مقالات آموزشی

نکاتی در خصوص تمایز انیمیشن و موشن گرافیک

مفید بود؟

قبل از این که به تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک بپردازید، باید به خوبی از هر یک شناخت نسبی داشته باشید. باید دید هر یک از این دو مقوله چه اهدافی را دنبال می کنند. مرور کارایی هر یک از موارد کمک می کند تا افراد جویای کار بهتر مسیر شغلی خود را انتخاب کنند.

تعریف انیمیشن 

قبل از این که به تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک اشاره داشته باشیم، خوب است بدانیم موشن گرافیک زاده و محصول انیمیشن است. پویانمایی در حقیقت، فن و تکنیکی برای متحرک سازی تصاویر ثابت و عکس ها به شمار می رود. این عکس ها امروزه به وسیله عکس های رایانه ای یا سی جی آی یا Computer-generated imagery

تولید می شوند. این تصاویر در زمینه گرافیک سه بعدی رایانه ای کارایی دارند.

 پویانمایی

از پویانمایی همچنین برای خلق کاراکترها، صحنه ها و افکت های خاص در فیلم سازی و در تلوزیون مورد بهره برداری قرار می گیرند. یک پویانمایی کامل سه بعدی قادر است تمهیدات و مراحل چندگانه ای در تولید داشته باشد. البته این امر در پویانمایی دو بعدی به شکل ساده ای انجام می شود. بدین ترتیب که پهنای باند می تواند کم یا مدت زمان ارائه آن بسیار کوتاهتر از نوع سه بعدی باشد.

 

پویانمایی در تبلیغات 

اجازه بدهید مبحث تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را با ذکر این نکته ادامه بدهیم.  پویانمایی می تواند به خوبی یک کالا یا محصولی را معرفی کند. گاهی اوقات نشان دادن، راحت تر از توصیف می باشد به خصوص وقتی آن را با داستان و روایت همراه می کنیم. به بیانی بهتر، با پویانمایی این امکان وجود دارد تا ساخت کاراکتر بهتر و ملموس تر انجام شود.

نقش افکت ها در تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک 

افکت ها نیز می توانند در تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک نقش داشته باشند. افکت یا همان جلوه سمعی بصری به کمک هر دو مقوله آمده و به آن‌ها رنگ و لعاب بهتری می‌زند. البته این را نیز خاطرنشان کنیم، موشن گرافیک با افکت‌ ها دو بحث کاملا مجزا هستند.

بدین معنی که تحرک به نوبه خود، یک نوع جلوه بصری به شمار می‌رود. حقیقت این است که جلوه های بصری به صورت مستقل عمل می‌کنند. هنرمند با در اختیار داشتن افکت می‌تواند تنوع بسیاری در آثار بوجود بیاورد. هنرمند می‌تواند از افکت بر جنبه‌های متعدد آن تاکید داشته باشد.

جلوه های بصری

به این معنی که از جلوه‌هایی که تداعی باران، ابر و دیگر عناصر طبیعی دارند، یا منبع نور یا بازنشانی رنگ‌های صحنه کمک بگیرد. لازم به یادآوری است گاهی، یک ویرایش کننده گرافیک، از پویانمایی جهت نقل و انتقال شکل و اطلاعات کمک می‌گیرد. از آنجا که تحرک دادن به عکس‌های ثابت هدف هر دوی این موارد است، بسیاری از افراد تفاوتی در این دو قائل نمی‌شوند.

 پویانمایی فنی

در ادامه بحث تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک باید گفت، پویانمایی فنی است که به کمک آن کاراکتر به وسیله رایانه خلق شده و حاوی داستان است. این تصاویر به وسیله چند فریم ساخته می شوند که در مخاطب القاء توهم حرکت می سازند. امروزه استودیوهای فراوانی در دنیا مشغول تولید انیمیشن های باکیفیت و ماندگار هستند.

فیلم های پویانمایی شده 

چنانچه بخواهیم به تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک بپردازیم، ذکر این نکته خالی از فایده نیست. فیلم های انیمیشنی محصول قوه تخیل و تصوراتی است که کارگردان در ذهن خود دارد. متداول ترین نمونه های پویانمایی، همان کارتون هایی است که ما در ادوار مختلف زندگی خود آنها را مشاهده کرده ایم. این فیلم ها توسط انیماتورها و به کمک یک تیم حرفه ای ساخته و پرداخته می شوند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ 

نویسندگان، طراحان، متخصصین نور پردازی، کارشناسان صداگذاری و دوبلورها و …. در ساخت این نوع محصولات دست دارند. انیمیشن می تواند مورد استفاده سوژه های واقعی یا فراواقعی قرار بگیرند. فنون و روش هایی که در این گونه محصولات به کار گرفته می شود، ایجاد حس توهم حرکت در اشیاء و عکس های ثابت است. این تصاویر به صورت متوالی نشان داده می شوند. انیمیشن می تواند در دنیای دیجیتال مارکتینگ نیز ورود پیدا کرده و برند را به درستی معرفی کند.

 موشن گرافیک 

بحث تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را با معرفی موشن گرافیک دنبال می کنیم. موشن گرافیک همانطور که گفته شد، زاده انیمیشن است. با این تفاوت که حضور یک متن یا نوشته در اثر موشن گرافیک حضور برجسته دارد. از همین رو، برخی موشن گرافیک را یک نوع طراحی گرافیکی متحرک می دانند.

 

یک راه موثر برای ایجاد ارتباط مخاطب، استفاده از حرکت گرافیکی است. این شیوه بیشتر روی داستان تمرکز دارد نه روایت آن. موشن گرافیک همواره با موزیک و دیگر عناصر سازنده ای که دارد، می تواند القای پیام کند.  حوزه بکارگیری موشن گرافیک، مانند انیمیشن ساخت لحظات سرگرم کننده صرف نیست. بلکه از موشن گرافیک در تبلیغات و پیام رسانی به صورت گسترده کمک می گیرند.

موشن گرافیک سه بعدی چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ 

اجازه بدهیم موضوع تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را با این بحث ادامه بدهیم. زمانی طراحان و هنرمندان به موشن گرافیک سه بعدی روی می آورند که نتوان منظور و پیام را با موشن گرافیک ساده انتقال داد. موشن گرافیک سه بعدی از سختی و سطح بسیار پیچیده ای برخوردار است. برای تولید این آثار باید دانش و تجربه بسیار بالایی داشت. چنانچه شرکتی برای تبلیغات و اشاعه کالاها و خدمات خود از گرافیک سه بعدی کمک بگیرد، در حقیقت گرید و رتبه شرکت خود را افزایش داده است. از طرفی نیز مخاطب بهتر با این اثر ارتباط گرفته و پیام آن را راحت تر فهم و درک می کند.

توجه به ویژگی های داستانی به عنوان یک اصل مهم در تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

مهم ترین اصل تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک، توجه به ویژگی داستانی است.  پویانمایی نمایش دیداری از یک استوری است و در بردارنده شخصیت های متفاوتی می باشد. این شخصیت ها در انیمیشن حضور داشته و داستان را روایت می کنند. اما موشن گرافیک کارش جان بخشی به موضوعاتی است که اصلا وجود ندارند.

 

مثلا شکل هایی که در بک گراند کلیپ با هدف توضیح اضافه می شوند. استفاده دیگر موشن گرافیک، جهت تفسیر و توضیحی است که به عنوان پیام اثر به آن توجه داریم. این پیام به وسیله عناصر موشن گرافیک ساخته می شوند تا مورد فهم و درک مخاطب قرار بگیرند.

بررسی وجه اشتراک انیمیشن و موشن گرافیک 

حالا که درباره تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک اطلاعاتی کسب کردیم، اجازه بدهیم نقاط مشترک این دو را نیز بررسی کنیم. اگر این نوشتار را تا این جا دنبال کرده باشید، با این موضوع آشنا شده اید. هر دو مقوله مورد بحث ما فرم و قالب های هنری هستند که به وسیله آنها تصاویر به حرکت در می آیند. در حقیقت با هنر ترسیم یک عکس ثابت و بی جان را دچار حرکت و پویایی می کنیم.

 پویانمایی و انیمیشن

هر دوی این موارد، از یک نوع نرم افزار خاص برای رسیدن به هدف مطلوب خود استفاده می کنند. همچنین هم انیمیشن و هم موشن گرافیک می بایست، اصول دوازده گانه انیمیشن را تبعیت کنند. این اصول دوازده گانه در حقیقت مجموعه ای است از قوانین بصری که به طراح یاری می رساند که تا شیء یا عکسی جاندار القاء شود. خلاصه این که پویانمایی و انیمیشن هر دو یکدیگر را هم پوشانی کرده و باعث تکامل هم می شوند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.