قبل از آشنایی با نحوه ساخت UTM ابتدا لازم است با مفهوم UTM آشنا شوید. کدهای UTM (urchin tracking module) بخشهای برجسته متن هستند که باید به انتهای URL شما اضافه میشوند. اگر کاربران روی چنین لینکهایی کلیک کنند، شما میتوانید منشأ ترافیک سایت خود را درک کنید. بازاریابان این کدها را طبق آدرس صفحه سایتی که به آن لینک داده اند، سفارشی سازی میکنند تا میزان موفقیت کمپین های بازاریابی مرتبط با آن صفحات را بررسی کنند.
نحوه ساخت UTM
علاوه بر این، کدهای UTM به عنوان پارامترهای پیگیری معروف هستند، زیرا شما از طریق این کدها میتوانید مبدأ ترافیک وبسایت خود را «پیگیری» کنید.
پیگیری عملکرد سایت با کد UTM
برای پیگیری عملکرد سایت از طریق کد UTM،باید یک بخش خاص را که مربوط به یکی از صفحات سایت شما است، به انتهای URL خود اضافه کنید. شما از این طریق میتوانید موفقیت کمپینهای بازاریابی، محتوای سایت و منابع ترافیک وبسایت خود را پیگیری کنید. شما با آشنایی از نحوه ساخت UTM میتوانید با اضافه کردن آنها به آدرس URL صفحات سایت خود، از مزایای این کدها بهره مند شوید.
قبل از پرداختن به نحوه ساخت UTM، به مهمترین نکاتی میپردازیم که هنگام ساخت و استفاده از UTM لازم است آنها را رعایت کنید:
- URL ها و لینکهای شما باید ثابت و جدید باشند و به راحتی خوانده شوند (شما میتوانید از استاندارد یا راهنمایی برای تگ گذاری لینک یا پارامترهای ساخت UTM استفاده کنید تا از ثبات آنها اطمینان حاصل نمایید).
- فهرستی از لینکهای UTM خود را نگهداری کنید تا تمام اعضای تیم بازاریابی و تولید محتوای شما بدانند که در حال حاضر کدام لینکها به صورت تگ گذاری شده، وجود دارند.
- پیگیری کدهای UTM سایت خود را به واحد CRM خود متصل کنید (مانند HubSpot) تا دیدگاه آنها را در مورد ظاهر لینکهای دارای کدهای UTM بدانید.
- پارامترهای UTM را برای آدرس صفحات خود تعیین کنید تا تگهای شما به خوبی نمایش داده شوند. شما از این طریق میتوانید درک کنید منشا تغییرات عملکرد صفحات سایت شما نتیجه چه نوع فعالیتی و از کجا هستند.
- تمام حروف کوچک یا بزرگ را به هم متصل کنید. زیرا کدهای UTM به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند.
- از نامهای کوتاه استفاده کنید. اما نباید به صورت علامت اختصاری باشند. نامهای توصیفی اما کوتاه مناسب هستند.
در ادامه این مقاله ما مراحل ساخت UTM را در گوگل آنالیتیکس و HubSpot برای بررسی موفقیت کمپینهای بازاریابی به شما معرفی میکنیم.
نحوه ساخت UTM در گوگل آنالیتیکس
1. Campaign URL Builder گوگل آنالیتیکس را باز کنید
سه نوع تگ پیگیری وجود دارد که میتوانید آنها را برای موتور جستجوی گوگل ایجاد کنید. دو مورد از آنها به شما در پیگیری ترافیک اپلیکیشنهای جدید در مارکتهای اپلیکیشن کمک میکنند. اما شما باید از Campaign URL Builder گوگل آنالیتیکس یعنی گزینه سوم برای ساخت کد UTM استفاده کنید.
2. هر یک از ویژگیهای مربوط به لینک را در فرم زیر پُر کنید
طبق فرم زیر باید اطلاعات مربوط کمپین URL، منبع و ابزار آن را در فیلدهای مربوط وارد کنید.
3. از لینک ساخته شده در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید
اگر میخواهید لینک شما کوتاه باشد میتوانید از ابزاری مانند bit.ly استفاده کنید. اما اگر کاربر HubSpot هستید، دیگر لازم نیست از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
4. میزان موفقیت کمپین بازاریابی خود را بررسی کنید
اگر قبلاً از گوگل آنالیتیکس برای بررسی عملکرد سایت خود استفاده کرده اید، گوگل به طور خودکار کمپینهایی بازاریابی دیجیتال شما را پیگیری میکند. مشابه ابزار HubSpot، شما میتوانید در بخش پایین از لیست کشویی «audience»، سپس «source» و سپس «Campaigns» میتوانید به اطلاعات مربوط به عملکرد کمپینهای دارای کد UTM دسترسی داشته باشید. برای مشاهده source و medium روی هر کمپین کلیک کنید.
همانطور که مشاهده میکنید شما با اجرای مراحل ساخت UTM میتوانید کدهای سفارشی را برای پیگیری کمپینهای بازاریابی خود در کمترین زمان بسازید و اجرا کنید. پس از چند هفته نیز میتوانید از اطلاعات مناسبی برای سنجش میزان موفقیت این کمپینها استفاده نمایید.
نحوه ساخت UTM در HubSpot
1. به بخش Analytics tools خود در HubSpot بروید.
در داشبورد Marketing Hub خود، در بالای صفحه، «Reports» را انتخاب کنید. سپس طبق تصویر زیر در لیست باز شده، ” Analytics tools ” را انتخاب کنید.
- UTM Codes: How to Create UTM Tracking URLs on Google Analytics
2. Tracking URL Builder را باز کنید.
وقتی منوی Analytics tools ظاهر میشود، در گوشه سمت راست میتوانید در پایین این بخش، “Tracking URL Builder” را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر این گزینه را مشاهده میکنید، باید روی آن کلیک کنید.
3. فرم Tracking URL را برای ساخت یک کد UTM باز کنید
زمانی که میخواهید یک کمپین بازاریابی را برای وبسایت خود ایجاد کنید باید URL های مرتبط با آن، حداقل دارای یک کد UTM باشند. شما چنین کمپینی را در تصویر زیر مشاهده میکنید:
این صفحه برای تعیین منبع کد پیگیری، ابزار، محتوا و تاریخ ایجاد تگ پیگیری استفاده میشود. شما با پیمایش در این صفحه میتوانید تمام موارد را مشاهده کنید. در این مرحله باید روی «Tracking URL Create» در بخش بالای گوشه سمت راست کلیک کنید.
4. فیلدهای مربوط به ویژگیهای کد UTM خود را پر کنید و روی «Create» کلیک کنید
در این مرحله پس از مشاهده فرم باید فیلدهای URL، Campaign، Source و Medium را پُر کنید. اگر میخواهید محتوا و عبارتی را اضافه کنید، باید دو فیلد پایینی این فرم را پُر کنید. وقتی فیلدها را پر کردید، روی کادر نارنجی رنگ «create» که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
پس از انجام این کار، کد UTM ساخته شده شما در HubSpot به عنوان یک کمپین جدید شناخته میشود. بنابراین، این لینک برای صفحه سایتی که میخواهید ترافیک آن را پیگیری کنید، آماده است.
5. از لینک کوتاه خود در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید.
6. میزان موفقیت کمپین بازاریابی خود را بررسی کنید.
همانطور که در تصویر زیر مشخص است، میتوانید در داشبورد Traffic Analytics خود، پارامترهای UTM خود را در لیست کشویی «Other Campaigns» باز کنید. برای جدا کردن Source و Medium ، روی Individual Campaign کلیک کنید.
بازدید از صفحه اصلی کمپین
همانطور که در تصویر دوم مشاهده میکنید، شما میتوانید در سمت چپ این بخش، نام کمپینهای خود را بر اساس متن کد UTM ساخته شده و اطلاعات مربوط به ترافیک افرادی که از URL های خاصی برای بازدید از صفحه اصلی کمپین شما استفاده کرده اند، ببینید.
در پایان امیدواریم با آشنایی از نحوه ساخت UTM، از ویژگیهای مفید آن برای پیگیری عملکرد کمپینهای بازاریابی وبسایت خود استفاده کنید.