گوگل ادسنس (AdSense) از زمان معرفی در سال ۲۰۰۳ به صاحبان بسیاری از وبسایتها کمک کرده تا بدون نیاز به تعامل مستقیم با آگهیدهندهها از وبسایت خود درآمد کسب کنند. شما نیز فارغ از نوع و مقیاس کسبوکارتان میتوانید بخشی از شبکه تبلیغاتی ادسنس باشید و به کسب درآمد بپردازید.
اگر به تازگی وبلاگی به راه انداختهاید، یا وبسایتی دارید که میخواهید از طریق آن پول در بیاورید، گوگل ادسنس میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. با توجه به جمعیت میلیونی افراد و شرکتهایی که به دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود هستند، به احتمال زیاد کسی پیدا خواهد شد که بخواهد تبلیغش در سایت شما نمایش داده شود و از آن مهمتر، به شما پول پرداخت کند.
در عین حال، برای شروع کار با ادسنس باید از نحوه عملکرد آن آگاهی داشته باشید. در ادامه این مطلب تلاش میکنیم تا شما را با این پلتفرم درآمدزایی آشنا کنیم.
گوگل ادسنس چیست؟
همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم، ادسنس محصولی از گوگل است که میتواند به هر کسی که وبسایت دارد کمک کند تا از طریق درج تبلیغات گوگل در وبسایت خود به کسب درآمد مشغول شود. در اینجا به صورت فهرستوار به برجستهترین نکات مرتبط با ادسنس اشاره میکنیم:
• ادسنس به گوگل تعلق دارد؛
• بخش عمدهای از درآمد گوگل از این پلتفرم به دست میآید؛
• تبلیغات ادسنس در وبسایتهایی نمایش داده میشود که در برنامه گوگل ادسنس شرکت میکنند؛ به این وبسایتها AdSense Publisher یا به فارسی، «ناشران ادسنس» گفته میشود.
• ادسنس پلتفرمی برای ناشران است؛ یعنی آنهایی که یک وبسایت دارند و میخواهند تبلیغات گوگل را در وبسایت خود نمایش بدهند. پلتفرم گوگل برای آگهیدهندهها؛ یعنی آنهایی که میخواهند محصولات یا خدمات خود را از طریق گوگل تبلیغ کنند Google Ads نام دارد؛
• تبلیغات ادسنس در موبایل نیز قابل نمایش است؛
• ادسنس با EPC (درآمد به ازای کلیک) و CPC (هزینه به ازای کلیک) کار میکند. ناشران در ازای کلیکهایی که بر روی تبلیغات میشود پول دریافت میکنند؛
• در حال حاضر سهم ناشران ادسنس از درآمد تبلیغات ۶۸ درصد و سهم گوگل ۳۲ درصد است. این یعنی اگر مثلاً یک آگهیدهنده برای هر کلیک یک دلار پرداخت کند، ۶۸ سنت آن به ناشر و ۳۲ سنتش به گوگل خواهد رسید؛
• هر فرد بالای ۱۸ سالی که وبسایتی مطابق با قوانین خاص پلتفرم ادسنس گوگل داشته باشد میتواند در این برنامه شرکت کند؛
• ادسنس قوانین سختگیرانهای دارد و هیچ توجیهی را برای تخطی از آنها نمیپذیرد. اطلاع از این قوانین و پیروی از آنها بر عهده ناشران است؛
• ادسنس تبلیغات مختلفی دارد که در وبسایتهای معمولی، ویدئوها، بازیها، اپهای موبایل و بسترهای دیگر قابل نمایش هستند؛
• تبلیغات ادسنس قالبها و اندازههای مختلفی دارند؛ از جمله تبلیغات متنی و تبلیغات تصویری؛
• گوگل هر ماه با ناشران تسویه حساب میکند.
گوگل ادسنس چگونه کار میکند؟
اکنون که درک بهتری از ماهیت ادسنس پیدا کردهاید، نوبت به آن میرسد تا با نحوه کار آن آشنا شوید.
فرآیند ثبت نام در گوگل ادسنس
۱٫ ایجاد حساب کاربری در ادسنس
اولین قدم مراجعه به آدرس http://www.google.com/adsense و ایجاد یک حساب کاربری است. برای استفاده از ادسنس از همان حساب گوگلی که با مشخصات آن به جیمیل، یوتیوب و سایر سرویسهای گوگل وارد میشوید استفاده میکنید.
۲٫ اضافه کردن کد ادسنس به وبسایت
قبل از اینکه گوگل وبسایت شما را در سیستم ادسنس بپذیرد باید هماهنگی آن با رهنمودها و قواعد خاص ادسنس را بررسی کند. برای عبور از این مرحله لازم است که کد مخصوص ادسنس را به سایت خود اضافه کنید تا ربات گوگل بتواند به محتوای وبسایت شما دسترسی داشته باشد.
در طول این مرحله و تا وقتی که وبسایت شما تأیید نشده تبلیغات ادسنس نمایش داده نمیشوند. چنانچه درخواستتان مورد پذیرش قرار بگیرد، تبلیغات گوگل در وبسایتتان ظاهر میشوند و هزینه کلیکهایی که روی آنها انجام میشود را دریافت میکنید.
توجه داشته باشید که این مرحله فقط یک بار انجام میشود و پس از آنکه به عنوان یک ناشر ادسنس پذیرفته شدید میتوانید تبلیغات ادسنس را در هر وبسایتی که بخواهید نمایش بدهید (البته به این شرط که هیچ یک از قوانین ادسنس را زیر پا نگذاشته باشید.)
۳٫ تنظیم اطلاعات پرداخت
مرحله آخر عضویت در ادسنس، درج اطلاعات بانکی است تا در پایان هر ماه و پس از آنکه به حداقل درآمد ۱۰۰ دلار دست پیدا کردید بتوانید سهم خود را دریافت کنید.
به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید که گوگل قبل از هرگونه پرداخت یک پاکت که حاوی یک کد تأیید است را به آدرس پستی شما ارسال میکند تا مطمئن شود که جزئیاتی که درباره آدرس پستیتان وارد کردهاید کاملاً صحیح است.
تبلیغات گوگل ادسنس در کجا ظاهر میشوند؟
پس از آنکه به یک کاربر تأیید شده ادسنس تبدیل شدید میتوانید وارد داشبورد مخصوص خودتان بشوید و Ad Unit یا واحدهای تبلیغ جدید ایجاد کنید.
در طی فرآیند ایجاد هر واحد تبلیغ، موارد زیر را انتخاب میکنید:
• اندازه تبلیغ: مثلاً تبلیغات واکنشگرا یا ریسپانسیو با اندازه ۳۳۶ در ۲۸۰؛
• نوع تبلیغ: مثلاً تبلیغات متنی و بنری، تبلیغات درونمتنی، تبلیغات in-feed یا میان محتوایی؛
• سبک تبلیغ: رنگهای متن و حاشیه.
سپس یک کد جاوا اسکریپت دریافت میکنید که باید آن را در همان قسمتی که میخواهید تبلیغات در آن نمایش داده شود قرار بدهید.
گوگل تصمیم میگیرد که در فضای تخصیص داده شده یک یا دو تبلیغ را نمایش بدهد.
در هر صفحه چند تبلیغ ادسنس میتوانید داشته باشید؟
در گذشته میتوانستید در هر صفحه تا سه واحد تبلیغاتی ادسنس قرار بدهید، اما مدتی است که این محدودیت لغو شده است. در حال حاضر با این پیش شرط که خللی در تجربه کاربری به وجود نیاید میتوانید به هر تعدادی که بخواهید در صفحات مختلف تبلیغ قرار بدهید.
تبلیغات ادسنس را در کجا باید قرار بدهیم؟
قاعده کلی در زمینه محل قرارگیری تبلیغات ادسنس این است که باید آنها را در جایی قرار بدهید که به چشم بیایند، اما در عین حال باید مراقب باشید که از قوانین ادسنس یا رهنمودهای کیفی گوگل برای مدیران وب عدول نکنید.
در هنگام درج تبلیغات ادسنس در صفحات مختلف وبسایت خود قوانین ساده زیر را در نظر داشته باشید:
• در محتوای اصلی قسمت فوقانی صفحه (موسوم به بخش above the fold: قسمتی که کاربر بدون نیاز به اسکرول آن را مشاهده میکند) یک واحد تبلیغاتی قرار بدهید.
• یک واحد تبلیغاتی را در نوار جانبی سایت قرار بدهید. ابعاد ۱۶۰ در ۶۰۰ برای این بخش مناسب است.
• یک واحد تبلیغاتی را در انتهای صفحه یا مقاله (ترجیحاً در محدوده محتوای اصلی) قرار بدهید.
گوگل چگونه نوع تبلیغاتی که در وبسایت شما نمایش میدهد را انتخاب میکند؟
پاسخ به این سؤال آسان نیست؛ چرا که برای انتخاب هر تبلیغ به عوامل مختلفی توجه میشود. به طور کلی میتوان فرض را بر این گرفت که گوگل تلاش میکند تا تبلیغاتی را در وبسایت شما نمایش بدهد که با محتوای آن متناسب بوده و برای کاربرانتان جالب باشد.
البته دست شما نیز برای محدود کردن نمایش تبلیغات در وبسایتتان کاملاً بسته نیست؛ در صورتی که بخواهید از نمایش یک تبلیغ یا گروهی از تبلیغات در وبسایتتان جلوگیری کنید میتوانید به بخش Allow and Block Ads در حساب کاربری ادسنستان مراجعه کنید.
چقدر میتوانید از گوگل ادسنس درآمد کسب کنید؟
این یکی از رایجترین سؤالاتی است که در زمینه کار کردن با ادسنس مطرح میشود و پاسخ آن بسته به عوامل مختلفی کاملاً متفاوت خواهد بود. به طور کلی، میزان درآمدی که میتوانید از گوگل ادسنس کسب کنید به عوامل زیر بستگی دارد:
• مقدار ترافیکی که وبسایتتان دریافت میکند؛
• نوع آن ترافیک؛
• تعداد آگهیدهندههایی که در حوزه فعالیت شما کار میکنند؛
• نوع، کیفیت و کمیت محتوایی که در وبسایتتان منتشر میکنید؛
• محل قرارگیری تبلیغات ادسنس در وبسایتتان.
چطور میتوانید درآمد خود را از گوگل ادسنس افزایش بدهید؟
پس از نمایش موفقیت آمیز تبلیغات در وبسایتتان با توجه به برخی نکات مهم میتوانید آگهیهای ادسنس را در برابر دیدگان کاربران بیشتری قرار بدهید و درآمد بیشتری کسب کنید؛ فقط دقت داشته باشید که کلیک کردن دوستان و اعضای خانواده بر روی تبلیغات ادسنستان در این زمینه کمکی به شما نمیکند.
از جمله مهمترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشید عبارتاند از:
• از قوانین ادسنس تخطی نکنید؛ مثلاً به دنبال اقداماتی از این دست نروید:
o خریداری ترافیک یا کلیک؛
o در لفافه پیچانیدن تبلیغات؛
o بمباران تبلیغاتی بدون محتوا؛
o قرار دادن تبلیغ در وبسایتهایی که محتوای مناسبی ندارند؛ مثل سایتهای شرط بندی و موارد مشابه.
• از واحدهای تبلیغاتی واکنشگرا استفاده کنید. در این حالت، مناسبترین اندازه و نوع تبلیغات در فضای تخصیص داده شده به نمایش در میآید.
• تبلیغات را در جایی قرار بدهید که بیشتر به چشم میآیند. در این راستا بهترین جا همیشه قسمت فوقانی صفحه است. در صورتی که بنا به هر دلیلی نمیتوانید تبلیغ را در این بخش از صفحه قرار بدهید، به جای استفاده از نوار جانبی سایت، آن را در محتوای اصلی قرار بدهید. ضمناً دقت داشته باشید که گوگل وبسایتهایی که در قرار دادن تبلیغ در قسمت بالایی صفحه افراط میکنند را جریمه میکند.
• محتوای باکیفیت بیشتری تولید کنید. طبیعتاً از این طریق کاربران بیشتری به سایت شما جذب میشوند و میزان کلیک و درآمد شما افزایش پیدا میکند.
• سرعت وبسایتتان را افزایش بدهید. به تجربه اثبات شده است که هر چه سرعت بارگذاری سایت بالاتر باشد، تعداد کلیک بر روی تبلیغات آن بیشتر میشود.
• سایر سیستمهای تبلیغاتی را حذف کنید. با حذف هر نوع دیگری از تبلیغات به جز تبلیغات ادسنس علاوه بر اینکه سرعت بارگذاری سایتتان افزایش پیدا میکند، تبلیغات ادسنس شما نیز بیشتر دیده میشود. ضمناً از هر نوع تبلیغاتی که استفاده میکنید به حداکثر سه تبلیغ در هر صفحه اکتفا کنید.
• برترین منابع ترافیک ادسنس را پیدا کرده و در جهت بهبود و تقویت آنها تلاش کنید. اگر حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود را به حساب ادسنس متصل کنید میتوانید با مراجعه به آن ببینید که کدام منابع بیشترین درآمد را برای شما ایجاد میکنند. به این منظور مسیر Behavior > AdSense > AdSense Referrers را دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر فیسبوک یا یکی از شبکههای اجتماعی دیگر در درآمد شما از ادسنس تأثیر بیشتری دارد با تمرکز بیشتر بر آن میتوانید ترافیک و درآمد بیشتری را عاید خود کنید.
• از ابعاد استاندارد پیشنهاد شده تبلیغات ادسنس استفاده کنید؛ به عنوان مثال، ۷۲۸×۹۰، ۳۳۶×۲۸۰، ۳۰۰×۲۵۰ و ۳۰۰×۶۰۰؛ چرا که معمولاً آگهیدهندهها کمتر از سایر اندازهها استفاده میکنند و لذا درآمد شما کاهش پیدا خواهد کرد. به علاوه، هر دو حالت نمایش متنی و تصویری را برای تبلیغات خود فعال کنید.
• برای امتحان کردن انواع مختلف تبلیغات از ابزار AdSense experiments استفاده کنید. قابلیتی در قسمت My Ads حساب کاربری شما در ادسنس با نام AdSense Experiments وجود دارد که به کمک آن میتوانید عملکرد انواع مختلفی از یک تبلیغ را در یک محل خاص بررسی کنید و ببینید که بازده کدامیک بالاتر است.
• کاری نکنید که چنان به نظر برسد که گویی وبسایت شما فقط برای تبلیغات ساخته شده است. به خاطر داشته باشید که ادسنس یک روش برای کسب درآمد از محتوا است و نه دلیل وجود وبسایت شما.
چگونه شانس پذیرش وبسایت در سیستم گوگل ادسنس را افزایش بدهیم؟
اگر سری به فروم مخصوص ادسنس در سایت پشتیبانی گوگل بزنید با سیلی از کاربرانی مواجه خواهید شد که به خاطر رد درخواستشان برای ملحق شدن به برنامه ادسنس اعتراض دارند. رایجترین دلایل رد این درخواستها عبارتاند از:
• وبسایت مورد نظر با قوانین ادسنس همخوانی ندارد؛
• محتوای اندکی دارد؛
• محتوای جدیدی ندارد؛
• کل محتوای آن کپی شده است؛
• دامنه آن به تازگی ثبت شده است.
به منظور افزایش احتمال پذیرش درخواستتان به نکات زیر توجه کنید:
اطمینان پیدا کنید که:
• وبسایت شما محتوای زیادی دارد (تعداد صفحات ایندکس شده آن توسط گوگل زیاد است)؛
• محتوای شما منحصر به فرد و جدید است (از سایر وبسایتها کپی نشده است)؛
• صفحات وبسایت شما حاوی محتوای متنی است (نه فقط تصویر و ویدئو)؛
• کد تست ادسنس در همه صفحات وبسایتتان وجود دارد و واحدهای تبلیغاتی را در قسمت فوقانی قرار دادهاید؛
• اگر عمر وبسایت شما کمتر از سه ماه است برای ثبت حساب کاربری در ادسنس درخواست ندهید؛ البته این قانون رسمی ادسنس نیست و این فقط یک توصیه تجربی است. معمولاً برای کشورهای خاورمیانه عمر دامنه شما باید حداقل شش ماه باشد تا درخواست شما مورد پذیرش قرار بگیرد.
آیا میتوانید از طریق گوگل ادسنس درآمد مناسبی کسب کنید و روزگار بگذرانید؟
افرادی وجود دارند که تنها منبع کسب درآمدشان ادسنس است؛ بنابراین پاسخ به سؤال بالا مثبت است. با این وجود پیشنهاد ما این است که صد در صد به این منبع درآمد وابسته نباشید. دلیل این توصیه غیرقابل اعتماد بودن ادسنس نیست؛ بلکه علتش این است که برای کسب درآمد پایدار از ادسنس به ترافیک بالایی نیاز دارید و وجود این ترافیک را نمیتوان همیشه تضمین کرد.
شاید در حال حاضر ترافیک زیادی را از سمت گوگل دریافت میکنید؛ اما چهبسا با یک تغییر ساده در الگوریتم رتبه بندی گوگل ترافیکتان افت کند و بخش عمدهای از درآمد خود را از دست بدهید.
علت چنین اتفاقی میتواند ربطی به تخطی از قوانین گوگل یا استفاده از روشهای ترفندآمیز برای کسب رتبههای بالاتر نداشته باشد؛ بلکه بیشتر به رقابت سنگینی ربط پیدا میکند که در اینترنت وجود دارد و لذا هیچ وقت نمیتوانید از حفظ رتبه وبسایتتان در یک جایگاه ثابت مطمئن باشید.
حرف آخر
ادسنس روش بسیار خوبی برای کسب درآمد از اینترنت است؛ چرا که سهل الاستفاده و قابل اعتماد است و نسبت به پلتفرمهای دیگر عملکرد بهتری دارد. ادسنس به شما این فرصت را میدهد تا واحدهای تبلیغاتی متناسب با طرح وبسایت خود را در انواع و ابعاد مختلف ایجاد کنید. سپس سیستم ادسنس با الگوریتمهای پیچیده خود آن فضا را با تبلیغاتی پر میکند که با محتوا و مخاطبان شما تناسب بیشتری دارند. سرانجام، هنگامی که یک نفر بر روی تبلیغی که در سایت شما نمایش داده شده کلیک میکند، سهم عمدهای از درآمد آن تبلیغ را دریافت میکنید.
البته با وجود اینکه استفاده از ادسنس پیچیدگی خاصی ندارد؛ اما با توجه به نکات کاربردی و اصولی که در این مطلب به آنها اشاره شد میتوانید درآمد خود را از این پلتفرم افزایش بدهید و سرانجام به یکی از چهرههای موفق در کسب درآمد از ادسنس تبدیل شوید.