فاکتور های رتبه بندی گوگل هر سال متفاوت می شوند. تغییراتی که در گوگل ایجاد می شود، منجر می شود که این فاکتورها و الگوریتم ها نیز متعاقباً تغییر پیدا کنند. سئو و بهینه سازی موتورهای جست و جو فرایندی پویا است که مدام در حال تحول است.
سرنوشت وب سایت ها
هر دوره به نسبت تغییرات ایجاد شده فاکتورهای رتبه بندی نیز به روز می شوند. بیشترین تغییرات در این فاکتورها در چند سال گذشته اتفاق افتاده است. صاحبان وب سایت ها باید پیگیر این تغییرات باشند. عقب ماندن وب سایت از این تغییرات می تواند بهینه سازی آن را با مشکل مواجه کند.
با اعمال این تغییرات وب سایت ها دچار تغییر رتبه بندی می شوند. شناخت معیارها و ذائقه گوگل برای وب سایت هایی که می خواهند رتبه خوبی را به دست آورند بسیار مهم است. فاکتور های رتبه بندی گوگل هستند که سرنوشت وب سایت ها را تعیین می کنند. در ادامه برخی از این فاکتورهای مهم آورده شده اند.
محتوا از اصلی ترین فاکتور های رتبه بندی گوگل
فاکتور های رتبه بندی گوگل هر چقدر هم که تغییر کند باز همچنان محتوا پادشاه است. این فاکتور همیشه اصلی ترین فاکتور برای رتبه بندی وب سایت ها بوده و هنوز هم هست. تولید محتوای جدید و با ارزش به طور منظم برای یک وب سایت می تواند به آن رتبه خوبی را بدهد.
بهتر است تمرکز روی کیفیت محتوا باشد نه تعداد کلمه ها. مقاله ها باید محتواهای جدید و متنوعی داشته باشند و از همه مهم تر این که کاربرپسند باشند. محتواهای تکراری باید حذف شوند. محتوای منحصر به فرد بیشترین سهم را در رتبه بندی گوگل دارد.
زمان حضور کاربر در وب سایت
الگوریتم های گوگل باید همیشه مورد توجه باشند. یکی از فاکتورها که اهمیت زیادی دارد میانگین مدت زمانی است که کاربر در وب سایت می گذراند. این فاکتور تأثیر 11 درصدی دارد. هر چه کاربر مدت زمان بیشتری را در وب سایت بماند، ارزش آن هم برای گوگل بیشتر می شود. گوگل به این ارزشمندی رتبه خوبی می دهد. محتوای خوب و مفید یکی از مهم ترین چیزهایی است که کاربر را در وب سایت نگه می دارد. تصویرها و ویدئوهای جذاب و لینک سازی هم می توانند رتبه خوبی را از گوگل بگیرند.
مطابقت با هدف جست و جو در گوگل
از فاکتور های رتبه بندی گوگل می توان به مطابقت صفحه های وب سایت به هدف جست و جوی کاربر اشاره کرد. این فاکتور تأثیر 13 درصدی در رتبه بندی گوگل دارد. هدف جست و جو به طور کل محصولات، خدمات و ویدئوها و تصویرهایی است که کاربر در جست و جوی آن است.
اطلاعات درج شده در وب سایت
مقاله ها و اخبار و اطلاعات درج شده در وب سایت نیز از اگر با هدف جست و جوی کاربر در گوگل مطابقت داشته باشند، ارزشمند است. همه کلمات کلیدی که در گوگل جست و جو می شوند هدف خاصی را دنبال می کنند که مهم است دلیل پشت آن عبارت کشف شود. در صورتی که قرار باشد برای هر یک از موضوعات یک محتوا تولید شود، مهم است که با هدف جست و جو مطابقت داشته باشند.
در فاکتور های رتبه بندی گوگل هدف جست و جوی کاربر مهم است. هدف جست و جو می تواند بر طبق قالب و سبک محتوا متفاوت باشد. مثلاً اگر گوگل فقط ویدئوها و اینفوگرافیک ها را برای نتایج جست و جو نمایش دهد، صاحب وب سایت می تواند رتبه های بالاتر را ببیند و یک ویدئو یا اینفوگرافیک تولید کند.
ایجاد بک لینک با کیفیت
از دیگر فاکتور های رتبه بندی گوگل می توان به ایجاد بک لینک با کیفیت اشاره کرد. این فاکتور از قوی ترین آنها محسوب می شود. بک لینک بعد از به روز رسانی برخی الگوریتم ها هم تأثیر منفی و هم تأثیر مثبت بر روی وب سایت دارد.
لینک سازی با استفاده از رپورتاژها می تواند یکی از مهم ترین کارها برای بهبود وب سایت باشد. ساخت بک لینک در وب سایت های اسپم و مزارع لینک اثرگذاری خوبی در وب سایت ندارد. هر بک لینکی کمک کننده نیست. در ثبت آن باید دقت زیادی شود. یک بک لینک بی کیفیت را باید از یک بک لینک با کیفیت تشخیص داد.
اولویت داشتن نسخه موبایل وب سایت
از عوامل و فاکتور های رتبه بندی گوگل می توان سازگاری وب سایت با موبایل را مهم دانست. این عامل به طور مستقیم در رتبه بندی مؤثر است. پیش از این نسخه دسکتاپ برای رتبه بندی در اولویت بود. اما امروزه طراحان و صاحبان وب سایت ها باید به قالب موبایل اهمیت بیشتری بدهند. قرار بود از موبایل بات برای ایندکس شدن صفحه ها در موبایل استفاده شود، این فرایند هنوز کامل نشده است. در رتبه بندی نتایج موبایل و دستکاپ نتایجی قابل مشاهده است.
سرعت صفحه از دیگر فاکتور های رتبه بندی گوگل
سرعت صفحه از دیگر فاکتور های رتبه بندی گوگل است. سرعت صفحه در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری مهم تلقی می شود. وب سایت هایی که سرعت لود شدن آنها کم است، ممکن است نتوانند رتبه خوبی را از گوگل به خود اختصاص دهند.
گوگل تمام سعی خودش را می کند تا بتواند وب سایت هایی را در دسترس کاربران قرار دهد که با سرعت بیشتری باز می شوند. سه فاکتور مهم که به سرعت وب سایت مربوط می شوند در یک قالب معرفی شده اند که تأثیر مهم در رتبه بندی دارد.
اهمیت شبکه های اجتماعی و برند
فاکتور های رتبه بندی گوگل با شبکه های اجتماعی و برند هم ارتباط مستقیم دارد. شبکه های اجتماعی زیادی در دسترس کاربران قرار گرفته اند. هر چه برند در این شبکه ها بیشتر مشاهده شود و کاربران بیشتر آن را جست و جو کنند و لایک و نظرهای بیشتری را جذب کنند و کاربران از این شبکه ها به وب سایت ارجاع داده شوند،
رتبه بهتری به وب سایت تعلق خواهد گرفت. هر برندی باید برای داشتن یک عملکرد موفق علاوه بر وب سایت در تمام شبکه های اجتماعی از جمله instagram
، تلگرام و لینکدین و فیس بوک فعال باشد. ارتباط و ارجاع دادن این محیط ها به همدیگر می تواند رتبه بندی را تحت تأثیر قرار دهد.