داشتن یک لوگوی خوب برای برندهای مختلف، یکی از مهمترین نیازها برای موفقیت و داشتن توان رقابت در بازارهای مختلف است. بدون شک هر شرکتی تلاش می کند تا بهترین لوگو را برای برند خود داشته باشد. بنابراین ویژگی های یک لوگوی خوب را در این مطلب بیان می کنیم و چند نمونه از طراحی لوگو نمونه در زمینه های مختلف را نشان می دهیم. به این ترتیب یک دید کلی و مفید در زمینه لوگو و طراحی آن کسب می کنید و خواهید توانست بهترین نمونه لوگو را برای شرکت و برند خود سفارش دهید.
خصوصیات یک لوگو خوب
یک لوگوی خوب و جذاب که بتواند به بهترین شکل اهداف و ویژگی های شرکت را معرفی کند و مخاطب را به خود جذب کن، می تواند کمک بسیار زیادی در پیشرفت و موفقیت شرکت داشته باشد. در واقع می توان گفت که یک لوگوی خوب بهترین روش تبلیغاتی است. در ادامه با ویژگی هایی که باعث می شوند یک نمونه طراحی لوگو بهتر از نمونه های دیگر باشد و هزینه طراحی لوگو، آشنا می شویم.
طراحی لوگو باید منحصر به فرد باشد
بسیار مهم است که لوگویی که برای یک شرکت جدید طراحی می شود، منحصر به فرد باشد. به این ترتیب مخاطب با مشاهده لوگوی شرکت می تواند آن را از سایر شرکت ها و موسسات مشابه تشخیص دهد. تقلید کردن از لوگوهای موجود و کپی کردن لوگوهای دیگران علاوه بر این که از نظر قانونی تخلف محسوب می شود، در پیشرفت شرکت نیز تاثیر منفی خواهد داشت. اما می توان با مشاهده و بررسی طراحی لوگو نمونه در زمینه های مشابه، ایده های جدیدی کشف کرد و با دید گسترده تری در مورد طراحی لوگوی جدید ایده پردازی کرد.
لوگو باید نام برند را معرفی کند
یکی دیگر از ویژگی های لوگوی خوب، این است که لوگو بتواند علاوه بر این که زمینه فعالیت های صاحب لوگو را معرفی کند، نام مخصوص شرکت را نیز به مخاطب بشناساند. لوگو در هر نوعی که طراحی شود، بهتر است که نام برند را در بر داشته باشد. به عنوان طراحی لوگو نمونه در این زمینه، می توان به لوگوی ویکیپدیا اشاره کرد. ابن لوگو در عین سادگی معرف نام شرکت است و به خوبی توانسته است وظیفه خود را انجام دهد.
استفاده از رنگ های مناسب در طراحی لوگو
بدون شک یکی از مهمترین نکات در طراحی لوگو، استفاده از رنگ های جذاب و در عین حال متناسب با زمینه ای است که لوگو برای آن طراحی می شود. هر یک از رنگ ها از نظر روانشناسی، مفهوم خاصی را بهتر می تواند نشان دهد و برای استفاده از رنگ ها در طراحی لوگو، شناخت رنگ ها و استفاده درست و به جا از آن ها ضروری است.
به عنوان مثال، در یک نمونه طراحی لوگو آرایشگاه زنانه، چنانچه لوگو برای یک سالن زیبای بزرگ و مجلل طراحی می شود، می توان از رنگ های سیاه و طلایی برای آن استفاده کرد. این ترکیب رنگ به خوبی می تواند علاوه بر این که فعالیت مربوط به صاحب لوگو را نشان دهد، مجلل بودن سالن زیبایی را نیز برای مخاطب نمایان کند.
رنگ سیاه و طلایی در طراحی لوگو نمونه آرایشگاه زنانه
همچنین اگر به یک نمونه طراحی لوگو دندانپزشکی دقت کنید، چنانچه لوگو مناسب باشد و به شکل استاندارد طراحی شده باشد، مشاهده خواهید کرد که قسمت بزرگی از لوگو از رنگ سفید تشکیل شده است. چرا که رنگ سفید بهترین و مناسب ترین رنگ برای نشان دادن فعالیت های مربوط به دندان و دندانپزشکی است.
دقت به انعطاف پذیر بودن لوگو در هنگام طراحی
لوگو باید به گونه ای باشد که بتوان بر روی مانور انجام داد و هر زمان که لازم شد، اصلاحات لازم را بر روی آن انجام داد. هرچند تغییر کلی لوگو موجب می شود که مخاطب سر در گم شود، اما گاهی لازم است که تغییراتی جزئی در لوگو ها به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است ترکیب لوگو تا حد امکان ساده و منعطف باشد. در نظر داشته باشید که سادگی لوگو تا حدی خوب است که مفهوم لوگو بودن را از دست ندهد. بدون شک طرح ساده ای که هیچ مفهومی نداشته باشد، نمی تواند به عنوان طراحی لوگو نمونه خوب و تاثیرگذار به کار برده شود.
تاثیر مکان و زمان در طراحی لوگو
بسیاری از لوگوهایی که اکنون معروفیت بسیار بالایی دارند، در طول زمان به این موفقیت و شهرت رسیده اند و نباید انتظار داشته باشید که لوگویی که طراحی می شود در کمترین زمان ممکن جایگاه والایی در میان رقیبان چندین ساله پیدا کند. همچنین باید دقت شود که لوگو نیاز محور باشد. به این معنی که نیاز مخاطب، جامعه ای که لوگو در آن دیده خواهد شد، در نظر گرفته شود.
برای مثال، یک نمونه طراحی لوگو شرکت را در نظر بگیرید. اگر شرکت مورد نظر، در زمینه تجارت شهری فعالیت می کند، نیازی ندارد که در لوگوی خود از نمادهای سایر شهرها استفاده کند. زیرا این نمادها با آن شهر و مخاطبانش متناسب نخواهند بود.
لوگو تجارت منطقه ای، استفاده از نام منطقه در لوگو
حال که با چندین مورد از نکات لازم در طراحی یک لوگوی خوب آشنا شدیم، به راحتی خواهیم توانست اهداف خود از داشتن لوگو و چگونگی لوگویی را که را می خواهیم سفارش دهیم، برای طراح بیان کنیم. این به ما بسیار کمک می کند که طراح را به بهترین شکل ممکن با نظرات خود و نوع لوگویی که باید طراحی کند، آشنا کنیم.
اما چنانچه در زمینه فعالیت های گرافیکی فعالیت کرده باشیم و با طراحی لوگو آشنایی داشته باشیم، می توانیم با دانلود یک طراحی لوگو نمونه، لوگوی برند خودمان را با استفاده از لوگوهای لایه باز طراحی کنیم. در ادامه با لوگوهای لایه باز آشنا می شویم.
لوگو لایه باز چیست؟
در این بخش با لوگوهای لایه باز و چند مورد طراحی لوگو نمونه با استفاده از لوگو لایه باز آشنا می شویم که به کمک آن ها می توانیم برای شرکت و برند خودمان لوگوی جدید طراحی کنیم.
طرح های لایه باز فایل های گرافیکی هستند که امکان ویرایش آن ها وجود دارد. با داشتن یک طرح لایه باز، می توانید المان ها، افکت ها و اجزای آن را تغییر دهید و یک طرح جدید و دلخواه از روی آن طراحی کنید.
فتوشاپ
همچنین امکان حذف و افزودن بخش های مختلف به این طرح ها وجود دارد. فرمت فایل ها های لایه باز psd است که مربوط به نرم افزار فتوشاپ می شود. بنابراین می توان با دانلود لوگوهای لایه باز ایجاد تغییرات بر روی آن ها، از طراحی لوگو لایه باز نیز به عنوان یکی از ساده ترین روش های طراحی استفاده کرد. در شکل زیر، یک طراحی لوگو نمونه لایه باز را مشاهده می کنید.