مقالات آموزشی

الگوریتم گوگل | مهمترین الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۹

مفید بود؟

اگر بازاریابی اینترنتی را دنبال می‌کنید یا حتی اگر به طور مرتب و به صورت آنلاین به دنبال اطلاعات هستید، احتمالاً واژه الگوریتم گوگل Google algorithm را شنیده اید. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این الگوریتم‌ها دقیقاً چه هستند؟

الگوریتم چیست؟

برای این که بفهمیم الگوریتم Google چیست، ابتدا اجازه دهید بررسی کنیم که الگوریتم‌ها به طور کلی چه هستند. تعریف استاندارد الگوریتم عبارت است از: مجموعه‌ای از قوانین برای حل یک مشکل در تعداد محدودی از مراحل.

به زبان کامپیوتر، یک الگوریتم مرحله‌ای را برای انجام یک کار کاملاً مشخص در کامپیوتر تنظیم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است کامپیوتری این چنین برنامه ریزی شود که به طور تصادفی عددی بین ۰ تا ۱۰۰ پیدا کند. این کاری است که دارای یک نقطه شروع و یک نقطه پایان است. بنابراین، محدود است.

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم گوگل هم از همان تعریف اساسی و قانون یک الگوریتم که در بالا توضیح دادیم، پیروی می‌کند. به آخرین باری که در گوگل جستجو کردید، فکر کنید. زمانی که شما «فیلم بادیگارد» یا «فروشگاه کفش در تهران» را تایپ کرده اید، موتور جستجو میلیون‌ها نتیجه را برای شما انتخاب کرده است.

اما چگونه تصمیم گرفت که کدام نتیجه را به شما نشان دهد و به چه ترتیب؟

با یک الگوریتم!

گوگل یک الگوریتم بسیار پیچیده برای ارائه نتایج جستجو دارد و به طور نسبتاً مکرر تغییر می‌کند. اگر چه این شرکت الگوریتمی را به صورت دقیق، علنی نمی‌کند، در اینجا چند عنصر وجود دارد که می‌دانیم بر نمایش یک صفحه در نتایج جستجو با کلمات کلیدی خاص تأثیر دارند:

  • ظاهر کلمه کلیدی در عنوان صفحه، برچسب‌های عنوان و توضیحات متا
  • مقدار لینک‌های ارگانیکی که به طور طبیعی در صفحه مشاهده می‌شود
  • نحوه عملکرد وب سایت در دستگاه‌های تلفن همراه، مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت ها

البته این‌ها فقط برخی از خصوصیاتی است که الگوریتم گوگل هنگام تعیین نحوه تهیه و رتبه بندی صفحات به بررسی آن‌ها می‌پردازد. اگر صدها عنصر نباشد، احتمالاً ده‌ها عنصر دیگر وجود دارند.

چگونه گوگل تعیین می‌کند که مهم‌ترین عناصر چیست؟

همانطور که الگوریتم گوگل یک صفحه وب را «می خواند»، برای هر ویژگی مورد نظر در صفحه نیز یک مقدار عددی از پیش تنظیم شده، تعیین می‌کند. سپس آن مقدار عددی به نتیجه نهایی اضافه می‌شود. بنابراین، صفحه وبی که مطلوب‌ترین ویژگی‌ها را دارد به صدر رتبه‌های صفحه صعود می‌کند، زیرا این الگوریتم اهمیت بیشتری را به آن اختصاص می‌دهد.

این محاسبات توسط پلتفرم گوگل بسیار سریع انجام می‌شود و ممکن است رتبه بندی‌ها در نوسان باشند، زیرا برنامه نویسان وب، ویژگی‌هایی را که در رتبه بندی صفحات یک وب سایت یا یک صفحه واحد، کمک می‌کنند، دستکاری کرده اند.

بنابراین، رتبه بندی‌هایی که توسط الگوریتم‌های گوگل تعیین می‌شوند، روان هستند. صفحه‌ای که برای یک کلمه کلیدی در لینک سوم قرار دارد، ممکن است به لینک اول صعود کند یا به ته صفحه و لینک آخر سقوط کند، زیرا ممکن است محتوای آن و سایر صفحات تغییر کنند. معمولاً امتیازات برتر متعلق به کسانی است که بهینه سازی موتور جستجو یا SEO را در سایت‌های خود دارند.

الگوریتم گوگل برای جستجو چیست؟

الگوریتم اصلی گوگل برای هر جستجوی انجام شده در سایت استفاده می‌شود، اما توسط جستجوگر شخصی سازی می‌شود. به عنوان مثال، فردی که «خرید کفش دو» را سرچ می‌کند نسبت به شخصی دیگر که «فیلم گربه» را تایپ می‌کند، نتایجی بسیار متفاوت می‌خواهد.

این الگوریتم برای هر جستجو تنظیم شده است و حتی با کوچکترین تغییر در املاء و ترتیب کلمات قابل تغییر است. سپس نتایج به کاربر داده می‌شود، کاربر در این زمان می‌تواند تصمیم بگیرد از کدام سایت بازدید کند.

این اتفاق به سرعت رخ می‌دهد. علاوه بر این، این موضوع نشان می‌دهد که الگوریتم گوگل برای ارائه طیف گسترده‌ای از شخصی سازی طراحی شده است. در سال‌های اخیر، موتور جستجوی Google به اندازه کافی پاسخگو بوده است تا هنگام تایپ یک عبارت توسط کاربر، پیشنهاداتی ارائه دهد. این موضوع نشانگر وجود نوع دیگری از الگوریتم مورد استفاده برای ایجاد منوی کشویی شخصی متشکل پیشنهادات جستجو بر اساس تاریخچه مرورگر و سایر عوامل است.

پیشنهاد برای مطالعه
افزایش رتبه الکسا سریع + روش بهبود و کاهش تضمینی رتبه الکسا ایران

الگوریتم گوگل برای SEO چیست؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، الگوریتم گوگل تا حدی از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه بندی صفحه استفاده می‌کند. بهترین راه برای رتبه بندی کلمات کلیدی خاص، انجام SEO است. سئو در اصل روشی برای نشادن دادن یک وب سایت یا صفحه وب در مورد یک موضوع خاص در نتایج جستجو است.

سال‌ها پیش، برای بسیاری از سایت‌ها معمول بود که «مطالب مربوط به کلید واژه ها» محتوای خود را پر از «کلمه کلیدی» کنند. در اصل، آن‌ها فرض می‌کردند که الگوریتم گوگل فکر می‌کند هرچه کلمات کلیدی در نوشته بیشتر وجود داشته باشد، صفحه مهم‌تر خواهد بود.

هنگامی که گوگل این موضوع را فهمید، الگوریتم خود را تغییر داد تا سایت‌هایی که صفحاتشان را با کلمات کلیدی پر می‌کنند و در واقع از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند را جریمه کند. به همین دلیل، باید از هرگونه تاکتیکی که با هدف زرنگی کردن برای موتورهای جستجو انجام می‌شود، خودداری کنید. اگرچه ممکن است الگوریتم‌های گوگل فوراً متوجه نشوند، اما در نهایت Google کارهایی را که برای افزایش رتبه تان با کمک روش‌های غیرمرسوم انجام می‌دهید را می‌فهمد و رتبه شما را کاهش می‌دهد و در مواردی جریمه‌های سنگینی برای وب سایت شما قرار می‌دهد.

الگوریتم‌های گوگل در آینده

گوگل معمولا تغییراتی را در الگوریتم‌های خود ایجاد می‌کند اما آن را علنی نمی‌کند، مگر اینکه این تغییرات عمده باشند. تغییرات کوچکتر درونی بوده و معمولاً به جز موج‌های کوچکتری از آن‌ها احساس نمی‌شوند. باخبر بودن از الگوریتم‌های گوگل بسیار حیاتی است. به همان اندازه هم اهمیت دارد که سعی نکنید این الگوریتم‌ها را دور بزنید.

در عوض، سعی کنید با توجه به قدرتی که الگوریتم گوگل دارد، بهترین وب سایت‌ها را ایجاد کنید. در نتیجه، بازدید کنندگان از آنچه در سایت شما می‌بینند راضی خواهند بود که این یک سیگنال مثبت برای رتبه بندی شما توسط الگوریتم‌های گوگل در نتایج جستجو خواهد بود.

لیست مهم‌ترین الگوریتم گوگل در سال 2019

الگوریتم پاندا گوگل

تاریخ راه اندازی: ۲۴ فوریه 2011

حساس به: محتوای تکراری، سرقت ادبی یا محتوای ناخوانا؛ هرزنامه ایجاد شده توسط کاربر؛ تکرار زیاد کلمه کلیدی

عملکرد الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا به اصطلاح «نمره کیفیت» را به صفحات وب اختصاص می‌دهد. این نمره سپس به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می‌شود. در ابتدا، پاندا در بخش اجباری رتبه بندی گوگل، فیلتر بود، اما گوگل در ژانویه سال ۲۰۱۶، آن را به طور رسمی به عنوان الگوریتم اصلی رتبه بندی‌ها اعلان کرد. آنالیز کردن وب سایت‌ها توسط این الگوریتم گوگل سرعت یافته، بنابراین هر دو موضوع جریمه و بهبود سایت‌ها سریعتر اتفاق می‌افتد.

کاری که باید انجام دهید تا از خشم پاندا در امان بمانید

بررسی‌های منظم سایت برای محتوای کپی، سرقت ادبی و استفاده از تکرار کلمه کلیدی.
در صورتی که یک فروشگاه اینترنتی دارید و نمی‌توانید ۱۰۰٪ محتوای منحصربفرد داشته باشید، سعی کنید که از تصاویر اصلی در جاهای حیاتی استفاده کنید و نظرات کاربران را به توضیحات صفحات اضافه کنید تا محتوای شما منحصربفرد شود.

پیشنهاد برای مطالعه
گوگل آنالیتیکس Google Analytics + راهنمای کامل

الگوریتم گوگل پنگوئن

تاریخ شروع: ۲۴ آوریل 2012

حساس به: لینک‌های ناخواسته یا نامربوط؛ لینک‌هایی مختلف با انکر تکست یکسان

عملکرد الگوریتم پنگوئن

هدف الگوریتم Google Penguin رتبه بندی سایت‌هایی است که لینک‌های آن‌ها دستکاری شده به نظر می‌رسد. از اواخر سال ۲۰۱۶، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. برخلاف الگوریتم پاندا، در لحظه Real-time کار می‌کند.

چگونه از جریمه الگوریتم پنگوئن در امان بمانیم؟

شاید برای خیلی از ما چگونه در امان ماندن از الگوریتم پنگوئن یکی از حیاتی‌ترین سوال‌هایی باشد که ذهنمان را درگیر کرده؛ پس برای این کار بهتر است که  رشد تعداد لینک‌های خود را نظارت کنید و ممیزی‌های منظم را با یک چک لیست بک لینک انجام دهید.

الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار

تاریخ راه اندازی: ۲۲ آگوست 2013

حساس به: چاشنی کلمات کلیدی؛ محتوای کم کیفیت

عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم Hummingbird به گوگل کمک می‌کند تا نمایش داده‌های جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با کلمات جستجو شده مطابقت دارند (بر خلاف شرایط فردی در کوئری ها). در حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، Hummingbird این الگوریتم گوگل باعث می‌شود تا صفحاتی برای یک جست و جو رتبه بندی شوند که حتی کلمات دقیقی را که کاربر جستجو کرده را در متن خود نداشته باشد. این به کمک پردازش زبان طبیعی حاصل می‌شود که به فهرست بندی معنایی نهفته، اصطلاحات و مترادف‌های همزمان درون محتوا بستگی دارد.

برای جلوگیری از جریمه الگوریتم مرغ مگس خوار چه باید کرد؟

تحقیقات کلمه کلیدی خود را گسترش داده و روی مفاهیم تمرکز کنید، نه بر کلمات کلیدی. با دقت جستجوهای مربوط به کلمات پر سرچ، مترادف‌ها و اصطلاحات همزمان را انجام دهید. منابع عالی این ایده‌ها عبارتند از جستجوهای مرتبط با Google و Google Autocomplete.

الگوریتم کبوتر گوگل

تاریخ راه اندازی: ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ (ایالات متحده)؛ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ (انگلیس، کانادا، استرالیا)

حساس به: سئو داخلی و خارجی ضعیف

عملکرد الگوریتم گوگل کبوتر

الگوریتم کبوتر بر جستجوهایی که مکان کاربر نقش مهمی در نمایش آن ایجاد می‌کند، تأثیر می‌گذارد. به روزرسانی جدید، رابطه نزدیک‌تری بین الگوریتم محلی و الگوریتم اصلی ایجاد کرده است: اکنون از فاکتورهای اصیل SEO برای رتبه بندی نتایج محلی استفاده می‌شود.

جلوگیری از جریمه توسط الگوریم کبوتر

دائما سئو داخلی و خارجی سایت خود را بررسی کنید. یک نقطه شروع خوب، آنالیز و تحلیل سئو درون صفحه‌ای on-page seo است.

الگوریتم موبایل گوگل

تاریخ راه اندازی: ۲۱ آوریل 2015

حساس به: عدم وجود نسخه موبایل وب سایت؛ قابلیت استفاده ضعیف در موبایل

نحوه عملکرد الگوریتم موبایل

به روزرسانی این الگوریتم گوگل (با نام Mobilegeddon) قرار گیری صفحات سازگار با موبایل (موبایل دوست) را در لینک‌های اول تضمین می‌کند، در حالی که صفحات بهینه سازی نشده برای موبایل از فیلتر SERPها بیرون بوده و یا به طور جدی رنک دهی نمی‌شوند.

برای جلب نظر الگوریتم موبایل چه کنیم؟

سرعت و قابلیت اجرای وب سایتتان را روی موبایل تست کنید.

الگوریتم RankBrain

تاریخ راه اندازی: ۲۶ اکتبر 2015

حساس به: عدم وجود ویژگی‌های مرتبط با کوئری‌های خاص. محتوای سطحی؛ UX ضعیف

عملکرد رنک برین

RankBrain بخشی از الگوریتم Hummingbird Google است. این یک سیستم هوش مصنوعی است که به Google کمک می‌کند تا معنای پشت سؤالات و سرچ‌ها را درک کند و در پاسخ به آن سؤالات، نتایج جستجوی متناسب را ارائه دهد. گوگل، RankBrain را سومین عامل مهم رتبه بندی می‌نامد. در حالی که ما موارد و مشکلات خارج از رتبه بندی RankBrain را نمی‌دانیم، عقیده کلی این است که ویژگی‌های مربوط به رتبه بندی صفحات وب را برای یک کوئری مشخص که اصولاً عوامل رتبه بندی خاص هر کوئری هستند، شناسایی می‌کند.

چگونه از رنک برین برای وب سایت امتیاز بگیریم؟

به کمک تحلیل رقابتی، محتوا را برای ارتباط و جامع بودن بهینه کنید. به طور کلی مفهوم کلمات کلیدی را در کل محتوا به گونه‌ای هوشمندانه به کار ببرید.

الگوریتم پوزوم

تاریخ راه اندازی: ۱ سپتامبر 2016

حساس به: رقابت شدید در محل مورد نظر شما

عملکرد الگوریتم پوزوم

به روزرسانی Possum تضمین می‌کند که نتایج محلی بسته به موقعیت مکانی کاربر متفاوت‌تر است: هرچه به آدرس یکی از مشاغل نزدیک‌تر باشید، احتمال مشاهده آن در بین نتایج محلی بیشتر است. پوزوم همچنین منجر به تنوع بیشتر در بین نتایج رتبه بندی شده مشابه شد. جالب توجه این که، پوزوم همچنین باعث افزایش کسب و کارهایی که در خارج از محدوده شهر فیزیکی قرار دارند، شده است.

لیست کلمات کلیدی خود را گسترش داده و سعی کنید که روی کلمات کلیدی که بر محل تاکید دارند، بیشتر تمرکز کنید. در حال حاضر مشاغل محلی به دلیل نوسانات پوزوم در SERPهای محلی، باید کلمات کلیدی بیشتری را نسبت به گذشته مورد هدف قرار دهند. وقتی سایت خود را بهینه می‌کنید، مطمئن شوید که این کار را از مکان مورد نظر خود انجام می‌دهید.

جدیدترین الگوریتم گوگل به نام فرد

تاریخ راه اندازی: ۸ مارس 2017

حساس به: محتوایی با کیفیت کم و تبلیغات محور

عملکرد الگوریتم فرد

طبق آخرین به روزرسانی‌های تأیید شده Google، Fred وب سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که دستورالعمل‌های مدیریت وب گوگل را نقض می‌کنند. سایت‌هایی تحت نظر این الگوریتم هستند که به منظور تبلیغات، وبلاگ‌های زیادی با پست‌های کیفیت پایین ایجاد می‌کنند.

چگونه جریمه نشویم

قوانین مربوط به کیفیت محتوای مورد نظر گوگل را مرور کنید و از محتوای بی‌کیفیت دوری کنید. اگر یک سایت تبلیغاتی دارید، مطمئن شوید که صفحات آن محتوایی با کیفیت بالا داشته و اطلاعات مرتبط و کافی را ارائه می‌دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.