طراحی بنر نمایشگاهی چگونه است؟
هر طراحی بنر
نمایشگاهی یک موضوع خاص دارد. در بعضی موارد برای تبلیغات و آشنایی از آنها استفاده میشود. این موارد پر کاربردترین شیوه استفاده از بنر است. اما بنر برای همیشه هدف تبلیغاتی ندارد. در برخی موارد صرفا یک خبر در قالب بنر به نمایش در میاید. اما بیشتر اوقات از این شیوه برای ارتباط بیشتر با مخاطب استفاده میشود. پس از اینکه هدف اصلی بنر مشخص شد، حالا شیوههای زیادی برای طراحی آن داریم. طراحی بنر نمایشگاهی به زمانبندی و نوع رویداد وابسته است. از طرفی نوع محصول یا خدمات در نمایشگاه در طراحی نقش دارند و در آخر با ترکیب زمانبندی و هدف نمایشگاه طراحی انجام میشود. از ترکیب این موارد ایده اصلی نمایشگاه شکل میگیرد. همیشه با توجه به زمانبندی رویداد ما با نوعی از بنر رو به رو هستیم.
بنرهای تبلیغاتی مثل بنرهای دیگر یک قالب طراحی دارند. اما وابسته به اصول طراحی تبلیغاتی این موارد و شیوهها کمی متفاوت است. اما نکته اصلی موضوع رویداد هر نمایشگاه است. به عنوان مثال برای طراحی بنر نمایشگاهی از اطلاع رسانی و ایده نمایشگاه استفاده میکنیم ولی خلاقیت مفهومی در این نوع بنرها دیده نمیشود. تنها نوع آن طراحی بنر نمایشگاه پاییزی است. که وابسته به عنصر زمانبندی این کار شکل میگیرد. البته سطح خلاقیت برای درک بیشتر موضوع بنر کمتر است.
طراحی بنر نمایشگاهی برای آشنایی مخاطب است.
انواع طراحی بنر نمایشگاهی ایرانی
هر سال برای طراحی بنر نمایشگاهی طبق برنامه ریزی نمایشگاهها و موضوعات مختلف آنها یک مجموعه بنر نمایشگاهی ایرانی داریم. با توجه به جدول زمانبندی رویدادهای نمایشگاه سئول و نمایشگاههای دیگر در سطح تهران و ایران اطلاعات لازم کسب میشود. سپس با توجه به این اطلاعات در رابطه با هر موضوعی یک بنر خاص داریم. تا در یک بازه مشخص، مخاطبین را به نمایشگاه فراخوانی کند. در حقیقت طراحی بنر نمایشگاهی به نوعی یک تلاش برای اطلاع رسانی است.
البته شرایط بنرهای فیزیکی کمی متفاوت است. به طور مثال چون بنر قابلیت تغییر اطلاعات را ندارد پس قابلیت تغییر زمانبندی یا تمدید زمانبندی را نداریم. اما به طور کلی طراحی بنر همیشه با یک سری اطلاعات همراه است. در طول نمایشگاه و قبل از برگزاری حتما باید بنرها آماده باشند. پس از آن لزومی به نگهداری بنر نیست. در نمایشگاههای بزرگتر مثل سئول بنر اصلی طبق زمانبندی نمایشگاه به صورت مرتب تغییر میکند. اما در نمایشگاههای دائمی و نمایشگاههای کوچک بنر به صورت مرتب تغییر نمیکند.
در نتیجه اطلاعات این مدل نمایشگاهها کامل تر است. در این نوع طراحی بنر نمایشگاهی به همراه اطلاعاتی دقیق از خدمات نمایشگاه است. همچنین در آن اطلاعات کامل محل برگزاری به همراه زمان برگزاری موجود است. با توجه به رویداد هر نمایشگاه در طراحی بنر از آنها استفاده میکنیم. برای مثال در طراحی بنر نمایشگاه پاییزی مخصوص شب یلدا از رنگ قرمز و دیگر ویژگیهای یلدایی در طراحی استفاده میکنیم.
در طراحی بنر نمایشگاهی ایرانی سادگی و خلاقیت باهم تلفیق میشوند.
انواع طراحی بنر نمایشگاهی خارجی
در طراحی بنر نمایشگاهی موضوع اصلی توجه به هدف بنر است. بعد از آن طبق استانداردهای اصلی طراحی انجام میشود. در نوع تبلیغاتی برای یک نمایشگاه مجموعهای از اطلاعات را درباره نمایشگاه داریم. این اطلاعات شامل زمان برگزاری و رویداد نمایشگاه است. در نوع تبلیغاتی یک سری محصول و خدمات با هدف آشنایی و ارتباط با مخاطب در نمایشگاه قرار میگیرند. اما برگزاری نمایشگاه همیشه برای تبلیغات نیست. در رویدادهای مختلف مثل عید پاک و مراسم شکرگزاری نمایشگاههای خیریه برای جمعآوری پول برگزار میشوند. در طراحی بنر نمایشگاهی خیریه اطلاعاتی مثل خدمات و هدف از برگزاری نمایشگاه ذکر میشوند. به این صورت افراد با آنها آشنا میشوند. طراحی بنر نمایشگاه صنایع دستی برای خیریه انجام میشود.
معمولا نمایشگاههای خیریه دارای خدماتی مثل صنایع دستی و هنری هستند. اما طراحی بنر نمایشگاهی در قالب دیگری مثل آشنایی با محصولات جدید انجام میشود. این نوع نمایشگاهها هر ساله در بازه زمانی خاصی برگزار میشوند و معمولا مخاطبان از چند ماه قبل منتظر آنها هستند. در واقع هدف اصلی آنها در اطلاع رسانی است. به طور کلی بنر به منظور تبلیغات، اطلاع رسانی و خیریه طراحی میشود. تا مخاطبان خود را آگاه سازد. اما قالب طراحی محدودیتی ندارد. یعنی طراحی میتواند در قالب یک بنر در سطح شهر باشد. همچنین طراحی بنر میتواند از نوع بنرهای دیجیتالی در اینترنت باشد. هر دو مورد کاربردی است.
طراحی بنر نمایشگاهی خارچی دارای نوعی فرهنگ متفاوت است.
تفاوت طراحی بنر نمایشگاهی اتومبیل
در طراحی بنر نمایشگاه ماشین با توجه به زمان رونمایی از اتومبیل بنر طراحی میشود. برای مثال در طول زمستان در طراحی بنر ویژگیهای گرمایشی اتومبیل را در طراحی قرار میدهیم. این کار بسته به خلاقیت طراح انجام میشود. در این نوع از طراحی همیشه باید اطلاعات کامل از ماشین و برند آن ذکر شود. معمولا اطلاعاتی شامل مراکز خرید محصول ذکر میشود. این اطلاعات تماس شامل نام برند و آدرس الکترونیکی برند است.
خوب است بخوانید: مقایسه انواع طراحی بنر موبایل فروشی
از این طریق مخاطب با محصول جدید آشنا میشود و از طریق مراجعه به وب سایت با تمامی اطلاعات آشنا میشود. در طراحی بنر نمایشگاهی معمولا تمام اطلاعات و ویژگیهای ماشین در بنر قرار نمیگیرد. که البته فضای کافی نداریم و البته با توجه به هدف تنها به یکی از ویژگیهای اصلی ماشین اشاره میکنیم. برای مثال در طراحی بنر نمایشگاهی اتومبیل به سرعت یا طراحی ماشین اشاره میکنیم. البته این کار توسط محتوا انجام نمیگیرد.
بلکه این کار توسط تصویر سازی و مهارت طراح انجام میشود. طراحی بنر نمایشگاهی کار سختی نیست به خصوص در بنر نمایشگاهی ماشین تنها اطلاعات اصلی و زمان برگزاری ذکر میشود. اما در بنر نمایشگاهی ماشین تمام برندهای یک نمایشگاه در بنر ذکر میشود. تنها تفاوت اصلی بنر نمایشگاه اتومبیل با انواع دیگر در نوع ارتباط آن با مخاطب است. همیشه هدف بنر نمایشگاهی ماشین تبلیغات است. مناسبتهای خاص مثل رویدادهای فصلی بر طراحی بنر و برگزاری نمایشگاه تاثیر میگذارند.
در طراحی بنر نمایشگاهی ایرانی و خارجی به موارد مختلفی اشاره میشود.
خلاقیت کجاست؟
در طراحی بنر نمایشگاهی معمولا خلاقیت خاصی دیده نمیشود. این بنرها دارای اطلاعات نمایشگاه هستند. در بنر نمایشگاهی معمولا محتوا متنی زیادی نمیبینیم. چون برای مخاطب کاربردی ندارد. تنها یک سری اطلاعات تماس در بنر وجود دارند. آن هم در صورت لزوم قرار داده میشود. در باقی موارد با رعایت سادگی و کمک گرفتن از طراحی اصلی خود برند یک بنر طراحی میشود. پس در طراحی بنر نمایشگاهی از شخصیت اصلی برند در طراحی استفاده میکنیم. برای مثال در طراحی بنرهای تبلیغاتی همیشه با توجه به لوگو طراحی انجام میگیرد. در اینجا طراحی و خلاقیت در سادگی خلاصه میشود. پس یک پس زمینه ساده داریم که محتوا اصلی به کمک یک جمله کلیدی قرار گرفته است. پس از مدتی دوباره قسمت بعدی بنر طراحی میشود.
این جمله کلیدی در واقع هدف تولید محصول جدید یا خدمات جدید است. با این حساب فرصت کمی داریم. این فرصت کم مدت زمانی است که مخاطب به بنر نگاه میکند. اگر در طول این زمان مخاطب متوجه منظور و مفهوم بنر شد پس طراح هدف اصلی را به خوبی به تصویر کشیده است. اما در غیر این صورت خلاقیت به مسیر درستی نرفته است. در طراحی بنر نمایشگاهی چون ریسک خلاقیت بالا است در بیشتر موارد بنر ساده و بدون خلاقیت خاصی است. بدون اینکه مخاطب وقت زیادی بگذارد متوجه مفهوم اصلی میشود. در نتیجه تبلیغات به مسیر مناسب هدایت میشود.
در طراحی بنر نمایشگاهی ایرانی خلاقیت دیده میشود.
رویداد فصلی در طراحی بنر چقدر تاثیر دارد؟
برای طراحی بنر نمایشگاهی با توجه به زمانبندی در همان فصل عمل میکنیم. برای مثال طراحی بنر نمایشگاه مبل طبق زمانبندی انجام میشود. معمولا قبل از تعطیلات عید افراد برای خرید وسایل جدید و مبلمان نو اقدام میکنند. پس پیش از تعطیلات عید یکی از زمانهای طراحی بنر نمایشگاهی است. از ویژگیهای عید و فصل بهار در این نوع بنر میتوان استفاده کرد. به نوعی به آن بنر تبلیغاتی بهاره میگوییم. این نوع بنر برای آشنایی مخاطب با جشنواره و نمایشگاه محصولات جدید و تخفیفات است. در طراحی زمانبندی عنصری مهم است.
پس در هر فصلی یک نوع بنر طراحی میشود. به عنوان مثال در طراحی بنر نمایشگاهی در فصل پاییز چند ایده تبلیغاتی داریم. هر ایده متناسب با مخاطب و موضوع آن انتخاب میشود. در ابتدا پاییز بازگشایی مدارس یک ایده تبلیغاتی محسوب میشود که در بنرهای نمایشگاهی از آن استفاده میشود. این ایده به هر شکلی قابل اجرا است البته به شرطی که با موضوع بنر نمایشگاهی هماهنگی داشته باشد. در طراحی بنر نمایشگاه کتاب مخاطبین ما بیشتر نوجوانان و جوانان هستند. در نتیجه با توجه به ویژگیهای فصل و مخاطب طراحی انجام میشود. به عنوان مثال ویژگی فصل بهار گلهای رنگی و طبیعت سبز است در حالی که برای فصل پاییز مجموعه رنگهای گرم است.
هر رویداد بر طراحی بنر نمایشگاهی تاثیر گذار است.
آیا طراحی بنر نمایشگاه همیشه یک موضوع خاص دارد؟
برای طراحی بنر نمایشگاهی همیشه یک موضوع پایه داریم. موضوع اصلی ما تبلیغات است. تا به کمک آن مشتری با خدمات یا محصول ما آشنا شود. این قالب اصلی طراحی بنر است. اما برای بنر نمایشگاهی هدف اصلی آشنایی و اطلاع رسانی به مخاطبین است. پس خلاقیت خاصی برای همچین بنری دیده نمیشود. بلکه تا حد امکان به صورت واضح اطلاعات بیان میشوند. در کنار این موضوع با توجه به موقعیت مکانی و زمانی طراحی میکنیم. به عنوان مثال نوع فرهنگ هر شهر در طراحی بنر موثر است. در طراحی بنر نمایشگاهی با توجه به فرهنگ منطقه نسبت به طراحی اقدام میکنیم. مثلا برای یک نمایشگاه لباس نسبت به نوع لباس همان منطقه طراحی را انجام میدهیم.
برای همین طراحی بنر لباس در کشور ما با کشورهای خارجی متفاوت است. درک این موضوع به آشنایی با مردمان آن منطقه وابسته است. یعنی فردی که با فرهنگ مردمان یک منطقه آشنایی ندارد برای طراحی بنر مناسب نیست. در فرهنگ چین برخی کلمات و رنگها معانی متفاوتی در فرهنگ بخشهای دیگر دنیا دارند. اگر در طراحی بنر نمایشگاهی از محتوایی منفی استفاده شود در نتیجه اصلا به نفع آن برند نیست. برای همین برخی برندهای خارجی بعد از مدتی در کشورهای دیگر ورشکست میشوند. به نوعی حتی بزرگترین برند هم که باشید اگر چنین خطایی مرتکب شوید کار برند شما تمام است. به راحتی محبوبیت خود را بخاطر نادیده گرفتن فرهنگ از دست میدهید. پس در طراحی بنر نمایشگاهی باید به مخاطب و موقعیت مکانی توجه زیادی شود.
طراحی بنر نمایشگاهی با موضوع تبلیغات و ارتباط با مشتری انجام میشود.
تا چه حدی گردشگری در طراحی یک بنر فصلی تاثیر گذار است؟
در هر فصلی با توجه به زمانبندی طراحی بنر نمایشگاهی انجام میشود. به عنوان مثال برخی از نمایشگاهها به صورت بین المللی هستند پس مخاطبین گردشگر خارجی هم منتظر نمایشگاه هستند. در این خصوص باید اطلاعات در هنگام طراحی با زبانی بین المللی مثل انگلیسی باشد. البته سبک طراحی هم متفاوت است. بیشتر سبکهای طراحی در ایران با خلاقیت و نمایش یک جمله کلیدی و بعد از آن اشاره به موضوع اصلی بنر است. اشاره به موضوع بنر در بیشتر اوقات در چند مرحله انجام میشود. به این صورت که فرد در بنر اول مفهوم را باید حدس بزند اما در ادامه به جواب اصلی و مفهوم تبلیغ پی میبریم. این موضوع گاهی برای بنرهای نمایشگاهی هم استفاده میشود. اما برای طراحی بنر نمایشگاهی ایرانی در ابتدا موضوع نمایشگاه و سپس اطلاعات اصلی شامل زمانبندیها عنوان میشوند.
حالا فرض کنیم یک نمایشگاه ایرانی با حضور گردشگران را داریم. بخاطر تفاوت فرهنگها امکان طراحی با خلاقیت و به صورت مفهومی نیست و به علاوه فرصت و زمان ما محدود است. پس در این فرصت کم بنر باید اطلاعات را به همه مخاطبین بدهد. در نتیجه به زمان بازگشایی نمایشگاه آگاه میشوند. اما اگر طراحی بنر نمایشگاهی برای کشوری دیگر باشد.
این بنر با ظاهری ساده و مینیمال طراحی میشود. برای بنرهای معتبر نمایشگاهی حتما کار را به موسسه ای با تجربه برای اینکار بسپارید. رایامارکتینگ
یکی از گزینههای مناسب است و از جهت سابقه کار و نمونه کارهای حرفهای قابل اعتماد است.