مقالات آموزشی

طراحی رابط کاربری (UI) و تفاوت آن با UX

مفید بود؟

طراحی رابط کاربری (UI) فرایند ساخت رابط‌ها در نرم افزار یا دستگاه‌های رایانه‌ای با تمرکز بر روی ظاهر یا سبک است. هدف طراحان ایجاد طرح‌هایی است که استفاده از وب، اپلیکیشن یا نرم افزارها را برای کاربران آسان و لذت بخش کند. طراحی UI به طور معمول فقط به رابط کاربری گرافیکی اشاره ندارد بلکه شامل سایر موارد مانند موارد کنترل شده صوتی نیز می‌شود. پس در حقیقت برای چنین کاری یک سری اصول تحت قوانین طراحی رابط کاربری به وجود آمده.

طراحی رابط کاربری برای لذت کاربر

رابط کاربری نقاط دسترسی است که کاربران با طرح‌ها در تعامل هستند. رابط کاربری گرافیکی (GUI) کنترل پنل‌ها و در واقع ظاهر طراحی هستند. رابط‌های کنترل شده صوتی، در واقع تعامل بین دهان و شنوایی است، در حالی که در رابط‌های مبتنی بر ژست، شاهد مشارکت کاربران در فضاهای طراحی سه بعدی از طریق حرکات بدن هستند. طراحی رابط کاربری یک کاردستی است که شامل ساختن یک بخش اساسی از تجربه کاربر است. کاربران بسیار سریع در مورد طرح‌ها و همچنین در مورد قابلیت استفاده از آن‌ها و دوست داشتنشان قضاوت می‌کنند.

طراحان بر ساخت رابط کاربری متمرکز هستند تا کاربران این طرح‌ها را بسیار آسان و قابل استفاده بیابند البته برای چنین هدفی نرم افزارهای طراحی UI زیادی نیز در دسترس است. بنابراین، درک کاملی از زمینه‌هایی که کاربران هنگام استفاده، در مورد آن‌ها قضاوت می‌کنند، بسیار مهم است. شما باید این تصور را ایجاد کنید که کاربران تا آنجا که در تلاش هستند، برای دستیابی به اهداف به طور مستقیم و هرچه سریعتر با دستگاه در تعامل نباشند. این مطابق با ماهیت نامحسوس نرم افزار است – به جای قرار دادن آیکون‌ها بر روی صفحه نمایش، باید هدف را ایجاد کنید تا رابط کاربری را به صورت نامرئی تبدیل کنید. پورتال‌ها را به کاربران پیشنهاد کنید که از طریق آن‌ها می‌توانند مستقیماً با واقعیت وظایف خود ارتباط برقرار کنند.

به کاربران اجازه دهید به صورت بصری راه خود را در مورد رابط کاربری پیدا کنند – هرچه کمتر متوجه شوند که باید از کنترل‌ها استفاده کنند، بیشتر خود را غرق می‌کنند. طراحی رابط کاربری UI علاوه بر پویایی باید از ابعاد دیگری هم برخوردار باشد: طراحی شما باید به همان اندازه، از ویژگی‌های لذت بخش برخوردار باشد.

طراحی UI یا UX

اغلب این دو باهم اشتباه گرفته می‌شوند، طراحی UI بیشتر به سطح و احساس کلی یک طراحی مربوط می‌شود، در حالی که طراحی UX کل طیف تجربه کاربر را پوشش می‌دهد. در یک مقایسه برای طراحی UI و طراحی UX می‌توانیم تجربه کاربری را به عنوان وسیله نقلیه و طراحی UI را به عنوان کنسول رانندگی در نظر بگیریم. در رابط کاربری گرافیکی، شما باید زیبایی شناسی و انیمیشن‌های دلپذیری ایجاد کنید که ارزش‌های سازمان شما را منتقل کرده و قابلیت استفاده را به حداکثر برساند.

– آلن کوپر، طراح و برنامه نویس نرم افزار می‌گوید:

اگر می‌خواهیم کاربران نرم افزار، اپلیکیشن یا وب سایت ما را دوست داشته باشند، باید آن را به گونه‌ای طراحی کنیم تا مانند یک فرد دوست داشتنی رفتار کند: محترم، سخاوتمند و مفید.

تفاوت بین طراحی UX و UI چیست؟

باتوجه به نیاز کاربران برای درک بهتر طراحی چند و چون در نظر دارد که آن‌ها را با دو موضوع گسترده طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربر آشنا کند.

در ابتدا لازم است که به سوال زیر پاسخ دهیم:

طراحی UI و طراحی UX دقیقا چه بوده و تفاوت بین این دو در چیست؟

به بیان ساده، UI چگونگی نمایش بوده در حالی که UX چگونگی کار کردن است. UX یک فرآیند است، در حالی که رابط کاربری UI قابل ارائه است. بیایید بیشتر توضیح دهیم…

 

طراحی رابط کاربری (User Interface Design (UI

این نوع طراحی یک فیلد گسترده است. در تئوری، UI ترکیبی از محتوا (اسناد، متون، تصاویر، فیلم‌ها و غیره)، فرم (دکمه ها، برچسب ها، فیلدهای متنی، چک باکس ها، لیست‌های کشویی، طراحی گرافیک و غیره) و رفتار (عملکرد به هنگام کلیک / کشیدن / تایپ).

برای دست یابی به طراحی رابط کاربری خوب، تمرین زیادی لازم بوده و آزمایش و خطاهای بسیاری صورت می‌گیرد. به عنوان یک طراح UI، هدف ایجاد رابط کاربری زیبا و جذاب و همچنین دریافت پاسخی احساسی از کاربر برای محصولات دوستانه و زیبا است.

برای انجام این کار باید تصور کنید که کاربران سایت خود را به یک سفر می‌برید. فرض کنید که وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود و برنامه‌ای را از آن دانلود می‌کند، زمان استفاده از آن، رسیدن به اهداف و انجام وظایفی در آن، همه و همه یک سفر است. سفری که باید لذت بخش باشد.

و شما به عنوان طراح برنامه، نویسنده‌ای هستید که این سفر را طراحی می‌کند. شما قصد ندارید که همه اطلاعات را روی صغحه نمایش قرار داده و امیدوار باشید که کاربر آن را انتخاب کند. در واقع این کار مخالف مفهوم UI خوب است.

در عوض، شما راهنمای تئوری هستید که کاربر را به سفری شگفت انگیز در میان سایت می‌برد. به همین منظور، باید قادر به تغییر و جابه جایی توجه خود از محلی به محل راهنمایی آن‌ها باشید.

طراحی فقط نحوه استفاده از نرم افزارهای طراحی است!

طراحی فقط یادگیری نحوه استفاده از نرم افزار طراحی نیست، گر چه که مهم است. نرم افزار طراحی شبیه شمشیر برای طراح است. گرچه شما برای نبرد در میدان مبارزه نیاز به شمشیر دارید. اما فقط نحوه استفاده از آن نیست. بلکه شما برای آنکه برنده این نبرد باشید باید استراتژی ها، فرآیندها، ترفندها و نکات آن را هم یاد بگیرید. در طراحی UI شما به درگیری ذهنی موقتی، تجربه، آزمایش و درک کاربران و سفرشان به هنگام کار با وب سایت شما، نیاز دارید.

از مزایای داشتن طراحی رابط کاربری خوب در وب سایت، افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت که منجر به کاهش رتبه الکسا می‌شود، است.

نکاتی برای ایجاد UI لذت بخش

در صفحه نمایش، کاربران همیشه بزرگترین ها، بولدترین‌ها و درخشان ترین‌ها را اول مطالعه می‌کنند.

طبیعت آدمی این است که توجه آن به گونه‌ای برنامه ریزی شده که ابتدا به سمت بزرگترین‌ها و بولدترین‌ها جلب می‌شود و سپس به سمت کوچکترین‌ها و کمتر بولد شده ها. به عنوان یک طراحی شما می‌توانید از این اطلاعات برای ارزیابی تجربه کاربرانتان استفاده کنید و همچنین بهترین الگوهای UI را برای طراحی یک سایت موفق و عالی فرابگیرید.

اهمیت ترازبندی یا هماهنگی

ترازبندی از جنبه اساسی در طراحی UI است. یک اصل مهم طراحی این است که: تعداد خطوط ترازبندی را به حداقل برسانید. این حرکت خوانایی را بهبود بخشیده و از نظر ظاهری آن را زیبا می‌کند.

 

در تصاویر بالا؛ تصویر سمت چپ دارای یک خطوط ترازبندی است. در حالیکه تصویر سمت چپ دارای ۴ خطوط.

دو نوع اساسی از ترازبندی وجود دارد:

  • ترازبندی در لبه
  • ترازبندی در مرکز

ترازبندی لبه به این صورت است که شما همه علائم را در لبه داشته و با یک خط تراز شده اند. ترابندی مرکزی، همه عناصر با توجه به مرکزشان مرتب شده اند.

بسته به نوع کاربرد یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید. معمولاً تراز لبه بهتر در نظر گرفته می‌شود. ترازبندی عناصر در نرم افزاری مانند فتوشاپ بسیار ساده است. همه نرم افزارهای طراحی معمولا یک خط کش یا راهنما برای تراز بندی ارائه می‌دهند.

به یک معمار بادقت تبدیل شوید.

دو راه برای تفسیر آن است:

  • شما باید با طراحیتان توجه کاربر را جلب کنید.
  • شما باید به هر چیز کوچکی در طراحیتان توجه کنید.

با یادگیری قوانین طراحی رابط کاربری UI می‌توانید به خلق تجربه برای کاربرانتان با هدایت توجه آن‌ها به سمت چیزهای مهم و مختلف کمک کنید، مثلاً ساخت منوی همبرگری یکی از پرطرفدارترین طراحی‌های رابط کاربری برای سایت شماست!

روش‌های استفاده از متن برای جلب توجه کاربران:

  • بزرگ و کوچک کردن اندازه متن
  • استفاده از رنگ‌های روشن و بولد و یا تیره
  • استفاده از متن ضخیم در مقابل متون باریک
  • استفاده از لغات Italicize و بزرگ و کوچک کردن کلمه ها.
  • فاصله بین هر یک از حرف‌ها را افزایش دهید تا اندازه کلی کلمات زیاد شود.

مهمترین چیز در هنگام طراحی، تست است! مطمئن شوید که هر چیز متفاوتی را امتحان کرده اید: رنگ ها، فونت ها، تن ها، زاویه ها، تراز کردن، چیدمان و غیره را با طرح‌های مختلفی آزمایش کنید تا بتوانید با استفاده از روش‌های مختلف توجه کاربر را جلب کنید. با به کار گیری نکاتی که گفته شد و همین طور رعایت چک لیست سئو می‌توانید کاربران را در سایت خود نگه دارید.

طراحی تجربه کاربر

طراحی تجربه کاربری (UX) در مورد ایجاد تجربیاتی بدون درد و لذت بخش است.

در اینجا ۷ سؤال وجود دارد تا از خودتان بپرسید که آیا UX محصول شما خوب است:

قابلیت استفاده:

کاربر می‌تواند از برنامه من استفاده کند؟ عملکرد اصلی برنامه من چیست؟ چه چیزی می‌تواند دسترسی به نرم افزار من را بهتر کند؟ چگونه می‌توانم تعداد مراحل دسترسی کاربر به برنامه‌ام را کمتر کنم؟ اصلی‌ترین چیزی که کاربران من می‌خواهند با این برنامه به آن دست پیدا کنند چیست؟ چگونه می‌توانم تجربه دستیابی به آن را به همان اندازه یکدست، سریع و لذت بخش کنم؟

نمایه کاربر:

شما باید بدانید که کاربران شما که هستند و با استفاده از برنامه شما می‌خواهند چه چیزی را بدست آورند. بهترین راه برای انجام این کار، پروفایل کاربران است. برای درک بازار خود باید چند تمرین تفکر انجام دهید. تا بتوانید هدف و مخاطبانتان را نشانه بگیرید. سوال اصلی که باید از خود بپرسید این است: عملکرد اصلی برنامه من چیست؟ پروفایل کاربرانتان را برای ارزیابی آن بررسی کنید.

درخواست مجوز:

در صورتی که برنامه شما برای اجرا نیاز به اطلاعات کاربر مانند موقعیت مکانی و… دارد، حتما هشدار اجازه از کاربر برای او ظاهر شود. به جای اینکه یکباره از او همه درخواست‌هایتان را بپرسید و کاربر را تحت فشار قرار دهید، از اثر Benjamin Franklin استفاده کنید. قبل از اینکه از کسی نفع بزرگی بخواهید، از او بخواهید یک لطف کوچک داشته باشد و به آرامی کاربر را به سمت جهت خاصی گول بزنید.

ظاهر یا عملکرد:

طراحی همیشه ظاهر و طراحی رابط کاربری نیست؛ طرح رنگی زیبا، فونت‌ها، لایه‌ها و مواردی از این دست. بلکه در مورد عملکرد نیز است. به عملکرد بیشتر از ظاهر اهمیت دهید.

سازگاری:

آیا برنامه من سازگار است؟ ناسازگاری در طراحی باعث سردرگمی، گیجی و نارضایتی کاربر می‌شود. به سازگاری فکر کنید، نه فقط از نظر ظاهری بلکه از نظر کارایی.

سادگی:

آیا می‌توانم آن را ساده‌تر کنم؟ مطمئن شوید که برنامه شما مورد استفاده برای مادربزرگ است، یعنی افراد مسن می‌توانند آن را درک کرده و از آن استفاده کنند. برنامه‌هایی با ردیف‌های مختلفی از دکمه ها، رنگ‌های مختلف و یک رابط کاربری کاملاً بسته بسیار گیج کننده است.

مرا مجبور به فکر کردن نکند:

آیا کار کردن را برای کاربرانم مشکل کرده ام؟ انسان‌ها دوست ندارند گیج شوند. هنگامی که ما در حال برنامه نویسی هستیم، سعی می‌کنیم کدهای خود را تا حد امکان سبک و بهینه‌تر کنیم. هنگامی که ما در حال طراحی هستیم، سعی می‌کنیم رابط را تا حد امکان شفاف، ساده و زیبا کنیم! سعی کنید جمله‌های خود را تا حد امکان روشن کنید.

با توجه به تمام مواردی که در مورد طراحی رابط کاربری و نکاتی در مورد تجربه کاربری گفته شد، اکنون شما تفاوت بین این دو را از هم تمییز می‌دهید و می‌توانید بهترین برنامه سفر را برای کاربران سایت خود بچینید و یادتان باشد که طراحی کاربری یکی از عوامل رتبه بندی سایت شما در گوگل است. اگر نیاز به کمک و مشاوره دارید، روی کمک ما حساب کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.