در این یادداشت قصد داریم تا 5 روش کوتاه اما کاربردی برای بهبود رتبه سایت در گوگل ، بدون لینکسازی را شرح دهیم. در این 5 روش شما خواهید آموخت که بدون لینکسازی و ایجاد ارتباطات متعدد، رتبه سایت را در زمینه مورد نظر بهبود بخشید. این بار نیز پرسشی کوتاه از سوی یکی از کاربران انگیزهای شد تا این یادداشت را به رشته تحریر درآوریم. پرسش کاربر بدین شرح است:
آیا میتوان رتبه سایت با یک کلمه کلیدی خاص را بدون ایجاد لینک و لینکسازی بهبود بخشید؟
پاسخ قطعاً مثبت است اما این تمام ماجرا نیست. این پاسخ مثبت برای درک بهتر نیازمند ارائه توضیحات بیشتر و جزئیات دقیقتری است. ابتدا، اجازه دهید مقصود خود از رتبه کلمه کلیدی یا رتبه سایت در یک کلمه کلیدی را روشن کنیم. ما ترجیح میدهیم از اصطلاحات کوئری(Query) و یا موقعیت قرارگیری استفاده کنیم هرچند باید اعتراف کرد که دو واژه “کلیدواژه” و “رتبه” جامعتر هستند. بدون ورود به بحث پیچیده بررسی نقاط تمایز جزئی واژگان مذکور، بهتر است هرچه زودتر به سمت پاسخ دادن به پرسش حرکت کنیم.
آیا داشتن لینک و لینکسازی یک الزام در رتبهبندی گوگل است؟
باید واقعبینانه به این موضوع نگاه کرد و صریح پاسخ داد؛ بله یک سایت به لینکسازی نیاز دارد. همه ما احتمالاً در این مورد که که گوگل معتقد است رتبهبندی سایت بدون لینک ممکن است و این کار اصلاً غیر ممکن نیست آگاهی داریم، اما در عین حال باید دقت داشت که برای حفظ جایگاه در رتبهبندی و دستیابی به ثبات در رقابت با سایرین، لینکها نقش اساسی دارند. اینکه شما چگونه لینکسازی بکنید و چه استراتژی برای جذب و ایجاد لینک داشته باشید، به خود شما مربوط است اما وجود آنها یک الزام منطقی است. اگرچه ما در پاسخ به پرسش گفتیم ارتقای رتبه سایت بدون لینک نیز ممکن است اما فراموش نکنید سئو و تولید محتوا جنگیدن برای بهترینهاست و نه حداقلها.
چگونه میتوان رتبه سایت را بدون لینکها بهبود بخشید؟
هر سایتی دارای مجموعهای از رتبهبندیهای داخلی است که گوگل به کمک بهرهمندی از صدها فاکتور و شاخصه مختلف ایجاد کرده است. این به زبانی ساده، نشان میدهد که گوگل برای سنجش رتبه و وضعیت سایت شما معیارهای داخلی دارد و بدون در نظر داشتن ارتباط با سایر سایتها و قیاس این ارتباط، قادر به رتبهبندی سایت شماست. بنابراین بد نیست تا پرسش ابتدایی متن را با این پرسش جایگزین کنیم که
چه عوامل و راهکارهایی میتوانند بر شاخصهای داخلی گوگل اثرگذار باشند؟
بهبود کرالینگ(خزیدن) و نمایهسازی(ایندکس کردن) سایت
از خودتان بپرسید:
- آیا گوگل قادر است تا به خوبی در پیجهای شما گشته و از میان محتویات صفحات شما بخزد؟
- آیا خطاهایی مانند تله عنکبوت یا حلقه بینهایت تغییرمسیردر کدهای سایت وجود ندارد؟
- تگهای کانونیکال(Canonical) درست عمل میکنند؟
- آیا در مجموع موانع جدی در بررسی سایت شما توسط گوگل وجود دارد؟ به طوری که منجر به نادیده گرفتن آن توسط گوگل شود؟
این قسم پرسشها به شما کمک میکنند تا همیشه در جهت بهبود نمایهسازی و تسهیل کرالینگ گوگل حرکت کنید. در همین راستا میتوانید از ابزارهایی مانند (Screaming Frog) برای درک موقعیت استفاده کنید.
شماتیک(طرحواره) سایت (Site Schema)
شماتیک یا طرحواره یک سایت، به بیانی ساده تلاشی برای ارائه اطلاعات و محتویات در قالبی منظم و با ترتیب و دستهبندی خاص است. با در نظر داشتن این تعریف کلی از طرحواره(Schema) میتوان به ارائه توضیحاتی در این مورد پرداخت.
هرچند شماتیک سایت یک فاکتور قطعی و مستقیم در سیستم رتبهبندی گوگل نیست اما بخشی از نحوه یافتن و کنکاش صفحات سایت، وابسته به داشتن یک طرحواره(شماتیک) خوب و قابل قبول است.
به همین علت باید به شماتیک سایت نیز دقت کافی داشت. موتور جستجو گوگل به نسخه (JSON-LD) برای این کار علاقه دارد. بخاطر داشته باشید که محتوای هیچیک از صفحات سایت نباید با آنچه که در طرحواره بیان میکنید، متمایز باشد زیرا این باعث سردرگمی و در مواردی بدبینی نسبت به سایت شما خواهد شد.
بهبود سرعت بارگذاری و فراخوانی صفحات سایت
سرعت بارگذاری و بازخوانی اطلاعات صفحه، یک فاکتور مهم در سیستم رتبهبندی گوگل است. هرچند برخی از فاکتورها و معیارهای بسیار مشهور در دنیای سئو و تولید محتوای سایت، ممکن است به طور تجربه مطرح شده باشند، اما سرعت بارگذاری صفحه، رسماً از سوی گوگل به عنوان یک معیار تعیین شده است. مطابق آنچه که گوگل مستقیماً و یا تلویحی بیان کرده است، سرعت بارگذاری صفحه یک عامل برای تمایز بین سایتهایی است که در سایر بخش ها شرایط کاملاً مساوی دارند. به بیانی دیگر سرعت بارگذاری صفحات سایت، در مواقعی که کاملاً شرایط دو سایت، برابر باشد، تعیین میکند کدام یک باید در رتبه بالاتری قرار بگیرند.
مرتبط بودن مطالب و بهینهسازی در نمایه صفحات
مرتبط بودن یا به بیانی دیگر زنجیروارگی محتواها با استفاده از تگ عناوین آغاز میشود. اگر میخواهید به سادگی در رتبهبندی گوگل پیدا شوید و رتبه سایت شما بالا باشد، همچنان مانند گذشته، استفاده از تگ عنوان مناسب و متناسب با محتوا یکی از اصلیترین راهحلهاست.
هرچند گوگل برای تصمیمگیری در مورد نحوه نمایش تگ عنوان صفحه و جزئیات آن، بر مبنای تعداد پیکسلهای عرض صفحه کاربر عمل میکند اما اگر کلمات زیر 60 عدد باشند تقریباً در صددرصد مواقع، توضیحات صفحه شما با حذف شدن و ناقصی با علائمی مانند “….” روبرو نخواهد شد.
علائمی که گوگل در هنگام نمایش جستجو گاهاً به علت فضای کم از آنها استفاده میکند، معمولاً باعث نادیده گرفته شدن توسط کاربر خواهد شد. مسئله بعدی که در این بخش باید به آن دقت داشت، وارسی سایر جزئیات صفحه از منظر مرتبط ساختن محتویات به یکدیگر است؛ به طور مثال تگهای H1، محتویات پاراگراف اول، کپشن عکسها و خود کلمات محتوا باید به دقت از نظر ارتباط و رسایی مورد بررسی قرار گیرند.
(AMP)ها یا همان صفحات بهینهسازیشده برای تلفن همراه
خود (AMP)ها به طور مستقیم نمیتوانند به بهبود رتبه سایت شما کمکی کنند اما برای موفقیت در برابر برخی از رقبا در مواقع خاص کاربردی هستند. به طور مثال اگر میخواهید در جریان گردش اخبار باشید و سوای حضور در صفحات جستجو در (Google News) هم حضور فعالی داشته باشید، تعبیه (AMP) برای سایت و صفحات الزامی است. پس با این وجود میتوان استفاده از (AMP) را یک راهحل منطقی برای لمس طبقات بالای صفحه نتایج جستجو دانست.