مفید بود؟
آیا تابه‌حال برای شما پیش آمده که یک وب‌سایت را در موبایل خود باز کرده باشید و احساس کنید که باز شدن آن خیلی طول می‌کشد؟ آیا حوصله‌تان سر می‌رود؟ آیا طاقتان طاق می‌شود و عطای باز کردن آن سایت را به لقایش می‌بخشید؟ خبر خوب اینکه اگر همه از چیزی موسوم به AMP در سایت‌های خود استفاده کنند دیگر هیچ کس با چنین مسئله‌ای روبرو نخواهد شد. اما این به اصطلاح «AMP» چیست؟
اگر شما هم برای خودتان یا کسب‌وکارتان یک وب‌سایت دارید باید در رابطه با AMP اطلاعات کافی و وافی داشته باشید و برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کنید. این مطلب راهنمای شما در این مسیر خواهد بود.

AMP چیست؟

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages به معنی «صفحات موبایلی شتاب‌یافته یا پرشتاب» است. AMP در واقع یک استاندارد کدنویسی برای وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود و اساساً یک نسخه خلاصه شده از HTML است. طراحی AMP با هدف حذف کدهای سنگینی که مانع نمایش سریع وب‌سایت می‌شوند انجام شده تا صفحات اینترنتی با سرعت هر چه بیشتری برای کاربر نمایش داده شوند.
به زبان ساده، AMP روشی برای سبک‌تر کردن صفحات وب‌سایت شما با حفظ سبک و سیاق ظاهری آن‌هاست تا با سرعت بیشتری در گوشی‌های هوشمند مخاطبانتان ظاهر شوند.
AMP برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی و در هنگامی معرفی شد که بخش اعظم کاربران اینترنت به جای استفاده از رایانه‌های خود به جستجو از طریق تلفن‌های همراهشان روی آورده بودند.
گوگل در آن زمان به این نتیجه رسیده بود که سرعت سایت‌ها برای موبایل واقعاً کند است. این وضعیت نه برای گوگل، نه برای وب‌سایت‌ها و نه برای کاربران اینترنت ایدآل نبود؛ بنابراین باید راه چاره‌ای پیدا می‌شد. این راهکار، پروژه‌ای به نام AMP بود.

طرز کار AMP: AMP چگونه سرعت وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد؟

هدف از آغاز به کار پروژه AMP، هرچه سریع‌تر شدن بارگذاری وب‌سایت‌ها در گوشی‌های موبایل بود. این هدف از طریق حذف هر چیزی که باعث کندی وب‌سایت شده برآورده می‌شود.
مواردی مانند افزونه‌های مختلف، تصاویر حجیم و صفحات چندگانه در کنار جاوا اسکریپت و سایر انواع اسکریپت‌های مشابه باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه می‌شوند. حذف یا خلاصه‌سازی چنین مواردی باعث مختصر و مفیدتر شدن زیرساخت صفحه و لذا بارگذاری سریع‌تر آن خواهد شد.
بر طبق نتایج بررسی‌هایی که در پروژه AMP انجام گرفته، بارگذاری حدود ۷۰ درصد صفحات معمولی چیزی بین ۷ تا ۱۰ ثانیه طول می‌کشد؛ اما این رقم برای صفحات AMP تنها یک ثانیه است.
توجه داشته باشید که زمان بارگذاری صفحه برای وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای دارد. آمار نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد که ۴۷ درصد از مشتریان انتظار دارند که صفحه مورد نظرشان در عرض دو ثانیه یا کمتر نمایش داده شود و ۴۰ درصد آن‌ها در صورتی که زمان بارگذاری یک صفحه از سه ثانیه بیشتر شود منتظر نمی‌مانند و از مشاهده آن وب‌سایت صرف نظر می‌کنند.

مزایای استفاده از AMP

استفاده از AMP مزایای مختلفی را برای وب‌سایت‌ها به ارمغان می‌آورد که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– AMP و سئو: بهبود سئو از طریق AMP

اول از همه اینکه اگر وب‌سایت شما کند باشد، کاربران به این انتظار نمی‌نشینند تا بارگذاری شده و بالاخره نمایش داده شود؛ بلکه قبل از اینکه حتی وب‌سایتتان را دیده باشند از دکمه بازگشت مرورگرشان استفاده می‌کنند و به سراغ یک وب‌سایت سریع‌تر خواهند رفت. دقت داشته باشید که اگر کاربران روی لینکی از وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک کنند، اما خیلی سریع و در عرض چند ثانیه مجدداً به صفحه نتایج برگردند، چنین رفتاری از دید گوگل منفی تلقی شده و بر سئو تأثیر منفی خواهد گذاشت.
به‌علاوه، هرگاه صفحاتی که از AMP در آن‌ها استفاده کرده‌اید در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند یک علامت مخصوص در کنار آن‌ها درج می‌شود که وجود آن نشان دهنده سرعت بالای صفحه در بارگذاری است و لذا از آنجایی که هیچ کس از سرعت بالا بدش نمی‌آید، نظر مخاطب را به خود جلب خواهند کرد. ضمناً همین‌طور که به تدریج کاربران بیشتری متوجه معنای این علامت می‌شوند اولویت بیشتری برای صفحات AMP قائل خواهند شد.
به‌علاوه، گوگل نیز به سایت‌های AMP بیشتر از سایت‌های بدون AMP علاقه‌مند است. این یعنی اگر از AMP استفاده کرده باشید احتمال اینکه سایتتان در رتبه‌های بهتری از صفحات نتایج جستجوهای طبیعی کاربران قرار بگیرد افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار همه این‌ها، در مجموع نرخ تبدیل و شاخص‌های تعامل وب سایت‌های سریع نسبت به وب سایت‌های کند بالاتر است.
در تصویر زیر آیکن AMP در نتایج جستجوی گوگل مشخص شده است:
بر طبق خبرهایی که از گوگل می‌رسد، این شرکت ایندکس موبایل محوری را ایجاد کرده که در آن برای سایت‌هایی که کیفیت نمایش آن‌ها در موبایل بهتر است در جستجوهای موبایل اولویت قائل می‌شود.
با این همه AMP هنوز به یکی از مقتضیات لازم برای داشتن سئوی عالی تبدیل نشده است، اما باید به پتانسیل بالایی که در این زمینه دارد توجه داشته باشید.

– نمایش در Carousel گوگل

با استفاده از AMP در صفحات وب‌سایت خود امکان نمایش آن‌ها در Carousel صفحه نتایج جستجوی گوگل را فراهم می‌کنید. اگر نمی‌دانید که منظور از Carousel چیست به تصویر زیر مراجعه کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید یک نوار با قابلیت مرور افقی در قسمت بالایی نتایج وجود دارد که با جستجوی برخی عبارات ظاهر می‌شود. به این نوار افقی، Carousel (به فارسی: چرخ و فلک یا اسلایدر) می‌گوییم.
تمامی مواردی که در این بخش مشاهده می‌کنید مقالات و صفحات AMP هستند و لذا اگر شما هم در سایت خود از AMP استفاده کرده باشید، فرصتی برای نمایش آن در این قسمت (که از قضا در بالای صفحه هم قرار دارد) فراهم خواهد شد.

– افزایش نرخ تبدیل

عمده‌ترین مزیت AMP برای صاحبان کسب‌وکار افزایش قابل توجه سرعت بارگذاری سایت است؛ چرا که بارگذاری کند به معنی از دست رفتن مشتری است. به سرانجام رساندن فروش دقیقاً در همان لحظه‌ای که مشتری به محصول یا سرویس مورد نظر نیاز دارد مشابه با چسباندن نان به تنور داغ در موعد مناسب است و لذا اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از مشتریان در صورتی که احساس کنند که سایت شما کند است فوراً به سراغ رقبا می‌روند. این به معنای از دست رفتن چیزی نزدیک به ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان موبایلی شماست که در واقع مشتریان بالقوه‌ای محسوب می‌شوند که پول خود را به رقیبتان تقدیم می‌کنند.

– بیشتر دیده شدن

ویترین مغازه‌ها در جذب مشتری تأثیر به سزایی دارد. در فروشگاه‌های آنلاین نیز همین‌طور است، فقط وضعیت نمایش ویترین شما به سرعت اینترنت کاربران و شهرتتان در کانال‌های مختلف (مثلاً موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل) وابسته است. حال تصور کنید که کاربری که اینترنت چندان سریعی ندارد به سراغ وب‌سایت شما می‌آید؛ اگر از AMP استفاده کرده باشید سایتتان در کسری از ثانیه باز می‌شود، در غیر اینصورت هیچ بعید نیست که ویترین مجازی خوش رنگ و لعاب و بی نقص شما اصلاً دیده نشود که بخواهد تأثیر خاصی را از خود بر جا بگذارد.

– ارائه یک تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری در اغلب وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی حرف اول را می‌زند. طبیعتاً یک وب‌سایت کند با کدهای اضافی و محیط کاربری سنگین با پنجره‌های پاپ آپ متعدد برای هر کسی و مخصوصاً مشتریان و به‌خصوص در محیط موبایل چیزی جز کابوس نمی‌تواند باشد.
عنوان موبایل فرندلی (mobile friendly) در سال ۲۰۱۴ میلادی با این هدف توسط گوگل به وجود آمد که صاحبان وب‌سایت‌ها به ارائه تجربه کاربری بهتری برای کاربران موبایل ترغیب شوند. پس از استفاده گسترده از طراحی ریسپانسیو، به تدریج عنوان موبایل فرندلی به نفع عنوان دیگری به نام AMP از گردونه خارج می‌شود. به بیان دیگر، AMP مرحله جدیدی از بهبود تجربه کاربری در موبایل است که عدم استفاده از آن به معنای عقب ماندن از قافله رقبا محسوب می‌شود.

– AMP برای سایت‌های فروشگاهی

منطق AMP بر این اساس بنا شده که محتوای بهینه شده برای موبایل باید در هر شرایطی فوراً بارگذاری شده و نمایش داده شود. بر همین مبنا، AMP یک چارچوب کاربردی برای ایجاد صفحات سریع برای موبایل ایجاد کرده است. بااین‌حال، ضمانتی برای سازگاری فرمت AMP با وب سایت‌های مختلف وجود ندارد. این یکی از واقعیت‌های پروژه همیشه در حال تکامل AMP است. اما خبر خوب اینکه بسیاری از استدلالاتی که قبلاً بر علیه استفاده از AMP در سایت‌های فروشگاهی درست بود این روزها دیگر محلی از اعراب ندارد.
به‌عنوان نمونه، از جمله امکاناتی که به صفحات AMP اضافه شده قابلیت استفاده از آنالیتیکس است. امروزه به لطف متغیر amp-analytics، می‌توان آمار آنالیتیکس صفحات متکی بر AMP را نیز جمع آوری کرد. از این طریق امکان بررسی عملکرد هر صفحه از نظر ترافیک، درآمدی که جذب کرده، نرخ کلیک خوری و بانس ریت (Bounce rate) به وجود می‌آید.
AMP از صفحات محصولات و دسته‌بندی‌های آن‌ها نیز پشتیبانی می‌کند که این به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر خوشایندتر شدن فرآیند سفر مشتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد چیزی نزدیک به ۴۰ درصد از کاربرانتان از آن خارج خواهند شد. به‌علاوه، ۷۵ درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که به جای منتظر ماندن برای بارگذاری صفحه‌ای که از دید آن‌ها کند به نظر می‌رسد فوراً به سراغ رقبا بروند. مَخلص کلام اینکه با توجه به اهمیت خاص سرعت نمایش صفحات برای وب سایت‌های تجاری و فروشگاهی، AMP یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی محسوب می‌شود که هر صاحب کسب‌وکاری باید از آن استفاده کند.

محدودیت‌های AMP

AMP برای بهبود سرعت و همچنین خوانایی محتوا طراحی شده و لذا همان‌طور که قبلاً ذکر شد، کدهای صفحات را تا جایی که امکان دارد خلاصه می‌کند. بنابراین لاجرم محدودیت‌هایی در طراحی صفحه به وجود می‌آید؛ از جمله:
• فقط جاوا اسکریپت مخصوص AMP اجرا می‌شود؛
• تصاویر فقط در صورتی بارگذاری می‌شوند که در صفحه جابجا شوید تا تصویر مربوطه در چارچوب صفحه نمایش قرار بگیرد (ویژگی lazy load)؛
• یک نسخه بی پیرایه و ساده از CSS مورد نیاز خواهد بود.

چگونه AMP را به وب‌سایتمان اضافه کنیم؟

روش‌های متنوعی برای پیاده سازی AMP در وب‌سایت وجود دارد. اگر از یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب، مانند وردپرس، دروپال یا جوملا استفاده می‌کنید، افزونه‌هایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها کار شما را راحت می‌کند.
لطفاً دقت داشته باشید که معمولاً بهتر است در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید تا ایرادی در نحوه نمایش وب‌سایتتان به وجود نیاید.

۱٫ استفاده از AMP در وردپرس

وردپرس با تیم مدیریت AMP گوگل قرارداد دارد و لذا اضافه کردن آن به این سیستم مدیریت محتوا کار نسبتاً آسانی است. اگر با نحوه نصب افزونه در وردپرس آشنایی دارید به راحتی می‌توانید این قابلیت را به سایتتان اضافه کنید. درعین‌حال دقت داشته باشید که برخی از افزونه‌های وردپرس زیاد با AMP سازگاری ندارند. به‌علاوه، اگر طراحی سایتتان به صورت سفارشی انجام شده نیز معمولاً باید از توسعه دهنده‌ای که با وی همکاری داشته‌اید کمک بگیرید.
برای نصب AMP گزینه‌های مختلفی دارید که از آن جمله می‌توان به این سه مورد اشاره کرد:
• افزونه رسمی AMP
• افزونه Yoast glue SEO
• افزونه accelerated mobile pages

۲٫ استفاده از AMP در دروپال

دروپال نیز برای صفحات AMP یک افزونه مخصوص دارد. برای نصب آن به قسمت extend داشبورد دروپال بروید. سپس از قسمت install new module می‌توانید این افزونه رسمی را نصب کنید.

۳٫ استفاده از AMP در جوملا

جوملا نیز افزونه‌های AMP مخصوص به خودش را دارد که به راحتی با دانلود آن‌ها از سایت افزونه‌های جوملا و نصبشان از طریق کنترل پنل آن می‌توانید آن‌ها را فعال کنید. قسمت افزونه‌های جوملا در بخش extension manager از منوی extensions قرار دارد.

تست AMP

پس از نصب AMP باید صفحات وب‌سایت خود را برای پیدا کردن اشکالات احتمالی ارزیابی کنید. این کار از طریق یکی از افزونه‌های کروم با عنوان AMP Validator به راحتی قابل انجام است. پس از نصب این افزونه، یک آیکن در قسمت افزونه‌های کروم ظاهر می‌شود. در صورتی که HTML در AMP صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستید ایرادی نداشته باشد این آیکن به رنگ سبز در خواهد آمد.
در صورتی که ایرادی در AMP وجود داشته باشد آیکن مزبور به رنگ قرمز در می‌آید و با کلیک بر روی آن می‌توانید خطاهای موجود را مشاهده کنید. پس از رفع همه ایرادات باید مجدداً AMP سایت خود را تست کنید و از رفع مشکلات قبلی اطمینان حاصل کنید.
توجه کنید که وبسایتهایی که به صورت AMP نمایش داده می‌شوند در سرورهای گوگل بارگذاری می‌شوند و نه سایت اصلی. در صورتی که سایت شما مشکلی داشته باشد گوگل یا هر وب‌سایت دیگری که برای نمایش سریع صفحات وب از AMP استفاده می‌کند آن را به حافظه خود اضافه نخواهد کرد.
حرف آخر
در سال‌های اخیر محبوبیت و استفاده از AMP رشد چشمگیری داشته که این بدون شک به دلیل علاقه کاربران اینترنت و از جمله مشتریان بالقوه شما به سرعت بالاتر وب‌سایت‌ها در بارگذاری صفحات مورد نظر آن‌هاست. البته با توجه به آنچه که تاکنون دیده‌ایم و سابقه‌ای که از گوگل در دست داریم انتظار می‌رود بهبودهای بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم، اما چیزی که هم‌اکنون در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد نیز می‌تواند از پس تأمین نیازهای صاحبان وب سایت‌های مختلف برآید. اگر شما هم به دنبال بهبود تجربه کاربری کاربران و مشتریانتان و به‌تبع آن افزایش بازده و درآمد خود هستید، با توجه به آنچه که در این مطلب گفته شد و در صورت نیاز به کمک یک توسعه دهنده، AMP را در سایت خود پیاده سازی کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.