردی را خواهید یافت که رقبا کارها را به خوبی انجام می دهند، اما همچنین مناطقی نیز وجود دارد که دارای چالش و بحث است. این ممکن است شکافی باشد که بتوانید از آن استفاده کنید. لازم است تا در این مرحله برای محتوای نیچ اثرگذار به مسائل به صورت جدی تر و البته استراتژیک تر نگاه کنید.
در برخی از نیچ ها، پیدا کردن یک رقیب خوب ممکن است گاهی اوقات یک چالش باشد، به ویژه اگر شرکت شما شرکتی واقعاً منحصر به فرد باشد که خدمات خاصی را نیز ارائه دهد. در این حالت، بهتر است با مشاغلی که به نوعی همپوشانی دارند، خود را مقایسه کنید، حتی اگر فقط یک محصول یا خدمات را به اشتراک می گذارید باز هم نیاز است تا مقایسه و بررسی را انجام دهید.
نگاه کردن به رقبای بزرگتر و آنچه در صنعت اتفاق می افتد نیز مهم است. روندهای کلی وجود دارد که برای مخاطبان خاص شما صدق می کند لذا شما باید این روند ها را بیابید و کلمات کلیدی که باعث ایجاد ترافیک ورودی می شوند را فرا بگیرید. محتوای شما ممکن است درخشان و جذاب باشد اما هنوز باید بر روی آن کار کنید. هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب مربوط به صنعت شما در دستیابی به این مهم بسیار اهمیت دارد.
وسوسه این است که کلمات کلیدی با حجم بالا را در تولید محتوای نیچ اثرگذار خود هدف قرار دهید، به ویژه هنگامی که اعداد در مقایسه وجود دارند، می تواند تاثیرات آنها را چندین برابر نمایید. با این حال، این بخش، جایی است که بسیاری از برند های سقوط می کنند. شانس رتبه بندی در صفحه اول بسیار کم است و به همین دلیل برای اینکه افراد شانس خود را بیشتر نمایند از این نیچ ها بهره می برند.
درست بیان نمودن و لحن کلام نیز در تولید محتوای نیچ اثرگذار بسیار مهم است. اگر بیش از حد فنی یا خاص عمل کنید، خطر از دست دادن مخاطبان خود را دارید. از سوی دیگر اگر محتوای بسیار ساده تولید کنید، ممکن است در معرض آسیب به نام تجاری و شهرت قرار گیرید. ممکن است شما قبلاً دستورالعمل های تجاری خاصی را برای این مورد در نظر گرفته باشید اما باید همواره تلاش نمایید تا در گفتار از لحنی استفاده کنید که مشتری در گام اول متوجه شود و در گام بعد نسبت به آن جذب گردد.
رسانه ای که شما آن محتوا را ارائه می دهید نیز اهمیت دارد. مخاطبان مختلف پذیرای محتوا در قالب های مختلف خواهند بود، بنابراین مناسب ترین پیام را برای محتوایی که منتقل می کنید باید انتخاب نمایید
همچنین مهم است که از دانش و تجربه متخصصان خود استفاده کنید. تولید محتوای نیچ اثرگذار با استفاده از این تکنیک عمل خوبی است. مطرح کردن متخصصان می تواند در ایجاد اعتبار و جایگاه نام تجاری شما به عنوان یک متخصص در این زمینه بسیار قدرتمند باشد. چیزی که جزء اصلی فعالیت های به روز رسانی Google EAT است.
– اطلاع رسانی موثر
اگر محتوا دیده نشود اثری ندارد. به نظر می رسد درک این موضوع به اندازه کافی ساده است اما بارها و بارها می بینیم که برند ها زمان، انرژی و هزینه خود را روی محتوایی سرمایه گذاری می کنند ، اما آن را در گوشه ای از وب سایت قرار می دهند تا خاک بخورد.
به این فکر کنید که مخاطبان شما چگونه محتوایی را که ایجاد کرده اید پیدا می کنند. آیا آنها را به آسانی کشف خواهند کرد؟ یا چیزی است که شما باید به طور مستمر آن را تبلیغ کنید؟ محتوای نیچ اثرگذار. باید قابل کشف باشد. شما با این کار می توانید به موتورهای جستجو برای پیدا کردن، درک و فهرست بندی محتوا و به صور موثر مخاطبان کمک نمایید. اگر محتوای شما نیاز به تبلیغ دارد، در مورد مخاطبانی که باید به آنها دسترسی پیدا کنند و محل فعال بودن آنها برای به حداکثر رساندن تأثیر استراتژی تبلیغ فکر کنید.
برای برند های B2B، می توانید از بسترهای شبکه های اجتماعی حرفه ای مانند LinkedIn برای تبلیغ محتوا استفاده کند. می توانید آن را با گروه های اجتماعی خاص صنعت، بخش های مخاطب یا حتی تأثیرگذار های خرد در بخش خود به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید بازخورد مستقیم مخاطبان را از طریق نظرات و اشتراک گذاری مشاهده کنید که نشان می دهد محتوای شما چقدر جذاب است.
شما باید درباره کلمات کلیدی خاص صنعت در مورد محتوایی که تولید می کنید تحقیق کنید. حتی اگر حجم آن کم به نظر می رسد، ارزش این را دارد که عبارات را (همراه با کلیدواژه های بلند) هدف قرار دهید زیرا اینها فرصتی برای رتبه بندی برای اصطلاحات بسیار مرتبط فراهم می کنند. محتوای شما قطعا هجوم عظیمی از ترافیک را نخواهد دید، اما کسانی که آن را به صورت ارگانیک کشف می کنند به احتمال زیاد در لیست مخاطبان هدف شما قرار می گیرند بنابراین شانس بسیار بیشتری برای تبدیل ارائه می دهند. این امر به ویژه زمانی اهمیت دارد که شما در یک صنعت هستید که بیشتر ترافیک شما از منابع ورودی ناشی می شود. برای تولید محتوای نیچ اثرگذار، در نظر داشته باشید که مخاطبان به طور جدی به دنبال آنچه شما انجام می دهید، هستند زیرا ماهیت مشکلی را که دارند درک می کنند لذا به دنبال راه حل خواهند بود.
تحقیقات کلمات کلیدی خاص صنعت همچنین به شما این دیدگاه واضح را می دهد که مخاطبان شما از محتوای قابل کشف شما چه می خواهند. این به عنوان یک ابزار تحقیقاتی، بهینه سازی کلمات موجود، کمک به برنامه ریزی آینده شما و اطمینان از اینکه همیشه اطلاعات مورد نظر خود را در اختیار آنها قرار می دهید، ضروری است.
جمع بندی
نزدیک شدن به نشریات صنعت و تولید محتوای نیچ اثرگذار می تواند بسیار پردرآمد باشد زیرا در حال حاضر مخاطبین زیادی به آن علاقه نشان می دهند. اینگونه محتواها اعتبار بیشتری به کار شما می بخشند و از طرف منابع معتبر نیز به رسمیت شناخته می شوند.
از داده های CRM نیز می توان برای جستجوی استراتژی های موثر ن استفاده کرد. اطلاعات مربوط به نحوه بازاریابی مخاطبان و پاسخ های آنها بینش ارزشمندی را در مورد موثرترین روشهای ارتباطی ارائه می دهد. این مورد می تواند به شما کمک کند تا محتوای نیچ خود را برای به دست آوردن بهترین نتایج طراحی کنید.
در هر صنعت تخصصی که در آن کار می کنید، ایجاد محتوای جذاب که با مخاطبان شما ارتباط داشته باشد امکان پذیر است و برای یک کمپین موفق ضروری است.