رنگ‌ها قدرتمند هستند، آن‌ها نه تنها بر احساس افراد بلکه بر آنچه انجام می‌دهند نیز تأثیر می‌گذارند. روانشناسی رنگ می‌تواند به تقویت برند شما، افزایش فروش و حتی هدایت بازدید کنندگان به سمت صفحات یا اقدامات خاص از جمله خرید در وب سایت شما کمک کند. این موضوع در واقع یکی از سرفصل‌های بحث طراحی رابط کاربری و طراحی سایت هم محسوب می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مردم تصمیم می‌گیرند محصولی را در ۹۰ ثانیه یا کمتر دوست داشته باشند و ۹۰٪ از این تصمیم صرفاً بر اساس رنگ است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند تشخیص برند را ۸۰٪ افزایش دهد.

تصادفی نیست که بسیاری از سایت‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی (Facebook، Twitter، LinkedIn و Tumblr) و مارک‌های فنی (Dell، IBM، HP و Intel) دارای نشان‌های آبی هستند. اما این بدان معنی نیست که آبی مناسب وب سایت شماست. توجه داشته باشید که حتی اگر آبی مناسب سایت شما باشد، فراموش نکنید که درباره رنگ‌های دیگری که در سایت باید از آن‌ها استفاده کنید، به خصوص درباره مکان استفاده از آن‌ها فکر کنید.

اگر شما درک کنید که رنگ‌ها چگونه روی افراد تاثیر می‌گذارند، می‌توانید بفهمید که رنگ‌های مورد استفاده در سایت شما به نفعتان کار می‌کنند یا به ضررتان. ما در این مقاله به اصول رنگ‌ها می‌پردازیم، پس جهت اطلاع یابی از این اصول با ما همراه باشید.

 

اصول روانشناسی رنگ در وب

بیایید نگاهی به برخی از اصول بیندازیم:

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز در واقع می‌تواند ضربان قلب فرد را افزایش داده و باعث شود سریعتر نفس بکشد. قرمز با شهوت، هیجان، عشق، انرژی و حرکت همراه است. همچنین این رنگ دارای برخی از روابط بالقوه منفی از جمله جنگ، خشونت، آتش، عصبانیت و خطر است.

چه موقع از رنگ قرمز برای طراحی سایت می‌توانم استفاده کنم؟

برای جلب توجه به چیزی یا ایجاد هیجان از رنگ قرمز به عنوان یک رنگ تاکیدی استفاده کنید. قرمز می‌تواند برای مواد غذایی، مد، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی مفید باشد.

نکته مهم روانشناسی رنگ قرمز در طراحی وب

توجه داشته باشد که در طراحی وبسایت نباید بیش از حد از رنگ قرمز استفاده شود، زیرا هیجان بیش از حد می‌تواند چیز بدی باشد. قرمز به طور کلی برای کالاهای لوکس، محتوای مرتبط با طبیعت یا وب سایت‌ها / خدمات حرفه‌ای مناسب نیست.

روانشناسی زرد

زرد جزو روشن‌ترین رنگ‌ها است. این رنگ با شایستگی، خوشبختی، تشویق، خوش بینی و جوانی همراه است. زرد همچنین دارای برخی از روابط منفی مانند بزدلی، فریب و بی‌ارزشی است.

زمان استفاده از رنگ زرد برای طراحی وب

از انرژی زرد روشن (کم حجم) برای انرژی دادن به افراد یا ایجاد احساس خوشبختی استفاده کنید. برای یک احساس آرامش بیشتر از رنگ‌های زرد ملایم استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن و دکمه‌های عمل call to action بسیار مناسب است.

نکته مهم روانشناسی رنگ زرد در طراحی وب

زرد قدرت بالایی در چیره شدن دارد، بنابراین می‌تواند چشم را خسته کند. تاکید می‌شود که از آن کمتر استفاده کنید. اگر در طراحی سایت بیش از اندازه از رنگ زرد استفاده کنید، این می‌تواند یک اشتباه باشد و کم ارزشی را القا کند.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگی پرانرژی و پر جنب و جوش است که اغلب با سرگرمی، خوشبختی، انرژی، گرمی، جاه طلبی، هیجان و اشتیاق همراه است. همچنین می‌تواند برای برقراری ارتباط موثر باشد و احساس احتیاط را به کاربر القا کند.

چه موقع از رنگ نارنجی برای طراحی سایت می‌توانم استفاده کنم؟

رنگ نارنجی منجر به اشتراک، خرید، ثبت نام می‌شود. شما می‌توانید برای جلب توجه بازدید کنندگان سایت خود در مواردی مانند ترخیص کالا از گمرک، فروش یا سایر مطالب مورد نظر از رنگ نارنجی استفاده کنید تا مطمئن شوید مردم متوجه آن می‌شوند. همچنین این رنگ برای فروشگاه‌های اینترنتی و تجارت الکترونیک، اتومبیل، فناوری، سرگرمی، غذا و مراقبت از کودک هم مناسب است.

نکته مهم روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی وب

اگرچه نارنجی نسبت به قرمز از هیجانات کمتری برخوردار است، اما با این حال نیز می‌تواند به سرعت چیره شود و چشم‌ها را خسته کند، پس برای استفاده از این رنگ زیاده روی نکنید.

روانشناسی سبز

سبز اثر سازگار و متعادل کننده دارد. این رنگ با رشد، سلامتی، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، مردانگی، سخاوت، باروری، حسادت، موفقیت، آرامش، هماهنگی، پشتیبانی و انرژی همراه است.

در طراحی صفحات وب چه موقع از رنگ سبز استفاده کنم؟

سبز ساده‌ترین رنگ برای پردازش چشم است. از آن برای ایجاد یک اثر آرامش بخش یا نشان دادن آغازها، طبیعت یا ثروت استفاده کنید. از نظر علمی، جهانگردی، پزشکی، منابع انسانی، محیط زیست و پایداری بسیار عالی است.

نکته مهم روانشناسی رنگ سبز در طراحی وب

برای کالاهای لوکس، فناوری یا محتوایی که به دختران نوجوان اختصاص داده می‌شود، کمتر مناسب است.

روانشناسی آبی

آبی با مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش، قابلیت اطمینان، استوار، خرد، وفاداری، قدرت، بهره وری، اعتماد و امنیت همراه است. رنگ‌های آبی روشن همچنین می‌توانند پرانرژی و باطراوت باشند.

چه موقع از رنگ آبی برای طراحی سایت می‌توانم استفاده کنم؟

رنگ آبی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا غیر تهاجمی است و با قابلیت اطمینان مرتبط است. این برای مراقبت‌های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری پیشرفته، پزشکی، علمی، دولتی، قانونی و خدمات نیز مناسب است.

نکته مهم روانشناسی رنگ آبی در طراحی وب

استفاده از سایه‌های خاصی از آبی (در انتهای تاریک‌تر طیف) یا استفاده از آبی بیش از حد روشن باعث می‌شود وب سایت شما بی‌احساس و سرد باشد. رنگ آبی همچنین ممکن است اشتها را مهار کند، بنابراین مراقب استفاده از آن با محتوای مرتبط با مواد غذایی باشید.

روانشناسی بنفش

بنفش با حق امتیاز در ارتباط است. می‌توان از این طریق برای برقراری ارتباط خلاقیت، تخیل، اقتدار، پختگی، قدرت، ثروت، سعادت، رمز و راز، خرد و احترام استفاده کرد.

زمان استفاده از رنگ بنفش برای طراحی

برای ایجاد حس تجمل و ثروت از بنفش‌های تیره استفاده کنید و برای بهار و عاشقانه از بنفش‌های روشن استفاده کنید. بنفش همچنین می‌تواند برای محصولات زیبایی (به طور خاص ضد پیری)، طالع بینی، ماساژ، یوگا، بهبودی، معنویت و محتوای مرتبط با دختران نوجوان و مارک‌های زنانه عالی باشد.

نکته مهم روانشناسی رنگ بنفش در طراحی وب

بنفش می‌تواند آرام بخش باشد که به طور کلی آن را به انتخاب ضعیفی برای جلب توجه مردم تبدیل می‌کند. استفاده از بنفش‌های تیره‌تر و عمیق‌تر باعث می‌شود بازدید کنندگان سایت شما کاهش یابند.

روانشناسی قهوه ای

قهوه‌ای یک رنگ گرم و طبیعی است که با زمین، ناهمواری، قابلیت اطمینان، ثبات، دوستی و طبیعت همراه است.

چه موقع از رنگ قهوه‌ای برای طراحی سایت می‌توانم استفاده کنم؟

از قهوه‌ای می‌توان برای تحریک اشتها استفاده کرد (برای تبلیغات برای قهوه و شکلات فکر کنید) و آن را برای محتوای مرتبط با مواد غذایی مناسب است. همچنین می‌تواند برای املاک و مستغلات، حیوانات، دامپزشکی و امور مالی مناسب باشد. قهوه‌ای نیز به طور معمول برای پس زمینه‌ها بهتر است.

نکته مهم روانشناسی رنگ قهوه‌ای در طراحی وب

قهوه‌ای می‌تواند کمی کسل کننده یا بیش از حد محافظه کار باشد. به طور کلی برای جلب توجه افراد مناسب نیست و نباید از آن‌ها برای تماس با موارد اکشن استفاده شود.

روانشناسی سیاه

سیاه رنگی نیرومند است که غالباً با پختگی، ظرافت، اقتدار، قدرت، براق، پایداری، قدرت، صوری بودن و شعور همراه است. همچنین می‌تواند نمادی از مرگ، رمز و راز، شر و شورش باشد.

چه موقع از رنگ سیاه برای طراحی سایت می‌توانم استفاده کنم؟

بسته به رنگ‌های به کار رفته در آن، رنگ مشکی می‌تواند ظریف و سنتی یا مدرن و مبهم باشد. رنگ سیاه می‌تواند برای کالاهای لوکس، مد، بازاریابی و لوازم آرایشی عالی باشد.

نکته مهم روانشناسی رنگ سیاه در طراحی وب

استفاده بیش از حد از رنگ سیاه در طراحی سایت می‌تواند نامناسب باشد، زیرا این رنگ می‌تواند احساس خطر یا شر را نشان دهد و باعث شود افراد احساس ناراحتی یا حتی وحشت کنند.

روانشناسی سفید

سفید با خلوص، پاکیزگی، تقوا، خوشبختی، اخلاص و ایمنی همراه است.

چه موقع از رنگ سفید استفاده کنم؟

رنگ سفید با پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان همراه است و این امر باعث می‌شود، این رنگ برای وب سایت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی بسیار عالی باشد. همچنین می‌تواند برای سایت‌های پیشرفته و علمی کار کند. هنگام جفت شدن با مشکی، طلایی، نقره یا خاکستری، سفید نیز برای کالاهای لوکس می‌تواند عالی باشد.

نکته مهم روانشناسی رنگ سفید در طراحی وب

از آنجا که تأثیرات رنگ سفید تقریباً به رنگ‌های دیگر در طراحی بستگی دارد، از لحاظ تئوریکی می‌تواند برای هر نوع وب سایت مورد استفاده قرار گیرد.

روانشناسی خاکستری

خاکستری با تشریفات، حرفه‌ای بودن، پختگی، عملی بودن و شخصیت قوی همراه است.

چه موقع از رنگ خاکستری برای طراحی می‌توانم استفاده کنم؟

این رنگ برای وب سایت‌های حرفه ای، کالاهای لوکس و یا ایجاد یک اثر متعادل و آرامش بخش عالی است.

نکته مهم روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی وب

سایه‌های خاصی از خاکستری ممکن است احساس کسل کننده و جدا شده و یا سردی را نشان دهد. خاکستری برای جلب توجه مردم ایده آل نیست.

روانشناسی صورتی

اگرچه صورتی نوعی رنگ قرمز است، اما فراتر از رنگ‌های قرمز ارتباط‌های خاصی دارد. رنگ صورتی نمایانگر پختگی، اخلاص، عاشقانه و عشق است. فاقد کنایه‌های خشن و عصبانی از رنگ قرمز است و می‌تواند کاملاً تسکین دهنده و ملایم باشد.

چه موقع رنگ صورتی را به کار ببرم؟

صورتی برای محصولات زنانه یا سایت‌هایی که دارای محتوای مخصوص زنان و دختران جوان است بسیار مناسب است.

نکته مهم روانشناسی رنگ صورتی در طراحی وب

رنگ‌های صورتی روشن می‌توانند حالت خنده دار داشته باشند و برخی از سایت‌ها می‌توانند خیلی احساساتی یا بامزه شوند، بنابراین برای همه سایت‌ها مناسب نیست.

در صورتی که مشغله‌های خود را داشته و نمی‌توانید به مسائل جانبی طراحی وب سایت خود فکر کنید متخصصان ما آماده ارائه مشاوره طراحی سایت به شما هستند.