مفید بود؟

ابزارهای رایگان سئو موردی که خیلی از فعالان حوزه سئو به دنبال آن هستند.

ابزارهای بررسی سئو سایت کار را برای سئوکاران راحت تر می کنند. با استفاده از این ابزارها می توان سایت را به درستی تحلیل کرد و اشکالات و ایرادات سئویی سایت ها را شناسایی کرد.

مهمترین نکته در طراحی استراتژی سئو و اجرای پروژه های سئو این است که بدانید جامعه هدف شما به دنبال چه چیزهایی هستند. در واقع هدف آن ها از جستجو چیست.

در این مطلب به معرفی ۲۸ ابزار سئو می پردازم که با کمک آن ها می توانید قصد و هدف کاربران را از جستجو درک کنید.

مهمترین نتیجه استفاده از این ابزارهای سئو این است که می توانید بهترین کلمات کلیدی را با توجه به هدف خود انتخاب کنید.

به همان اندازه که تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی می ‌تواند جذاب و تامل برانگیز باشد، پیچیده و دشوار هم هست.

از این رو اگر تازه‌کار هستید نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه خواهید بود.

دانلود مقاله “معرفی ۲۸ تا از بهترین ابزارهای رایگان سئو” به صورت فایل PDF : لینک دانلود

فهرست مطالب

  • استفاده از ابزارهای رایگان سئو
  • مردم چه چیزی را جستجو می کنند
  • چگونه می ‌توانم پاسخی برای سوالات پیدا کنم؟!
  • ابزارهای رایگان سئو
    • ۱٫ Buzzsumo
    • 2. SEMRush
    • 3. Answer The Public
    • 4. Bloomberry
    • 5. Google Trends
    • 6. فیسبوک
    • ۷٫ توئیتر
    • ۸٫ یوتیوب
    • ۹٫ پینترست
    • ۱۰-۲۰٫ دیگر سایت های اجتماعی خبری
    • ۲۱٫ Google Autocomplete
    • 22. کادر People Also Ask
    • 23. بخش Searches Related To
    • 24. اخبار گوگل (Google News)
    • 25. Google Alerts + IFTTT
    • 26. کنسول جستجوی گوگل
    • ۲۷٫ Google Keyword Planner
    • 28. Rank Tracker

استفاده از ابزارهای رایگان سئو

به عنوان یک سئوکار حرفه ای حتما قبل از شروع به نوشتن مقاله و مطلب خود در مورد کلمات کلیدی جستجو (keyword research) انجام داده اید.

اما صادقانه این را باید بدانید هنگامی که تازه شروع به کار می کنید، تحقیقات کلمات کلیدی کمی ترسناک به نظر می رسد.

امروزه جستجو و تحقیق کلمه کلیدی چندان دشوار نیست اما به لطف الگوریتم رنک برین، هوش مصنوعی، دستیاران دیجیتالی و غیره این موضوع می تواند کمی گیج‌ کننده باشد.

حتی ممکن است برای اینکه بدانید از کجا شروع کنید نیز کمی دچار سردرگمی شوید.

حرفه ای شدن در حوزه تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

شما باید بدانید که افراد چگونه جستجو می‌کنند و چه چیزی را حتی قبل از تایپ کردن در کادر مستطیلی گوگل، در نظر می گیرند.

بنابراین، با وجود بیش از ۶ میلیارد کاربر در سراسر جهان، آیا می دانید باید از کجا شروع کنید؟ اینجاست که این مقاله به درد شما می خورد.

کسانی که به دنبال بهبود رتبه سئو سایت خود هستند با کمک این مطلب به نتیجه خوبی خواهند رسید.

اگر قصد ندارید تا استراتژی های قدیمی سال ۱۹۹۷ (پر کردن محتوا با کلمات کلیدی) را انتخاب کنید این مطلب برای شما مناسب خواهد بود.

مردم چه چیزی را جستجو می کنند

شما اصولا به دنبال چه هستید؟ گزارش ‌های خبری یا موضوعات روز؟ ابزارهای سئو بسیار خوبی وجود دارند که به بازاریابان سئو کمک می‌کنند تا بهتر درک کنند مردم چه چیزی را جستجو می‌ کنند و به چه دلیل به سراغ آنها می روند. ابزارهای سئو می‌توانند به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • چه زمانی باید مقاله بنویسم
  • آیا این مقاله خوب عمل می‌کند
  • چه کسی این مقاله را می خواند

چگونه می ‌توانم پاسخی برای سوالات پیدا کنم؟!

به واسطه یک سری ابزارها می توان به پاسخ این سوالات رسید. در اینجا به معرفی ۲۸ ابزار مفید که کمک می کند بدانید مردم چه چیزی را جستجو می کنند و به چه دلیل به دنبال آن هستند، معرفی خواهد شد.

ابزارهای رایگان سئو

۱٫ Buzzsumo

Buzzsumo  یکی از ابزارهای مفید برای جستجو در محتوا است.

این ابزار به شما این امکان را می دهد که در مورد موضوعات مختلف تحقیق کنید و می توانید بر اساس ساعت مانند ۱، ۳، ۶، ۱۲و۲۴ نیز نتایج را فیلتر کنید.

همچنین توسط Buzzsumo می توانید براساس موضوعات خاص نیز فیلترها را اعمال کنید.

بنابراین اگر نمی خواهید از یک کلمه خاص در ابزار تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید فقط آن را با کمک این ابزار فیلتر کنید.

شما می توانید از Buzzsumo مانند کلسی جونز، بنیانگذار SixStories استفاده کنید.

او می گوید: من عاشق استفاده از Buzzsumo هستم زیرا نه تنها کمک می کند تا ببینم چه نوع محتوایی در رسانه های اجتماعی محبوب شده بلکه کمک می کند محتوای دیگر افراد و دیگر رقبا را نیز ببینم. این ابزار واقعا مفید است و من دوست دارم بتوانم با فیلترهایی مثل تاریخ و تعداد به اشتراک گذاری مطلب، محتواها را دسته بندی کنم. Buzzsumo برای من جهت بازاریابی محتوا و تحقیق کلمات کلیدی ارزش دارد.

Buzzsumo یک نسخه رایگان دارد اما اگر قصد دارید تا در مورد موضوعات خاص و کالاهای دیگر اطلاعات بیشتری دریافت کنید باید هزینه اشتراک آن را بپردازید.

59 آمار جالب درباره موتورهای جستجو
>>

وب سایت: BuzzSumo

۲٫ SEMRush

برای فهم اینکه افراد به دنبال چه موضوعی هستند، تنها کافیست کلیدواژه یا عبارت خود را تایپ کنید و ببینید چه اتفاقی رخ می دهد.

SEMrush کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی مرتبط و نتایج جستجوی ارگانیک را برایتان لیست می کند. کاربرانی که هزینه اشتراک این ابزار را پرداخت می کنند دارای امکانات بیشتری هستند و نسخه پولی آن با هزینه ۹۹ دلار در ماه شروع می شود اما شما می توانید از این ابزار به صورت رایگان برای جستجو، جهت یادگیری استفاده کنید.

البته باید درد نظر داشته باشید که این ابزار سئو پشتیبانی خوبی از زبان فارسی ارائه نمی دهد

. وب سایت: SEMRush

۳٫ Answer The Public

یکی دیگر از ابزارهای مفید Answer The Public است که نسبت به دیگر ابزارها جدید است.

Answer The Public یکی از ابزارهای رایگان سئو است که برای جستجو های مربوط به گوگل و بینگ استفاده شود.

این ابزار یک پایگاه اطلاعاتی عظیم دارد و قادر است پیش بینی کند که کاربران به دنبال چه چیزی هستند. رابط کاری آن است که این ابزار را به یکی از موارد دلخواه من تبدیل می کند.

در حالی که Answer The Public یک ابزار تحقیق برای کلمات کلیدی است، تجسم زیبایی از داده ها را نشان می دهد.

Casie Gillette، مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال KoMarketing  در مورد اینکه افراد در جستجوی چه هستند و چرا به دنبال یک موضوع خاص می روند، گفتگو شده است، وی گفت:«ما زمان زیادی را برای درک نتایج جستجو براساس انواع محتوا و آنچه موتورها پس از جستجوی کاربر نشان می دهند، می گذرانیم. درک این هدف و شناسایی روندهای آن بدون داشتن اطلاعات خاص، دشوار است. من زمان زیادی را با SEMrush و برخی از ابزارهای مبتنی بر سوال مانند BloomBerry صرف می کنم. من ابزارهای مبتنی بر سوال را دوست دارم چون آنها این امکان را فراهم می کنند تا بفهمیم مردم در مورد چه چیزی جستجو می کنند. این به شما بینش واقعی خواهد داد و من همیشه به دنبال پیدا کردن چیزهای جدید هستم.»

استفاده از این ابزار رایگان است و شما می توانید داده های آن را به فایل CSV یا اکسل ارسال کنید.

وب سایت : Answer The Public

۴٫ Bloomberry

Bloomberry دقیقا مانند سوال و جواب عمومی است.

تفاوت اصلی در این است که BloomBerry سوالات و مباحث واقعی را که مردم درباره آنها در بلاگ ها و انجمن ها صحبت می کنند، نشان می دهد.

اگر در حال تولید محتوای برنامه دار هستید و برای بلند مدت می خواهید این کار را انجام دهید، Bloomberry یکی از ابزارهای مفید، کاربردی و البته رایگان است.

وب سایت: BloomBerry

با کمک Google Trends، می توانید محتواها یا جدول ها را مشاهده کرده و کلمات کلیدی ویژه را در سه مرحله سریع جستجو کنید.

این مراحل عبارتند از:

  1. کلمه کلیدی خود را در کادر جستجو تایپ کنید
  2. روی کلمه compare کلیک کنید، سپس کلمه کلیدی دوم مورد نظر خود را تایپ کنید
  3. در صورت نیاز تاریخ ها را هم تنظیم کنید

البته باید به این نکته توجه کنید که حتما کشور مورد نظرتون رو هم انتخاب کنید.

Google Trends نیز به شما کمک می کند اطلاعات جغرافیایی و عبارت های مورد جستجو مربوط به یک کلمه کلیدی را پیدا کنید که به استراتژی تعیین کلیدات کلیدی شما کمک می کند.

دون موریسون از Aimclear می گوید: من اغلب به تمایل گوگل برای درک بیشتر تغییر رفتار جستجو، توجه دارم. Google Trends داده های لحظه ای را ارائه می دهد که به بازاریابان به درک کلمات کلیدی بهتر، کمک می کند و همچنین به عنوان یک ابزار برای منابع کلمات کلیدی مرتبط و مفاهیم برای توسعه محتوای عمیق تر عمل می کند. همچنین Google Trends یک دیدگاه مفید برای تجزیه و تحلیل عمیق کلمات کلیدی براساس مکان و فرصتی برای مقایسه مفاهیم مختلف، فراهم می کند.

وب سایت: Google Trends

۶٫ فیسبوک

فیسبوک یکی از آسان ترین ابزارها برای کشف موضوعات مرتبط است.

SSL چیست؟ روش های فعال کردن SSL
>>

به علاوه افراد زیادی اخبار خود را از طریق فیسبوک دریافت می کنند.

استفاده از فیسبوک باعث ایجاد یک فهرست موضوعی می شود که برای کاربران جالب است.

اگر با لپ تاپ جستجو می کنید بخش «ترند» در سمت راست صفحه شما قرار می گیرد.

اگر با گوشی جستجو می کنید روی نوار جستجو ضربه بزنید تا لیستی از این ترندها را ببینید.

فقط یک موضوع انتخاب کنید و موضوعات داغی را ببینید که روی هم تلنبار می شوند.

وب سایت: Facebook

۷٫ توئیتر

توئیتر ابزار رایگان دیگری است که می توان با رویکرد سئو محور از آن استفاده کرد.

مانند ترندهای فیسبوک، ترندهای توئیتر هم از یک الگوریتم برای چیدمان موضوعات داغ براساس موقعیت جغرافیایی شما یا آنهایی که دنبال می کنید، استفاده می کند.

می‌ توانید این کار را با انتخاب یک مکان خاص در دو مرحله انجام دهید:

  1. روی قسمت change در کادر گفتگوی ترندها کلیک کنید
  2. سپس یک لوکیشن متفاوت را انتخاب کنید

اگر روی سئو محلی متمرکز هستید، بررسی این ترندها براساس موقعیت جغرافیایی تان بسیار مفید است.

همچنین می‌ توانید از Moments Twitter برای جستجوی موضوعات ترندها استفاده کنید.

اشلی وارد، سخنگوی شرکت SEMrush راه جالبی برای استفاده از توئیتر برای یافتن ترندها دارد. او می‌گوید: هنگامی که به سراغ ترندهای توئیتر می روید، یک برچسب به آن متصل است که به راحتی در شبکه‌ های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام قابل یافتن است. نیمی از اوقات من فقط صرف بررسی توئیتر و اینستاگرام می شود. من به دنبال تحقیق درباره داغ ترین موضوعات روز هستم تا ببینم که گفتگوهای مردم درباره چه چیزی است. این روش برای موضوعات پست وبلاگ عالی است و برای بازاریابی محتوا بسیار مفید است.

وب سایت: Twitter

۸٫ یوتیوب

یوتیوب اغلب به خاطر فیلم‌ های آشپزی و ویدئوهای ورزشی معروف است اما یک بخش ویدئوهای ترند نیز دارد. به بررسی ترندهای یوتیوب (ویدئوهای پربازدید یوتیوب) می توانید دریابید که در این لحظه کدام ویدئوها و مطالب پرمخاطب هستند.

همچنین با بررسی بخش وبلاگ یوتیوب نیز می توانید ایده های بسیار خوب برای تولید محتوا به دست بیاورید. بعد از اینکه موضوعی داغ در یوتیوب پیدا کردید، می‌ توانید آن را در بخش YouTube analytics مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

اگر بتوانید ویدئوهای ترند تولید کنید، می تواند یک ویدئو با پتانسیل قوی برای کسب رتبه بالا در  یوتیوب قرار دهید.

وب سایت: YouTube

۹٫ پینترست

در نوامبر ۲۰۱۶، پینترست یک مرورگر را برای پین های شخصی براساس ترندهای جستجو ارائه کرد.

این مرورگر، برای نمایش عکس ها از یک الگوریتم بر اساس روند جستجوی کاربر استفاده می کند. به غیر از این شما می‌ توانید هم زمان از بررسی ۳۰ موضوع مختلف در این ابزار بهره مند شوید.

در حالی که پینترست این ابزار را برای تبلیغات ارگانیک ایجاد کرده اما یک ابزار بسیار عالی برای یافتن ایده‌ های تولید محتوا هم به شمار می رود.

همانطور که می دانید داشتن محتوای مفید، کاربردی و بر اساس موضوعات ترند از اصول اولیه سئو استاندارد است.

از اینرو می توان پینترست رو یکی از ابزارهای بسیار کاربردی سئو بدانیم.

وب سایت: Pinterest

۱۰-۲۰٫ دیگر سایت های اجتماعی خبری

  1. Digg
  2. Reddit
  3. Hacker News
  4. Product Hunt
  5. Inbound.org
  6. Instagram’s Explore
  7. Snapchat Discover
  8. Flickr
  9. Quora
  10. Wikipedia
  11. Medium

۲۱٫ Google Autocomplete

گوگل به شما کمک می کند تا اطلاعات لازم در مورد آنچه که مردم به دنبال آن هستند را به دست آورید.

جورج فریتاگ، مدیر رشد سئو در  Indeed.com گفته: برخی از بهترین ابزارها برای تحقیق درباره موضوعات مربوط به سئو از خود گوگل قابل جستجو هستند. در واقع، Google Trends، AdWords و حتی موضوعات مرتبط و جستجوهای autocomplete در صفحات جستجوی گوگل به شما اطلاعاتی در مورد انواع موضوعاتی که مردم دنبال آنها هستند، ارائه می‌دهد.

پس بیایید نگاهی به برخی از ابزارهای رایگان گوگل بیندازیم.

در مرحله اول، Google Autocomplete ابزار عالی برای یافتن تغییرات عبارات کلمات کلیدی مورد نظرتان است.

فقط کافیست در کادر جستجوی گوگل تایپ کنید و عبارات مرتبط در فهرست پایین آن کلمه نمایش داده خواهند شد.

سپس می‌ توانید از یک عبارت مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظرتان استفاده کرده یا چند مورد آنها را به طور ترکیبی در تولید محتوا استفاده کنید.

مفهوم مارجین و پدینگ بوردر
>>

۲۲٫ کادر People Also Ask

People Also Ask در گوگل، یک ابزار رایگان سئو دیگر برای استفاده جهت تحقیق کلمات کلیدی است.

بعد از این که کلمه کلیدی را در کادر جستجوی گوگل تایپ کردید پایین بروید تا انواع مختلفی از کلیدواژه های مرتبط دیگر را ببینید.

شما می‌توانید بخش کشویی آن را پایین بکشید تا عبارات بیشتری در مورد کلیدواژه مورد نظرتان ظاهر شود.

گوگل بخشی را در پایین نتایج جستجوی گوگل به نام Searches Related To در اختیار کاربران گذاشته است.

اگر به پایین نتایج جستجو بروید ۸ کلیدواژه پیشنهادی را دریافت خواهید کرد که برای استفاده در مطالب و Keyword Research بسیار مفید و کاربردی است.

۲۴٫ اخبار گوگل (Google News)

News Google یا اخبار گوگل از سایت ‌های خبری در سراسر جهان به شما اطلاع رسانی می کند و مانند بسیاری از دیگر موتورهای جستجو، محتواها را براساس علاقه مندی هایتان به شما نشان می دهد.

این ابزار بسیار مفید است چون محتواهای خاص یک منطقه جغرافیایی و اخبار بین المللی را در یک رابط کاربر پسند در اختیارتان قرار می دهد.

با استفاده از این ابزار کاربردی گوگل می توانید ایده های بسیار خوبی برای تولید محتوا به دست بیاورید.

۲۵٫ Google Alerts + IFTTT

در واقع Google Alerts مشابه Buzzsumo است، به جز اینکه شما می‌ توانید به طور نامحدود از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال یک موضوع یا روند تولید محتوای رقیب تان هستید، می‌توانید Google Alerts را راه‌ اندازی کنید تا روزانه یا یک ‌بار در هفته برای شما موضوعات مورد نظرتان را نمایش دهد.

همچنین می توانید Google Alerts را با دستورالعمل‌ های IFTTT یکپارچه کرد.

۲۶٫ کنسول جستجوی گوگل

اگر به اندازه کافی خوش ‌شانس باشید که به کنسول جستجوی گوگل دسترسی داشته باشید، می‌توانید یک مجموعه کامل از تحقیقات کلمه کلیدی و ایده ‌های بازاریابی محتوا را پیدا کنید.

برای مشاهده اینکه چه نوعی از کاربران با کدام کلمات کلیدی در جستجوی یافتن سایت شما هستند، به مسیر Google Search Console > Performance بروید.

در این بخش لیستی از کلمات کلیدی که برای شما مناسب هستند را خواهید دید.

۲۷٫ Google Keyword Planner

برای شروع برنامه ریزی جهت تحقیق کلیدواژه می توانید از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید. بسیاری از بازاریان ترجیح می دهند که از این ابزار برای یافتن کلمات کلیدی به روز استفاده کنند.

کیتی کاتز، مدیر استراتژی Marketing Fresh، می گوید: من از ترکیبی از ابزارها برای پیدا کردن جستجوهای محبوب و مناسب برای محتوا استفاده می‌کنم. در حال حاضر گزینه های زیادی وجود دارد که نمی ‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد! من هنوز دوست دارم با  Keyword Planner کار کنم تا ایده های جدیدی به دست بیاورم. زمانی که این کار را انجام می دهم، به این فکر می‌کنم که چگونه مردم از این شرایط استفاده می‌کنند و برای شناسایی فرصت ‌های مرتبط جستجو می‌کنند.

هر زمان که حس کردید Keyword Planner برای شما بهترین ابزار ممکن است، می توانید به کمک آن بفهمید که کدام کلمات کلیدی قابل ‌دستیابی هستند.

پیدا کردن حد لازم از حجم جستجوی بالا با رقابت کم، به این واسطه ارزشمند است.

۲۸٫ Rank Tracker

اگر می‌خواهید ببینید که رقبای شما از کدام کلمات کلیدی استفاده می‌ کنند، استفاده از Rank Tracker برای این هدف پیشنهاد می ‌شود.

برای شروع باید URL وب سایت خود را اضافه کرده و به URL رقیب تان وصل شوید تا ببینید دقیقا در کجای محتوایی که تولید می کنید، خلاء کلمات کلیدی وجود دارد.

شما می توانید با این ابزار ۱۰ رقیب را دنبال کنید. یکی دیگر از ویژگی‌ های جالب این ابزار این است که به شما این امکان را می‌دهد که ببینید آیا صفحات متعددی برای واژه کلیدی مشابه دارید یا خیر.

وب سایت: Rank Tracker

در این مطلب سعی کردم تا بهترین ابزارهای رایگان سئو را به شما معرفی کنم. البته ابزارهای سئو بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد.

نکته ای که در استفاده از ابزارهای سئو باید در نظر داشت این است که آیا ابزار مورد نظر از زبان فارسی پشتیبانی می کند یا خیر.

همچنین متاسفانه بعضی از این ابزارهای کاربردی سئو از سایت هایی که دامنه آن ها ir. است پشتیانی نمی کنند.

سعی میکنم تا به صورت مستمر ابزارهای رایگان سئو را که با آن ها برخورد می کنم رو در این مطلب اضافه کنم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.