در این مقاله قصد بررسی طراحی بنر را داریم. در واقع قصد داریم بدانیم طراحی بنر تبلیغاتی از چه طریقی انجام میشود؟ همچنین به بیان مفاهیم مشابهی همچون نرمافزار طراحی بنر تبلیغاتی، آموزش طراحی بنر سایت، آموزش طراحی بنر تبلیغاتی، طراحی بنر اینستاگرام، اصول طراحی بنر، طراحی بنر مغازه، قیمت طراحی بنر تبلیغاتی، طراحی بنر آنلاین خواهیم پرداخت. با ما باشید.
طراحی بنر به عنوان خط مقدماتی در نمایش یک کسب و کار به شمار میآید. بنر به عنوان یک وسیله برای انتقال اطلاعات به کار میرود. بنر هم میتواند در جایگاههای تبلیغاتی در سطح شهر قرار بگیرد و هم اینکه در فضای اینترنت به عنوان به عنوان بنر تبلیغاتی اینترنتی مورد استفاده واقع شود. البته بنرها علاوه بر بحث تبلیغ در بحث اطلاع رسانی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال هنگام اطلاع رسانی همایش و جلسات نیز از انواع بنرهای اطلاع رسانی نیز میتوان استفاده کرد. با این حال طراحی بنر اصلا کار سادهای نیست زیرا نیاز به مجموعهای از مهارتها دارد. یک بنر بایستی به صورت جذاب طراحی شده باشد و بتواند مخاطب را در عرض چند ثانیه حسابی درگیر کند تا مخاطب از یک مشتری بالفعل به یک مشتری بالفعل تبدیل شود. برای این کار میتوان از یک طراح حرفهای و یا شرکتهای فعال در این زمینه مانند رایا مارکتینگ بهره گرفت.
طراحی بنر، کاملا حرفهای و مهندسی شده باشد زیرا باید بدانید مخاطب زمان زیادی برای دیدن بنر به خرج نخواهد داد. در واقع مخاطب نهایتا 5 ثانیه بیشتر از وقت خود را برای دیدن و خواندن یک بنر نخواهد گذاشت. بنابراین شما تنها 5 ثانیه برای درگیر کردن مخاطب و تاثیرگذاری روی وی فرصت دارید. به همین دلیل طراحی بنر نیاز به رعایت اصول خاصی در این زمینه نیاز دارد. در ادامه اصول طراحی بنر را با هم بررسی خواهیم کرد.
اصول اولیه در طراحی بنر چیست؟
در این قسمت به معرفی اصول اولیه در طراحی بنر خواهیم رفت. این اصول عبارت است از:
مهمترین اصل در طراحی بنر، اندازه آن است
اندازه بنر بستگی به موقعیتی دارد که قرار است در آن نصب شود و یا قرار بگیرد. شکل زیر اندازههای معمول و مورد استفاده برای طراحی بنر نشان میدهد.
وجود لوگو یا نام برند در طراحی بنر
استفاده از لوگو یا نام برند در تبلیغ به معنای این است که مخاطب یا بیننده بداند با چه کسی طرف است؟ و یا اینکه این تبلیغ را چه کسی انجام میدهد؟ لوگو تاثیر زیادی در چشمان مخاطب دارد و هم اینکه میتواند در خاطر مخاطب ثبت شود. به همین دلیل سعی کنید لوگو را واضح و خوانا نمایش دهید. البته نباید این وضوح بیش از حد باشد به حدی که در ذوق مخاطب بخورد. اما سعی کنید لوگو را تاثیرگذار طراحی کنید.
انتقال درست پیام
از آنجایی که مخاطب زمان بسیار کوتاهی برای خواندن و دیدن بنر دارد، بایستی پیام خود را در کوتاهترین زمان و کلمات و با استفاده از بهترین کلمات به مخاطب انتقال دهید. سعی کنید از فضای بنر به درستی استفاده کنید. فضای بنر را نه خیلی شلوغ و نه خیلی خلوت رها کنید. فضای شلوغ بنر باعث سردرگمی مخاطب و افزایش هیجان و به نوعی اضطراب کاذب در مخاطب خواهد شد.
فضای بسیار خلوت بنر نیز در چشم مخاطب جذاب نخواهد بود و به نوعی اصلا چشم نواز نخواهد بود. بنابراین هنگام طراحی بنر از فضای بنر بایستی به درستی استفاده شود. برای مثال به بنر تبلیغاتی زیر دقت کنید. این بنر هم فضای شلوغی دارد و هم اینکه از تعداد زیادی از کلمات به منظور انتقال پیام اصلی استفاده کرده که قطعا از حوصله مخاطب خارج است. بدیهی است با کوتاهتر کردن پیام این بنر، جذابیت بنر و تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد.
استفاده از رنگهای مناسب
طراح بایستی با انواع رنگها و ماهیت آنها آشنا باشد. همچنین باید احساساتی که هر رنگ باعث تقویت آن میشود، را نیز بشناسد. برای مثال برای طراحی بنر تبلیغاتی رستوران معمولا از رنگ نارنجی به منظور وسوسه کردن مخاطب استفاده میشود. این رنگ تاثیر زیادی در باز شدن اشتهای مخاطب دارد.
خوب است بخوانید: همه چیز درباره طراحی بنر و تراکت
استفاده از فونت مناسب
سعی کنید در طراحی بنر از فونت کوچکتر از 10 استفاده نکنید و نهایتا متن بنر شما بیشتر از 4 خط نشود. همچنین از فونت خوانا و واضح استفاده کنید. از فونتهای شکسته و نا واضح استفاده نکنید. همچنین سعی کنید در صورتی که از زبان لاتین در طراحی بنر استفاده میکنید تماما از حروف بزرگ استفاده نکنید زیرا خواندن را مشکل میکند. استفاده از فونت مناسب باعث یکپارچه دیده شدن متن بنر میشود.
استفاده از تصاویر با کیفیت در طراحی بنر
سعی کنید در طراحی بنر از تصاویر با کیفیت و البته مرتبط با موضوع استفاده کنید. همچنین بهتر است تصویر انتخابی خیلی شلوغ و با جزئیات زیاد نباشد.
معرفی نرمافزار طراحی بنر تبلیغاتی
در این قسمت به معرفی نرمافزار طراحی بنر تبلیغاتی که بسیار کاربردی هم هستند، اشاره خواهیم کرد:
برنامه Banner snack
این برنامه یکی از بهترین وکاربردیترین نرم افزارها در طراحی بنر تبلیغاتی است که هم به صورت آنلاین و هم رایگان قابل استفاده است. در این برنامه در نسخه رایگان آن میتوانید به منظور طراحی از عکسهای خود برنامه استفاده کنید. هنگام قرار دادن فونت و زبان نیز امکان استفاده از زبان فارسی نیز برای کاربران در این برنامه فراهم شده است. البته این مورد به میزان وسیعتری در نسخه پولی برنامه قابل اجراست. با استفاده از این برنامه میتوانید بنر خود را به راحتی و بدون نیاز به کدگذاری تعریف کنید. در شکل زیر نمایی از این برنامه را مشاهده میکنید.
برنامه My Banner Maker
با استفاده از My Banner Maker طراحی بنر تبلیغاتی میتوان به طراحی بنر آنلاین پرداخت. از کتابخانه موجود در این برنامه میتوان استفاده کرد و عکسهای آن را برای بنر تبلیغاتی انتخاب نمود. همچنین این برنامه این امکان را دارد تا تغییر آنچنانی در کیفیت عکسها ایجاد نشود و در واقع عکسها دچار افت کیفیت نشوند. علاوه بر این، خود برنامه پیشنهاد و یا الگوهای مختلفی را بسته به هدف شما ارائه میدهد. این برنامه نسبت به نمونههای پولی خود نسخه ارزانتری برای تهیه تصاویر گرافیکی و بنرهای تبلیغاتی است. به عبارت دیگر این برنامه، حق شارژ ماهیانه کمتری خواهد داشت.
برنامه Flash Banner Wizard
با استفاده از Flash Banner Wizard بنر تبلیغاتی میتوان به طراحی بنر، اسلاید شو، انیمیشن، افکت و بنرهای گیف پرداخت. با استفاده از این نرمافزار میتوان ویدئو و موزیک به همراه هایپر لینک بر روی بنر قرار داد. کار با این نرمافزار نیاز به آموزش قبلی ندارد بلکه کار با آن بسیار راحت است.
برنامه Banner Designer Pro
Banner Designer Pro یک نرمافزار طراحی بنر تبلیغاتی برای ویندوز و مک است. در این برنامه نیاز به آشنایی با زبان برنامه نویسی Flash نیست و کاربر بدون نیاز به آشنایی با این برنامه میتواند به طراحی بنر بپردازد. فرمتهای خروجی از برنامه عبارت است از:
- HTML
- GIF
- SWF
- JPEG
اگر به منظور طراحی بنر خودتان دوست دارید دست به کار شوید، بهتر است از برنامههایی استفاده کنید که نیاز به آموزش خاصی و یا آشنایی با برنامه نویسی فلش نداشته باشد. همچنین همانطور که گفته شد میتوان از شرکتهایی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند، استفاده کرد. با هر برنامهای که اقدام به طراحی بنر میکنید، در هر صورت بایستی اصول طراحی بنر را به خوبی و با دقت رعایت کنید. برای مثال همانگونه که ذکر شد استفاده از تصاویر در طراحی بنر ضرورت دارد. اما در صورتی که تصویری را که قصد استفاده از آن دارید، دارای کیفیت پایینی است و یا خیلی مرتبط به موضوع تبلیغ شما نیست، بهتر است اصلا از آن استفاده نکنید.
در واقع اصولا بهتر است اگر تصویر شما مناسب موضوع نیست اصلا از آن استفاده نکنید. به عبارتی دیگر یک بنر بدون تصویر خیلی بهتر از یک بنر با تصویری غیر مرتبط است. این مورد به همراه هزاران مورد دیگر ریزهکاریهای مخصوص است که هر طراحی شاید از آن اطلاعی نداشته باشد و یا با انجام چندین مورد طراحی بنر به این مسائل واقف شد.