الگوریتم های گوگل
افرادی که در اینترنت چیزی را سرچ می کنند اغلب مایلند در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند در حالیکه هزاران سایت با محتواهای مرتبط پیش روی گوگل قرار دارد. گوگل با کمک الگوریتم های پیچیده ای که دارد سعی میکند تا رضایت کاربران خود را جلب کند و بهترین بازخورد را به کاربر نمایش دهد.
گوگل به وسیله الگوریتمهایی مانند پاندا، مرغ مگس خوار، الگوریتم eat کلمهی کلیدی کاربر را آنالیز و تجزیه و تحلیل میکند. سپس بهترین و مرتبط ترین نتایج جستجو را به کاربر نشان میدهد.
الگوریتم eat چیست؟
برای گرفتن امتیاز در رتبه بندی گوگل در مورد سایت ها از الگوریتم eat که توسط گوگل در سال ۲۰۱۸ ارائه شده است باید پیروی کرد. این الگوریتم بر اساس مباحث سئو بنیان شده است. تغییرات ناشی از اعمال این الگوریتم توسط گوگل در اگوست ۲۰۱۸ باعث شد در رتبه بندی سایت ها از نظر سئو تغییراتی ایجاد شود. اولین تاثیر تغییر در صفحات ymyl از نظر ترتیب نمایش آنها در موتورهای جستجوی گوگل بود.
صفحات ymyl
این کلمه یک اصطلاح است که گوگل برای صفحاتی که بر سلامت، پول یا امنیت کاربر تاثیر دارد به کار میبرد. خود کلمه ymyl مخفف زندگی یا پول است.
الگوریتم eat مخفف عبارات زیر است :
- E مخفف Expertise به معنی تجربه است:
با کمک این الگوریتم موتور جستجوی گوگل در مواجهه با یک سایت بررسی میکند که چقدر در حوزه ای که سایت بر آن مبنا محتواگذاری انجام داده است تجربه و مهارت دارد. مثلاً برای یک سایتی که رژیم غذایی ارائه میدهد اولین سوالاتی که گوگل مطرح می کند به شرح زیر است:
آیا شما یک مربی ورزشی هستید؟
آیا شما یک پزشک هستید؟
شما در این مورد تجربه دارید؟
شما در این مورد متخصص هستید؟
اطلاعاتی در مورد بازخوردهای پیشین سایت جمع آوری می کند.
- A مخفف Authoritativeness به معنی پاسخگویی است:
یعنی صاحبان سایت در برابر محتوایی که ارائه میکنند مسئول هستند. برای چک کردن سطح معتبر بودن سایت، گوگل بک لینک هایی که به سایت شما شده را چک میکند. هر چقدر سایت هایی که شما را بک لینک کرده اند معتبر تر باشند به همان نسبت اعتبار سایت شما بالا میرود.
- T مخفف Trust به معنای قابلیت اعتماد سایت است:
آیا سایت از نظر امنیت و کیفیت قابل اعتماد است؟ گوگل جهت چک کردن سطح اعتماد سازی سایت شما چک می کند که کاربرانی که از طریق جستجوگر وارد سایت شما شده اند چه مدت زمانی در آن بوده اند و نرخ پرش کاربر برای گوگل اهمیت بالایی دارد. شما برای حفظ کاربر در محتوای خود می توانید تصاویر مناسب قرار دهید. در مورد نویسنده مطلب و تخصص او در پایان محتوا اطلاعاتی قرار دهید و اعتماد کاربر را جلب نمایید.
تاثیرات اعمال الگوریتم eat بر سایت ها
این الگوریتم باعث تغییر در ترافیک سایت ها و تغییرات اساسی در موتور جستجوی گوگل شد.در واقع ابتدای ظهور این الگوریتم اغلب سایتها با تفکر اینکه الگوریتم فقط مخصوص سایت هایی است که با سلامتی و مسائل مالی سروکار دارند پس نسبت به آن بیتوجه بودند. اما باید گفت رعایت سه اصل تخصصی بودن قابل اعتماد بودن و ارائه محتوای معتبر برای همه سایت ها با هر نوع محصول و هر نوع کسب و کاری لازم و ضروری است.
الگوریتم eat به چه چیزهایی امتیاز میدهد؟
الگوریتم eat توسط گروهی از منتقدان شرکت گوگل طراحی شده است و در مورد آن و روش امتیازدهی آن نظرات بسیاری ثبت شده است. سوال: چگونه می توان به استانداردهای مدنظر الگوریتم رسید؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت اهمیت دادن به کاربران سایت اولین راهکار است.
تفکر گوگل از ایجاد مفاهیم سئو فقط و فقط بر اساس اهمیت به کاربران شکل گرفته است. پس شما به عنوان یک مالک سایت نباید فقط به فکر بالا بردن رتبه خود در گوگل باشید یا ایجاد ترافیک بالا در سایت را هدف خود قرار دهید. بلکه باید هر روز و هر روز سایت خود را چک کنید و هر چیزی مثل اسکریپت، هرزنامه و … که کاربران سایت را دچار مشکل میکند و آزار میدهد را از بین ببرید. این اولین اقدام جهت بهبود سئو بر اساس الگوریتم eat است.
مرحله دوم خودتان را به عنوان مالک سایت به کاربران معرفی کنید. این مورد در اغلب سایت ها در بخش درباره ما گنجانده می شود. شامل اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تماس، معرفی محصول، نظرات مشتریان پیشین، جایزه ها و رتبه های دریافتی؛ معرفی شغل و تخصص، معرفی پرسنل و تیم همکاران است.
به انتقادها درباره محصولات یا سایت به صورت آنلاین پاسخگو باشید:
صفحه درباره ما سایت خود را کاملاً شفاف و واضح محتواگذاری کنید. سعی کنید با بیان یک رزومه خوب و دقیق از سایت یک شخصیت حقوقی و معتبر بسازید تا اعتماد کاربران جلب شود. در زمینه تخصصی که دارید به کاربران سایت خود اطلاعات و پیشنهادهای تخصصی بدهید.
همیشه تعداد زیاد بک لینک ملاک کسب رتبه در گوگل نیست، هدف خود را روی گرفتن بک لینک از سایت های معتبر و مرتبط با تخصص و محتوای سایت خود قرار دهید. برند خود را در شرایط آنلاین و آفلاین مطرح کنید. در نشریه های مرتبط با حوزه تخصص خودتان که مهم و مطرح هستند مقاله منتشر کنید .سعی کنید در رسانهها دیده شوید. به امور پژوهشی و آموزشی داوطلبانه بپردازید تا کاربران بیشتری جذب سایت شما شوند.
چه چیزهایی برای کسب رتبه در الگوریتم eat مهم است؟
از معیارهای الگوریتم eat میتوان به بک لینک ها، نرخ کلیک (CTR)، کیفیت محتوای ارائه شده در سایت، نقدهای آنلاین توسط کاربران اشاره کرد. هیچ کدام از این معیارها به تنهایی امتیاز بالا نمی گیرند، بلکه الگوریتم طوری طراحی شده که به صورت جامع همه موارد را چک کرده و امتیاز میدهد.
مثلاً اگر یک سایت بک لینک زیادی داشته باشد اما محتوای ضعیفی داشته باشد رتبه خوبی کسب نمیکند. باید برای گرفتن رتبه همه موارد را در یک سطح بالا ببرید.
برای تولید یک سایت جامع با رتبه بالا از الگوریتم eat فقط کافیست تمام تلاشتان را انجام دهید که:
- بک لینک های مفید داشته باشید.
- محتوایی با کیفیت ارائه کنید.
- طراحی و کد نویسی سایت در سطح خوب باشد.
- هر نوع مشکلی در محتوای سایت یا نارضایتی کاربران را سریعا رفع کنید.
چگونه بفهمیم چه رتبه ای در الگوریتم eat کسب کرده ایم؟
در ابتدای کار با بک لینک خوبی که برقرارکرده اید به طور خودکار ترافیک ورودی سایت خود را بالا بردهاید. که این امر خیلی سریع مشخص می شود. برای سنجش رتبه خود می توانید از ابزارهایی مانند LinkResearch Tools و Majestic استفاده کنید.
در این فضا برای سنجش میزان اعتماد به سایت شما از معیارهای Trust Flow یا LRT Trustاستفاده میشود. این دو معیار هر دو بر اساس پروفایل شما سنجیده میشوند. بالاترین امتیاز در Majestic عدد ۱۰۰ است و در LinkResearch Tools عدد ۱۰ است. حداقل از آنها ۵0 و ۵ یا بالاتر امتیاز کسب کنید.
نکته: معیارها را برای هر صفحه سایت خود جداگانه بررسی کنید.
به مرور زمان با گذاشتن محتواها و لینک هایی که انجام می دهید میتوانید چک کنید آیا امتیاز سایت شما رو به افزایش است یا کاهش و سپس رویه کاری خود را در سایت اصلاح کنید یا ادامه دهید. ابزار Majestic دارای قابلیت جالبی است که به شما کمک میکند یک تاریخچه از ۱۸ ماه اخیر سایت از لحاظ قابلیت اعتماد سازی برای کاربران استخراج کنید، این کار توسط گزینه Trust Flow History Tool انجام می شود.