مفید بود؟

در این مقاله پونه مدیا قصد دارد که شما را با Spam Score آشنا کند تا بتوانید از آن با شناخت درست و اصولی برای بالا بردن سئو سایت خود استفاده کنید؛ در این مقاله شما یاد می گیرید که:

Spam score چیست؟

 Spam Score چطور کار می کند؟

 Spam Score چطور محاسبه می شود و روی سئو سایت شما تاثیر می گذارد؟

اسپم اسکور(SpamScore) چیست؟


Spam score
 یکی از معیارهای ارائه شده توسط شرکت MOZ است که با استاندارد ها و آمار های مربوط به خود؛ احتمال اسپم بودن آدرس سایت شما یا سایت هایی که به شما نشان داده اند را طبق معیاری از 1 تا 17 رده بندی می کند، عدد 1 نشان می دهد که احتمال اسپم بودن آن آدرس کم و عدد 17 نشان دهنده ی بالاترین احتمال اسپم بودن آن آدرس URL است.

 

اسپم اسکور (Spam score) چطور کار می کند؟

بعد از بررسی های انجام شده روی عوامل کلیدی که باعث جریمه شدن یا پنالتی شدن سایت ها توسط گوگل انجام شد؛ 17 عامل مهم که آنها را با Spam flags (پرچمهای اسپم) می شناسیم را شناسایی کرده و یک امتیاز به عنوان برآیند این موارد در نظر بگیریم.

هر دامنه ای که توسط وب سایت Moz مورد بررسی قرار گرفته باشد دارای Spam Score هستند و این امتیاز را می توانید از قسمت Open site browser مشاهده کنید. این امتیاز دهی ساده عبارت است از سوابق مربوط به تعداد پرچم های اسپم که روی دامنه شما فعال هستند و این امکان وجود دارد که گوگل شما را به خاطر آنها جریمه کند.

Spam Score در حال حاضر فقط در سطح زیر مجموعه کار می کند، یعنی به صفحات و دامنه های اصلی کاری ندارد، البته تجربه ما در زمینه سئو به ما ثابت کرده است که بهترین راه برای مقابله با لینک های اسپم این است که از طریق سطح زیر مجموعه یا همان subdomain اقدام کنیم. البته در این مورد امکان وجود استثناهای فراوانی وجود دارد_به عنوان مثال لینک های دستکاری شده ی فراوانی در سایت با کیفیت وجود داشته باشند_ ولی با آزمایش ها و آزمون و خطاهای انجام شده ما دریافتیم که محاسبه ی Spam Score در سطح ساب دامین (زیر مجموعه)، بهترین کاری است که می توان انجام داد. این روش به شما کمک می کند که یک کار محکم و ساختار یافته انجام دهید و بوسیله آن به طوری که ریسک های معمول و رایج کار را کاهش دهید، مضر ترین و زننده ترین اسپم ها را شناسایی کنید.

 

چگونه به Spam Score دسترسی پیدا کنم؟

 

این کار بسیار راحت است! شما همین الان می توانید با استفاده از این لینک spam score خود را پیدا کنید، در این صفحه شما به سادگی میتوانید آدرس وب سایت خود را در کادر بالای صفحه وارد کنید و معیار های مهم سایت خود را از دید وب سایت Moz به دست آورید (مانند اعتبار صفحه و اعتبار دامنه یا همان DA و PA) در کادر سمت چپ صفحه که با فلش قرمز مشخص کرده ایم می توانید Spam Score خود را بررسی کنید.

لیست تحلیل اسپم از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

وقتی شما روی قسمت Spam analysis کلیک می کنید صفحه ای که برای شما باز می شود یک لیست به شما نمایش می دهد که شامل سایت ها یا صفحاتی هستند که به سایت شما لینک داده اند؛ با تغییر وضعیت دادن از این حالت شما می توانید موارد بیشتری مانند لینک هایی که به سایر سایت ها یا صفحات داده اید، اسپم اسکور مربوط به لینک های ورودی یا موارد مربوط به دامنه اصلی خود را ببنید. همچنین می توانید بر روی هر کدام از مواردی که در ستون Spam Score می بینید کلیک کنید و موارد و جزئیات مربوط به آن را مشاهده کنید که این اشکال مر بوط به کدام یک از پرچم هاست. این اطلاعات در صفحه ای مشابه با تصویر زیر به شما نمایش داده می شود

بعد از آن به صفحه قبل یعنی Spam analysis برگردید، در پایان ستون شما یک گزینه برای خروجی گرفتن به صورت یک فایل disavow دارید که این فایل با ابزار وب مستر گوگل سازگار است. شما از این جا می توانید فقط سایت هایی که تعداد مشخصی از پرچم اسپم یا Spam Flag را دارند در فایل disavow خود قرار دهید. آماده شدن این فایل کمتر از سه ساعت طول می کشد و وب سایت MOZ به محض آماده شدن آن برای شما یک ایمیل می فرستد.

نکته مهم: حتما به یاد داشته باشید که این فایل را به راحتی توی گوگل آپلود نکنید. این کار باعث آسیب رسیدن جدی به رتبه بندی سایت شما می شود و ضرر های غیر قابل جبرانی به شما خواه زد. در عوض باید با دقت لینک های مورد نظر را بررسی کنید و از اینکه واقعا می خواهید که آنها را به صورت یک فایل disavow خروجی بگیرید اطمینان حاصل کنید. شما می توانید به راحتی فایل مورد نظر خود را ویرایش و یا پاکسازی کنید و لینک هایی که به نظرتان اسپم نیستند را از درون فایل حذف کنید. باز هم تکرار می کنم اگر بدون فکر کردن همه ی لینک های سایت خود disavow کنید؛ احتمالا باید بیش از یک سال منتظر باشید تا سایت شما به رتبه قبلی باز گردد.

سایت moz برای جلوگیری از این مشکل این فایل را به صورت کاملا آماده در اختیار شما قرار نمی دهد که بتوانید آنرا سریعا در گوگل آپلود کنید. شما باید این فایل را باز کنید و نگاهی به آن بیاندازید تا از بروز مشکلاتی که گفتیم اطمینان حاصل کنید و کمی آنرا ویرایش کنید تا آماده ی بارگذاری روی ابزار وب مستر شما شود.

Spam Score چطور محاسبه می شود و چه تاثیری روی سئو سایت شما دارد

قبل از اینکه به صورت جداگانه به سراغ جزئیات و روش محاسبه ی آنها در مورد پرچم های اسپم (که از این به بعد آنها را Spam Flags می نامیم برویم) باید در ابتدا روند جمع آوری اطلاعات و تعیین Spam توسط سایت MOZ را توضیح دهیم.
سایت MOZ برای تعداد زیادی سایت ها از تعاریف مشخص شده توسط گوگل برای شناسایی و جمع آوری Spam استفاده می کند

  • اول از همه، moz به صورت اتفاقی تعداد زیادی از subdomain های Mozscape را که در رتبه بندی Moz، به صورت رضایت بخش ایندکس شده اند را انتخاب می کند.
  • سپس تمام subdomain ها را مورد بررسی قرار می دهد و هر کدام که کد وضعیت200 را اعلام نکرد را از لیست خود بیرون می اندازد.
  • در پایان Moz 10 ساب دامین شخصی سازی شده و دارای مکان یاب جغرافیایی و کلمان کلیدی استفاده شده در ساب دامین را چک می کند، و هر کدام از این موارد که با هم همخوانی نداشتند را به عنوان ساب دامین اسپم تشخیص می دهد.

موارد استفاده مفید و کارآمد از Spam analysis یا تحلیل اسپم

اگر از آن دسته افراد باشید در زمینه وب دارای تجربه و مهارت در زمینه سئو و وب هستند، حتما از مزایای چنین ابزاری باخبرید؛ اما بگذارید چند مورد مختصر در مورد استفاده هایی که می توان از اطلاعات داشته باشید را برای شما توضیح دهیم:

لینک های اسپمی به وب سایت شما را بررسی می کند

برای هر سایتی حداقل تعداد کمی از لینک های مخرب وجود دارد که به آن ارجاع داده شده باشند؛ اما تا امروز فهمیدن این موضوع که چقدر و یا چند لینک مخرب برای وب سایت شما وجود دارد کار سختی بود، ولی الان کافی ست که تحلیل اسپم که برای شما توضیح دادیم را انجام دهید تا بتوانید به طور کامل این موضوع را بررسی و نگرانی خود را از بایت این موضوع برطرف کنید.

لینک های با پتانسیل بالای خود را ارزیابی کنید.

این مورد به نظر پونه مدیا گل سر سبد Spam Score است. البته این به معنای لقمه ی حاضر و آماده برای شما نیست، بلکه شما باید با توجه به آماری که این امکان در اختیار شما قرار می دهد لینک های بد و خوب را از هم جدا کنید. شما با استفاده از این آمار می توانید تهدیدات و فرصت ها را در لینک های داده شده به وب سایت خود پیدا کرده و از آنها برای پیشبرد کار خود استفاده کنید.

پاکسازی لینک

روند پاکسازی لینک می تواند گیج کننده، شلوغ بازی، درگیر کننده، ضرر رسان و به شدت خسته کننده باشد. شاید Spam Score نتواند همه لینک ها را بگیرد؛ اما با لیست کردن لینک ها به ترتیب می تواند برای انجام پاکسازی لینک شما بسیار مفید واقع شود و به شما کمک کند که لینک های بد و به درد نخور را شناسایی کند و لینک هایی که برای شما مضر نیستند را فیلتر کند تا وارد لیست شما نشوند.

فایل هایDisavow

از آنجایی که گفتیم شاید Spam Score نتواند به صورت ایده آل همه ی لینک ها را به دست بیاورد، شما باید در این قسمت کمی فعالیت جداگانه و اضافه انجام دهید (مخصوصا اگر سایتی که روی آن کار می کنید و یا سایت خودتان از یک سری دامنه های قابل اعتماد و معتبر لینک خریده اید) ولی با استفاده از این امکان می توانید به درنخورترین و آشغال ترین لینک های که به سایت شما داده اند را شناسایی کنید و از شر آنها راحت شوید.

 

ارتباط بین تعداد پرچم ها (Flags) و اسپم (Spam)

 

Spam Score نهایی حاصل جمع 17 Flag مختلف است. شما میتوانید Flag ها را به عنوان یک پرچم قرمز به معنی اخطار در نظر بگیرید که به شما می گوید ممکن است این سایت اسپم باشد. هر چه تعداد Flag های یک سایت بیشتر باشد، احتمال اسپم بودن آن نیز بیشتر است؛ پس اگر سایتی 17 flag داشت، این سایت بدون شک Spam می باشد. در ادامه باید گفت که flag ها طوری طراحی شده اند که با هم استفاده شوند، سایت هایی که یک Flag یا تعداد کمی دارند مایه نگرانی نیستند و تا حدودی می توان گفت که هر سایتی حداقل تعداد کمی Flag دارد.

جدولی که در ادامه می بینید ارتباط بین تعداد Flag ها و درصد احتمال تشخیص آنها به عنوان Spam و در نهایت جریمه شدن یا مسدود شدن توسط گوگل است. قسمت سز در جدول زیر کمتر از 10 درصد، قسمت زرد از 10 تا 50 درصد و قسمت قرمز بالای 50 درصد احتمال اسپم بودن را نشان می دهد. یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است همیشه استثنا وجود دارد (ولی به تعداد انگشت شمار)

 

جزئیات Spam Flag

Spam flag ها نشانه های و آمار خود را از قسمت های جداگانه ای مانند لینک های جداگانه پروفایل، لینک های جایگذاری شده قابل کلیک در متن، سیگنال هالی داخلی صفحه و جزئیات اسم دامنه به دست می اورد. فرآیند مشخص کردن Spam Flag برای هر ساب دامین در سطح های بالاتر به صورت زیر است.

  • جمع آوری معیار های لینک از Mozscape که عبارتند از:Moz Rank, moztrust و تعدادساب دامین هایی که به این لینک، لینک دهی کرده اند.
  • معیار های مربوط بهanchor text از طرف Mozscape
  • بررسی 5 صفحه برتر به علاوه صفحه ی اصلی و دریافت سیگنال های داخلی سایت
  • بررسی چرخه ی ایندکس سایت و زمان ایندکس شدن بعدی

از زمانی که Spam Flags وارد فهرست mozscape شده است، داده های جدید با هر بررسی به راحتی برای آنها به دست می آید. در حال حاضر سیستم بررسی MOZ به این صورت است که هر دو ماه روند Spam Flag ها را در هر ساب دامین بررسی می کند و احتمالا در آینده این مقدار تغییر کند.

 

پرچم های لینک یا Link Flags

جدولی که در ادامه می بینید لینک ها و anchor text های هر Flag را به همراه نسبت شانس اسپم شدن برای هر flag را به شما نشان می دهد برای هر Flag می توانیم دو درصد بندی را در نظر بگیریم: یکی در صد سایت هایی که با داشتن این Flag توسط گوگل جریمه شده اند و دیگری سایت هایی که با وجود نبودن همان Flag جریمه نشده اند. نسبت شانس، نسبت این درصد هاست و به سایت هایی که این پرچم خاص را دارند و نقطه شباهتشان با سایر سایتها این پرچم است. به عنوان مثال اولین سطر از این جدول می گوید: سایت هایی که این Flag را دارند احتمال اینکه اسپم تشخیص داده شوند 12.4 است.

توضیحات جدول به این صورت است که ستون اول به ترتیب موارد زیر را به ما نشان میدهد:

  • LowMoz trust to Mozrank ratio: سایتهایی که Moztrust پایینی دارند ودر مقایسه با رتبه Moz به نظر میرسد که اسپم باشند.
  • Large site with few links: سایت های بزرگی که صفحات زیادی دارند باید به لینک های زیادی هم داشته باشند؛ به اینصورت است که سایت های بزرگ با تعداد لینک کم به نظر اسپم میرسند.
  • Site link diversity is low: اگر تعداد زیادی از لینک های داده شده به یک سایت از یک چند دامنه ی محدود باشند این مورد اسپم تشخیص داده می شود.
  • Ratio of followed to nofollowed subdomains/domains: این مورد به تنهایی دو پرچم را تشکیل می دهد سایتی که لینک های زیادی به یک منبع که Nofollow است داده باشند شبیه به اسپم هستند.
  • Small proportion of branded links: این قست طبیعتا شامل مواردی می شود که لینک به طور غیر مستقیم به یک کلمه ی کلیدی غیر مجاز یا در اصطلاح ban شده اشاره دارد. اگر سایت Anchor text های درستی اشاره نداشته باشد.

 

پرچم های داخلی یا on-page Flags

مواردی که در ادامه مطالعه می کنید 11 پرچم اسپم یا همان Spam Flag هستند که این موارد را در جدولی مشابه با جدولی قبلی خواهید دید و موارد آن به طور خلاصه برای شما توضیح داده خواهد شد.

  • محتوای کم: اگر نسبت محتوا به مسیر یابی در سایت کم باشد، گوگل این سایت را نزدیک به اسپم تشخیص می دهد.
  • نشانه گذاری های وب سایت به طرز غیر معمولی کوتاه هستند: سایت های غیر اسپمی همیشه تمرکز خود را روی مواردی می گذارند که باعث بالارفتن تجربه کاربری می شود و از ابزار هایی مانند CSS و JavaScript و نشانه گذاری های درست و گسترده استفاده می کنند. به همین ترتیب نسبت زیاد متن به نشانه گذاری برای گوگل نشانه اسپم بودن محسوب می شود.
  • داشتن تعداد زیادی لینک خارجی: یک سایت که دارای تعداد زیادی لینک خارجی باشد ممکن است که اسپمی به نظر برسد.
  • تعداد کم لینک دهی داخلی: سایت های واقعی به شدت به مطالب خود لینک دهی می کنند و با استفاده از این مکان یابی قدرتمندی ایجاد می کنند که بتوان با آن کاربران را هدایت کرد.
  • لینکهای قابل کلیک زیاد و سنگین: سایتهایی که بیشتر لینک دارند تا محتوا، نسبت به سایتهایی که محتوای خوبی دارند و لینک قابل کلیک کمتری استفاده کرده اند بیشتر اسپمی به چشم می آیند.
  • استفاده از لینک های خارجی در مسیر یابی وب سایت: سایت های اسپمی ممکن است لینک های خارجی را در نوار کناری یا در footer یا پاورقی وب سایت استفاده می کنند.
  • نداشتن هیچ گونه راه ارتباطی: سایت های واقعی و غیر اسپمی اطلاعات تماس، شبکه های اجتماعی و در کل همه مواردی را که باعث می شود کاربر آنها را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند را در معرض دید می گذارند
  • تعداد صفحات کم: سایتی که یک یا چند صفحه دارد بیشتر به اسپم می خورد تا سایتی که تنوع صفحات بالایی دارد.
  • TLD سایت با دامنه های اسپمی شباهت دارد: این مشکل زمانی بوجود می آید که tld سایت با سایت های اسپمی تشابه داشته باشد.
  • طول اسم دامنه: یک دامنه با اسمی مانند: “thehumanissomthingbetweengodsandbeasts.com” امکان تکرار بیش از حد کلمات کلیدی را به گوگل القاء می کند و احتمالا گوگل بعد از کمی اخم، آنرا هم اسپمی تشخیص خواهد داد.
  • اسم سایت حاوی عدد است: دامنه هایی که نام آنها شامل اعداد می شود احتمال اینکه به صورت اتوماتیک تولید شده باشد و در نتیجه اسپم باشد وجود دارد.

حرف پایانی ما با شما این است که برای استفاده از اسپم اسکور دو راه دارید:

1-    باید توسط یک کارت Paypal و یا سایر مواردی که می توان با آنها پرداخت به خارج از کشور انجام داد سرویس MOZPRO را خریداری کنید.

2-    یا این که به صورت رایگان از سرویس 30 روزه Moz استفاده کنید تا بتوانید به آماری که این سایت در اختیار شما قرار می دهد دسترسی داشته باشید.

زمان استفاده از سایت Moz متوجه می شوید که به جز مشکل مسدود شدن سایت ها، یکی پس از دیگری، مشکلات دیگری هم هست و آن هم عدم توانایی استفاده از ابزار های خوب و کارآمد است که متاسفانه کاربر ایرانی باید با آن دست و پنجه نرم کرد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.