یک کمپین تبلیغاتی در واقع یک تبلیغ یا مجموعه از تبلیغات هدفمند است که برای گروه خاصی از مخاطبین طراحی شده اند. هدف اصلی هر کمپین تبلیغاتی، افزایش آگاهی عمومی نسبت به یک برند و در نهایت، افزایش تعاملات میان مشتریان و برند است. موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، به پارامترهای مختلفی از جمله انتخاب کانال تبلیغات، استراتژی و تاکتیک بستگی دارد.
ما در این مقاله قصد داریم به یک پرسش پاسخ دهیم: کمپین های تبلیغاتی چه اهدافی دارند و چه تاثیری در کسب و کار شما می توانند داشته باشند؟ در ادامه نیز ایده هایی در خصوص طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق ارائه خواهیم داد.
چرا کمپین تبلیغاتی مهم است؟
کمپین های تبلیغاتی می توانند به رشد کسب و کار شما کمک کنند. بدون حضور تبلیغات، شما نمی توانید محصولات فوق العاده خود را به جهان معرفی کنید، مشتری پیدا کنید و سطح فعالیت خود را گسترده کنید. کمپین های تبلیغاتی به شما کمک می کنند تا بهترین استراتژی ها و موثر ترین تاکتیک ها را برای کسب و کار خود پیدا کرده و به بهترین شیوه آن ها را پیاده سازی کنید.
تاکتیک های تبلیغاتی
با هر کمپین جدیدی، شما تجربه بیشتری کسب خواهید کرد، از دیدگاه های ارزشمند مشتریان خود آگاه خواهید شد، اشکالات خود در زمینه ارائه خدمات، محصولات و یا شیوه معرفی محصول را پیدا کرده و اطلاعات کافی برای بهبود شرایط خود در بازار کار کسب خواهید کرد.
بهبود شرایط برند
تمام این موارد تنها در صورتی امکان پذیر هستند که شما به عنوان دارنده یک کسب و کار، بتوانید اهداف تبلیغات را به شکل واقع بینانه ای تعیین کنید. این اهداف باید روشن، واضح، واقع بینانه و قابل دستیابی باشند. تنها در این صورت است که می توانید با استفاده از داده های موجود، استراتژی های و تاکتیک های تبلیغاتی مناسبی را طراحی کنید و از تمام قدرت و منابع موجود، برای بهبود شرایط برند خود استفاده کنید.
اهداف کمپین های تبلیغاتی
شما می توانید با یک کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی شده به اهداف مختلفی در تجارت و کسب و کار خود دست پیدا کنید. رایج ترین اهداف کمپین های تبلیغاتی عبارتند از:
- معرفی یک محصول جدید.
- به دست آوردن مشتریان جدید.
- افزایش آگاهی از برند
- معرفی ارزش های مهم برند به مشتریان
- تشویق کاربران به استفاده از خدمات برند شما
- ایجاد انگیزه برای انجام اولین خرید در افراد
- بازگرداندن مشتریان قدیمی به برند
- What is an Advertising Campaign: Ideas, Examples
- آموزش رهبران و فروشندگان نمایندگی های مختلف کمپانی
- افزایش فروش.
- بهبود سطح شناخت از برند.
زمانی که اهداف خود را مشخص کردید، با دید بهتری به سراغ طراحی کمپین تبلیغاتی خواهید رفت. در چنین شرایطی، انتظارات واقع بینانه ای از کمپین طراحی شده خواهید داشت. پس از آگاهی از این دو گام، می توانید مثال ها، تاکتیک ها و ایده های مختلفی را برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی بسیار موفق، پیاده سازی کنید.
بررسی چند مثال و ایده کاربردی برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی موفق
سرویس های آهن ربایی: بازدیدکنندگان سایت شما، پیش از آنکه محصول یا خدماتی را از شما خریداری کنند، باید راه زیادی را طی کنند. آن ها باید سایت شما را به خوبی مطالعه کنند، نظرات سایر کاربران را بخوانند، قیمت های شما را با سایر رقیبان مقایسه کنند تا در نهایت بتوانند یک کالا یا خدمات را با خیالی راحت از شما خریداری کنند.
تاکتیک برد-برد
به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی این راه طولانی را برای آن ها کوتاه کنید. در ازای ثبت نام در خبرنامه برند خود، به آن ها کوپن تخفیف بدهید یا یک تخفیف کلی بزرگ را برای خرید اول آن ها در نظر بگیرید. این یک تاکتیک برد-برد است.
مشتریان شما می توانند بدین ترتیب کالا یا خدمات مورد علاقه خود را به راحتی خریداری کنند، شما نیز توانسته اید ضمن ارائه محصول و فروش آن، جامعه مشتریان خود را گسترده تر کنید. به عنوان مثال، برند GAP از این استراتژی استفاده کرده است و بازدیدکنندگان وب سایت این برند، می توانند در ازای ثبت نام در خبرنامه GAP، یک تخفیف 25 درصدی دریافت کنند.
تبلیغات متنی:
یکی از روش های ایده آل برای طراحی تبلیغات هدفمند، استفاده از شکل متنی تبلیغات است. به عنوان مثال، شما اگر فروشنده لوازم و لباس های ورزشی هستید، می توانید با قرار دادن تبلیغات متنی در وبلاگ ها و وب سایت های مربوط به ورزش، مشتریان ایده آل خود را پیدا کرده و و فروش خود را افزایش دهید.
ساخت تبلیغات متنی
از آنجایی که علاقه مندان به ورزش بخش بزرگی از جامعه مشتریان شما را پوشش می دهند و از سوی دیگر، این افراد بیشتر در وبلاگ ها و وب سایت ها به دنبال اخبار ورزشی هستند، شما می توانید به راحتی جامعه هدف خود را پیدا و شناسایی کنید. ساخت تبلیغات متنی هزینه ای ندارد و شما می توانید با کمک نرم افزارهایی، از جمله AdSense گوگل، این کار را به راحتی انجام دهید.
تبلیغ
شرکت TechCrunch که یک منبع قابل اعتماد آنلاین در خصوص جدیدترین اخبار حوزه تکنولوژی است، جدیدترین گوشی های سامسونگ را در وب سایت خود تبلیغ می کند؛ چرا که به احتمال زیاد افرادی که به دنبال اخبار مربوط به جدیدترین تکنولوژی ها هستند، از گوشی های جدید سامسونگ نیز استقبال می کنند.
برگزاری مسابقات
مردم عاشق رقابت هستند و مسابقات می توانند نرخ تعامل مشتریان با برند را بسیار افزایش دهند. یکی از آسان ترین روش ها برای تبلیغ نام یک برند یا یک محصول جدید، برگزاری مسابقات است. شما می توانید این مسابقات را در اینستاگرام، فیس بوک و وب سایت خود اجرا کنید. شما حتی می توانید در این راه از اینفلوئنسر ها نیز کمک بگیرید.
استارباکس
شما می توانید در قالب مسابقه، برند و محصول خود را معرفی کنید، اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان خود قرار دهید و با تولید محتواهای جذاب و هدفمند، کاربران را به مشارکت تشویق کنید. در سال 2014 میلادی، استارباکس یک مسابقه تحت عنوان جام سفید برگزار کرد.
در این مسابقه، مشتریان این برند می توانستند لیوان قهوه خود را طراحی کنند. در نتیجه این مسابقه ساده، برند استارباکس توانست چیزی در حدود 4000 طرح را در مدت سه هفته دریافت کند. در نهایت نیز اثر برنده به مدت محدود بر روی لیوان های استارباکس چاپ شد. این کمپین تبلیغاتی، نرخ تعامل مشتریان و عرضه برند به مشتریان جدید را بسیار افزایش داد.
بهترین استراتژی ها برای تبلیغات
ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با اهمیت طراحی یک کمپین تبلیغاتی و تاثیرات مثبت آن بر روی برندتان آشنا کنیم. در ادامه نیز چند ایده جالب، موثر و کم هزینه را که اکثر برندهای بزرگ دنیا در کمپین های تبلیغاتی خود به کار می برند، معرفی کردیم. امیدوار هستیم که آنچه که در این مقاله ارائه شده بتواند به شما در انتخاب بهترین استراتژی ها برای تبلیغات و رشد و گسترش برندتان، کمک کند.