مقالات آموزشی

افزایش رتبه الکسا سریع + روش بهبود و کاهش تضمینی رتبه الکسا ایران

مفید بود؟

افزایش رتبه الکسا و بهبود Alexa Global Rank و رتبه الکسا ایران همیشه یکی از مشکلات مراجعان من بوده. کاهش تضمینی رتبه الکسا ایران برای مشتریان و مراجعان در جلسات مشاوره وب سوال اصلی بوده. مشتریان می‌پرسند بهبود رتبه الکسای سایت چطور انجام میشه. خیلی ها دنبال روش تضمینی افزایش یا کاهش رتبه الکسا برای سایت هستند.

افزایش رتبه الکسا همیشه یکی از مشکلات مدیران سایت ها و مراجعان ما بوده است. مشتریان و مراجعان زیادی همیشه در جلسات مشاوره وب از ما می‌پرسند:

پرسش
چگونه رتبه الکسا سایت خود را بهبود و کاهش دهیم؟

اهمیت و دلیل نگرانی این افراد در ارتقا و افزایش رتبه الکسا سایت برای ما قابل درک است. سرمایه گذاران، شرکت‌های تبلیغاتی، رقبا، مشتریان و بسیاری از افراد قبل از هر چیز به راحتی با بررسی رتبه الکسا سایت شما، یک ارزیابی اولیه از ارزش و گستردگی کسب و کار آنلاین شما به دست می‌آورند. به همین دلیل بهبود رتبه الکسا به راحتی منجر به کسب درآمد بیشتر برای کسب و کار آنلاین شما خواهد شد.

روش افزایش رتبه الکسا

روش افزایش رتبه الکسا به طور خلاصه شامل موارد زیر هست:

  • شناسایی کلمات کلیدی حوزه فعالیت
  • ارزیابی رقابت پذیری حوزه فعالیت
  • ارزیابی پروفایل لینک ارجاعی
  • ارزیابی پروفایل لینک داخلی
  • ارزیابی سئو داخلی صفحات
  • ارزیابی نقشه سایت
  • ارزیابی کنسول جستجوی گوگل

چگونگی افزایش رتبه الکسا

اگر با الکسا و رتبه الکسا آشنایی قبلی ندارید، یک شاخص ساده از عملکرد وبسایت (دامنه اینترنتی) شماست که وضعیت سایت شما را در مقایسه با همه وبسایت‌های دنیا نشان می‌دهد. هر چه این عدد کمتر باشد، وبسایت شما دارای بازدید بیشتر و عملکرد بهتری نسبت به دیگر سایت هاست. رتبه الکسا سایت گوگل ۱ است. به عبارت بهتر رتبه الکسای شما نشان دهنده اعتبار سایت شما در دنیای اینترنت است.
قبل از اینکه به شما رمز و راز افزایش رتبه الکسا رو بگم باید تاکید کنم که افزایش رتبه الکسای سایت با کاهش اون متفاوته و این دو اصطلاح رو به‌جای هم استفاده نکنین (در پارگراف‌های پیش رو، توضیحات کافی رو به شما ارائه میدم)، همچنین قراره به شما کمک کنم ساختار این رتبه و نجوه محاسبه‌اش رو بهتر بدونید. وقتی بدونید این رتبه دقیقا چطور محاسبه می‌شه یادگیری بهبود رتبه الکسا براتون خیلی آسون‌تر خواهد بود.

راه های بالا بردن رتبه الکسا

اگر به دنبال افزایش رتبه الکسا سایت هستید، راه های بالا بردن رتبه الکسا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • راه های موقتی بالا بردن رتبه الکسا
  • راه های دائمی بالا بردن رتبه الکسا

هر دو دسته از این راه ها بستگی به منبع جمع آوری اطلاعات رنکیگ سایت شما دارد.

اگر سایت شما از داده های پنل الکسا استفاده می‌کند، راه های بالا بردن رتبه الکسا که موقتی هستند بهتر جواب می‌دهند.

اگر سایت شما از داده‌های پنل الکسا استفاده نمی‌کند و اصطلاحا دارای متریک های گواهی شده الکسا یا Alexa Certified Metrics هستید راه های دائمی برای بالا بردن رتبه الکسا در سایت شما بهتر است.

اگر چه استفاده از متریک های گواهی شده الکسا منجر به رتبه بندی دقیق تر می‌شود و الکسا رسما اعلام کرده که این لزوما به معنای رتبه بهتر نیست ولی طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط تیم ما، این کار سبب افزایش رتبه الکسا می‌شود.

آموزش افزایش رتبه الکسا

از اونجا که افزایش رتبه الکسای سایت یکی از نیازهای جدی ادمین های سایت هاست خیلی ها به دنبال یک راه آموزش افزایش رتبه الکسا هستند. یکی از خدمات ما اموزش افزایش رتبه الکسا هست. این آموزش به صورت رایگان و بدون دریافت وجه انجام نمیشه و باید برای اون هزینه ریالی بپردازید. هزینه هر ساعت آموزش ۵۰۰ هزارتومان هست و کل آموزش در ۲ ساعت ارائه میشه.

آموزش بهبود رتبه الکسا

اگه میخواید رتبه الکسا سایت تون رو بهبود بدین میتونین از ۲ ساعت آموزش با هزینه ۵۰۰ هزارتومان استفاده کنید. راه دریافت این آموزش ارسال یک پیام در واتسپ از طریق لوگوی واتسپ در بالای صفحات سایت ماست. روی لوگوی واستپ کلیک کنید یا به شماره واتسپ ما پیام ارسال کنید.

چگونه رتبه الکسا را افزایش دهیم

اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید باید از بررسی پروفایل لینک ارجاعی سایت شروع کنید.‌چک کنید ببینید آیا لینک های ورودی اسپم دارید یا خیر. برای اینکه رتبه الکسا را افزایش دهید باید چک کنید آیا از سایت ها و صفحات پر ترافیک لینک گرفته اید یا خیر. با توجه به عمر سایت صفحات سایت را به صورت متناسب افزایش دهید.

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا یک تخمین از میزان محبوبیت وبسایت شما نسبت به تمام وبسایت‌های موجود دنیا است. این رتبه به شما می‌گوید که وضعیت سایت شما در رقابت با دیگر سایت‌ها چگونه است. اینکه آیا به اندازه کافی کلیک و بازدید دارید.

محاسبه رتبه الکسا ایران چه وقت اتفاق می‌افتد؟

نکته

برای به دست آوردن رتبه الکسا سایت تون میتونید به صفحه ابزار تحیلی رتبه الکسا مراجعه کنید.
دقت کنید که از آنجا که این شاخص نسبی است، تغییرات آن نه تنها به محتوا و بازدید و ترافیک سایت خود شما مرتبط است، بلکه به وضعیت لحظه‌ای سایت‌های رقیب نیز بستگی دارد! ارتقای رتبه الکسا برای سایت شما کار سختی نیست. کافیست از عملکرد دقیق این رتبه آگاه شوید.

آیا الکسا برای ساب دامین هم رتبه اعلام می‌کند؟

خیر! الکسا تنها برای دامنه اصلی سایت رتبه را محاسبه و اعلام می‌کند و در نتیجه رتبه جداگانه‌ای برای ساب دامین‌های وبسایت شما محاسبه و ارائه نمی‌کند. همچنین رتبه مجزایی برای صفحات مختلف سایت شما ارائه نمی‌کند. به عبارت بهتر تنها رتبه صفحه اصلی از دامنه اصلی سایت شما منظور می‌شود. البته در این مورد استثنایی هم وجود دارد. اگر الکسا به درستی متوجه شود که شما بر روی ساب دامینی از یک دامنه اصلی بزرگ اشتراکی سایت خود را قرار داده اید، رتبه مجزایی برای آن اعلام می‌شود. مثلا اگر وبلاگ شما بر روی بلاگر به آدرس myblog. blogger. com قابل دسترس باشد، الکسا رتبه مجزایی از blogger. com صرفا برای سایت شما ارائه خواهد کرد.

الکسا داده‌هایش را از کجا می‌آورد؟

پنل داده الکسا، جایی است که ترافیک بالایی از داده‌ها در هر لحظه در حال پردازش و ذخیره سازی هستند. ترافیک بازدید روزانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا در این پنل جمع آوری و تحلیل می‌شود. بر مبنای داده‌های این نمونه بزرگ، الکسا تخمین قابل قبولی از وضعیت ترافیک و بازدید و مقبولیت و اعتبار وبسایت شما ارائه می‌کند.
الکسا باید پردازش گسترده‌ای روی این حجم انبوه داده انجام دهد. داده‌های تقلبی و ترافیک جعلی باید تشخیص داده شوند. محاسبات زیادی برای جلوگیری از انحراف انجام می‌شود تا تخمین‌ها دقیق‌تر باشند.
جالبه بدونید که بیش از ۷۰۰ متخصص علوم پردازش داده در الکسا روزانه مشغول مهندسی روش‌هایی برای پیشگیری از نفوذ داده‌های جعلی هستند. تنها در این صورته که میشه مطمئن شد داده‌های نهایی بدون نویز و خطا هستند و منبع تمام این ترافیک انسان‌ها و نه ماشین‌ها هستند. البته الکسا خودش سرویس یا خدماتی برای ارتقای رتبه الکسا نداره و این موضوع طبیعیه. ولی جالبه بدونید شرکت‌های بسیاری در سرتاسر دنیا، خدماتی برای بهبود رتبه الکسا ارائه می‌دن.

نحوه محاسبه رتبه الکسا

الکسا هر روز تعداد بازدیدکننده یکتا و تعداد بازدید رو برای همه وبسایت‌ها در بازه زمانی ۳ ماهه اخیر محاسبه و نگهداری می‌کنه. وبسایتی که بیشترین میزان ترکیبی بازدید صفحه و بازدید کننده (در نهایت ترافیک) رو داشته باشه در جایگاه اول قرار می‌گیره و سایت‌های دیگه به همین ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرن.

تعداد بازدید کننده یکتا Unique Visitor آمار شمارش کاربرانی است که در یک روز از سایت شما بازدید می‌کنند.

از آنجا که بازدید کننده یکتا به صورت روزانه شمارش می‌شود، اگر همان کاربر در روزهای بعد دوباره از سایت بازدید کند، مجددا شمارش خواهد شد.

تعداد بازدید Visit تعداد دفعاتی است که کاربران در فواصل کوتاه‌تر از ۳۰ دقیقه صفحات مختلف سایت شما را بازدید کنند.

اگر یک کاربر در ساعت ۸ صبح وارد سایت شود و تا ساعت ۱۱ صبح در فواصل بسیار کوتاه از یک صفحه به صفحه دیگر سایت وارد شود، کلا یک بازدید برای او منظور می‌شود. اگر در این بازه زمانی یک وقفه و فاصله زمانی بیشتر از ۳۰ دقیقه بین صفحات مرور شده ایجاد شود، تعداد بازدید او ۲ یا بیشتر منظور خواهد شد.

تعداد بازدید صفحه Pageview هم تعداد دفعاتی است که هر صفحه از وبسایت مرور یا رفرش Refresh بشه.

برای افزایش رتبه الکسا خوبه بدونید رتبه الکسا برای یک سایت در چه بازه‌ای تغییر می‌کنه. وبسایتی که کمترین میزان بازدید صفحه و بازدید کننده رو داشته باشه عددی در حدود ۳۰ میلیون رو تصاحب میکنه. بسیاری از وبسایت‌ها رتبه الکسای یکسانی رو دارن و رتبه الکسا در هر لحظه از زمان منحصر بفرد نیست.
به مرور و با افزایش تعداد وبسایت‌های اینترنتی این عدد حداکثر ۳۰ میلیون افزایش خواهد داشت. این عدد مربوط به ابتدای سال ۱۳۹۸ شمسی است. اگر وبسایتی طی دوره ۳ ماهه اخیر هیچ بازدیدی نداشته باشد الکسا رتبه‌ای به او اختصاص نمی‌دهد.
تا اینجا متوجه شدیم که رتبه الکسا یعنی یک شاخص از میزان ترافیک. برای بهبود و افزایش رتبه الکسا باید ترافیک صفحات مختلف سایت مون رو افزایش بدیم. ارتقای رتبه الکسا با ترافیک صفحات وبسایت شما گره خورده. پس وقتش رسیده کمی ترافیک ورودی به سایت تون بیارید!

تاثیر تعداد بازدید کننده یکتا بر کاهش تضمینی رتبه الکسا

اگر در یک نمودار تعداد بازدید کننده سایت را در برابر رتبه الکسا ترسیم کنید به نموداری مشابه نمودار زیر می‌رسید:

 

در راس نمودار و با بهترین رتبه سایت گوگل قرار گرفته است که تعداد بیشماری بازدید کننده دارد. رتبه الکسا سایت گوگل ۱ یک است.

 

در رتبه‌های بالا و ضعیف الکسا، به ازای یک افزایش کم در تعداد بازدید کننده یکتا، افزایش رتبه الکسا چشم گیر و قابل توجه است. هر چه رقابت سخت‌تر شود و رتبه الکسا بهبود و کاهش بیشتری داشته باشد این تغییرات کمتر است. این پدیده به نام اثر لانگ تیل نمودار الکسا شناخته می‌شود.

 

به عبارت بهتر اگر رتبه جهانی الکسای سایت شما ۲۰ میلیون باشد با افزایش تعداد بازدید روزانه از ۱۰۰ به ۱۵۰ نفر (۵۰ بازدید کننده بیشتر) افزایش رتبه الکسا و بهبود این رتبه تا ۱۲ میلیون میرسد. این یعنی رشد و بهبود ۸ میلیونی در رتبه تنها با ۵۰ بازدید کننده بیشتر در هر روز!

دقت بالاتر در محاسبه رتبه الکسا

اگر می‌خواهید رتبه الکسای سایت شما دقیق‌تر محاسبه شود، باید شاخص‌های سایت خود را در وبسایت رسمی الکسا ثبت کنید. در این صورت به جای تخمین شاخص‌ها بر اساس داده‌های پنل داده الکسا Alexa Data Panel که از دقت کمتری برخوردار است، شاخص‌ها و رتبه الکسای شما مستقیماََ توسط الکسا به صورت دقیق محاسبه می‌شود.

البته باید به شما بگم که این کار لزوماََ به معنای رتبه بهتر و پایین‌تر نیست. بلکه باعث میشه رتبه دقیق‌تر و منصفانه‌تری برای وبسایت شما گزارش بشه. اگر مایلید رتبه الکسا دقیق‌تری داشته باشید باید یکی از پلن‌های پولی الکسا رو خریداری کنید که کمترین قیمت‌اش ماهانه ۲۰ دلار و بیشترین قیمت‌اش ماهانه ۸۰۰ دلاره! احتمالاََ نظرتون عوض شد و ترجیح میدید رتبه تون خیلی هم دقیق نباشه. باز هم میگم خرید این پلن‌های پولی منجر به ارتقای رتبه الکسا برای سایت شما نمی‌شه و فقط گزارش دقیق‌تری از ترافیک و رتبه سایت تون خواهید داشت.

پنل داده الکسا چیست؟

پنل داده الکسا نمونه‌ای از کل ترافیک اینترنت است که به منظور محاسبه رتبه الکسا و شاخص‌های ثبت نشده برای وبسایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل در بر گیرنده میلیون‌ها کاربر اینترنتی است که از بیش از ۲۵۰۰۰ افزونه برای مرورگرهای مختلف استفاده می‌کنند. اطلاعات از طریق این افزونه‌ها جمع آوری و در پنل داده الکسا گردآوری و تجزیه و تحلیل می‌شود. خروجی این داده‌ها رتبه الکسای وبسایت شماست که با روش تخمین زدن توسط الکسا به دست آمده است.

آیا الکسا ترافیک سایت را فقط تخمین می‌زند؟

خیر! الکسا راه دیگری برای اعلام دقیق ترافیک و در نتیجه رتبه وبسایت شما دارد. به این منظور باید ضمن خرید یک پلن پولی از الکسا، یک اسکریپت خاص را از الکسا دریافت و بر روی سایت خوب نصب کنید. با این کار ترافیک دقیق وبسایت شما محاسبه شده و رتبه دقیق‌تری برای سایت شما اعلام می‌شود.

بازه زمانی به روز رسانی رتبه الکسا چند روز است؟

الکسا داده‌های رتبه سایت‌های مختلف را روزانه به روز رسانی می‌کند. پس اگر به دنبال بهبود و افزایش رتبه الکسا سایت خود هستید بهتر است تغییرات روزانه این رتبه را پایش کنید. در کنار آن با بررسی روزانه ترافیک سایت از طریق کنسول جستجو گوگل یا قسمت آمار حساب سرویس میزبانی وب خود می‌توانید رخدادهای مختلف ترافیکی را با تغییرات رتبه الکسا مقایسه کنید.

علت نوسان عجیب رتبه الکسا چیست؟

آیا رتبه الکسای سایت شما اخیراََ دچار یک نوسان عجیب شده است؟ یا بر خلاف انتظار، روند کاهش و بهبود رتبه الکسا متوقف شده و شاهد افزایش رتبه الکسا بوده‌اید؟ و این در صورتی است که پیوسته بر روی سایت خود محتوا منتشر می‌کنید و به مرور زمان لینک‌های ورودی شما هم افزایش داشته و انتظار افزایش رتبه الکسا سایتتان را نداشته‌اید. چند علت برای این موضوع وجود دارد:

افزایش سایز پنل داده الکسا

پنل داده الکسا Alexa Data Panel نمونه‌ای از کل ترافیک اینترنت است. به منظور افزایش دقت تخمین رتبه بندی وبسایت‌ها بر اساس ترافیک، الکسا به مرور زمان سایز این نمونه را تغییر می‌دهد. همچنین سایز پنل داده الکسا با گسترش اینترنت و ضریب نفود و تعداد کاربران سیر طبیعی افزایشی خواهد داشت. البته این تغییر در سایز پنل داده الکسا لزوماََ افزایشی نیست. الکسا در بازه‌هایی سایز دیتا پنل خود را کاهش هم می‌دهد. کل این قضیه با بایاس Bias یا اریب شدن دقت تخمین‌ها به یک طرف مرتبط است. ممکن است به مرور زمان مشخص شود بخشی از ترافیک ورودی به دیتا پنل الکسا ترافیک ماشینی و غیر انسانی است. در این صورت سایز پنل کاهش خواهد یافت. برای ارتقای رتبه الکسا لازم نیست بدونید در هر لحظه سایز دیتا پنل الکسا چقدره و آیا بیشتر شده یا کمتر. کافیه بدونید داده‌های این پنل هستند که عدد رتبه سایت شما رو شکل می‌دن.

نسبی بودن رتبه الکسا

رتبه الکسا مثل بسیاری از سیستم‌های رتبه بندی دیگر نسبی است یعنی رتبه شما در مقایسه با وبسایت‌های دیگر مشخص می‌شود و وضعیت دیگر سایت‌ها هم ابداََ ثابت نیست. هر روزه سایت‌های بسیاری به دنیا میان و وبسایت‌های بسیاری نیز می‌میرن. روند صعود بسیاری از سایت‌ها شدت می‌گیره و رشد و فعالیت برخی کند می‌شه. در این میان نوسان در رتبه سایت شما امری بدیهی است. برای بهبود و افزایش رتبه الکسا باید در نظر داشته باشید که نوسانات همیشه در کار هستند ولی آنچه مهم است این است که روند کلی تغییرات رتبه شما باید کاهشی و رو به بهبود باشد.

وجود بایاس یا انحراف در داده‌های الکسا

علیرغم سایز بسیار بزرگ پنل داده الکسا بایاس یا انحراف در داده‌های این پنل وجود دارد. برخی از عوامل انحراف عبارتند از:

  • تخمین رتبه برای سایت‌های با ترافیک بسیار پایین با خطای بیشتر همراه است. تخمین ترافیک و در نتیجه رتبه این سایت‌های به علت تعداد زیاد این سایت‌ها و نوسانات زیاد ترافیک، به اعدادی با ثبات پایین منجر می‌شود. در نظر داشته باشید که تمرکز سهم بسیاری از کاربران وب بر روی سایت‌های شدیدا محبوب است و توزیع ترافیک بر روی سایت‌های مختلف خطی نیست. در نتیجه تخمین رتبه وبسایت‌هایی که ترافیکی کمتر از ۱۰۰۰ کاربر در ماه دارند، دقت کمی دارد.
  • وبسایت‌هایی با رتبه جهانی الکسا بیشتر (ضعیف تر) از ۱۰۰٬۰۰۰ دارای رتبه‌ای با تخمین کلی هستند و دقت رتبه این سایت‌ها زیاد نیست. دلیل این امر اسپارس بودن ماتریس داده‌های پنل داده الکسا در ترافیک‌های پایین است.
  • هرچه رتبه الکسای یک سایت بیشتر باشد به دلیل اثر لانگ تیل نمودار باید انتظار نوسانات بیشتری را داشته باشید که منجر به ایجاد انحراف و خطا در تخمین آن می‌شود.

کاهش یا افزایش رتبه الکسا؟

بسیاری از مشتریان من به دلیل برداشت‌های متفاوت، افزایش رتبه الکسا رو افزایش رتبه الکسا می‌نامند، احتمالاََ آن‌ها به این فکر می‌کنند که هرچه رتبه الکسا بیشتر شود نتایج بهتری برای سایت خواهد داشت، بهتر است بدانید که کاهش رتبه الکسا یعنی، مثلاَََ الکسا سایت شما از رتبه ۱۰۰ به ۶۰ ارتقا یابد و افزایش رتبه الکسا دقیقاََ برعکس این اتفاق است، درواقع در محاسبه این رتبه، کلمه «افزایش» بار معنایی مثبت ندارد و یک امر منفی تلقی می‌شود و تا حد امکان باید از افزایش رتبه الکسا سایت جلوگیری کرد.

پس چیزی که شما نیاز دارید و باید برای آن تلاش کنید، افزایش رتبه الکسا نیست، بلکه کاهش و بهبود رتبه الکسا در سطح جهانی و سپس محلی است، به عبارتی افزایش رتبه الکسا اصلاََ خبر خوشایندی نیست و حتی ممکن است نوعی پنالتی یا کم کاری به حساب آبد که با افت شدید رتبه سایت همراه است.

برای بهبود و کاهش تضمینی رتبه الکسا چکار کنیم؟

روش‌های مختلفی برای بهبود رتبه الکسا وجود دارد که در اینجا به چند روش اساسی اشاره می‌کنم.

همانطور که می‌دانید مهم‌ترین بخش هر وبسایتی، محتوای آن است. شما وقتی از محتوایی که کپی نشده (باذکر منبع) و برای مخاطب جذاب و جدیدست استفاده می‌کنید، طبیعتاَ مزیت‌های زیادی را برای سایتتان به همراه دارد.
اگر محتوای خوب، غیر تکراری، مرتبط با موضوع سایت و جستجوی کاربران، که برای مخاطب وبسایت جذاب است با کیفیت بالا تولید و در صفحات وبسایت عرضه شود، ارزش بسیار زیادی به کاربران و بازدید کنندگان منتقل می‌کند که خود سبب افزایش ترافیک و بازدید صفحات سایت خواهد شد.

 

اگر بخواهیم راجع به این موضوع واضح‌تر صحبت کنیم باید بگویم موتورهای جست و جو طرفدار پر و پا قرص محتوای منحصر به فرد و ایده‌های جدید و به روز هستند، پس بدانید اگر سایت شما محتوای منحصر به فرد و خلاقانه دارد قطعا ربات‌های موتور جست و جو رتبهٔ خوبی برای شما در نظر می‌گیرند و وقتی رتبه بندی موتور جست و جو ارتقا پیدا کند، رتبه الکسا نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

نکته
مهمترین عامل بهبود رتبه الکسا ایران یا جهان برای سایت تدوین استراتژی تولید محتوا و مطالعه و تحقیق کلمات کلیدی است. در این راه باید هدف جستجو Search Intent را حتما مد نظر قرار دهید. مقاله دیگری که با عنوان هدف جستجو در همین وبلاگ منتشر کرده ام را از طریق ابزار جستجو پیدا کنید و حتما بخونید.

بازدیدکنندگان مشتاق محتوای دسته اول مرتبط شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند که سبب افزایش تعداد لینک ورودی به صفحات وبسایت شما می‌شود. این یکی از مهمترین پارامترهای اثر گذار بر روی بهبود و افزایش رتبه الکسا است. محتوای با کیفیت به جز این اثر مثبت دیگری هم دارد. موتور جستجوی گوگل محتوای دسته اول مرتبط را شناسایی می‌کند و به آن امتیاز و اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. ارتقای رتبه گوگل سبب افزایش ترافیک و بازدید و در نتیجه کاهش رتبه الکسا برای سایت شما می‌شود.

نصب تولبار الکسا و ارتقا رتبه الکسا سایت

یکی از بهترین راه‌های افزایش رتبه الکسا، نصب کردن نوار ابزار الکساست، بنظر شما چرا باید این‌کار رو انجام دارد؟

زیرا باوجود این ابزار تمام بازدیدهایی که از سایت شما میشود، روی تولبار منعکس و باعث ارتقای رتبه بندی الکسا می‌شود. نصب تولبار الکسا کار ساده‌ایست و هرکس می‌تواند از پس این‌کار برآید و رتبه سایتش رو ارتقا دهد.

این نوار شامل یک سری از آپشن‌ها مانند: مسدود کننده POP، باکس ورودی موتور جست و جو، لینک به Amazon. com و اطلاعات دربارهٔ رتبه فعلی الکسا است.

استفاده از کلیدواژه‌های ترافیک آور

کلید واژه همیشه یک نکتهٔ مهم در رتبه بندی‌ها و بالا بردن کیفیت محتوا بوده، پس طبیعی است که ما در هر قسمت از سئو با این فاکتور مهم یعنی انتخاب کلیدواژه باارزش و رقابتی روبرو شویم.

برای کاهش تضمینی رتبهٔ الکسا نیز، لازم است با کلیدواژه‌های هدفمند، مرتبط و جذاب کار کنید. پیشنهاد من به شما این است که قبل از شروع کردن به نوشتن مقاله، وقت زیادی برای پیدا کردن کلیدواژهٔ مناسب و مرتبط صرف کنید و مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد.

همانطور که اشاره کردیم برای افزایش کیفیت محتوا باید کلمات کلیدی هدفمند داشته باشید که برای این کار یک سری ابزار رایگان آنلاین مثل Google Ads در دسترس هستند و شما می‌توانید مطابق با حوزه انتخابی خودتان، کلمات مرتبط را جست و جو و پیدا کنید. حتی می‌توانید ابزار Alexa’s Keywords Difficulty را امتحان کنید!

رابطهٔ پست کردن محتوا با کاهش تضمینی رتبه الکسا

سودمندترین و مهم‌ترین بخش، پست کردن محتواست زیرا با این کار می‌توانید ترافیک زیادی کسب کنید و به دنبال آن رتبهٔ الکسا را بهبود ببخشید.

در این قسمت به چند نکته مختصر بسنده می‌کنیم:

لینک پشتیبان خوب = لینک‌های پشتیبان فالو کن یا do follow می‌باشد.

افزایش لینک‌های فالوکن «do follow» = افزایش PR

افزایش PR = وب‌سایت به اندازه کافی قادراست که اسپانسر شود، بازاریابی وابسته انجام دهد و غیره.

از وبسایت‌های مرتبط با حوزه فعالیت سایت خود بک لینک یا لینک ورودی بگیرید. چه با پرداخت پول، چه با تولید محتوای رایگان میهمان، چه با تبادل لینک با سایت‌های دیگر خود و چه با هر روش دیگری که می‌شناسید از وبسایت‌های مرتبط لینک ورودی بگیرید.

لینک ورودی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوا و حوزه فعالیت شما را خیلی بهتر درک کنند. در نتیجه شما را در نتایج جستجو بالاتر از دیگر سایت‌ها به کاربران پیشنهاد می‌دهند که این سبب افزایش ترافیک و در نتیجه ارتقای رتبه الکسا می‌شود.

نکته
دقت کنید که اگر تولید محتوای دسته اول مرتبط را جدی نگیرید، لینک ورودی کمک چندانی به شما نخواهد کرد. پس این تکنیک‌ها را حتما در کنار هم به کار بگیرید.

لینک داخلی سایت از صفحات مختلف سایت به دیگر صفحات را نیز در کنار لینک ورودی جدی بگیرید. لینک سازی مناسب و خرید بک لینک و ایجاد لینک ورودی به صفحات وبسایت همگی در افزایش رتبه الکسا و بهبود رتبه الکسا نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

یافتن کلمات کلیدی ترافیک زا برای سایت‌های رقیب

شما باید از کلمات کلیدی که برای سایت‌های رقیب ترافیک میارن خبر دار بشید. سایت‌های رقیب لزوماََ سایت رقبای تجاری شما نیستند. هر وبسایتی که محتوا مشابه و نزدیک با سایت شما داره یک سایت رقیب محسوب میشه. اگه نمیتونید با تولید محتوای دسته اول مرتبط برای اون کلمات کلیدی ترافیک بگیرید بهتره از تبلیغات کلیکی استفاده کنید. شناخته شده‌ترین تبلیغات کلیدی تبلیغات گوگل ادوردز Google Adwords هست که برای خریدش باید از کارت‌های اعتباری بین المللی یا شرکت‌های ایرانی که چنین خدماتی ارائه میدن استفاده کنید.
برای آگاهی از کلمات کلیدی رقبا یا همون سایت‌های رقیب، باید کمی تحقیق کلمات کلیدی انجام بدید. پژوهش یا بررسی کلمات کلیدی برای خودش ابزارهایی داره که در مقالات جداگانه‌ای به اون پرداخته خواهد شد. از خود وبسایت الکسا هم به خوبی میتونید کمک بگیرید. در وبسایت الکسا در صفحه‌ای که رنک و رتبه الکسا وبسایت تون رو مشاهده می‌کنید، اطلاعات تکمیلی در مورد سایت‌های مشابه (سایت‌های رقیب) و کلمات کلیدی رقابتی ارائه شده.
این قسمت که کلمات کلیدی بالقوه یا Keyword Gaps هست، کلمات کلیدی رو به شما نشون میده که سایت‌های رقیب روش محتوا دارن ولی شما ندارین. پس بهتره از همینجا شروع کنید. همچنین یه بخشی در کنارش هست با نام کلمات کلیدی در دسترس یا Easy-to-Rank Keyword که شامل لیستی از کلمات کلیدی هست که با یک محتوای ساده میتونید در اون به راحتی رتبه و در نتیجه ترافیک بگیرید. پس از این کلمات کلیدی هم غافل نشید.

آگاهی از استراتژی بازاریابی رقبا به منظور افزایش رتبه الکسا

به منظور ارتقای رتبه الکسا برای سایت تون، با آگاهی از استراتژی بازاریابی سایت رقیب، چشم اندازی واضح‌تر از شاخص‌های کلیدی به دست خواهید آورد. دانستن اینکه رقبا بر روی چه محصولات و خدمات متمرکز هستند. بیشترین ترافیک ورودی را برای کدام صفحات از وبسایت خود دارند و روی کدام کلمات کلیدی متمرکز هستند. آیا شیوه فروش آنها تماماََ آنلاین است یا ترکیبی از آنلاین و آفلاین. در چنین شرایطی می‌توانید بر روی روندهای جدید متمرکز شوید و صفحات با کلمات کلیدی جدید و آتی را با ترافیک بالاتر از آن خود کنید.

راه‌های توصیه شده یا تجربیات برتر Best Practice در زمینه بهینه سازی موتور جستجو یا سئو SEO را برای بهبود تجربه کاربری، سرعت و کارایی و عملکرد صفحات وبسایت در نظر بگیرید. سئو یکی از مهمترین استراتژی‌های موجود برای بهبود و افزایش رتبه الکسا است که وقت و توجه ویژه شما را می‌طلبد! یک اشتباه رایج در زمینه برخورد و مواجهه با سئو این است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین به آن فقط به چشم بهبود عملکرد و سرعت نگاه می‌کنند. سئو پیش از هر چیز مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای بهبود فضای وبسایت برای مشتریانی است که از رابط کاربری سایت شما برای تعامل روزانه استفاده می‌کنند. اگر تجربه کاربری خوبی را ارائه ندهید، نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری پایینی را تجربه خواهید کرد!

 

منابع زیادی برای یادگیری و پیاده سازی روش‌های اصولی سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو وجود دارد. یکی از این منابع مفید بخش بازاریابی الکسا است که ابزارهایی جهت مطلعه و تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل سایت‌های رقیب و همچنین ابزارهایی برای آنالیز سرعت و عملکرد وبسایت دارد. همچنین دستورالعمل‌هایی جهت ارتقای رتبه گوگل و بهبود سئو در این بخش از سایت الکسا قابل مشاهده است.
الکسا همچنین ابزارهای پیشرفته‌تری برای مطالعه و ایجاد بک لینک و گزارش در مورد لینک‌های ورودی، سرعت صفحات وبسایت و قابلیت استفاده و مباحث مرتبط با رابط کاربری در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکته
دقت کنید که اگر تولید محتوای دسته اول مرتبط را جدی نگیرید، لینک ورودی کمک چندانی به شما نخواهد کرد. پس این تکنیک‌ها را حتما در کنار هم به کار بگیرید.

همه این موارد خبر خوب بود. خبر بد اینکه کلیه سرویس‌های ارزشمند الکسا در قالب پلن‌های پولی این شرکت ارائه شده است و تنها سرویس شناخته شده رایگان الکسا اعلام رتبه الکسا و اطلاعاتی مختصر در مورد کلمات کلیدی رقبا است. برای بقیه سرویس‌ها باید پول پرداخت کنید. البته اگر به دنبال افزایش رتبه الکسا برای سایت خود هستید شاید این تنها راه باشد. الکسا در نظر دارد در آینده نزدیک بخشی از سرویس‌های ارزشمند خود را به رایگان در اختیار عموم قرار دهد. در صورت هر گونه تغییر در قیمت گذاری پلن‌های الکسا اطلاعات آن از طریق همین مقاله در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به این منظور می‌توانید آدرس این صفحه را بوک مارک یا ستاره دار کنید و هر از گاهی به آن سری بزنید.

رابطه تعداد بازدیدکننده با رتبه جهانی الکسا

از داده‌های تجربی وبسایت‌های مختلفی که برای کاهش رتبه الکسا و ارتقای سئو از من مشاوره گرفته‌اند به تخمین خوبی از رتبه الکسا به ازای بازدید روزانه رسیده ام.
در مورد وبسایت‌های با ترافیک خارج ایران، وضعیت به قرار زیر است:

وضعیت سایت رتبه جهانی الکسا بازدید روزانه یکتا
رتبه جهانی الکسا مناسب 100000 1000
رتبه جهانی الکسا نسبتا خوب 50000 5000
رتبه جهانی الکسا خوب 20000 10000
رتبه جهانی الکسا خیلی خوب 10000 25000
رتبه جهانی الکسا عالی 5000 50000

در مورد وبسایت‌های با ترافیک داخل ایران، وضعیت به قرار زیر است:

وضعیت سایت رتبه جهانی الکسا بازدید روزانه یکتا
رتبه جهانی الکسا مناسب 1000000 1000
رتبه جهانی الکسا نسبتا خوب 500000 5000
رتبه جهانی الکسا خوب 200000 10000
رتبه جهانی الکسا خیلی خوب 100000 25000
رتبه جهانی الکسا عالی 50000 50000

احتمالا به دلیل پوشش ضعیف پنل داده الکسا بر ترافیک داخلی ایران است که رتبه جهانی سایت‌های با ترافیک داخلی در مقایسه با سایت‌های با ترافیک خارجی در رتبه‌های ضعیف‌تری قرار می‌گیرند.

بهبود سریع رتبه الکسا ایران و جذب تبلیغات

رتبه الکسا وب سایت شما می‌تونه یک وسیله مذاکره مهم هنگام مواجهه با تبلیغ کنندگان، مشتری‌ها یا خریداران باشه پس قطعاً اهمیت الکسا در زمینه کسب و کار خیلی مهم است.

الکسا میلیون‌ها وب سایت رو در سطح جهانی برای یک بازه سه ماهه ردیابی می‌کنه و بر این اساس رتبه بندی می‌کنه. این رتبه یک نشونه واضح از محبوبیت یک وب سایت، ارزش و میزان بازدیدکننده‌های اون سایت رو نشون میده. چندین استراتژی اثبات شده برای افزایش رتبه الکسا یک سایت وجود داره.

استراتژی محتوا برای بهبود رتبه الکسا

هرچقدر میزان ترافیک وب سایت شما بیشتر بشه، رتبه الکسا ایران سایت شما به همون میزان بالاتر میره. برای مدیریت این موضوع و تشویق بازدیدکننده‌ها برای مراجعه مجدد و دریافت اطلاعات ارزشمند بیشتر، شما باید محتوای با کیفیت و بی‌نظیری داشته باشید.

وب سایت خودتون رو مرتب به روز کنید تا همیشه چیز جدیدی در سایت وجود داشته باشه. اطلاعات باید جالب و جذاب باشن و مربوط به بازار هدف شما باشن و نه خیلی طولانی یا خیلی کوتاه، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه در هر مقاله کافیه.

از کلمات کلیدی حوزه فعالیت تون به خوبی استفاده کنین، ولی اصطلاحا شورش رو در نیارین و زیاده روی نکنین.

یه بخش نظرات یا فروم راه بندازین تا خواننده مقاله‌ها رو بیشتر درگیر کنید. تا می‌تونید وبسایت رو تعاملی کنید.

به غیر از موتورهای جستجو، می‌تونید از طریق لینک برگشتی یا بک لینک به انگلیسی Backlink ترافیک ورودی بگیرید. اگه میتونید با سایر وب سایت‌ها تبادل لینک کنید. اگه میتونید لینک مقالات و صفحات سایت تون رو در انجمن‌های مختلف یا وبسایت‌ها درج و ارسال کنین.

هشدار
همیشه از ترکیب طبیعی لینک های فالو و نوفالو استفاده کنید. تمرکز بر یک نوع خاص از لینک سازی مصنوعی و قابل شناسایی هست. موتورهای جستجو روز به روز هوشمند تر میشن. حواس تون رو جمع کنید.

یادتون باشه که با لینک هاتون وارد حوزه اسپم نشید. لینک سازی اسپم بسیار مخرب و مضره و سبب افت رتبه گوگل و کاهش ترافیک سایت میشه.

در رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر فعال باشید.

راه سریع کاهش تضمینی رتبه الکسا

اگر به دنبال کاهش چشمگیر و سریع رتبه الکسا سایت خود هستید این قسمت را دنبال کنید:

  1. نوار ابزار الکسا یا همان Alexa Toolbar را برای مرورگرهای خود دانلود کنید.
  2. با کلیه مرورگرهایی که بر روی سیستم شما نصب است وارد سایت Page Reboot شوید و پس از وارد کردن آدرس صفحه دلخواهی از سایت، فاصله زمانی را حداقل روی ۶۰ ثانیه تنظیم کنید.
  3. هر ۱۵ دقیقه آدرس آی پی یا کشور را در فیتلر شکن خود تغییر دهید و اتصال آن را مجددا راه اندازی کنید تا آدرس آی پی شما تغییر کند.

راه های کاهش رتبه الکسا

به طور خلاصه میشه گفت که راه های کاهش رتبه الکسا سایت ایران و جهان شامل موارد زیره:

  • تولید مستمر محتوای با کیفیت
  • بهبود پروفایل لینک ارجاعی
  • افزایش ترافیک صفحات سایت
  • بهبود سئوی داخلی صفحات
  • افزایش سرعت بارگیری صفحات که منجر به کاهش نرخ پرش شود
  • لینک سازی داخلی صحیح و اصولی
  • لینک سازی خارجی و بهبود پروفایل بک لینک

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.