حتماً شنیده اید که برای ایجاد محتوا باید یک طرح و برنامه تهیه شود. اما ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که این نوع طرح و برنامه چیست؟ و اصلاً چرا به برنامه محتوا نیاز داریم؟ پس در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ این سؤالهای خود را پیدا کنید. به طور کلی برنامه محتوا تعیین کننده نوع محتوای مورد انتظار شما و نحوه ایجاد آن است. در برنامه محتوا مشخص میشود چه کسی مسئولیت محتوا را دارد، هدف از ایجاد محتوا چیست و چگونه محتوا بر استراتژی محتوا تأثیر میگذارد.
شما با کمک برنامه محتوا میتوانید از فعالیتهای بازاریابی خود پشتیبانی کنید و در تمام مراحل سفر خریدار روی مشتریان بالقوه خود متمرکز شوید. برای اینکه پاسخ سؤال “طرح و برنامه چیست؟” را در مورد ایجاد محتوا بهتر درک کنید، ما در ادامه این مقاله به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم.
توصیه میکنیم مقاله مفید با موضوع کدام تصاویر برای نوشتن متن مناسب در سایتها هستند؟ را مطالعه نمایید.
طرح و برنامه چیست؟ ضرورت آماده کردن برنامه برای محتوا
برای اینکه پاسخ سؤال “طرح و برنامه چیست؟ ” را در مورد بهتر درک کنیم، باید بدانیم اصلاً چرا به برنامه محتوا نیاز داریم؟ اگر شما به طور مداوم محتوای جذاب را برای کسب و کار خود ایجاد کنید، در اجرای برنامه های بازاریابی خود موفق خواهید شد. با یک برنامه محتوا، همکاری، ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا برای تیمهای شما آسانتر میشود. یک برنامه محتوای خوب باعث میشود ترافیک سایت و فروش شما افزایش یابد. زیرا شما با این برنامه میتوانید محتوایی باکیفیت و ماندگار را ایجاد کنید که مدتها در ذهن مخاطبان شما باقی میماند.
علاوه بر این طرح و برنامه های محتوا به شما کمک میکنند تا با توجه به مهمترین استراتژیهای کسب و کار خود مانند بودجه یا منابع در دسترس عمل کنید. شما با تهیه این نوع برنامه نسبت به منابع لازم برای توسعه و به اشتراک گذاری محتوای خود شناخت پیدا میکنید. بنابراین به راحتی میتوانید از صرف هزینه های غیرضروری یا ایجاد تأخیر جلوگیری نمایید.
تفاوت بین برنامه محتوا و استراتژی محتوا چیست؟
در ادامه پاسخ به سؤال ” طرح و برنامه چیست؟ ” در مورد ایجاد محتوا باید بگوییم استراتژی محتوا و برنامه محتوا تفاوتهای اساسی با هم دارند. اگر یک استراتژی محتوا دارید، احتمالاً فکر میکنید برنامه شما را هم پوشش قرار میدهد. اما باید بدانید یک استراتژی محتوا تمام کانالهای بازاریابی شما را در مسیری هدایت میکند که محتوای در آنجا منتشر میشود. درواقع با یک استراتژی محتوا تمام اهداف بازاریابی و نحوه دستیابی به این اهداف مشخص میشود.
اما در شروع اجرای استراتژی، باید برنامه محتوای خود را برای تعیین نحوه اجرای آن تهیه کنید. در برنامه های محتوا باید تمام انواع محتواها و داده های لازم برای دستیابی به اهداف تعیین شده در استراتژی مشخص شوند. هر کسب و کاری از طرح محتوای خود برای تحقیق، ایجاد، انتشار و پیگیری محتوای خود استفاده میکند. درواقع هر مرحله از فرآیند ایجاد محتوا باید در برنامه محتوای شما گنجانده شود.
نحوه ایجاد یک برنامه محتوا برای رسیدن به نتایج مورد انتظار
برای اینکه به پاسخ دقیقتری برای سؤال “طرح و برنامه چیست؟” برسید، باید با نحوه ایجاد آن آشنا شوید. طبق تحقیقات مؤسسه بازاریابی محتوا (CMI و MarketingProfs) شرکتهایی یک برنامه برای محتوای خود دارند نسبت به شرکتهایی که برنامه ای ندارند، موفقیت بیشتری کسب میکنند. با اینکه طرح و برنامه محتوا و نحوه اجرای آن در شرکتهای مختلف با هم متفاوت دارد، اما برخی از بخشها در تمام برنامه های محتوا مشترک است.
بنابراین به طور کلی شما برای ایجاد یک برنامه محتوای مؤثر باید به 6 سؤال پاسخ دهید؟
• محتوای برای کدام گروه از افراد است؟
• محتوای در چه پلتفرمهایی منتشر خواهد شد؟
• محتوای شما چه مشکلی را حل میکند؟
• چرا کسب و کار شما متفاوت است؟
• چگونه میخواهید پیام خود را منتقل کنید؟
• نحوه ایجاد محتوا چگونه است؟
در ادامه این بخش از مقاله برای تکمیل پاسخ سؤال ” طرح و برنامه چیست؟” در مورد ایجاد محتوا به انواع برنامه های محتوا میپردازیم.
تهیه برنامه برای محتوای آگاهی از برند
افزایش آگاهی از برند یک هدف مشترک در تمام کسب و کارها است. ایجاد یک محتوای باکیفیت یکی از بهترین راهها برای معرفی برند شما و رسیدن به شهرت است. یک محتوای آگاهی از برند، برند و محصول شما را به مشتریان بالقوه معرفی میکند. این نوع محتوا علاوه بر معرفی محصول و ویژگیهای متمایز برند شما، به افزایش فروش شما نیز کمک میکند. افرادی که به دنبال این نوع محتوا هستند احتمالاً در مورد برند یا محصول شما هیچ نوع اطلاعاتی ندارند.
اما سؤال اینجاست در مورد محتوای آگاهی از برند “طرح و برنامه چیست؟ ” و در آنچه اطلاعاتی باید به مخاطبان منتقل شود؟ به طور کلی این اطلاعات شامل:
• آموزش به مخاطبان در مورد برند و محصولات شرکت
• نمایش ارزشهای شرکت
• ارائه اطلاعات و ارزش ارائه شده به مشتریان
• پرهیز از اشاره مستقیم به فروش
• نمایش محصول به عنوان راه حلی برای حل مشکلات مشتریان
این نوع محتوا بیشتر در رسانه های اجتماعی وجود دارد. با این نوع محتوا شما فرصتی پیدا میکنید تا با کاربران مختلف در پلتفرمهای اجتماعی ارتباط برقرار کرده و برند خود را معرفی کنید.
برنامه برای محتوای رتبه بندی شده با کلمات کلیدی
شما برای رتبه بندی صفحات سایت خود باید تعداد کلمات خود را افزایش دهید تا ترافیک ارگانیک را از طریق گوگل و سایر موتورهای جستجو به سمت سایت خود هدایت کنید. رتبه بندی بر اساس کلمات کلیدی هم بدون انتشار محتوای مناسب برای مخاطبان تقریباً غیرممکن است.
به طور کلی در محتوای بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو، یک عبارت خاص برای جستجو هدف قرار میگیرد. این نوع محتوا به طور مستقیم به فروش محصول یا برند شما کمک نمیکند. درواقع شما با کلمات کلیدی در محتوای خود قصد دارید به گوگل و سایر موتورهای جستجو نشان دهید که پاسخ سؤال جستجوگران را میدانید. این کار فقط به معنای قرار دادن کلمه کلیدی در محتوا نیست. شما باید از طریق تحقیق در مورد کلمات کلیدی، مناسبترین عبارات و کلمات را برای محتوای خود پیدا کنید.
شما باید بر اساس مراحل قیف بازاریابی، کلمه کلیدی مناسب را برای محتوای سئوی خود انتخاب کرده و محتوا را بر اساس آن آماده کنید. اما سؤالی که ممکن است مطرح شود این است که در مورد محتوای سئو محتوای “طرح و برنامه چیست؟ ” و چه فعالیتهایی باید در این برنامه مشخص شوند؟ به طور کلی این فعالیتها شامل:
• انتخاب کلمات کلیدی خاص از طریق تحقیق در حوزه موردنظر شما
• انطباق هدف جستجو با کلمه کلیدی
• مشخص کردن نوع محتوایی با کلمه کلیدی موردنظر شما
• ارائه محتوای آموزنده و مفید
• ارائه راه حل برای مشکل مشتریان بالقوه
پستها و مقالات وبلاگ به عنوان محتوای بهینهسازی شده برای سئو شناخته شده اند. وبلاگها معمولاً حاوی مطالب آموزنده و مفید هستند. در این نوع محتوا بدون اشاره مستقیم به فروش، به سؤال جستجوگران پاسخ داده میشود.
برنامه برای محتوای پایین قیف برای افزایش نرخ تبدیل به فروش
یک برند، محتوای افزایش نرخ تبدیل به فروش را برای آن دسته از مخاطبان خود تهیه میکند که آماده خرید یا در حال تصمیمگیری برای خرید هستند. این نوع محتوا به طور مستقیم به دنبال فروش محصول یک برند است. بنابراین مخاطبان را متقاعد میکند که محصول برند ارزش خرید را دارد. در محتوای پایین قیف، شما باید به دنبال تبدیل بازدیدکنندگان و مشترکان به مشتری باشید. در این نوع محتوا افرادی هدف قرار میگیرند که در انتهای قیف بازاریابی هستند. این افراد دقیقاً میدانند به دنبال چه چیزی هستند، اما میتوانند آزادانه برندهای مختلف را انتخاب کنند. اگرچه احتمال دارد آنها در مورد نوع محصول شما اطلاعات داشته باشند، اما ممکن است در مورد شرکت شما یا در مورد متمایز بودن محصول شما اطلاعات چندانی نداشته باشند.
اما مانند سایر برنامه های محتوا این سؤال همیشه وجود دارد که برای محتوای پایین قیف که به آن محتوای تبدیل هم گفته میشود “طرح و برنامه چیست؟ ” و چه کارهایی در آن گنجانده میشود؟ به طور کلی اقدامات ضروری که باید برای تهیه محتوای تبدیل انجام شوند عبارتند از:
• استفاده از کلمات قدرتمند
• پرداختن به اصل مطلب به طور مستقیم در پاراگراف اول
• استفاده از تصاویر مرتبط
• تمرکز بر ارزش ارائه شده
• نمایش تمایز برند
• ایجاد CTA های مکرر یا واضح