وقتی صحبت از طراحی وب سایت میشود، باید مطمین شوید که نسبت به رقبایتان متمایز هستید. یک سایت خوب ویژگی هایی دارد که لازم است شما هم آنها را بدانید و به آنها عمل کنید. یک وب سایت با کیفیت بالا برای موفقیت کسبوکار شما ضروری است. این کیفیت اولین برداشتی است که مشتریان بالقوه از شما و کسب و کار شما خواهند داشت. مشتریان بالقوه یعنی افرادی که پتانسیل این را دارند که مشتری شما باشند.
همچنین ارزشیابی منظم سایت شما بسیار مهم است. زمان تغییر میکند و وب سایت شما باید اهداف بازاریابی فعلی شما را منعکس کند. مشاغل کوچک نیز از طراحی مجدد سود میبرند.
یک وب سایت خوب لازم است یک سری ویژگیها داشته باشد. داشتن این ویژگیها به سه نتیجهی عالی منجر میشود؛
- 1- در ذهن بازدید کننده ماندگار میشوید.
- گوگل شما را میشناسد و در سئو به شما کمک میکند.
- بازدید کننده با اعتماد به شما تبدیل به مشتری میشود.
پس حتما این نکات را رعایت کنید و اگر فکر میکنید مطلبی هست که از دید ما پنهان مانده، آن را برایمان بنویسید تا در نوشتن این مقاله سهیم شوید.
1. پیمایش آسان
یکی از ویژگیهای وب سایت خوب شما باید منوی ساده باشد. منوی ساده یعنی دسترسی سریع مخاطب به هر چیزی که به آن نیاز دارد. پیمایش وبسایت شما باید آسان باشد. اگر افراد نتوانند به راحتی آنچه را که در وب سایت شما جستجو میکنند پیدا کنند، به سایت رقبایتان میروند. به طور مثال سایت مدیر سبز دستهبندی خوبی دارد.
2. طراحی ریسپانسیو
بسیاری از افراد برای بازدید از وبسایتها و خرید از دستگاههای تلفن همراه استفاده میکنند. حتی همین الان هم احتمالا شما با تلفن همراهتان دارید این نوشته را میخوانید. شما باید وبسایت خود را با صفحههای مختلف تطبیق دهید تا برای بیشتر افراد جذاب باشد. اندازه تلفنهای همراه مانند تبلتها ، لپتاپ ها و رایانههای رومیزی دارای اندازههای مختلف هستند. طراحی ریسپانسیو باعث میشود همه دستگاههای متصل به اینترنت وبسایت شما را همانطور که خودتان به درستی تنظیم کردهاید، نمایش دهند.
3. چشمنواز بودن
وب سایت شما باید زیبا به نظر برسد. شما باید رنگهای دلپذیری را انتخاب کنید که با لوگو و مارک تجاری شرکت شما مطابقت داشته باشد. البته فراموش نکنید که فضای سفید به همان اندازهی مطالب و المانها مهم است. طراحی سایت شما نباید خیلی درهم و برهم و شلوغ باشد زیرا کمتر حرفهای به نظر میرسد و خواندن آن سختتر است.
ترکیب رنگ یک وبسایت باید متناسب با نوع سایت باشد. علاوه بر این، باید بتواند تاثیر مثبتی روی ذهن مخاطب بگذارد تا ناخودآگاه به سایت شما علاقمند شود. اگر ذهن شما در یک فضا احساس آرامش بکند، قطعا به آن تمایل خواهد داشت و از آن اثر میپذیرد.
4. دکمه های دعوت به اقدام
یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی وبسایت، فراخواندن کاربران به اقدام است. تقریبا در تمام صفحات به دکمههای دعوت به اقدام نیاز دارید. اینها باعث میشود که افراد بتوانند راحت با سایت شما کار کنند و اقدامات دلخواه شما را انجام دهند. دکمههای دعوت به اقدام اگر حرفهای طراحی شوند، میتوانند تاثیر زیادی در جذب کاربر داشته باشند.
5. کلمات کلیدی مربوطه
کلمه کلیدی یکی از پایهایترین اصول جذب کاربر جدید به سایت و سئو است. اگر تخصص شما، باغبانی است، گوگل باید شما را به این شغل و رشته بشناسد. پس حتما باید مطالب و دسته بندیها متناسب با موضوع سایت باشند. کلمههای کلیدی کلمات کلماتی هستند که افراد ممکن است در رابطه با تجارت شما جستجو کنند. شاید فکر کنید کلمهی کلیدی فقط یک کلمه است. ولی واقعیت این است که کلمات کلیدی میتوانند عبارت هم باشند. به طور مثال “کفش” می تواند یک کلمه کلیدی باشد. ولی “کفش زنانه مخصوص اسکی” هم یک کلمه کلیدی محسوب میشود. البته شاید لفظ”عبارت کلیدی” بهتر باشد. ولی خب “کلمه کلیدی” بیشتر بین هموطنان ما جا افتاده…
در هر صورت آنچه که مهم است این است که حتما روی این موضوع کار کنید چون اساس سایت شماست.
6. صفحه دربارهی ما
وقتی افراد با یک بیزنس تعامل میکنند، میخواهند با آن کسبوکار ارتباط برقرار کنند. در فضای مجازی، انتخابهای زیادی وجود دارد.پس باید بتوانید مخاطب را مجاب کنید که با سایت شما بماند. برای این کار، می توانید با گفتن داستان خود در صفحهی دربارهی ما ، خودتان را از رقبایتان متمایز کنید. در این صفحه، میتوانید در مورد کسب و کار خود، دلیل راه اندازی آن و برتری خودتان از سایر مشاغل و … بنویسید. اما مواظب باشید داستان را کلیشهای و تکراری نکنید. شما می خواهید برجسته باشید، نه اینکه شبیه بقیه باشید.
فراموش نکنید که یک درباره ی مای حرفه ای و گاهی اوقات صمیممی(با توجه به نوع وب سایت) جزو ویژگی های یک سایت خوب است.
7. ایمیل و آدرس های فیزیکی
حتماً آدرس ایمیل به همراه فرم تماس را ارائه دهید. به این ترتیب افراد میتوانند مستقیماً از طریق حساب ایمیل خود با شما ارتباط بگیرند. قرار دادن آدرس فیزیکی یک راه عالی برای افزایش اعتبار آنلاین است. وقتی آدرس فیزیکی شرکت را در سایت ثبت کنید، ثابت میکنید که وجود خارجی دارید. حتی اگر مخاطب، نخواهد به شرکت شما مراجعه حضوری داشته باشد، باز هم با دیدن آدرس شما و حتی عکسهایی از شرکت شما، کمی احساس اعتماد به او میدهد.
ساعات کاریتان را هم بنویسید و در گوگل ثبت کنید. تا مخاطب خیالش از بابت حضور شما راحت باشد.
8. نمادهای رسانههای اجتماعی و دکمههای اشتراکگذاری
تز دیگر ویژگی های یک سایت خوب، رسانه های اجتماعی یک ابزار ارزشمند برای تجارت شما است. اطمینان حاصل کنید که نمادهای رسانههای اجتماعی و دکمههای اشتراکگذاری اجتماعی دارید. این علامتها روشهای بسیار خوبی برای ارتباط افراد با شما و به اشتراکگذاری مطالب شما هستند. یک سایت خوب مطالب خوبی دارد پس لازم است که مخاطبان بتوانند مطالبش را به اشتراک بگذارند.
9. لوگو
شما باید مطمئن شوید که نام تجاری خود را با رنگها و لوگوی ثابت میسازید. این امر باعث میشود کسب و کار شما در ذهن مخاطب ماندگار شود و به راحتی شناسایی شود. لوگو داشتن یک معنی دیگر هم دارد: اینکه کسب و کار شما معتبر است و قرار است آنقدر ماندگار باشد که لوگو برای آن طراحی کردهاید.
لوگو در شبکههای اجتماعی هم میتواند استفاده شود. در پرچم شرکت، سایت، مهر و حتی لباس مشترک کارکنان هم کاربرد دارد.
10. شماره تلفن
با ارائه یک شماره تلفن، تمام راههایی که شخص میتواند با شما تماس بگیرد را پوشش میدهید. برخی افراد ترجیح میدهند از طریق تلفن، از طریق ایمیل یا حتی از طریق پیام رسانی در شبکه های اجتماعی با شما تماس بگیرند. پس بهتر است که تمام این راهها را برای آنها هموار کنید. پس اگر میخواهید سایت خوبی داشته باشید، این بخش را هم فراموش نکنید.
11. وبلاگ
از دیگر ویژگیهای یک سایت خوب، این است که حرفی برای گفتن داشته باشد. برخی وبلاگ راه دیگری برای ارتباط با مخاطبان است. یک راه عالی برای بازگشت مجدد آنها به وب سایت شما. در به روزرسانیهای خود منظم باشید. برای به روزرسانیها از قبل برنامهریزی کنید و محتوا داشته باشید. این آمادهسازی باعث میشود که بتوانید طبق نظم مورد نظرتان پیش بروید. به طور مثال قسمت مقالات سایت ما را ببینید.
12. داشتن مجوز از مراجع قانونی
البته یک طراح سایت میداند که داشتن مجوزهایی مثل اینماد، لزوما به معنی درستکار بودن صاحب کسب و کار نیست. ولی هنوز هم بسیاری از افراد اگر سایتی را نشناسند، به قسمتهایی مثل درباره ما، آدرس، مجوز ها و … میگردد. پس بهتر است که آنها را داشته باشید. یک سایت خوب حتما از نظر قانونی هم خوب است!!
13. افتخارات و جوایز کسب شده
اگر مدرک دورهی خاصی دارید، اگر افتخار خاصی نصیبتان شده، یا لوح تقدیرهایی گرفتهاید، حتما آنها را در قسمت افتخارات(که میتواند زیرمجموعهی درباره ما باشد) اضافه کنید. البته که مهارت خیلی مهمتر از مدرک است ولی مدرک میتواند ثابت کند که مهارتهای خوبی دارید. پس این قسمت افتخارات را هم فراموش نکنید. یک سایت خوب، حاصل زحمات یک تیم خوب است.
14. بهروز باشید
به روز بودن ظاهر سایت، مانند دکور یک فروشگاه است. تصور کنید دو مغازه کنار یکدیگر هستند که محصولات کاملا مشابهی دارند ولی دکور یکی از آنها قدیمی و نامرتب است و دکور دیگری، به روز و شیک… ترجیح میدهید از کدام یک خرید کنید؟ یک وب سایت با دکور، ببخشید با طراحی(!!!) به روز و زیبا هم همین است. در فضای رقابتی امروزه، لازم است که از هر نظر سعی کنید بالاتر یا حداقل حداقل هم سطح رقبا باشید. به روز بودن از ویژگیهای یک سایت خوب است.
تفاوتی ندارد که آیا برای اولین بار یک وب سایت ایجاد میکنید یا در حال طراحی مجدد وب سایت قبلیتان هستید، مطمئن شوید که این ویژگیها را شامل میشود. این که کسی با وبسایت شما احساس راحتی کند یک ویژگی فوق العاده است که باعث می شود.