مقالات آموزشی

جستجوی صوتی Voice Search و بهینه سازی و سئو برای آن

مفید بود؟

جستجوی صوتی چیه؟ جستجوی صوتی Voice Search یک هوس زودگذر نیست که آمده باشد و بخواهد به زودی هم برود. گرایش به سمت استفاده از ابزارهای فرمان صوتی و جستجوی صوتی در حال گسترش است. دلیل‌اش هم ساده است. مردم راحت ترند تا سوال خود را بدون تایپ کردن بپرسند.

اگر با آمار و اطلاعات بخواهیم به مساله نگاه کنیم می‌بینیم که آمار هم این گفته را تایید می‌کند:

  • به گفته VoiceLabs در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۳ میلیون دستگاه اول صدا Voice-First یا همان دستگاه‌های با اولویت فرمان صوتی مورد استفاده بوده است. در همان گزارش آمده که تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۴ میلیون دستگاه فرمان صوتی توسط آمازون و گوگل به فروش رسیده است. ویس لبز VoiceLabs یا موسسه آلپاین Alpine Inc یکی از پلتفرم‌های پیشرو در زمینه تحلیل برنامه‌های صوتی است.
  • در یک برآورد و مطالعه که در سال ۲۰۱۷ با هدف شناسایی ترندهای سئو در سال ۲۰۱۷ و پس از آن انجام شد، سومین ترند مهم این سال جستجوی صوتی Voice Search بود.
  • همچنین جستجوی صوتی در لیست ۱۰ ترند جدید سئو در سال ۲۰۱۹ نیز هست و طبق آمار در آینده نزدیک سهم آن از کل جستجوها بیشتر خواهد شد.
  • سوندار پیچای Sundar Pichai مدیر اجرایی گوگل در ماه می‌سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که یک پنجم درخواست‌های جستجو از طریق موبایل بر روی گوگل از طریق فرمان صوتی و جستجوی صوتی است.
  • تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰٪ همه جستجوها، جستجوی صوتی و ۵۰٪ جستجوی تایپی خواهد بود.

 

جستجوی صوتی در چه طیف سنی از مخاطبین با استقبال گسترده‌تری مواجه بوده؟ جوانان و نوجوانان مشتاق‌ترین طیف از کاربران هستند که از فرامین صوتی در گوشی موبایل به منظور جستجو استفاده می‌کنند. گرچه افراد با محدوده سنی مختلف هم استفاده زیادی از این ابزارها دارند.

با افزایش استفاده افراد از ابزارهای هوشمند گوشی موبایل لزوم بهینه سازی و سئو صفحه برای جستجوی صوتی Voice Search هم افزایش پیدا کرده است. رمز موفقیت شما در سئو سایت بهینه سازی برای این ابزارهاست تا سهم رو به رشد فرامین صوتی در بازار داغ جذب ترافیک از موتورهای جستجو را از دست ندهید.

در ادامه به شما خواهم گفت که چگونه وبسایت و صفحات خود را برای جستجوی صوتی Voice Search بهینه سازی کنید.

به روز رسانی مرغ مگسخوار Hummingbird Update

در سال ۲۰۱۳ گوگل نسخه جدیدی از الگوریتم خود را با نام مرغ مگس خوار عرضه کرد. این آپدیت شامل تغییراتی عمده بود. با این به روز رسانی، تمرکز گوگل بر روی هدف جستجو Search Intent و معنای بافتی Contextual Meaning عبارات در درخواست جستجو آغاز شد.

با این به روز رسانی تمرکز بیش از حد بر کلمات کلیدی که تا قبل از آن رایج بود بی‌معنا شد. روش‌های سئو کلاه سیاه مانند تکرار کلمه کلیدی Keyword Stuffing دیگر قابل استفاده نبودند و فعالان حوزه بازاریابی موتور جستجو باید به فکر تغییر روش‌های خود می‌بودند.

حالا جستجوی صوتی Voice Search یک گام دیگر در راستای ارتقای تجربه کاربری User Experience با مهاجرت به سمت وب معنایی Semantic Web است.

جستجوی صوتی با تمرکز بر پردازش زبان طبیعی Natural Language Processing یا به اختصار NLP به دنبال شناسایی بافت صدا، علایق صدا و رفتار صدا است.

 

به مروز زمان گوگل زبان شما، لهجه شما و الگوهای بیانی شما به خوبی را می‌آموزد. پس از آن بر روی مفاهیم و ارتباطات معنای درخواست‌های جستجوی شما متمرکز می‌شود.

تست کردنش هم ساده است. کافی است صفحه جستجوی گوگل را باز کنید و بر روی آیکون جستجوی صوتی کلیک کنید. در آغاز کار بسیار احمق است و نتایج مزخرفی تحویل شما می‌دهد. ولی به اون زمان بدهید تا معجزه کند. همه چیز مرتبط با حجم کافی از داده‌هایی است که به گوگل کمک می‌کند زبان شما را بیاموزد.

مشخصه‌های جستجوی صوتی Voice Search

حالا که با جستجوی صوتی به خوبی آشنا شدیم بهتر است به بررسی مشخصه‌های آن بپردازیم. این کار به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم صفحات وب خود را برای درخواست‌های جستجوی صوتی هم بهینه سازی و اصطلاحا سئو کنیم.

به این منظور به تحلیل نحوه استفاده مردم از این ابزار می‌پردازیم.

۱. استفاده از عبارات محاوره‌ای و با کلمات بیشتر

وقتی از تایپ با صفحه کلید کامپیوتر استفاده می‌کنیم، عبارات ما کوتاه ترند چون ناچاریم زحمت بکشیم و تایپ کنیم. اگر به سراغ گوشی موبایل برویم و بخواهیم با استفاده از صفحه کلید موبایل چیزی را جستجو کنیم موضوع بحرانی‌تر می‌شود و به کمترین کلمات تایپ شده بسنده می‌کنیم.

ولی در مورد جستجوی صوتی اینگونه نیست. ما سخاوتمندانه صحبت می‌کنیم چرا که حرف زدن کاری است که خوب بلدیم و زحمت زیادی هم ندارد و ما از انجام‌اش خسته نمی‌شویم!

با استفاده از هوش مصنوعی، ابزارهای فرمان صوتی و جستجوی صوتی به مرور با یادگیری الگوهای محاوره‌ای منظور ما را بهتر درک می‌کنند. مثلا فرض کنید به دنبال یک پیتزا فروشی نزدیک هستید. آیا تلفظ شما کتابی است؟ «پیتزا فروشی نزدیک» یا محاوره ایست «یه پیتزا فوروشی نزدیک میخوام» قطعا شما به گفتگوی محاوره‌ای که برای شما راحت‌تر است روی می‌آورید. در صورتی که عبارات محاوره‌ای در متون وب جایگاهی ندارند.

این کار موتور جستجو است که عبارات محاوره‌ای را درک کند. در صورت نیاز آنها را حذف کند یا به عبارات کتابی تبدیل کرده و سپس به جستجو بپردازد. انصافا کار سختی است.

مساله دیگری هم در اینجا وجود دارد. معمولا در استفاده از ابزار جستجوی صوتی شما سعی می‌کنید سوال بپرسید، چرا که دنبال یک پاسخ هستید. در صورتی که اگر از تایپ کردن با صفحه کلید استفاده کنید معمولا کمترین تعداد کلمه کلیدی ممکن را وارد می‌کنید که منظور شما را برساند. چرا که تکمیل سوال به صورت تایپی کاری دشوار است و شما حوصله کافی برای وارد کردن یک سوال تایپ شده را ندارید.

 

 

بررسی‌ها در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که به طور میانگین جستجوی صوتی گوگل با ۳ تا ۵ کلمه و جستجوی تایپی با ۱ تا ۳ کلمه به اندازه ۲ کلمه طویل‌تر هستند.

طول بیشتر درخواست‌های صوتی را با بهینه سازی برای کلمات کلیدی دنباله دار Long Tail Keywords اشتباه نگیرید. جستجوهای صوتی بر روی سوالات متمرکز هستند. با دانستن این نکته بهتره به سراغ کلمات پرسشی بروید. مثلا از عبارات:

  • کیه (کیست)
  • چیه (چیست)
  • کجاس (کجاست)
  • چرا
  • کی (چه زمانی)
  • چجوری (چطور)
  • چطوری (چطور)
  • چنده (چه قیمتی داره)

در بهینه سازی محتوای صفحات تون استفاده کنید. اگر اولین پاراگراف این مقاله رو به دقت بخونید می‌بینید که من با جستجوی صوتی چیه شروع کردم.

چطور میشه از این مشخصه استفاده کرد؟

باید بتونید حدس بزنید که مخاطب شما چطور در مورد کسب و کار و برند و محصولات و خدمات شما حرف میزنه. چطوری صحبت می‌کنه.

بسیاری از ابزارهای مطالعه کلمه کلیدی Keyword Research Tools به شما کلمات کلیدی بر مبنای درخواست‌های جستجوی تایپی میدن و نه درخواست‌های جستجوی صوتی. این ابزارها به طور معمول دو دسته کلمه کلیدی به شما پیشنهاد می‌دن:

  • کلمات کلیدی مشابه پنهان یا همون کلمات کلیدی LSI
  • کلمات کلیدی که از بازی با حروف و پسوندهای کلمه خودتون به دست میاد

برای بهینه سازی برای جستجوی صوتی بهتره به سراغ ابزارهای هوشمندتری برید که در درک صحیحی از محاوره به زبان محتوای شما داشته باشن. چنین ابزارهایی هنوز برای زبان فارسی تولید نشدند. به محض دسترسی به چنین ابزارهایی که زبان فارسی رو پشتیبانی کنن من لینک و مشخصات این ابزارها رو در همین مقاله قرار می‌دم تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.

البته ابزارهایی برای دیگر زبان‌های زنده وجود داره نظیر Answer the Public و Question Samurai و StoryBase.

از روی نوع عبارت سوالی که کاربر وارد کرده می‌شه تا اندازه زیادی به هدف جستجو Search Intent کاربر پی برد. مثلا اگر از عبارات سوالی مثل چجوری و چیه استفاده کرده باشه می‌شه حدس زد که با هدف تحقیق Research Intent اومده. و مثلا در ادامه اگه از عبارت کجا و چنده استفاده کنه متوجه می‌شیم که با هدف تراکنش و خرید اومده.

دو کار مفید و جالب دیگه هم میتونید انجام بدید تا پی ببرید مخاطبان شما با چه کلمات کلیدی به شما می‌رسند:

  • از طریق کنسول جستجوی گوگل Google Search Console و صفحه Performance و در برگه Queries که درخواست‌های جستجویی هستند که منجر به کلیک و ورود ترافیک به صفحه شما شده اند.
  • از طریق گوگل آنالیتیکس Google Analytics و صفحه Acquisition و در بخش All Traffic و گزینه Channels و برگه Keyword که لیستی از کلمات کلیدی است با اطلاعات تفکیکی در مورد نحوه تعامل کاربران در هر کلمه کلیدی

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که یک چهارم جستجوهای صوتی مربوط به محتوای محلی Local Content و به دنبال یافتن اطلاعات محلی هستند. به عنوان مثال‌هایی از اطلاعات محلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وضعیت آب و هوا
  • نزدیک‌ترین رستوران، پمپ بنزین، داروخانه، کلینیک اورژانس، پلیس، بانک، …
  • وضعیت راه‌ها و ترافیک

این آمار دور از ذهن هم نیست. چرا که مردم در حال حرکت و بیرون از منزل یا محل کار، زمانی که در خیابان هستند از موبایل استفاده می‌کنند و استفاده از جستجوی صوتی در این شرایط بسیار آسان‌تر از تایپ کردن است. آن هم زمانی که وسط خیابان شلوغ در حال راه رفتن هستید.

بر طبق گزارش گوگل، اضافه کردن عبارت «نزدیک» یا «نزدیک من» که معادل انگلیسی آن Near me است هر ساله با حدود ۱۳۰٪ رشد در جستجو مواجه است. این جستجوها عموما توسط جستجوی صوتی انجام خواهند شد. پس بهتر است این نکته را برای بهینه سازی سئو محلی صفحات خود برای جستجوی صوتی مد نظر قرار دهید.

نکته
در بهینه سازی صفحه برای جستجوی صوتی، کلمه کلیدی «نزدیک» یا «نزدیک من» Near Me را مد نظر قرار دهید.

نیازی به گفتن نیست که فضای جستجوی صوتی فضای موبایل است. همواره حین بهینه سازی در این زمینه افرادی را مد نظر قرار دهید که از موبایل خود استفاده می‌کنند و احتمالا در حال حرکت هستند. حتی اگر در حال سکون هم باشند تمرکز و زمان کافی برای تایپ کردن ندارند.

چطور میشه از این مشخصه استفاده کرد؟

هیچ می‌دونستید که ۵۰٪ از جستجوهای موبایل محلی Local Mobile Searches منجر به حضور مشتری در فروشگاه محلی شده؟ این نشون می‌ده که جستجوهای موبایل محلی با هدف جستجو Search Intent ناوبری Navigation و تراکنش Transaction انجام می‌شن و کمتر جنبه تحقیق Research دارن.

این اطلاعات ارزشمند می‌تونه به شما کمک کنه تا کلمات کلیدی صحیحی به کار ببرید تا با صرف کمی زمان و انرژی بتونید از طریق جستجوی صوتی، ترافیک قابل توجهی به سایت و صفحه خودتون هدایت کنید.

اون هم ترافیک ارزشمندی که در ۵۰٪ موارد منجر به ملاقات حضوری با مشتری میشه و این یک فرصت غیر قابل انکار در بازاریابی و فروش دیجیتال محسوب میشه.

ابعاد کسب و کار شما می‌تونه با استفاده هوشمندانه از این کلمات کلیدی با روش‌های زیر گسترش پیدا کنه:

  • کلمات رایجی که افراد برای نشون دادن نزدیکی و محلی بودن خودشون نشون میدن مثل نزدیک، نزدیک من، محلی، اطراف و… رو در محتوای صفحات تون استفاده کنید.
  • عبارت نزدیک من رو در تگ عنوان صفحه، توضیحات متا، لینک‌های داخلی سایت و متن لینک‌های داخل محتوا استفاده کنید.
  • از مشخصه‌های محلی نظیر پارک یا کوچه و خیابان یا مراکز مهم شهری که نزدیک تون هستند در محتوای صفحات استفاده کنید. فراموش نکنید مشتری شما ممکنه در نزدیکی شما باشه و تنها چیز قابل تشخیصی که می‌بینه و میتونه تشخیص بده، نام یک پارک یا نام یک میدان باشه.
  • عنوان مراکز و اماکنی که در نزدیکی شما هستند رو در محتواتون به شکل هوشمندانه‌ای بگنجونید.

۳. کاربران به دنبال پاسخ‌های سریع و شفاف هستند

بیشترین استفاده از جستجوی صوتی در کمک رسانی به اشخاصه و نه چیز دیگه. یک شخص تنها یه جایی از شهر شلوغ نیاز به پاسخ، اطلاعات، یا کمک داره. این بیشترین چیزیه که ترافیک جستجوی صوتی رو شکل می‌ده. چه جوان ترها و چه اشخاص بالغ، همه از ابزار فرامین صوتی در جستجو برای برقراری تماس و گرفتن راهنمایی یا اطلاعات محلی استفاده می‌کنند.

حتی اگر کاربر به دنبال اطلاعات محلی در مورد شماست، فکر نکنید که حاضره که به سایت شما سر بزنه و پاسخ سوالش رو از بین صفحات مختلف سایت تون پیدا کنه. فرض کنید یک کاربر جستجوی صوتی از طریق موبایل انجام داده و به دنبال یک سالن پیرایش موی سر می‌گرده.

گوگل لیستی از آرایشگاه‌های مردانه نزدیک رو بهش نشون میده که شامل نام آرایشگاه، آدرس، مسافت تقریبی، ساعات کاری و میزان رضایت مشتریان از اون آرایشگاه هست بعلاوه یک دکمه برای برقراری تماس با شماره تلفن.

 

در مورد جستجوهای با هدف اطلاعاتی Informational Intent Searches کاربران همچنان به دنبال پاسخ سریع هستند.

در حالت ایده آل بهتر است محتوای مرتبط شما به صورت یک اسنیپت در ابتدای صفحه و بدون نیاز به اسکرول نمایش داده شود. در این شرایط شانس دریافت ترافیک یا مشتری بسیار بالاست.

چطور میشه از این مشخصه استفاده کرد؟

برند و سایت شما باید تعداد قابل توجهی نقد و بررسی با نمرات مثبت و بالا (ترجیحا پنج ستاره) داشته باشد. همچنین ساعات کاری و اطلاعات تماس و آدرس دقیق و مواردی از این قبیل را باید به درستی معرفی کرده باشید.

البته هیچ تضمینی نیست که با فراهم کردن این اطلاعات از طرق مناسب کسب و کار شما حتما در این نتایج دیده شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.